Fiata Multipla - cudowna przemiana

Wtorek, 21 listopada 2017 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” nr 52 z 20 grudnia 2004 roku – test Fiata Multipli z silnikiem 1.9 JTD.

Zdjęcie

Fiat Multipla /Motor

Znacie bajkę o królewnie zaklętej w żabę? Pocałunek spowodował, że zmieniła się z powrotem w piękną kobietę. Podobna historia przytrafiła się także... Fiatowi Multipla. W teście wersja 1.9 JTD.

Zdjęcie

„Motor” nr 52 z 20 grudnia 2004 r. /Motor
„Motor” nr 52 z 20 grudnia 2004 r.
/Motor

Trzeba przyznać, że Fiat wykazał dużą odwagę, wprowadzając na rynek w 1998 roku model Multipla. Awangardowa stylizacja nadwozia, z wyłupiastymi jak żabie oczy reflektorami nie spodobała się jednak zbyt wielu klientom.

Reklama

Spóźniony lifting

Włosi, choć niezbyt szybko, to jednak wyciągnęli wnioski, czego efektem jest zmodernizowana Multipla — od niedawna w salonach.

Zmiany z zewnątrz auta, wprawdzie niezbyt duże, są widoczne na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim zniknęła właśnie ta charakterystyczna żabia i "piętrowa" przednia część nadwozia, z reflektorami w trzech rzędach. Przy okazji wygładzono także tylną część auta, zmieniając pokrywę bagażnika i tylne lampy. Środkowy fragment nadwozia, od słupka A do słupka C, pozostał właściwie niezmieniony.

Szkoda, że jednocześnie nie pomyślano o zmianach we wnętrzu. Pozostało ono takie samo jak w modelu sprzed modernizacji, z tablicą przyrządów pełną "narośli" wskaźników i nawiewów. Tak odważnej stylizacji nie powstydziłby się Antonio Gaudi czy Salvador Dali, oczywiście pod warunkiem że zajmowaliby się wzornictwem przemysłowym.

Tworzywa sztuczne użyte do wykończenia tego wnętrza są twarde, ale całkiem niezłej jakości. W testowym modelu wszystkie szyby były sterowane elektrycznie, z miejsca kierowcy — nie wiedzieć czemu — nie można sterować oknami z tyłu. Można jedynie zablokować ich działanie, np. gdy z tyłu podróżują dzieci. Dzięki zegarom umieszczonym na środku, przed kierowcą i pasażerem wygospodarowano schowki. Ze względu na to, że są one na podszybiu, dostęp do nich jest nieco utrudniony.

Zdjęcie

Fiat Multipla /Motor

Pomysłowe rozwiązanie z sześcioma fotelami w dwóch rzędach, na szczęście, pozostawiono. Aż dziwne, że dopiero niedawno ten ciekawy pomysł Włochów postanowiono skopiować. W jednym z najbliższych numerów "Motoru" porównamy Multiplę z drugim kompaktowym minivanem o tak zaaranżowanym wnętrzu — Hondą FR-V.

W obu rzędach foteli bez trudu zmieści się trójka pasażerów, jednak byłoby lepiej, gdyby z przodu obok siebie nie zasiadało trzech rosłych mężczyzn — zwyczajnie zabraknie im miejsca. Pasażer siedzący pośrodku, choć jego fotel jest cofnięty, ma także najmniej miejsca na nogi. W obu rzędach imponująca jest ilość miejsca nad głową.

Wystarczająca moc

115-konny turbodiesel to idealne źródło napędu dla rodzinnego minivana. Łączy niezłe osiągi z akceptowalnym zużyciem paliwa. Dlaczego tylko akceptowalnym? Podczas testu Multipla zużywała 9 l oleju napędowego na 100 km. To sporo. Na usprawiedliwienie trzeba dodać, że jeździliśmy głównie w ruchu miejskim. W innych warunkach zużycie paliwa można zredukować o 1-1,5 l/100 km.

Na niezłym poziomie jest kultura pracy silnika — tylko podczas rozruchu zimnej jednostki słychać charakterystyczny klekot. Po nagrzaniu różnica między silnikiem Diesla a benzynowym jest niewielka. Jednostka napędowa Fiata jest bardzo elastyczna, choć maksymalny moment obrotowy na poziomie 255 Nm jest daleki od rekordów w tej klasie pojemności. Jest za to osiągany przy 2000 obr./min, dzięki czemu nie ma potrzeby zbyt częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. I całe szczęście, bo nie pracuje ona idealnie, drogi włączania poszczególnych przełożeń mogłyby być krótsze.

Zdjęcie

Multipla zmieniła się także z tyłu — inne są lampy i klapa bagażnika.  Bagażnik jest odrobinę za mały (430 l). Na szczęście można łatwo go powiększyć, składając lub wymontowując tylne fotele. Środkowy z nich może pełnić rolę stolika. Dwa odsuwane szklane dachy wymagają dopłaty w wysokości 5000 zł. /Motor
Multipla zmieniła się także z tyłu — inne są lampy i klapa bagażnika. Bagażnik jest odrobinę za mały (430 l). Na szczęście można łatwo go powiększyć, składając lub wymontowując tylne fotele. Środkowy z nich może pełnić rolę stolika. Dwa odsuwane szklane dachy wymagają dopłaty w wysokości 5000 zł.
/Motor

Nie zmieniać, co dobre

O pierwszej generacji Multipli mówiło się, że jeździ tak dobrze, jak dziwnie wygląda. Teraz to powiedzenie nie ma już racji bytu — samochód wyładniał (a na pewno "znormalniał"), a znakomite własności jezdne pozostały. A w aucie o niemałej wysokości (169,5 cm) to wcale nie jest takie łatwe do osiągnięcia. Dość powiedzieć, że zawieszenie spokojnie dałoby sobie radę ze znacznie mocniejszym silnikiem.

Cena Multipli JTD w wersji Dynamic nie jest niska. 80 tys. zł, nawet jeśli uwzględnimy bogate wyposażenie seryjne to dużo. W tej odmianie do standardu należą m.in. ABS, dwie poduszki gazowe, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, klimatyzacja, elektrycznie regulowane i składane lusterka zewnętrzne.

Do niedawna Fiat nie musiał się liczyć z konkurencją, bo jej po prostu nie było. Teraz sytuacja nieco się zmieniła — pojawiła się Honda FR-V. Inna sprawa, że na razie jest oferowana z jednym tylko, benzynowym silnikiem 2.0 150 KM. Ale gdy Japończycy poszerzą gamę jednostek napędowych o diesla czy mniejszy silnik benzynowy, FR-V stanie się groźnym konkurentem Multipli.

Fiat Multipla 1.9 JTD Dynamic: dane techniczne, eksploatacja, wyposażenie

 Fiat Multipla 1.9 JTD Dynamic
DANE TECHNICZNE
prędkość maksymalna173 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s
zużycie paliwa*8/5,5/6,4
silnikturbodiesel
pojemność1910 cm3
układ cylindrów/zaworyR4/8
układpoprzeczny/przód
zasilaniewtrysk common rail
moc maksymalna115 KM/4000
maks. moment obr.255 Nm/2000
napędprzód
skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
długość/rozstaw osi409/266,6 cm
szerokość/wysokość187/169,5 cm
masa/ładowność1370/680 kg
pojemność bagażnika430 l
pojemność zbiornika paliwa63 l
opony185/65 R 15
*miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km
EKSPLOATACJA
w sprzedaży odlistopada 2004 r.
gwarancja mechaniczna
2 lata/b.o.
przeglądyco 20 000 km
WYPOSAŻENIE
ABS/ASR/ESP+/-/4500 zł
airbagi czołowe+
airbagi boczne/kurtynowe1300 zł/1500 zł
wspomaganie kierownicy+
centralny zamek/pilot+/+
regulacja kierownicy pion/poziom+/-
elektr. szyby przód/tył+/900 zł
komputer pokładowy+
klimatyzacja manualna/automatyczna-/+
elektr. regulowane/podgrzewane lusterka+/+
składana i dzielona kanapa
+
skórzane elementy wnętrza
-
obręcze kół z lekkich stopów-
radio z CD/zmieniarka CD
1800 zł/1400 zł
lakier metalizowany
1800 zł
cena wersji podstawowej
80 190 zł
cena wersji testowanej100 890 zł

Zdjęcie

Multipla zmieniła się także z tyłu - inne są lampy i klapa bagażnika. /Motor
Multipla zmieniła się także z tyłu - inne są lampy i klapa bagażnika.
/Motor

FIAT MULTIPLA 1.9 JTD DYNAMIC: NASZYM ZDANIEM

Plusy

  • Lifting zdecydowanie poprawił kontrowersyjny do tej pory wygląd auta.
  • Diesel o mocy 115 KM zapewnia dobre osiągi i ma niezłą kulturę pracy.
  • Dobre wyposażenie, długa lista opcji.
  • Dzięki sześciu osobnym fotelom sporo możliwości zagospodarowania wnętrza.

Minusy

  • Wysoka cena. niezbyt precyzyjna praca skrzyni biegów.
  • Dość duże zużycie paliwa.
  • Tylko dwie poduszki gazowe w standardzie.
  • Bagażnik w sześcioosobowym aucie mógłby być nieco większy.
  • Fotele, zwłaszcza przednie, kiepsko podtrzymują ciało na zakrętach.

FIAT MULTIPLA 1.9 JTD DYNAMIC: RYWALE

OPEL ZAFIRA 2.0 DTI
cena: 82 650 zł

Zdjęcie

Opel Zafira /Opel

Niemiecki prekursor nieco wyrośniętych kompaktowych minivanów mieści siedmiu pasażerów, ale dwa fotele nadają się raczej tylko dla dzieci.

PEUGEOT 307 SW 2.0 HDi
cena: 89 600 zł

Zdjęcie

Peugeot 307 SW /Peugeot

Kombi Peugeota to propozycja dla tych, którzy nie przepadają za minivanami. W razie potrzeby zmieści nawet siedmiu pasażerów, gorzej z ich bagażem.

TOYOTA COROLLA VERSO D-4D
cena: 87 500 zł

Zdjęcie

Toyota Corolla Verso /Toyota

Japoński minivan ma w standardzie siedem foteli, o dwa mniej w wersji ciężarowej. Sporym atutem Corolli Verso jest trzyletnia gwarancja.

VW TOURAN 1.9 TDI
cena: 93 390 zł

Zdjęcie

Volkswagen Touran /Volkswagen

Chyba najbrzydszy z minivanów. Za dopłatą - siedmioosobowy. Odebrał Zafirze fotel lidera sprzedaży w Niemczech - największym rynku w Europie.

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Magdziak; "Motor" 52/2004

Fiat Multipla (1998-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane: Fiat Multipla, Honda FR-V – PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • GAZ 14 Czajka

    W "Motorze" nr 49 z 4 grudnia 1977 roku - prezentacja nowej radzieckiej limuzyny, GAZ-a 14 Czajki. więcej