Lepsza niż myślisz

Piątek, 3 października 2014 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" numer 26 z 27 czerwca 1998 roku - wrażenia z jazdy Daewoo Nubirą.

Zdjęcie

Daewoo Nubira /Motor

Tkwi w nas jeszcze nieufność do samochodów ze stylizowanym liściem miłorzębu, czemu zresztą nie można się dziwić, bo na dobrą opinię trzeba pracować przez cafe dziesięciolecia. Moje doświadczenia z Nubirą nie potwierdzają jednak tych uprzedzeń.

Eksploatację rodzinnego Daewoo przeplatałem okazjonalnymi jazdami Oplem Vectrą, Nissanem Primerą i Skodą Octavią - a więc samochodami z podobnej półki. Interesowało mnie, jak na ich tle wypada koreański produkt.

Reklama

Zdjęcie

"Motor" 26/98 /Motor
"Motor" 26/98
/Motor

Zdjęcie

Silnik z kolektorem ssącym o zmiennej geometrii to poważny atut Nubiry. /Motor
Silnik z kolektorem ssącym o zmiennej geometrii to poważny atut Nubiry.
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik ma dużą powierzchnię, ale jest niewysoki. W podłodze znajduje się koło zapasowe. /Motor
Bagażnik ma dużą powierzchnię, ale jest niewysoki. W podłodze znajduje się koło zapasowe.
/Motor

Zdjęcie

Deska rozdzielcza, tak jak i całe nadwozie, utrzymana jest w spokojnej stylizacji. /Motor
Deska rozdzielcza, tak jak i całe nadwozie, utrzymana jest w spokojnej stylizacji.
/Motor

Zdjęcie

Praktyczna rzecz, czyli szufladka na szklanki bądź buteleczki. /Motor
Praktyczna rzecz, czyli szufladka na szklanki bądź buteleczki.
/Motor

Dobra robota

Wydaje się, że w Worthing Technical Centre - gdzie zaprojektowano dla Nubiry zawieszenia - wykonano dobrą robotę. Samochód nie jest za miękki (co umożliwia nawet jazdę w sportowym stylu), a jednocześnie doskonale pokonuje, których nie brak na polskich drogach. Do tego nadwozie tylko nieznacznie reaguje na nierówności. Odczuwalna jest solidność budowy szkieletu karoserii, co znajduje potwierdzenie w fabrycznych danych, według których sztywność konstrukcji w stosunku do Espero została podwojona. Właściwość ta eliminuje jednocześnie niespodzianki w postaci nadprogramowych efektów akustycznych.

Układ kierowniczy jest intensywnie wspomagany, więc operuje się nim z łatwością, ale nie kosztem precyzji w sterowaniu samochodem. Słowa uznania należą się konstruktorom za bardzo skuteczny i również precyzyjny układ hamulcowy.

Temperament nie do pogardzenia

Nubirę, którą eksploatowałem, napędzał silnik o pojemności 1,6 litra, będący konstrukcją własną Daewoo, opracowaną w ośrodku koreańskiej firmy, mieszczącym się w Niemczech. Jest to nowoczesna 16-zaworowa jednostka o dwóch wałkach rozrządu, mocy 78 kW (106 KM) przy 5800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm przy 3800 obr/min.

Wyposażona została w układ dolotowy o zmiennej geometrii, który polepsza przebieg krzywej momentu i ma też ponoć znaczenie dla redukcji szkodliwych składników spalin. Nie wiem ile w tym jego zasługi, ale ważąca nieco ponad 1100 kg Nubira porusza się żwawo i jak na tę pojemność silnika, jest on bardzo elastyczny. Sporo satysfakcji daje przyspieszanie na drugim i trzecim biegu, gdyż dynamika jest taka, jak w modelach 1.8 konkurencyjnych marek.

Zużycie paliwa odpowiada przy tym mniej więcej danym fabrycznym, co oznacza, że przy 90 km/h samochód spala 5,8 dm3/100 km, przy 120 km/h - ok. 7,3 dm3, zaś w mieście ok. 10,2 dm3/100 km. No chyba, że ktoś ma ciężką nogę, bo wtedy ostro rośnie, ale to normalka.

Oprócz silnika 1.6 stosowany jest w Nubirze także dwulitrowy australijskiego GM, jednakże tej wersji towarzyszy zaskakująco wysoki skok cenowy. Nie mam również zastrzeżeń do funkcjonowania skrzyni biegów o wyraźnie oplowskim rodowodzie. Co prawda gdzieś czytałem, że dokonując redukcji można nie trafić na odpowiednie przełożenie, ale nigdy mi się to nie zdarzyło.

Opracowane przez firmę I.DE.A nadwozie niczym specjalnym się nie wyróżnia, ale odpowiada aktualnym kanonom estetyki karo-seryjnej. Samochód jest dobrze wyciszony i nie odbiega pod tym względem od średniej dla tej klasy aut.

Czy bez wad?

Teraz trochę o tym, co mi się nie podobało. Po pierwsze wydaje się, że w tej klasie samochodów poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera powinny należeć do standardowego wyposażenia. Daewoo widać jest odmiennego zdania, bo do Nubiry SX, czyli lepiej wyposażonej, nie mogłem otrzymać airbagu. Po wtóre, fotel kierowcy jest pozbawiony pionowej regulacji tak przydatnej niewysokim osobom. Po trzecie, bagażnik choć wydaje się wielki, ma pojemność 370 litrów, więc wyraźnie ustępuje np. temu ze Skody Octavii (530 litrów). I jeszcze hamulec ręczny. Jest mało skuteczny i trzeba mocno ciągnąć jego dźwignię, co nieco dziwi biorąc pod uwagę doskonale funkcjonujące hamulce zasadnicze.

Za wcześnie jest jeszcze, by mówić o jakości nowej serii aut Daewoo (Lanos, Nubira, Leganza), jakkolwiek o autach z Korei mam już pewne pojęcie wynikające z 10-letniej eksploatacji Hyundaia Pony. Osobiście odnoszę wrażenie, że produkowane w tym kraju samochody są trwałe i nie widzę powodu, by nie wierzyć informacjom docierającym z bardzo nowoczesnej fabryki Daewoo w Kunsan, że stosowane tam normy technologiczne i jakościowe należą do najsurowszych w świecie.

Zdjęcie

Tył auta wypadł chyba trochę gorzej niż przód, ale też jest niebrzydki. /Motor
Tył auta wypadł chyba trochę gorzej niż przód, ale też jest niebrzydki.
/Motor

Można powiedzieć, że Nubira niczym szczególnym się nie wyróżnia i że jest po prostu nudna... Być może. Dotychczasowe doświadczenia i choćby fragmentaryczne porównania wskazują jednak jednocześnie, że jest to samochód nie gorszy od znacznie droższych produktów renomowanych marek.

Ryszard Barnert

Daewoo Nubira

liczba zdjęć: 13

Dane techniczne: Daewoo Nubira 1.6 16V

Pojemność skokowa (cm3): 1598
Moc (kW/KM) przy obr/min: 78/106-5800
Moment (Nm) przy obr/min: 145-3800
Długość/szerokość/wysokość (cm): 447/170/142
Rozstaw osi (cm): 257
Masa własna (kg):     1080
Pojemność bagażnika (dm3): 370
0-100 km/h (s): 11
V max (km/h): 185
Zużycie paliwa (dm3/100 km): 6,8/12,2*
Cena (tys. zł): od 38,9
* EU - trasa/miasto

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Mały silnik czy duży?

    W "Motorze" numer 7 z 15 lutego 1970 roku - prezentacja ciekawego badania, z którego wynika, że samochody z większymi silnikami są... oszczędniejsze. Wbrew pozorom, aż tak wiele w tej... więcej