Na cztery koła

Środa, 1 sierpnia 2012
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” z 18 grudnia 1983 r. artykuł o prototypowej Maździe MX-02 z systemem czterech kół skrętnych.

Zdjęcie

Pokrywy tylnych wnęk maskują fakt, że koła tylne są w czasie jazdy skręcane, choć pod niewielkim kątem. /Motor
Pokrywy tylnych wnęk maskują fakt, że koła tylne są w czasie jazdy skręcane, choć pod niewielkim kątem.
/Motor
Do tej pory rozwiązanie takie spotykane było szerzej jedynie w pojazdach przeznaczonych do poruszania się w szczególnie ciężkich warunkach. I tak w okresie ostatniej wojny szereg wytwórni wprowadziło do akcji samochody terenowe z napędem na wszystkie 4 koła i możliwością sterowania również za pomocą kół tylnych. Kierowca korzystał z tego jedynie w przypadkach sporadycznych, kiedy szkło istotne obniżenie wielkości promienia skrętu. Oczywiście koła tylne skręcane byty zawsze w stronę przeciwną niż skręt kół przednich.

Zdjęcie

"Motor" 51/1983 /Motor
"Motor" 51/1983
/Motor

Dziś idea ta, jak widzimy nienowa, jak gdyby odzyskuje popularność. Głosicielem jej jest japońska firma Mazda, która opracowując "samochód niezbyt dalekiej przyszłości", postanowiła zapewnić jego użytkownikom przede wszystkim możliwie jak największy komfort jazdy, a to drogą wydłużenia do maksimum rozstawu osi. Na komfort ma to wpływ dodatni, niestety zupełnie odwrotny na zwrotność. Wyjeżdżanie z luk na parkingu samochodem o rozstawie osi zbliżonym do 3 m nie należy do przyjemności i nigdy nie wiadomo, czy w ostatnim momencie pojazd wyjeżdżający nie zawadzi o stojącego sąsiada. To właśnie stało się powodem poszukiwań nowych rozwiązań.

Reklama

Przy manewrowaniu eksperymentalna Mazda MX-02 ma oczywiście koła tylne skręcane w kierunku przeciwnym niż przednie. Kiedy jednak zbudowano prototyp, z prostej ciekawości zaczęto badać stateczność pojazdu również przy wyższych prędkościach niż te obowiązujące z konieczności na parkingach. Zgodnie z przewidywaniami odwrotne skręcanie kół obniżało stateczność tak znacznie, że możliwość korzystania z dodatkowego układu kierowniczego ograniczono do prędkości poniżej 40 km/h. A gdyby tak koła tylne skręcać zgodnie z kołami przednimi? Odpowiedź na to pytanie przeszła wszelkie oczekiwania. Samochód wykazywał znacznie większą stabilność niż przy klasycznym rozwiązaniu z tylnymi kołami nieruchomymi. Oczywiście kąt skrętu przy szybkiej jeździe nie jest zbyt duży.

Sam fakt wbudowania w prototyp możliwości jednakowego skręcania wszystkich kół w tę samą stroną wykorzystywany jest przez twórców pojazdu do wyjeżdżania z luki przy krawężniku, spomiędzy dwóch samochodów. Pojazd przesuwa się jednocześnie ku przodowi i w boku (...).

Zdjęcie

Wnętrze Mazdy MX-02
/Mazda

Wnętrze samochodu eksperymentalnego
Zasiadając za kierownicą naciskamy klawisz z własnym numerem kierowcy i za chwilę siedzenie i kierownica ustawiają się samoczynnie w optymalnej pozycji. Przełącznik służyć może takim udogodnieniem nawet gdy samochód użytkuje 10 osób. Posiadanie numer-hasła powoduje zarazem uruchomienie silnika i... ustawienie lusterek.

Źródło: "Motor" 51/1983

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Motor

Zobacz również