Ford Scorpio (1985-1999) - salonka za grosze

Wtorek, 31 października 2017 (23:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 39 z 2005 roku - sylwetka używanego Forda Scorpio.

Zdjęcie

Ford Scorpio /Motor

Przestronne wnętrze i mnóstwo komfortu za niską cenę. Właśnie to doceniają ci, którzy jeżdżą Fordem Scorpio.

Minęło 20 lat od prezentacji Scorpio, który zastąpił model Granada. Do dziś po ulicach jeżdżą egzemplarze z pierwszych miesięcy produkcji. Odpowiednio pielęgnowany samochód ten potrafi odwdzięczyć się bezawaryjną, jak na swój wiek, pracą.

Reklama

Naprawdę limuzyna

Wiele współczesnych samochodów tej klasy ustępuje Scorpio przestronnością wnętrza. Z tyłu i z przodu nawet wysokie osoby mają sporo przestrzeni nad głowami i na nogi. Co więcej, z tyłu pozostaje odpowiednia przestrzeń nawet po maksymalnym odsunięciu przednich foteli. To nie dziwi, biorąc pod uwagę gabaryty Scorpio — ma on około 4,7 metra długości (liftback jest mniejszy, a sedan i kombi — nieco większe), a rozstaw osi wynosi 276 cm, czyli tyle co we współczesnych samochodach tej klasy. Podwozie Scorpio zapożyczono z Sierry, odpowiednio je wydłużając.

Sylwetka samochodu nie jest "dzisiejsza", choć w połowie lat 80. Scorpio było nawet nowatorskie, co potwierdził przyznany mu tytuł "Samochód roku 1986". Kontrowersyjny w limuzynie klasy wyższej średniej był wybór nadwozia typu liftback. Jest ono praktyczne, gdy mowa o załadunku dużych pakunków, ale niecenione przez zamożnych ludzi. Sedan dołączył do gamy w 1990 r., a kombi — dwa lata później.

Zdjęcie

Sedan wszedł do produkcji z opóźnieniem, bo dopiero w 1990 roku. To najelegantsza wersja pierwszego Scorpio.  /Motor
Sedan wszedł do produkcji z opóźnieniem, bo dopiero w 1990 roku. To najelegantsza wersja pierwszego Scorpio. 
/Motor

Plotka wrogiem prawdy

Gdy się siądzie za "sterami", choćby po kształcie środkowej konsoli widać, że to auto ma już wiele lat. Tworzywa są jednak przyzwoite (jak w dzisiejszych "kompaktach"), a ich spasowanie na tyle staranne, że w 15-letnich autach słychać tylko ciche trzeszczenie. Podobnie jest z tapicerką — ta z tkaniny jest odporna na wycieranie.

Zdjęcie

U góry po prawej: pokrętła jak we współczesnych autach. Już wtedy w Scorpio były m.in. światła parkingowe.  /Motor
U góry po prawej: pokrętła jak we współczesnych autach. Już wtedy w Scorpio były m.in. światła parkingowe. 
/Motor

Zdjęcie

Tapicerka z tkaniny nie jest może zbyt piękna, ale za to trwała. Nawet w egzemplarzach liczących sobie „naście" lat nie widać śladów zużycia. Miejsca z tyłu jest tak dużo jak we współczesnych limuzynach. /Motor
Tapicerka z tkaniny nie jest może zbyt piękna, ale za to trwała. Nawet w egzemplarzach liczących sobie „naście" lat nie widać śladów zużycia. Miejsca z tyłu jest tak dużo jak we współczesnych limuzynach.
/Motor

Wytrzymałe okazuje się zawieszenie, a sprężyny i amortyzatory dobrano tak, by pasażerowie nie odczuwali nierówności. Ceną za komfort jest stabilność na zakrętach. Gdy pojedzie się za szybko, Scorpio wyraźnie przechyla się, a nagłe dodanie gazu w mocniejszych odmianach może spowodować poślizg tylnych, napędzanych kół. Jeśli ktoś chce mieć stabilniejszy pojazd, może kupić wersję 4x4. Ciekawostką jest ABS montowany seryjnie we wszystkich egzemplarzach.

Pod dyktando jutra

Tym razem z naszych archiwów wygrzebaliśmy dwa artykuły o Fordzie Scorpio z "Motorów" z roku 1985. To pierwsze na świecie auto seryjnie wyposażone w ABS. czytaj więcej

Siła spokoju

W Scorpio na początku stosowano silniki 1.8 i 2.0 (90 i 115 KM) z jednym wałkiem rozrządu oraz 2.8 V6 o mocy 150 KM. Nie są to imponujące moce jak na samochód o sporej masie własnej, ale niewysilone jednostki mają tę zaletę, że są mało awaryjne.

W kolejnych latach pojawiły się też nowe 5-cylindrowe silniki o pojemnościach 2,4 i 2,9 litra. Także niezbyt mocne, ale pracujące ciszej i bardziej harmonijnie niż starsze jednostki.

Pojawiły się też 2,5-litrowe diesle. Trudno jednak polecić którykolwiek z nich, nawet ten z turbo, bo 92 KM to za mało dla Scorpio, nie mówiąc już o 69-konnym silniku wolnossącym. Poza tym większość samochodów z silnikami benzynowymi i tak już dawno została przerobiona na zasilanie LPG. Są zatem bardziej oszczędne niż te na olej napędowy. Te 2-litrowe spalają w mieście ponad 10 litrów LPG, zaś 2,9-litrowe — nawet 20 litrów.

Zdjęcie

W sedanie kufer mieści 470 l, w liftbacku o 30 l mniej. /Motor
W sedanie kufer mieści 470 l, w liftbacku o 30 l mniej.
/Motor

Dziarski staruszek

Osiągi nie są mocną stroną Scorpio, ale idealnie współgrają z jego komfortowym zawieszeniem. Szkoda, że automatycznie przekładnie stosowane w tym modelu nie cieszą się dobrą opinią — zdarzają się wycieki oleju i szybkie zużycie elementów mechanicznych.

Inne usterki to zużycie elementów gumowych, np. w układzie chłodzenia. Zawodzi też instalacja elektryczna, co może nawet unieruchomić auto, ale częściej powoduje jedynie niemożność otwarcia okna lub skorzystania z centralnego zamka.

Nie ma za to kłopotów z korozją. Zabezpieczenie blach nadwozia okazuje się skuteczne i — jeśli nie było niestarannie przeprowadzonych napraw — wszystko powinno być w porządku. Słaby punkt to układ wydechowy, który rdzewieje za szybko.

Zdjęcie

ford scorpio detale /Motor

Zdjęcie

[1] Rdza pojawia się zwykle w niestarannie naprawionych autach. [2] Elektryczne szyby i lusterka to z reguły standard w Scorpio.  /Motor
[1] Rdza pojawia się zwykle w niestarannie naprawionych autach. [2] Elektryczne szyby i lusterka to z reguły standard w Scorpio. 
/Motor

W sumie eksploatacja Scorpio na gaz nie powinna być droga. Także dlatego, że na rynku jest sporo używanych części. Warto też zajrzeć do ASO. Ford urealnił ceny części do leciwych aut. Można być pozytywnie zaskoczonym kosztem wymiany jakiegoś elementu w firmowej stacji obsługi. Przykładowo wymiana oleju w automacie to około 120 zł, zaś koszt tarcz — 180 zł za sztukę. Używany silnik 2.9 V6 wraz ze skrzynią automatyczną, ale już nie w ASO, to wydatek około 3 tys. zł.

ORIENTACYJNE CENY UŻYWANYCH FORDÓW SCORPIO (1985-1999) 

MODELkW/KM1994199319921991199019891988
2.088/12015 000 zł13 500 zł12 800 zł12 000 zł11 200 zł10 000 zł9500 zł
2.9110/15016 000 zł15 200 zł14 500 zł13 200 zł12 000 zł11 000 zł10 000 zł
2.5TD85/11515 300 zł13 800 zł13 100 zł12 500 zł11 600 zł10 500 zł9800 zł

FORD SCORPIO: ZNAKI SZCZEGÓLNE

Zdjęcie

Ford Scorpio /Motor

POLECANE SILNIKI

2.0: Mocniejsze wersje tej jednostki (109, 120 lub 125 KM), z dwoma wałkami rozrządu potrafią zapewnić przyzwoite osiągi, nie spalając przy tym mnóstwa drogiej benzyny. Oczywiście około 120 KM nie wystarczy, by Scorpio ważące prawie 1,5 tony stało się samochodem klasy GTI. Na rynku da się jeszcze znaleźć auta z tym silnikiem bez instalacji LPG.

Zdjęcie

silnik /Motor

2.9 V6: 150 KM to już sporo, tym bardziej że są to solidne konie, uzyskane z dużej pojemności skokowej. Można zatem liczyć na sporą siłę napędową, cenną np. przy wyprzedzaniu. Ceną za osiągi jest oczywiście ogromny apetyt na drożejącą benzynę. Dlatego rzadko spotyka się tę odmianę bez zbiornika gazu w bagażniku. Z tym silnikiem nie najgorzej współpracuje 4-biegowy automat. Nie jest on jednak zbyt trwały, co podkreśla wielu użytkowników takiej wersji auta.

2.5 TD: Jeśli ktoś chce mieć auto w miarę oszczędne (ale nie na LPG), przestronne, lecz niekoniecznie ciche, to klekoczący, 115-konny turbodiesel będzie rozsądnym wyborem. Inni niech lepiej kupią Scorpio z jednostką benzynową.

POZOSTAŁE SILNIKI

1.8 (90 KM), 2.0 SOHC (105, 115 KM), 2.4 V6 (130 KM), 2.8 V6 (150 KM), 2.5 D (69 KM), 2.5 TD (92 KM)

CECHY IDENTYFIKACYJNE

Tabliczka znamionowa znajduje się na pasie przednim z lewej strony.

Numer VIN jest wybity na podłodze obok fotela pasażera.

Zdjęcie

tabliczka /Motor

Numer silnika wybity jest na kadłubie, po prawej stronie.

UŻYWANY FORD SCORPIO (1985-1999): INFORMACJE UŻYTKOWE

Zdjęcie

Ford Scorpio /Motor

FORD SCORPIO: HISTORIA MODELU

1985: Debiut Forda Scorpio, następcy modelu Granada. Początkowo z silnikami pochodzącymi m.in. z Sierry, benzynowymi, z jednym wałkiem rozrządu w głowicy. Jednostka 1.8 o mocy 90 KM okazała się zbyt słaba i wkrótce z niej zrezygnowano.

1989: Wprowadzenie silników DOHC (z dwoma watkami rozrządu w głowicy), oszczędniejszych i dysponujących nieco większą mocą. Wprowadzono też zmodyfikowane jednostki V6 o pojemnościach 2,4 oraz 2,9 litra.

Zdjęcie

Ford Scorpio drugiej generacji. /Motor
Ford Scorpio drugiej generacji.
/Motor

1990: Kuracja odmładzająca (zmieniono jedynie detale), prezentacja wersji sedan, wejście do sprzedaży usportowionej odmiany Scorpio Cosworth z 2,9-litrowym, 24-zaworowym silnikiem.

1992: Do gamy dołącza odmiana kombi — z bagażnikiem jak w sedanie, ale łatwiejszym do optymalnego wykorzystania.

1994: Gruntowny restyling, zaokrąglone, charakterystyczne nadwozie (fot.), które się nie sprawdziło.

W 1999 r. produkcję zakończono.

UŻYWANY FORD SCORPIO (1985-1999): NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdjęcie

ford scorpio usterki /Motor

Użytkownicy samochodów z automatyczną przekładnią zwracają uwagę na jej delikatność. Bezawaryjne przebiegi rzędu 200 tys. km są rzadkością. Problemem są przede wszystkim wycieki oleju. ale zdarzają się poważne uszkodzenia części mechanicznych. Manualna skrzynia jest trwała, ale przy dużych przebiegach pojawiają się trudności z włączeniem "jedynki". Zawieszenie jest niespodziewanie trwałe. Zużywają się silentblocki. Bolączką są drobne usterki: przeciekający szyberdach, uszkodzone silniczki sterowania fotelami

UŻYWANY FORD SCORPIO (1985-1999): KOSZTY NAPRAW (ceny przybliżone)

CzęśćCenaWymiana
Tarcze hamulcowe (przód)360 zł/kpl.160 zł
Klocki hamulcowe (przód)135 zł/kpl.140 zł
Amortyzatory (przód) 750 zł/kpl.230 zł
Sprzęgło750 zł900 zł
Tłumik końcowy450 zł90 zł
Alternator 1100 zł125 zł
Filtr powietrza65 zł40 zł
Filtr oleju 25 zł100 zł
Reflektor przedni780 zł70 zł
Błotnik przedni (z lakierowaniem)510 zł700 zł

UŻYWANY FORD SCORPIO: ZDANIEM WŁAŚCICIELA

Cytat

Forda Scorpio kupiłem dwa lata temu. Byt to egzemplarz z ostatniego roku produkcji auta w "kanciastej" karoserii. Dwulitrowy silnik o mocy 120 KM sprawuje się całkiem dobrze. Nie jest specjalnie wysilony, a to podwyższa jego trwałość. Nie zdecydowałem się na instalację LPG, nie ma więc strat mocy, a osiągi są zupełnie przyzwoite. Obecne ceny benzyny skłaniają mnie do przejścia na zasilanie gazem. Scorpio nie jest autem awaryjnym, zdarzają się jedynie drobne usterki, które można tanio usunąć, korzystając z zamienników.
Maciej Łysiak, jeździ Scorpio '94

FORD SCORPIO: INNE WERSJE

Zdjęcie

Ford Scorpio /Motor

[1] Kombi: Spory bagażnik, dający się na dodatek łatwo powiększyć, jest atutem tej odmiany. Na rynku była ona dość krótko — od 1992 roku.

[2] Liftback: W tym nadwoziu Scorpio był wytwarzany od 1985 roku. Jest ono praktyczniejsze od sedana, ale ponoć mniej eleganckie.

ALTERNATYWA DLA FORDA SCORPIO Z ROKU 1994 (OKOŁO 10 000 ZŁ)

Zdjęcie

Scorpio - alternatywa /Motor

[1] Ta sama klasa: Opel Omega 2.0 z 1993 roku. Auto nieco droższe w naprawach i o ciaśniejszym (choć niewiele) wnętrzu. Kokpit Omegi zdaje się nieco bardziej archaiczny niż Scorpio, ale sylwetki obu aut są równie "niedzisiejsze".

[2] Klasa niższa: Volkswagen Passat 1.8 z 1993 roku. Ciasne wnętrze, wcale nie rewelacyjna jakość tworzyw i tkanin, montaż — przeciętny. Ale jest to jednak auto marki VW — bardzo u nas cenionej i poważanej. Stąd wysokie ceny.

[3] Klasa wyższa: Mercedes 560 SL z 1988 roku. Wielki samochód o wyglądzie przywodzącym na myśl samochody zabytkowe. Na pewno daje mnóstwo komfortu, ale niewiele więcej. Kabina nie jest wcale tak znowu przestronna.

Tekst: Jarosław Horodecki, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 39/2005

Dyskretny urok luksusu – TEST

Rok wieloryba – PREZENTACJA

Używany Ford Mondeo mk IV (2007-2014) – OPINIE O SAMOCHODACH 

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również