Nawrócenie na klasyczne koncepcje

Piątek, 21 listopada 2014 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 34 z 1976 roku - prezentacja Rovera 3500 (SD1).

Zdjęcie

Samochód Rover 3500 jest w swym całkowicie nowym wydaniu jeszcze jednym przykładem nowoczesnego nadwozia 5-drzwiowego. /Rover
Samochód Rover 3500 jest w swym całkowicie nowym wydaniu jeszcze jednym przykładem nowoczesnego nadwozia 5-drzwiowego.
/Rover

Tym tytułem autor niniejszych uwag zabezpieczył się się przed nadmiernym skróceniem artykułu, co biorąc pod uwagę szczupłość naszych łamów, teoretycznie mogłoby się zdarzyć. Wszakże i wtedy uważny czytelnik najważniejszą informację o nowym produkcie podupadającego koncernu British Leyland miałby już zaliczoną.

Zdjęcie

"Motor" 34/1976 /Motor
"Motor" 34/1976
/Motor

Przypomnijmy: dotychczasowe konstrukcje tej firmy, 2200/3500, miały dość niecodzienny układ. Nadwozie np. nie stanowiło jednolitej konstrukcji, lecz składało się ze szkieletu z przymocowanymi do niego niepracującymi w zasadzie blachami. Mówiono, że takie rozwiązanie to większa prostota naprawcza itd., itp. Tymczasem pracownicy warsztatów usuwających awarie... woleli mieć do czynienia z samochodami budowanymi tradycyjnie, co najwyżej mającymi odkręcaną przednią parę błotników. Dalej.

Reklama

Modele 2200/3500, z których mniejszy, z 4-cylindrowym silnikiem, pozostaje nadal w produkcji, miały w tylnym zawieszeniu dość skomplikowaną oś De Dion, czyli piasty kół połączone sztywną belką a przekładnię główną przytwierdzoną do podłogi nadwozia. Na tym nie koniec, dawno, dawno temu firma Rover, będąca jak wiadomo jednym z głównych ośrodków rozwoju samochodowej turbiny spalinowej, miała nadzieję, że w samochodach 2200/3500 pojawi się kiedyś taki właśnie zespół napędowy.

Ponieważ turbina ma raczej duże gabaryty, z racji nieszczęsnego wymiennika ciepła, musiano się uciec do chytrego wybiegu i zastosować w przednim zawieszeniu wahacz poprzeczny u dołu i pchany wahacz podłużny u góry zwrotnicy.

Zdjęcie

Oryginalna stylizacja tablicy przyrządów. /Rover
Oryginalna stylizacja tablicy przyrządów.
/Rover

Dziś... dziś firma Rover nie ma już złudzeń. I właśnie dlatego nowy samochód Rover 3500 zadziwia... konserwatyzmem rozwiązań, jeśli bierze się pod uwagę fakt, że ma on konkurować z takimi wozami jak Mercedes 200 czy Citroen CX lub chociażby Peugeot 504. Otóż z przodu spotykamy w nim zwrotnice kolumnowe, z tyłu oś sztywną, a nadwozie, choć o nowoczesnych liniach i 5-drzwiowym układzie, jest konstrukcją samonośną niczym się od innych tego typu nie wyróżniającą.

Jedyną koncesją na rzecz łatwości jego napraw było konsultowanie się firmy ze zrzeszeniem towarzystw ubezpieczeniowych, które, jak wiemy, w każdym kraju chciałyby, aby naprawy powypadkowe nawet po poważnej stłuczce odbywały się tak łatwo jak wymiana paska u zegarka. Nie przesadzajmy, coś tam pewno firmie doradzili.

Postęp odbywa się oczywiście małymi krokami i żadna z wytwórni nie ma na niego monopolu. Dlatego też i w samochodzie Rover 3500 spotkać można szereg rozwiązań nowych, zasługujących na uwagę. Jednym z nich jest klejona szyba przednia firmy Triplex, składająca się wszakże nie z dwóch warstw zwykłego szkła, lecz z wewnętrznej warstwy hartowanej i zewnętrznej niehartowanej.

Zmniejsza to do minimum niebezpieczeństwo okaleczenia przy zetknięciu głowy z szybą jeśli ktoś nie jest na tyle inteligentny by jechać w pasach. Dalej. Kierowca ma na tablicy przyrządów lampkę kontrolną sygnalizującą niepalenie się któregokolwiek z punktów oświetlenia zewnętrznego. Nie ma więc wymówki: "panie władzo, nie wiedziałem".

Zdjęcie

Rysunek anatomiczny samochodu. Proszę zwrócić uwagę na zawieszenie tylne, w którym nie bano się użyć sztywnej osi. /Rover
Rysunek anatomiczny samochodu. Proszę zwrócić uwagę na zawieszenie tylne, w którym nie bano się użyć sztywnej osi.
/Rover

Skrzynka biegów tego nowego samochodu ma 5 przełożeń, piąte o charakterze nadbiegu i znamienna jest tym, że wszystkie wałki podparte ma na łożyskach stożkowych, co pozwoliło znacznie zredukować wzajemne rozstawienie wałków zaledwie do 77 mm. Okazuje się bowiem, że koszt skrzynki biegów jest proporcjonalny do trzeciej potęgi właśnie tego rozstawienia wałka. Najstarsi ludzie o tym nie wiedzą, prawda?

Och, żebyśmy nie zapomnieli! Dźwignia zmiany biegów ma aż cztery płaszczyzny włączania, gdyż bieg wsteczny "pomieszczono" oddzielnie, podobnie jak piątkę. Nie najmądrzej, powiedzmy szczerze, bo układ "wsteczny — I" w tej samej płaszczyźnie ma duże zalety gdy przychodzi wygrzebywać się z błota lub śniegu.

No i wreszcie rzecz najciekawsza, gdyż najpewniej znajdzie naśladowców. W tylnym zawieszeniu zastosowano samopoziomujący układ amortyzatorów teleskopowych, niewymagający żadnej dodatkowej pompy (nacisk na oś przednią jest w samochodzie o klasycznym rozmieszczeniu zespołów i tak mniej więcej stały niezależnie od obciążenia). I to już wszystko.

Rover 3500 (SD1)

liczba zdjęć: 11

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Klientom stacji BP sprzyja szczęście

    Znamy już zwycięzców wakacyjnej loterii BP. Nagrody główne, czyli samochody Fiat 500X, odebrały Pani Katarzyna i Pani Weronika. Uroczyste przekazanie aut odbyło się na stacji BP w Krakowie. więcej