Jeszcze jeden poprzeczny

Środa, 18 lutego 2015 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 4 z 22 stycznia 1978 roku - prezentacja Simki Horizon. Ten kompaktowy model zdobył europejski tytuł Samochodu Roku 1979, wyprzedzając Fiata Ritmo i Audi 80.

Zdjęcie

5-drzwiowe nadwozie ma, mimo spadzistej maski, nie najlepszy współczynnik oporów powietrza bo 0,41. Nie przewiduje się wersji trójdrzwiowej. /Chrysler

Francuska wytwórnia Simca, należąca od kilkunastu lat do amerykańskiego koncernu Chrysler, znana jest z bardzo dużego stopnia oryginalności rozwiązań konstrukcyjnych. Pomyślmy tylko: jeszcze kilka lat temu Simca wypuszczała na rynek samochody o wszystkich trzech układach obecnie znanych - klasycznym, z silnikiem z przodu i napędem kół tylnych, tylnosilnikowym oraz najnowocześniejszym, z silnikiem z przodu i napędem kół przednich. Dziś układ klasyczny już w wytwórni tej zarzucono, Simca 1000 z silnikiem z tyłu właściwie wychodzi z produkcji, pozostaje więc tylko rozwiązanie uznawane za najlepsze i przez konkurentów: napęd przedni...

Cytat

Simca Horizon była również oferowana pod markami Chrysler oraz Talbot.

Zdjęcie

"Motor" 4/1978 /Motor
"Motor" 4/1978
/Motor

Nowy samochód, noszący we Francji jedynie skrótowe oznaczenia literowe różniące się w zależności od wersji wyposażenia, na rynku amerykańskim nosić będzie nazwę Horizon. Na potrzeby  Europejczyków wystarczyć muszą dotychczasowe silniki wozów Simca 1100, mające pojemność 1118 cm3 i moc 55 lub 59 KM względnie 1294 cm3 i moc 68 KM. Za ocean wysyłany będzie samochód napędzany silnikiem 1,7 dm3 i odpowiednio większej mocy przy czym, ciekawostka, silnik nabywany będzie od Volkswagena.

Reklama

W porównaniu z modelem 1100 Simca Horizon jest tylko o półtora cm dłuższa za to aż o 10 cm szersza. Będzie więc to samochód 5-osobowy o raczej przestronnym wnętrzu, gdyż i rozstaw osi jest dostatecznie duży - 252 cm. Jak przystało na nową konstrukcję ma Simca układ 5-drzwiowy i oczywiście rozkładane siedzenie tylne. Pojemność bagażowa wynosi 450 względnie 1200 dm3.

W zawieszeniach samochodu spotykamy znajome rozwiązania. Z przodu przejęto układ wahaczy poprzecznych i drążków skrętnych stosowany przez 10 lat w modelu Simca 1100, z tyłu natomiast pojedyncze wahacze skośne z większych samochodów (i bardzo podobnych!) Simca 1307/1308. Fakt użycia drążków skrętnych nieco dziwi, gdyż jest to element drogi, ale liczy się też fakt łatwości z jaką zaadaptować można istniejące już rozwiązania.

Zdjęcie

Klapa samochodu nie sięga aż do podłogi bagażnika, a to ze względu na konieczność zapewnienia odporności na siły skręcające. /Chrysler
Klapa samochodu nie sięga aż do podłogi bagażnika, a to ze względu na konieczność zapewnienia odporności na siły skręcające.
/Chrysler

Interesujące, że w trzech wersjach, różniących się mocą, ma Simca Horizon aż trzy różne wartości przełożenia przekładni głównej i oczywiście, jak zresztą można się było spodziewać, najmniej paliwa przy stałych prędkościach jazdy zużywa w wersji z największym silnikiem i najszybszym przełożeniem.

Mimo większej szerokości i znacznie większej wytrzymałości na zderzenia Simca Horizon waży zaledwie o 35 kg więcej niż model 1100. Masa 945 kg w stanie gotowym do drogi jest wszakże dość duża. W wersjach o bardziej luksusowym wyposażeniu rośnie ona do 960, a nawet 975 kg.

Zdjęcie

Silnik (o trzech, a nawet czterech wersjach pojemnościowych) umieszczony jest poprzecznie z przodu wozu i napędza koła przednie. Przy kołach tylnych, zawieszonych również niezależnie, spotykamy hamulce bębnowe. /Chrysler
Silnik (o trzech, a nawet czterech wersjach pojemnościowych) umieszczony jest poprzecznie z przodu wozu i napędza koła przednie. Przy kołach tylnych, zawieszonych również niezależnie, spotykamy hamulce bębnowe.
/Chrysler

W sumie: urodził się jeszcze jeden samochód o układzie przedniego napędu, niezbyt skomplikowany ale w miarę uniwersalny w zastosowaniach, nadający się równie dobrze do eksploatacji w mieście jak i na dłuższych trasach. (t.s.)

Simca/Talbot Horizon

liczba zdjęć: 19

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Fiat Barchetta (2003) - na asfaltowym jeziorze...

    W "Motorze" nr 28 z 8 lipca 2003 roku - lato w pełni, czyli test 9 kabrioletów. W tym tygodniu publikujemy wrażenia z jazdy Fiatem Barchettą. więcej