Łada 1500 - badanie drogowe "Motoru"

Wtorek, 25 października 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 45 z 6 listopada 1977 roku - obszerny test Łady 1500.

Zdjęcie

Łada 1500 /Motor

Samochód Łada znany jest na naszym rynku w zasadzie tylko w dwóch wersjach: jako model 1500 z silnikiem o pojemności 1500 cm3 oraz sprowadzany w znacznie mniejszych ilościach model 1500 S z silnikiem o takiejże pojemności, bardziej bogato wykończony i wyposażony.

Zdjęcie

"Motor" nr 45 z 6 listopada 1977 r. /Motor
"Motor" nr 45 z 6 listopada 1977 r.
/Motor

Historia samochodu Łada jest dość krótka. Zaledwie nieco ponad 10 lat temu podpisał Związek Radziecki kontrakt z Fiatem, dotyczący budowy całkowicie nowej fabryki samochodów osobowych o zdolności produkcyjnej 660 tysięcy samochodów rocznie. Już w trzy lata potem z taśm Togliatti zeszły pierwsze samochody Łada 1200, wytwarzane zresztą do dziś. Później gama modelowa powiększona została o samochód kombi 2102, odmianę z silnikiem 1300 zwaną 2111 a także o oba sprowadzane do nas modele 2103 i 21061 noszące w eksporcie oznaczenia Łada 1500 i 1500S, jak również model 2106 z silnikiem 1600 cm3.

Reklama

Załoga Wołżańskich Zakładów Samochodowych w Togliatti spełnia konsekwentnie dane przed kilku laty przyrzeczenie: "Co roku nowy model". Jednocześnie samochody znajdujące się w produkcji są stale ulepszane i modernizowane.

Przy wyborze wzorca do produkcji producent zdecydował się na konwencjonalny układ, z silnikiem z przodu i napędem na koła tylne. Innymi słowy: jako pojazd mający być podstawą masowej motoryzacji indywidualnej w Związku Radzieckim wybrano konstrukcję sprawdzoną, o rozwiązaniach umożliwiających zarówno łatwą eksploatację jak i obsługę.

Ustalono więc, że w Togliatti wytwarzana będzie zmodyfikowana wersja Fiata 124. Zmiany miały przy tym na celu przede wszystkim zwiększenie trwałości samochodu. I tak przykładowo płyta podłogowa wykonana jest z grubszej blachy niż w pierwowzorze, wzmocnione są również niektóre elementy zawieszeń. Przy zachowanym układzie resorowania za pośrednictwem sprężyn śrubowych zwiększono prześwit wozu o około 50%.

Zastosowano zupełnie inny silnik, znacznie nowocześniejszy niż w modelu Fiat 124, z pojedynczym wałkiem rozrządczym w głowicy, dbając zarazem o to, by zapewniona była możliwość regulacji luzu zaworowego bez konieczności uciekania się do wyrafinowanych narzędzi specjalnych. W tylnym moście zastąpiono hamulce tarczowe hamulcami bębnowymi, po części aby zapewnić ich skuteczność przy jeździe po złych nawierzchniach, po części zaś po to, by uzyskać hamulec ręczny z prawdziwego zdarzenia. Fiat zresztą poszedł również tym śladem, choć dopiero parę miesięcy temu, wprowadzając hamulce bębnowe w swym najdroższym modelu 132.

MIEJSCE KIEROWCY, WNĘTRZE

Radziecka Łada to samochód 5-osobowy. Choć w porównaniu z Polskim Fiatem 125p ma rozstaw osi o 80 mm krótszy to długość wnętrza (odległość od stopek pedałów do miejsca gdzie schodzi się kanapa i oparcie tylnego siedzenia) jest niemal taka sama. Jeśli więc tylko kierowca nie wykorzystuje w pełni zakresu przesuwania swego siedzenia do tyłu może za nim dość wygodnie siedzieć osoba o średnim wzroście. Zakres regulacji siedzenia przedniego mógłby dla kierowców o wzroście powyżej 180 cm sięgać dalej do tyłu. Za to bardzo pożyteczne wydaje się być pochylenie szyn siedzenia tak, że przesuwanie fotela ku przodowi powoduje jego podnoszenie się ku górze.

Najlepiej wszakże czują się w Ładzie osoby niskiego i średniego wzrostu. Dla tych wyższych odległość od siedzenia do pedałów jest zbyt mała przy prawidłowym ustawieniu tułowia względem kierownicy. Pod tym względem Łada nie odbiega od wzorców fiatowskich, gdzie wszystkie samochody są jak gdyby konstruowane dla ludzi o długich rękach i średnim wzroście.

Siedzenia, zarówno przednie jak i tylne, mają mieszane pokrycie - sukno w części środkowej, krawędzie zaś pokryte skajem. Stanowi to udany kompromis, jadący mogą nawet w czasie dużych upałów wytrzymać w wozie bez konieczności uciekania się do wszelkiego rodzaju pokrowców.

Siedzenia przednie mają typowe fiatowskie mechanizmy pochylenia oparć, pozwalające na bardzo dokładny dobór kąta pochylenia dzięki zdwojonej regulacji: zgrubnej i dokładnej. Oczywiście oparcia dają się rozkładać do spania. Szkoda, że w siedzeniach badanego modelu nie ma zagłówków (lub choćby ich zamocowań), występujących dopiero w Ładzie 1500S, a więc tej najbardziej luksusowej. Oparcia siedzeń przednich mogłyby również mieć większą wysokość.

Zdjęcie

Czterodrzwiowy układ zapewnia wygodne zajmowanie miejsc wszystkim pięciu osobom. Listwa boczna ciągnąca się przez całą długość nadwozia skutecznie rozciąga sylwetkę wozu. /Motor
Czterodrzwiowy układ zapewnia wygodne zajmowanie miejsc wszystkim pięciu osobom. Listwa boczna ciągnąca się przez całą długość nadwozia skutecznie rozciąga sylwetkę wozu.
/Motor

Widoczność z miejsca kierowcy należy określić jako bardzo dobrą i to w każdym kierunku, również i do tyłu. Do przodu widoczne są oba naroża nadwozia, przy cofaniu zaś kierowca nie ma większych trudności z dokładną oceną położenia tyłu samochodu. Położenie koła kierownicy wydaje się być nieco za wysokie. Chętnie widzielibyśmy również w Ładzie kierownicę trochę mniejszą.

Widoczność wskaźników na tablicy przyrządów uznać by można za idealną, gdyby nie fakt, że lewą ręką trzymaną w pozycji "godziny dziewiątej", zasłania się całkowicie wskaźnik paliwomierza. Jedyne zastrzeżenie odnośnie czytelności wskaźników to to, że skala obrotomierza, z podziałką w "setkach" obrotów, jest myląco podobna do skali prędkościomierza. Przydałaby się więc zmiana i przejście na mnożnik "1000".

Podkreślić należy szczególnie, że Łada, w przeciwieństwie do wielu droższych nawet samochodów, ma nie tylko lampkę kontrolną ciśnienia oleju, lecz również i wskaźnik ciśnienia oleju.

Blokada kierownicy zespolona z zamkiem zapłonu znajduje się w Ładzie po lewej stronie kolumny, co przy wsiadaniu wymaga przekładania klucza z ręki do ręki.

70 000 km Ładą 1500

W "Motorze" z 28 września 1980 r. relacja z eksploatacji Łady 1500 na dystansie 70 tys. km. czytaj więcej

Wszystkie przełączniki zgrupowane są bądź bezpośrednio pod kołem kierownicy, bądź blisko jego obwodu, tak że kierowca, nawet przypięty pasem statycznym, nie ma w zasadzie kłopotów z sięganiem do nich. Szkoda jedynie, że na tunelu skrzyni i wału napędowego nie ma miejsca na półeczkę na drobne przedmioty. Ta, którą ma Łada nad miejscem na radioodbiornik nie jest zakończona ścianką i dlatego mało praktyczna.

Zaznaczyć trzeba, że w tym radzieckim samochodzie nie brakuje w bogatym wyposażeniu nawet zegara. Szkoda wszakże, że nie zastosowano elektrycznej pompki zmywacza szyby sterowanej dźwigienką wycieraczek ograniczając się do pompy mechanicznej uruchamianej lewą stopą.

Duże lusterko wewnętrzne ma pozycję do jazdy nocnej. Lusterko zewnętrzne, stanowiące seryjne wyposażenie samochodu, daje się w szerokim zakresie łatwo przestawiać.

SILNIK

Doskonały silnik Łady produkowany jest w czterech różnych wersjach pojemnościowych, przy czym są to wszystko odmiany jednej i tej samej konstrukcji uzyskane przez stosunkowo niewielkie zmiany średnicy lub skoku tłoka. Moce maksymalne silników wynoszą odpowiednio 60; 69; 75; 77 KM. Jak więc widać różnica pomiędzy modelem 1500 i 1600 jest stosunkowo bardzo mała.

Już w podstawowym modelu 1200 osiągi samochodu są wysokie. Trudno więc byłoby zarzucić pojazdowi stanowiącemu przedmiot naszego badania drogowego i dysponującemu mocą o kilkanaście koni większą, brak przyspieszeń czy niedostateczną prędkość maksymalną.

Wystarczy powiedzieć, że jest to, obok Polskiego Fiata 125p i 132p, najszybszy wóz oferowany szerzej na naszym rynku, a zastosowane w nim rozwiązania konstrukcyjne pozwalają wykorzystywać tę wysoką prędkość maksymalną bez jakichkolwiek obaw o żywotność silnika. Do podobnych wniosków dochodzą importerzy samochodów Łada w wielu innych krajach, a najlepszym tego dowodem jest udzielana w Szwajcarii gwarancja na silnik i układ przeniesienia napędu na, bagatela ...80 tysięcy kilometrów!

Rozruch silnika nie nastręcza trudności ani w okresie letnim, ani przy najtęższych nawet mrozach. Zresztą uspokojeniem dla kierowcy może być obecność w zestawie wyposażenia... korby rozruchowej, tej ostatniej deski ratunku prawie zupełnie zanikłej w innych samochodach osobowych, a także ręczna dźwigienka napędu pompy paliwa. Po uruchomieniu silnik pracuje równo i nagrzewa się dość szybko. Włączenie ssania sygnalizowane jest lampką ostrzegawczą.

Zdjęcie

Wykrój komory silnikowej jest dość krótki, lecz mimo to dostąp do podstawowych zespołów silnika nie nastręcza trudności. Gaźnik i przewód wydechowy znajdują się po tej samej stronie jednostki napędowej. /Motor
Wykrój komory silnikowej jest dość krótki, lecz mimo to dostąp do podstawowych zespołów silnika nie nastręcza trudności. Gaźnik i przewód wydechowy znajdują się po tej samej stronie jednostki napędowej.
/Motor

Na szczególne podkreślenie zasługuje bardzo duża elastyczność silnika. Na IV biegu przyspieszać można płynnie już od 35 km/h! Na drugim końcu skali prędkość uzyskiwana na tym przełożeniu jest, przynajmniej na prędkościomierzu, prawie pięciokrotnie wyższa. Ta wielka elastyczność sprawia, że przy prowadzeniu Łady nie musimy od, powiedzmy, 70 km/h zwracać zbyt wiele uwagi na włączony bieg, czwórka jest dobra na wszystko.

W pewnych granicach silnik jest niewrażliwy na odchyłki liczby oktanowej. Przy przyrządzie zapłonowym przewidziano korektor punktu zapłonu pozwalający na dostosowanie wyprzedzenia iskry do gatunku paliwa. Ale, jak już podkreśliliśmy, w niewielkich granicach.

Silnik Łady wykorzystywać można, jak powiedzieliśmy, od bardzo niskich prędkości obrotowych, ale naprawdę mało będzie kierowców tak postępujących. Jednostka napędowa zachęca bowiem wprost, powiedzielibyśmy nawet - prowokuje do korzystania z maksymalnych obrotów na każdym biegu, a odgłosy jej pracy, czy to przy początku żółtego pola co odpowiada 5500 obr/min, czy nawet przy 6500 obr/min nie dają powodów do najmniejszych choćby obaw. Mamy więc do czynienia z silnikiem bardzo udanym, łączącym w sobie harmonijne cechy jednostki użytkowej i... sportowej. Szkoda tylko, że silnik Łady pracuje na wyższych obrotach dość głośno. Wynika to przede wszystkim z zastosowania w napędzie rozrządu długiego łańcucha - pasek zębaty byłby pod tym względem na pewno rozwiązaniem lepszym.

SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW

Sprzęgło Łady, ze sprężyną centralną, wymaga do rozłączania umiarkowanej siły. Podczas testu zniosło ono dzielnie wiele prób ruszania na stromych pochyłościach, nie ma więc obaw by nie zdało egzaminu w trudniejszych warunkach eksploatacji samochodu, na przykład z cięższą przyczepą kempingową, do holowania której Łada doskonale się nadaje.

Zestopniowanie skrzyni biegów (oczywiście na wszystkich biegach do jazdy w przód z synchronizacją), dobrane jest raczej pod kątem trudnych warunków eksploatacyjnych. Prędkości maksymalne osiągane na poszczególnych biegach mogłyby być znacznie wyższe. Szczególnie dotyczy to III biegu o przełożeniu 1,49 (identycznym jak w naszym Polskim Fiacie 125p). Dziś z reguły już przełożenie biegu III ma wartość ok. 1,4, co zwiększa prędkość i jeszcze bardziej skraca czas wyprzedzania. Interesujące, że Łada 1600 cm3 ma właśnie takie "sportowe" przełożenia (bieg III - 1,29!).

Dźwignia zmiany biegów wychodzi w Ładzie bezpośrednio z tylnej pokrywy skrzyni biegów i pozwala na precyzyjne włączanie przełożeń. Jedynie bieg wsteczny, wymagający wciśnięcia dźwigni ku przodowi, włącza się nieco trudniej niż w innych konstrukcjach. Rozwiązanie takie eliminuje wszakże całkowicie niebezpieczeństwo omyłkowego włączenia biegu wstecznego. Skoki dźwigni bardzo małe, sama dźwignia może troszkę za bardzo przesunięta do przodu.

W przyszłości przewiduje się instalowanie w samochodach Łada o silnikach 1500 i 1600 cm3 także przekładni automatycznej, przechodzącej obecnie próby.

Zdjęcie

Lada 1500 z przodu. Układ czterech reflektorów zapewnia bardzo dobre oświetlenie drogi. Szkoda, że wycieraczki umieszczone są tak, iż pozostaje niewytarty klin przy lewym słupku. /Motor
Lada 1500 z przodu. Układ czterech reflektorów zapewnia bardzo dobre oświetlenie drogi. Szkoda, że wycieraczki umieszczone są tak, iż pozostaje niewytarty klin przy lewym słupku.
/Motor

RESOROWANIE, KOMFORT JAZDY

Wbrew pozorom Łada nie jest samochodem "miękkim". Twardość elementów resorujących dobierano tak, aby samochód nie tracił zbyt wiele z dużego prześwitu pod pełnym obciążeniem i nie "dobijał" na byle nierówności. Zawieszenia pochłaniają sprawnie wstrząsy jakie w bardziej miękko resorowanym pojeździe zakłócałyby poważnie komfort jazdy. Jedyne zastrzeżenia mieć można do jazdy po... dobrych drogach. W takich warunkach drobne nierówności zawieszenie Łady "wybiera" już gorzej.

TRZYMANIE SIĘ DROGI, CHARAKTERYSTYKA PROWADZENIA

Stateczność kierunkowa Łady nie pozostawia nic do życzenia, także i przy silnych wiatrach bocznych. Na zakrętach samochód wykazuje charakterystykę podsterowną (to znaczy iż trzeba go wciągać w zakręt, przy czym wóz usiłuje jechać dalej prosto). W miarę zacieśniania zakrętu podsterowność znacznie rośnie. Szkoda, że układ kierowniczy wymaga przykładania dużej siły a także ma za małą samopowracalność. Utrudnia to nieco pracę kierowcy, zwłaszcza przy ostrej jeździe, kiedy przecież zależy nam na jak najdokładniejszej informacji o tym, co rozgrywa się między kołami przednimi i jezdnią. Duży prześwit pozwala na jazdę samochodem po drogach terenowych.

Zdjęcie

Zwiększony prześwit Łady jest jej silną stroną we wszystkich przypadkach, gdy trzeba jeździć po nie najlepszych drogach lub pokonywać przeszkody w terenie. Światła tylne mają dużą powierzchnię, jak przystało na samochód rozwijający prędkość powyżej 150 km/h. /Motor
Zwiększony prześwit Łady jest jej silną stroną we wszystkich przypadkach, gdy trzeba jeździć po nie najlepszych drogach lub pokonywać przeszkody w terenie. Światła tylne mają dużą powierzchnię, jak przystało na samochód rozwijający prędkość powyżej 150 km/h.
/Motor

Promieniowe opony Łady zapewniają dobrą przyczepność na nawierzchniach suchych, jednakże zbyt drobna rzeźba bieżnika utrudnia ewakuację wody z miejsca styku, toteż na nawierzchniach śliskich ustępują one konstrukcjom o bardziej otwartej rzeźbie. Przy jeździe po mokrych nawierzchniach opony Łady wydają charakterystyczny gwizd, co również wydaje się być wynikiem zastosowanej rzeźby bieżnika.

Ogólnie jednak trzeba uznać samochód za "dobroduszny" - jedyne zastrzeżenia to właśnie mała przyczepność ogumienia na zroszonej deszczem nawierzchni oraz pewne niekontrolowane ruchy tyłu wozu, występujące przy szybkim przejeżdżaniu nierówności, na przykład przejazdów kolejowych, a charakterystyczne dla wszystkich wozów z drążkiem Panharda w tylnym zawieszeniu.

PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA, PRZYSPIESZENIA

Podawana przez wytwórnię prędkość maksymalna Łady wynosi 152 km/h, jednakże egzemplarz testowy przekroczył ją osiągając 154 km/h. Jest to jeszcze jedno dobre świadectwo dla silnika. Czasy przyspieszeń to również wartości bardzo dobre dla wozu tej klasy. Odcinek 400 metrów ze startu zatrzymanego pokonała Łada w czasie 20,1 sek., zaś odcinek 1000 metrów w czasie 38,5 s. Nabywcy nie mogą się więc uskarżać, zwłaszcza, że obowiązuje u nas ograniczenie prędkości do 100 km/h. Tę kodeksową prędkość osiąga Łada w 15,5 sekundy!

HAMULCE

Mieszany układ hamulcowy wyposażony jest seryjnie w podciśnieniowy mechanizm wspomagający, tak więc wymagany nacisk na pedał nawet przy ostrym hamowaniu jest bardzo mały. Osoby przesiadające się z samochodów bez mechanizmu wspomagającego będą potrzebowały pewnego czasu na przyzwyczajenie się do hamowania tak delikatnego.

Pamiętajmy, że koła przednie zablokować można już przy nacisku na pedał zaledwie 10 kg!

Hamulce nie wykazywały zmęczenia cieplnego nawet przy bardzo intensywnym ich używaniu. Działanie hamulca ręcznego bardzo pewne i nie zmieniające się wraz z przebiegiem, jak zresztą można się było tego spodziewać z racji zastosowania z tyłu bębnów zamiast tarcz.

Zdjęcie

Lada 1500 - klasyczna spokojna sylwetka o prostych liniach, zapewniająca kierowcy optimum widoczności. /Motor
Lada 1500 - klasyczna spokojna sylwetka o prostych liniach, zapewniająca kierowcy optimum widoczności.
/Motor

ZUŻYCIE PALIWA

Łada wymaga oczywiście benzyny wysokooktanowej o liczbie oktanowej co najmniej 93 wg metody badawczej. Zbiornik paliwa mieści jedynie 39 litrów a nalewany "na siłę" pod korek - 40 litrów. Nie jest to dużo. Przy średnim zużyciu ok. 11 litrów na 100 km zasięg wynosi 350 km.

Przy bardzo ostrej jeździe szosowej (z pełnym wykorzystaniem osiągów) zużycie podnosi się nawet do 13 litrów, przy ograniczaniu się do jazdy z dopuszczalną na naszych drogach prędkością zużycie waha się od 8,5 do 10 I na 100 km. Zużycie oleju nie przekraczało w badanym egzemplarzu wartości 0,2 dm3 na 1000 km, było więc bardzo niskie, a w miarę docierania się silnika jeszcze spadło!

PRZEWIETRZANIE, OGRZEWANIE

Do przewietrzania wnętrza wozu przewidziano w Ładzie 2 wyloty nad tablicą przyrządów, o regulowanym kierunku strumienia powietrza. W bardzo gorące dni nie jest to wystarczające. Na szczęście Łada ma jeszcze stary i, jak się okazuje, jedyny wynalazek zdolny do kierowania do wnętrza samochodu naprawdę dużych ilości powietrza. Okienka uchylne!

Zdjęcie

Tablica przyrządów z okrągłymi czytelnymi wskaźnikami wśród których standardowo znajduje się również obrotomierz. /Motor
Tablica przyrządów z okrągłymi czytelnymi wskaźnikami wśród których standardowo znajduje się również obrotomierz.
/Motor

Urządzenia sterowania i kontroli. 1- dźwignia przełącznika światła reflektorów, 2- dźwignia przełącznika kierunkowskazów, 3- przycisk sygnału dźwiękowego, 4- zamek zapłonu i kierownicy, 5 - zespół wskaźników, 6 i 12 - daszki przeciwsłoneczne, 7- nawiew obrotowy, 8- lusterko wsteczne przełączane, 9- zegar elektryczny, 10- pokrętło nastawiania zegara, 11 - popielniczka, 13 - skrytka, 14 - półka, 15 - półeczka środkowa, 16 - przełącznik dwubiegowej dmuchawy, 17 - pokrywa wykroju radioodbiornika, 18 - dźwignia zmiany biegów, 19 - dźwignia hamulca ręcznego, 20 - dźwignia kurka nagrzewnicy, 21 - dźwignia sterowania dopływu świeżego powietrza, 22 - zapalniczka, 23 - dźwignia klapy wylotu powietrza nad podłogę, 24 - pedał przyspieszania, 25 - gniazdo wtykowe lampy przenośnej, 26 - pedał hamulca, 27 - pedał sprzęgła, 28 - cięgno urządzenia rozruchowego gaźnika, 29 - pedał pompki zmywacza szyby, 30 - zespół bezpieczników topikowych, 31 - rygiel pokrywy komory silnika. Niewidoczne: wyłączniki świateł, dźwigienką sterowania wycieraczek.

Zdjęcie

Łada 1500 /Motor

Silnik: Waz 2103, czterosuwowy, benzynowy, gaźnikowy, rzędowy układ cylindrów, średnica cylindra x skok tłoka 76 x 80 mm, pojemność skokowa 1,45 dm3. Moc znamionowa według DIN 75 KM przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 10,8 kgm przy 3500 obr/min. Stopień sprężania 8,8. Kolejność zapłonu 1-3-4-2. Kadłub silnika odlewany z żeliwa, głowica z lekkiego stopu. Wał korbowy podparty na pięciu łożyskach, wałek rozrządczy w głowicy działający na dźwigienki zaworowe. Zawory pochylone pod kątem ustawione w jednym rzędzie. Napęd wałka rozrządu za pomocą łańcucha. Gaźnik dwugardzielowy, opadowy, dwustopniowy, z układem odsysania gazów ze skrzyni korbowej, z przeponową pompką przyspieszającą i podgrzewanym układem biegu jałowego, elektromagnetyczny zawór odcinający dyszy biegu jałowego. Przeponowa pompa paliwa z filtrem siatkowym i dźwigienką ręcznego pompowania. Akumulatorowy układ zapłonowy o napięciu znamionowym 12V, rozdzielacz zapłonu z odśrodkowym regulatorem wyprzedzenia i ręcznym korektorem zapłonu w zależności od jakości paliwa. Świece zapłonowe M14 x 1,25 o długości gwintu 19 mm i wartości cieplnej 225.

Sprzęgło: jednotarczowe suche, ze sprężyną tarczową, o hydraulicznym sterowaniu.

Skrzynia biegów: o czterech synchronizowanych biegach do jazdy w przód i biegu wstecznym, dźwignia zmiany biegów na tunelu podłogi. Przełożenia skrzyni: 3,75; 2,30; 1,49; 1,00; bieg wsteczny 3,87.

Zawieszenie przednie: niezależne, na wahaczach poprzecznych nierównej długości, ze sprężynami śrubowymi, teleskopowymi amortyzatorami i skrętnym stabilizatorem przechyłu.

Zawieszenie tylne: oś sztywna prowadzona układem czterech drążków wzdłużnych i drążkiem poprzecznym (drążkiem Panharda), sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.

Układ kierowniczy: ślimakowy mechanizm kierowniczy z rolką, przełożenie mechanizmu 16,4, symetryczny układ trzech drążków kierowniczych, kolumna kierownicy typu bezpiecznego.

Koła, ogumienie: koła tarczowe tłoczone o wymiarze 5J -13 mocowane czterema śrubami, ogumienie promieniowe 165 - 13 R. Koło zapasowe umieszczone stojąco w bagażniku we wnęce lewego błotnika.

Hamulce: tarczowe przy kołach przednich, bębnowe przy kołach tylnych, siodła hamulców przednich sztywne, z dwustronnymi pojedynczymi cylinderkami dociskającymi, w hamulcach tylnych: szczęki o układzie współ-przeciwbieżnym, z samoczynną regulacją luzu. Dwuobwodowy układ uruchamiania hamulców z podziałem "przód - tył". Hamulec ręczny działający na koła tylne.

Instalacja elektryczna: napięcie znamionowe 12V, akumulator o pojemności 55 Ah, biegun ujemny połączony z masą, prądnica prądu przemiennego o wartości prądu 42 A przy 5000 obr/min. Rozrusznik z włącznikiem elektromagnetycznym o mocy 1,3 kW.

Nadwozie: kareta czterodrzwiowa, samonośna. W drzwiach przednich szyby uchylne i szyby opuszczane, w drzwiach tylnych szyby opuszczane i szyby nieruchome. Indywidualne siedzenia przednie z pochylanymi oparciami, dającymi się rozkładać do spania; kanapowe siedzenie tylne z centralnym chowanym podłokietnikiem. Podłokietniki przy wszystkich drzwiach. Pasy bezpieczeństwa na siedzeniach przednich, punkty mocowania pasów bezpieczeństwa dla trzech pasażerów siedzenia tylnego. Uchwyty nad każdymi drzwiami z wyjątkiem drzwi kierowcy. Na uchwytach tylnych haczyki do wieszania odzieży. Półka pod tablicą przyrządów, niezamykany schowek w tablicy przyrządów po jej prawej stronie. Zderzaki z kłami i nakładkami plastykowymi. Zaczepy z przodu i tyłu do holowania samochodu.

Ogrzewanie i przewietrzanie: nagrzewnica wodna z wylotem nad podłogę i na szybę przednią poprzez dwie obracane dysze. Dmuchawa o dwóch prędkościach. Obracane okienka w drzwiach przednich, wywietrzniki w tylnych słupkach dachu.

Wymiary, masy: (patrz wykresy) oraz: dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami 600 kg, bez hamulców 300 kg. Obciążenie bagażnika dachowego 50 kg.

Zdjęcie

Główne wymiary samochodu. /Motor
Główne wymiary samochodu.
/Motor

Pojemności, materiały eksploatacyjne: pojemność miski olejowej wraz z filtrem przy okresowej wymianie oleju 3,75 dm3 - olej silnikowy 10W/30 lub 20W/40 w zależności od strefy eksploatacji. Pojemność skrzyni biegów - 1,35 dm3, olej Hipol 15F. Pojemność przekładni głównej - 1,3 dm3, olej Hipol 15F. Pojemność przekładni kierowniczej - 0,215 dm3, olej przekładniowy Hipol 15F. Amortyzatory hydrauliczne przednie - po 0,12 dm3, tylne po 0,195 dm3 oleju amortyzatorowego. Hamulce hydrauliczne - 0,66 dm3, wyprzęgnik sprzęgła - 0,2 dm3 płynu hamulcowego wg normy SAE J1701 (dawna norma R3), układ chłodzenia wraz z układem ogrzewania wnętrza - 9,6 dm3 płynu niezamarzającego. Zbiornik zmywacza szyby - 1,0 dm3 płyn Lazuron.

Ciśnienie pompowania: koła przednie 1,6 bar, koła tylne 1,9 bar.

Cena samochodu Łada 1500 -196 000 zł.

WYNIKI POMIARÓW

Przedmiotem badania drogowego i pomiarów był seryjny samochód Łada 1500 (2103) dostarczony przez Polmozbyt Białystok. Badanie przeprowadzono w miesiącach maj - lipiec 1977 r. Warunki pomiarów drogowych: szosa asfaltowa, temperatura powietrza +23°, prędkość wiatru poniżej 1,5 m/s; wiatr czołowo-boczny. Ciśnienie atmosferyczne 772 mm Hg.

ROZPĘDZANIE SAMOCHODU PRZEZ BIEGI ZE STARTU ZATRZYMANEGO

Zdjęcie

rozpędzanie /Motor

Czas osiągnięcia rzeczywistych prędkości:

80 km/h - 10 s
100 km/h - 15,5 s
120 km/h - 25 s

Czas osiągnięcia ze startu zatrzymanego odległości:

400 m - 20,1 s
1000 m - 38,5 s

WYKRES ZUŻYCIA PALIWA NA IV BIEGU

Zdjęcie

wykres paliwo /Motor

DROGA HAMOWANIA SAMOCHODU

Zdjęcie

hamowanie /Motor

Pomiary na suchej asfaltowej nawierzchni z szybkości 30; 50 i 80 km/h.

POMIARY STATYCZNE OBCIĄŻEŃ

Zdjęcie

masy /Motor

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy nie mającej hamulców - 300 kg, przyczepy wyposażonej w hamulce - 600 kg.

BŁĄD WSKAZAŃ SZYBKOŚCIOMIERZA

Zdjęcie

prędkościomierz /Motor

Błąd ten podaje skala zewnętrzna (w procentach). Błąd wskazań licznika kilometrów +2%.

ZWROTNOŚĆ SAMOCHODU

Zdjęcie

zwrotność /Motor

Wymiary podają średnice minimalne zawracania między krawężnikami i ścianami, w lewo i w prawo. Najmniejsza długość luki na parkingu 5,6 m, minimalny odstęp umożliwiający wyjazd z kolumny zaparkowanych samochodów 1,5 m.

WYKRESY HAŁAŚLIWOŚCI WEWNĘTRZNEJ

Zdjęcie

hałaśliwość /Motor
Pomiary na poszczególnych biegach w zależności od prędkości jazdy. Pomiary wykonało i wyniki opracowało Koło Naukowe Maszyn Roboczych i Pojazdów przy Wydziale SIMR Politechniki Warszawskiej przy pomocy Instytutu Pojazdów PW i Instytutu Podstaw Konstrukcji Maszyn PW, które udostępniły aparaturę pomiarową.

Tekst: Tomasz Sobiecki; "Motor" 45/1977

WAZ 2105, czyli Łada 1300 S – TEST

Nowa Łada – PREZENTACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Używany Nissan Sunny N14 - spokojna głowa

    W najbliższych tygodniach w cyklu "Motor z przeszłości" czeka nas podróż do lat 2003-2004. W dzisiejszym wydaniu - prezentacja używanego Nissana z "Motoru" nr 24 z 1 czerwca... więcej