Diesel bez kompleksów

Wtorek, 3 czerwca 2014 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 11 z 17 marca 1985 roku - prezentacja doładowania typu Comprex, stosowanego niegdyś przez Opla i Mazdę. Jak to działa?

Zdjęcie

Opel Senator A po liftingu (1982-1987) /Opel
Opel Senator A po liftingu (1982-1987)
/Opel

Zdjęcie

"Motor" 11/1985 /Motor
"Motor" 11/1985
/Motor

Zdjęcie

Schemat układu doładowania Comprex. Oznaczenia: a - kanał spalin, b - kadłub sprężarki, c - napęd wirnika, d - kanał dolotowo-odlotowy powietrza; 1) zasysane powietrze, 2) powietrze tłoczone pod ciśnieniem, 3) spaliny pod ciśnieniem, 4) spaliny kierowane do układu wydechowego. /Motor
Schemat układu doładowania Comprex. Oznaczenia: a - kanał spalin, b - kadłub sprężarki, c - napęd wirnika, d - kanał dolotowo-odlotowy powietrza; 1) zasysane powietrze, 2) powietrze tłoczone pod ciśnieniem, 3) spaliny pod ciśnieniem, 4) spaliny kierowane do układu wydechowego.
/Motor

Zdjęcie

Porównanie charakterystyki silnika z doładowaniem Comprex i z turbosprężarką. /Opel
Porównanie charakterystyki silnika z doładowaniem Comprex i z turbosprężarką.
/Opel

Zdjęcie

Senator A po liftingu (1982-1987) /Opel
Senator A po liftingu (1982-1987)
/Opel

O wynalazku tym głośno już od kilkunastu lat. System doładowania o tej skomplikowanej nazwie wynaleziony został przez szwajcarską firmę Brown Boveri et Cie, lecz dotąd, mimo niewątpliwych zalet, nie mógł jakoś znaleźć zastosowania w silnikach samochodowych.

Powoli sytuacja się zmienia. Opel jako pierwszy na świecie odważył się na zastosowanie systemu Comprex, instalując ten układ doładowania w silniku wysokoprężnym o czterech cylindrach i pojemności skokowej 2,3 dm3. Jednostka napędowa Opla używana była już od lat do napędu samochodów średniej klasy, a ostatnio spotykano ją także w najdroższym modelu tej marki - Senatorze.

Reklama

Jak działa system Comprex? Otóż jest to układ wykorzystujący energię cieplną zawartą w spalinach i to w sposób bezpośredni, bez uprzedniej zamiany na energię mechaniczną, jak to ma miejsce w typowej turbosprężarce. Sprężarka Comprex napędzana jest paskiem od wału korbowego silnika. Jej wirnik ma szereg osiowych kanałów, które kolejno poruszają się przed okienkami przewodu wydechowego i przewodu powietrza. Napływające do kanału spaliny powodują spiętrzenie powietrza w drugim jego końcu. W momencie gdy to sprężenie jest największe, kanał zdąży już przesunąć się przed okienko przewodu odprowadzającego powietrze do cylindra. Ruch obrotowy wirnika powoduje, że kanał przesunie się dalej. Wypływ spalin możliwy będzie dopiero przez okienko wydechowe. Duża szybkość wypływu spalin powoduje zassanie do kanałów świeżego powietrza, a po zamknięciu okienka wydechowego powietrze to spiętrzy się w wirniku przy ściance sprężarki sąsiadującej z kanałem biegnącym do cylindra. Zjawisko to powtarzać się będzie cyklicznie. Liczne kanały zapobiegają przy tym pulsowaniu ciśnienia.

Główną zaletą Comprexu w porównaniu z turbodoładowaniem jest fakt, iż działa on skutecznie nawet w najniższym zakresie obrotów, podwyższając zarówno moment obrotowy, jak i przesuwając jego zakres "ku dołowi". Wyraźnie widać to, porównując tę samą jednostkę napędową Opel 2,3 dm3 w wersji z turbodoładowaniem i z doładowaniem Comprex. Moc wzrasta z 63 do 70 kW, a moment obrotowy z 189 do 195 Nm. Krzywa momentu przebiega bardzo płasko, od 1400 obrotów na minutę do 3700 obr/min. moment nie spada poniżej 90% jego wartości maksymalnej. Przy 1000 obr/min. co można praktycznie uważać za obroty biegu jałowego, moment silnika z doładowaniem Comprex przewyższa wartością moment silnika turbodoładowanego aż o 30%.

Jedyną, jak dotychczas, wyraźną wadą systemu jest wyższy jego koszt - sprężarka Comprex kosztuje o ok. 300 dolarów więcej* od rozwiązania z turbonapędem.

Na początek Opel zamierza wypuścić serię 500 samochodów Senator z nowym systemem podwyższania mocy i momentu. Z chwilą gdy rozwiązanie to spotka sę z uznaniem nabywców pojazdów, zostanie być może, wprowadzone również w samochodach tańszych.

Adam Sierakowski, "Motor" 11/1985

*przyp. red.: z powodu niskiej trwałości sprężarek producenci zarzucili ich stosowanie; więcej informacji o Oplu Senatorze A: senatorman.de

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Używany Peugeot 607 (2000-2010) – niedoceniany

    W „Motorze” nr 52 z 20 grudnia 2004 roku w dziale „Używane” - opis przestronnego i komfortowego Peugeot 607. więcej