Lancia Kappa Coupe - śladami Flaminii

Środa, 14 lutego (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 40 z 4 października 1997 roku - prezentacja Lancii Kappy w rzadkiej wersji Coupe (powstało tylko 3271 egzemplarzy).

Zdjęcie

Kappa Coupe świetnie wpisuje się w wąskie uliczki włoskich miasteczek. Ta akurat prowadzi do letniej rezydencji papieża w Castel Gandolfo. /Motor
Kappa Coupe świetnie wpisuje się w wąskie uliczki włoskich miasteczek. Ta akurat prowadzi do letniej rezydencji papieża w Castel Gandolfo.
/Motor

Kappa jest najlepszym dowodem, że Lancii w koncernie Fiata wyznaczono rolę marki luksusowej. Do wniosku tego można dojść patrząc zarówno na trzybryłową wersję tego modelu, jak i kombi czy coupe.

Tym ostatnim pokonałem kilka tysięcy kilometrów, przemierzając Włochy z północy na południe aż po Neapol.

Reklama

To wystarczy, by powiedzieć, że czarna dwudrzwiowa Lancia wzbudza kontrowersje. Jednym się nie podoba, inni widzący w niej nawiązanie do modelu z początku lat 60. twierdzą, że jest udanym autem.

Osobiście mam tzw. mieszane uczucia. Gdybym mógł w jakiś sposób wpłynąć na wygląd tego samochodu, byłbym zwolennikiem obniżenia linii jego dachu, zmiany wystroju przodu w porównaniu z limuzyną i w inny sposób zrealizowanego nawiązania do Flaminii, którą pamięta już chyba tylko starsze pokolenie Włochów.

Zdjęcie

"Motor" nr 40 z 4 października 1997 r. /Motor
"Motor" nr 40 z 4 października 1997 r.
/Motor

Najprawdopodobniej właśnie z myślą o nich kształtowano sylwetkę Kappy Coupe.

Drugą i zasadniczą grupę jej zwolenników mogą, według mojej oceny, stanowić osoby w średnim wieku na wyższych stanowiskach, którym po prostu nie wypada poruszać się wyzywającym wozem sportowym. Szukają oni właśnie aut nobliwie wyglądających, o luksusowym wnętrzu i dobrych osiągach.

Pod tymi dwoma względami Lancia zasługuje na wysokie noty. Deska rozdzielcza, przejęta bez większych zmian z modelu podstawowego, bardziej pasuje nawet do Coupe niż do limuzyny. Dzieje się tak zapewne z powodu wysuniętej na pierwszy plan, łagodnie spływającej "drewnianej" konsoli środkowej, w której rolę głównego elementu gra wielofunkcyjny wyświetlacz o sporych rozmiarach.

Bez wątpienia estetykę wnętrza podnosi tapicerka z jasnej, delikatnej skóry. Uwagę zwracają też wygodne fotele. Duży zakres ich regulacji, w połączeniu z przestawną kierownicą zadowoli kierowców o zróżnicowanym wzroście.

Zdjęcie

Wnętrze jest bardzo eleganckie, bogato wyposażone i obszerne, jak na coupe. Jego szerokość wynosi 154 cm, długość 210 cm. Od oporu do oporu kierownicy są zaledwie 3 obroty. /Motor
Wnętrze jest bardzo eleganckie, bogato wyposażone i obszerne, jak na coupe. Jego szerokość wynosi 154 cm, długość 210 cm. Od oporu do oporu kierownicy są zaledwie 3 obroty.
/Motor

Zmniejszenie o 12 centymetrów odległości między osiami o dziwo nie przekreśliło wygodnego podróżowania z tyłu. Co prawda nie jest tak przestronnie, jak w zwykłej Kappie, niemniej miejsca na nogi w zasadzie nie brakuje. Jednocześnie niewielkie zmiany wprowadzone w tylnej części nadwozia, tylko w minimalny sposób ograniczały pojemność bagażnika.

Zdjęcie

Nazewnictwo stosowane kiedyś przez Lancię ściśle związane było z drogami wychodzącymi z Rzymu. Via Appia, Ardea, Aurelia i Flaminia przecinają dziś nowoczesną obwodnicę stolicy Włoch. /Motor
Nazewnictwo stosowane kiedyś przez Lancię ściśle związane było z drogami wychodzącymi z Rzymu. Via Appia, Ardea, Aurelia i Flaminia przecinają dziś nowoczesną obwodnicę stolicy Włoch.
/Motor

Podstawowy model Lancii Kappa Coupe napędzany jest silnikiem o 5 cylindrach, odmiana luksusowa jednostką V6. Niejako dodatkowo, głównie z myślą o rynku włoskim oferowana jest wersja R4 2.0 Turbo i tą właśnie jeździłem. Rozwija ona dużą moc przy relatywnie małej pojemności, jest więc dość wysilona (z 1 litra wyciągnięto 103 KM). Silnik odznacza się jednak wysokim momentem obrotowym, bo wynoszącym blisko 300 Nm. Kręci się on do 6900 obr/min, pozwalając osiągać na poszczególnych biegach prędkość: 55, 100, 165, 220 i 235 km/h.

Zdjęcie

Niewielki napis 4.16 na pokrywie zaworów wskazuje zastosowanie raczej nietypowego dla Kappy silnika o 4 cylindrach i 16 zaworach. Pracuje on cicho i zaskakująco dynamicznie. /Motor
Niewielki napis 4.16 na pokrywie zaworów wskazuje zastosowanie raczej nietypowego dla Kappy silnika o 4 cylindrach i 16 zaworach. Pracuje on cicho i zaskakująco dynamicznie.
/Motor

Ponieważ na "piątce" przy 100 km/h obroty nie przekraczają 2,5 tys./min, autostradami podróżuje się dość oszczędnie (ok. 10 dm3/100 km) i, co trzeba przyznać, bardzo cicho, nawet gdy poruszamy się dwukrotnie szybciej. Oczywiście w mieście prawie 1,5-tonowe auto musi spalać o ok. 50% paliwa więcej. W tej klasie pojazdów liczy się jednak bardziej elegancja, styl i komfort jazdy.

LANCIA KAPPA COUPE 2.0 TURBO

Nadwozie: 2-drzwiowe, 4-miejscowe coupe. Długość/szerokość/wysokość - 457/182/140 cm, rozstaw osi 258 cm. Pojemność bagażnika - 505 dm3.
Silnik: osadzony z przodu, napędzający koła przednie, R4 z 16-zaworową głowicą i turbosprężarką, o pojemności 1995 cm3, moc max 151 kW/205 KM przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy - 298 Nm przy 2750 obr/min.
Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h - 7,3 s, V max - 235 km/h, zużycie paliwa wg norm ECE 7/9/11,2 dm3/100 km.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Sierpowski; "Motor" 40/1997

Używana Lancia Kappa (1994-2001) – OPINIE O SAMOCHODACH

Lancia Thema 3.0 CRD Executive - test – TESTY I PORÓWNANIA

Lancia Y10 - mini Mercedes? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również