Łada Kombi

Środa, 3 czerwca 2015 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 18 z 3 maja 1987 roku - prezentacja Łady 2104.

Zdjęcie

Łada 2104 /Lada

O ile samochody tej marki w wersji karety sprowadzane byty w dużej liczbie na nasz rynek, to modeli kombi pojawiło się niewiele i to dawno, na początku lat siedemdziesiątych. Wówczas napędzane były one mniejszym z dwóch produkowanych w tym czasie silników, mającym pojemność 1200 cm3.

Zdjęcie

"Motor" 18/1987 /Motor

Zdjęcie

Tablica wskaźników i elementy sterowania są identyczne w obu wersjach nadwoziowych.
/Lada

Zgodnie z planem modernizacji tradycyjnych wyrobów fabryki w Togliatti, również i kombi doznało szeregu zmian podnoszących jego wartość użytkową, a przede wszystkim polepszających wygląd zewnętrzny. Ksztatt nadwozia pozostał w zasadzie taki sam - z mocno pochyloną ścianą tylną, w której osadzone są jednoczęściowe drzwi sięgające aż po zderzak. O ile poprzednio drzwi te podparte były za pośrednictwem drążka skrętnego, to obecnie do podtrzymywania ich w otwartej pozycji służą dwie sprężyny gazowe. Na szybie tylnej pojawiła się centralnie zamocowana jednoramienna wycieraczka współpracująca z elektrycznym spryskiwaczem szyby. Zbiorniczek spryskiwacza umieszczony jest w prawej ściance bagażnika, a wiew płynu znajduje się na zewnątrz ścianki tapicerskiej.

Istotną zmianą w porównaniu z dawnym kombi jest też zainstalowanie bardzo dużych zespołów lamp tylnych, w tym również zdwojonych świateł cofania. Lampy te umieszczone są na końcach błotników, co sprawia, że mogą spełniać swe zadania sygnalizacyjne również wtedy, gdy drzwi tylne są uchylone ku górze. Nie ma więc obawy, że przy załadunku czy rozładunku pojazd będzie pozbawiony oświetlenia. Niestety, poszerzenie lamp zmusiło konstruktorów do zwężenia drzwi tylnych w dolnej ich części.

Słupki okienne nadwozia są obecnie pokrywane czarnym lakierem, co eliminuje konieczność chromowania ramek drzwi i okien. Czarny kolor w połączeniu z dużymi przestrzeniami nadwozia pokrytymi kontrastującym kolorem - czerwonym, niebieskim czy kremowym, daje bardzo dobry efekt. Przydałyby się jedynie małe ozdobne nakładki pod śrubami mocowania kół.

Łada 2104 otrzymała wszystkie udoskonalenia, które wprowadzono w modelu WAZ 2105 (kareta). Należą do nich, oprócz już wymienionych, reflektory halogenowe zintegrowane ze światłami kierunkowskazów, ogrzewana szyba tylna, pasy bezwładnościowe dla jadących z przodu i pasy typu statycznego dla osób zajmujących siedzenie tylne. Jedną z ważniejszych zmian jest wprowadzenie odcinania dopływu paliwa do gaźnika z chwilą, gdy tylko samochód zacznie poruszać się rozpędem. Ma to duże znaczenie dla ekonomii zużycia paliwa. Wydaje się jednak, że zupełnie niezależnie od tego udoskonalenia można by jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa modelu kombi instalując w pojeździe silnik 1500 w miejsce seryjnie stosowanego silnika 1294 cm3 dającego moc 48 kW przy 5600 obr /min. Samochód przeznaczony jest przecież do przewożenia nie tylko osób, lecz także ładunków - obciążenie użyteczne określane jest na 470 kg z tym, że pojazd ciągnąć może jeszcze przyczepkę o masie 500 kg, jeśli pozbawiona jest hamulców i 800 kg, gdy jej koła są hamowane.

WAZ 2105, czyli Łada 1300 S

W "Motorze" nr 31 z 7 listopada 1982 roku - badanie drogowe Łady 1300 S. czytaj więcej

70 000 km Ładą 1500

W "Motorze" z 28 września 1980 r. relacja z eksploatacji Łady 1500 na dystansie 70 tys. km. czytaj więcej

Własności aerodynamiczne samochodu nie zmieniły się w istotny sposób, toteż szybkość maksymalna nie jest zbyt duża i wynosi 135 km/h.

Z udogodnień ułatwiających pracę kierowcy wymienić trzeba przestawiane z wnętrza pojazdu lusterka boczne (prawe stosowane jest seryjnie), jak również hydrauliczny mechanizm regulacji reflektorów. Jest to szczególnie potrzebne w dość miękko przecież resorowanym samochodzie typu kombi, w którym obciążenie tylnej osi, a więc i ustawienie nadwozia względem jezdni, zmienia w szerokich granicach w zależności od przewożonego ładunku.

Zawieszenie samochodu pozostało bez zmian. Nadal stosowane jest z przodu zawieszenie niezależne na podwójnych wahaczach poprzecznych działających na sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe, podczas gdy z tyłu oba koła są zawsze równoległe dzięki osi typu sztywnego prowadzonej drążkami reakcyjnymi i drążkiem poprzecznym, noszącym nazwę drążka Panharda. Sprężyny w tylnym zawieszeniu mają nieco większą średnicę nawinięcia niż stosowane w karetach. Odpowiednia selekcja ich wymiarów jest konieczna ze względu na większe obciążenie osi tylnej.

Samochód 2104 w swej odmłodzonej wersji produkowany ma być jeszcze przez długie lata, równolegle z pojazdami Łada Samara, które dzięki otwieranej klapie tylnej spełniają tę samą rolę pojazdu uniwersalnego, lecz mają nie tak obszerne wnętrze.

Łada 2104

liczba zdjęć: 10

Tomasz Sobiecki

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Lada | samochody rosyjskie

Zobacz również