Nie płacz "eFka"

Wtorek, 10 lutego 2015 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na prośbę Czytelnika publikujemy wrażenia z jazdy Mazdą 323F z "Motoru" nr 44 z 31 października 1998 r.

Zdjęcie

Sylwetkę nowej „eFki” nietrudno skojarzyć z trochę skróconym kombi. Ciekawostkę stanowią podświetlane gniazda zamków. /Motor
Sylwetkę nowej „eFki” nietrudno skojarzyć z trochę skróconym kombi. Ciekawostkę stanowią podświetlane gniazda zamków.
/Motor

To już druga generacja Mazdy 323F, którą miałem okazję poznać podczas jazd testowych w Danii organizowanych z okazji wyborów europejskiego Samochodu Roku, a trzecia o takim symbolu. Pierwsze pokolenie wersji F ukazało się w 1989 r. i, zapewne ze względu na swoją sportową sylwetkę, od razu pozyskało dużą sympatię.

Zdjęcie

Dwie pierwsze generacje 323F: BG (z lewej, 1989-1994) i BA (z prawej, 1994-1998) /Mazda
Dwie pierwsze generacje 323F: BG (z lewej, 1989-1994) i BA (z prawej, 1994-1998)
/Mazda

Zdjęcie

"Motor" 44/1998 /Motor
"Motor" 44/1998
/Motor

Druga generacja podobała się jeszcze bardziej, ale dość nisko poprowadzona linia dachu zniechęcała rosłych Europejczyków do jej zakupu. Niewykluczone, że i trochę nadmiernie przymrużone "oczy" nie bardzo odpowiadały tutejszym gustom. Aż się chciało powiedzieć - nie płacz "eFka".

Reklama

Zdjęcie

Wnętrze jest poprawne, solidnie wykończone, bogato wyposażone, ale wizualnie niczym szczególnym się nie wyróżnia. /Motor
Wnętrze jest poprawne, solidnie wykończone, bogato wyposażone, ale wizualnie niczym szczególnym się nie wyróżnia.
/Motor

Zdjęcie

Położenie prawego oparcia wyśmienicie zwiększa możliwość przewiezienia wyjątkowo długich przedmiotów. W tym przypadku zabrakło jednak konsekwencji, bo pionowo ustawiana poduszka tylnego siedzenia wystaje ponad oparcia. /Mazda
Położenie prawego oparcia wyśmienicie zwiększa możliwość przewiezienia wyjątkowo długich przedmiotów. W tym przypadku zabrakło jednak konsekwencji, bo pionowo ustawiana poduszka tylnego siedzenia wystaje ponad oparcia.
/Mazda

Właśnie te spostrzeżenia wzięli prawdopodobnie pod uwagę twórcy nowego modelu, który jest wozem wyraźnie proeuropejskim. Z przodu pojawiły się spore reflektory, zarys tyłu zaś bardziej przypomina funkcjonalne kombi niż wcześniej preferowaną linię coupe. Przy pokaźnym rozstawie osi (261 cm) pozwoliło to uzyskać pakowne, wygodne dla 4-5 osób wnętrze i wcale niemały bagażnik do wysokości okien, mieszczący 330, a po złożeniu siedzeń aż 756 dm3. Tak naprawdę jego pojemność jest zmienna, a wynika to z możliwości przesuwania siedzenia i pochylania tylnego oparcia.

Siłą rzeczy zmianie ulega długość wnętrza. Maksymalnie daje się uzyskać wymiar 226 cm, przy czym nawet przy bardziej pionowym ustawieniu oparcia wynik 216 cm należy uznać za rekordowy w tej klasie pojazdów. Mało tego, również szerokość wnętrza 143,5 cm jest imponująco duża. Przednie siedzenia, wyposażone w boczne poduszki gazowe, wydały mi się wyjątkowo twarde, niemniej poziom komfortu ratuje dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia, które sprawnie "połyka" dziury w nawierzchni. Nie jest ono jednak na tyle miękkie, by miało utrudniać jazdę, o czym najlepiej świadczy możliwość pokonania testu łosia z prędkością ok. 67 km/h. Na szutrze auto sprawowało się trochę gorzej przejawiając tendencję do "zamiatania" tyłem. Do tego hamulec ręczny sprawiał wrażenie jakby miał gumową linkę, a ABS włączał się już przy lekkim wciśnięciu pedału hamulca.

Na biegu jałowym drży fotel i dźwignia zmiany biegów. Niezbyt cicho pracujący silnik kręci się do 6700 obr/min, a na 5. biegu przy 100 km/h pracuje z 3100 obrotami na minutę.

Mimo iż "eFka“ jest autem sporym i wcale nielekkim, półtoralitrowy silnik zapewnia jej niezłe osiągi, przy - jak wskazują dane fabryczne - niewygórowanym zużyciu paliwa. To wszystko nie oznacza jeszcze, że nowa Mazda będzie miała lekki żywot na rynku europejskim, bo w tym samym segmencie ma takich rywali, jak Ford Focus i Opel Astra II.

Wojciech Sierpowski

Mazda 323F 1.5: dane techniczne

Silnik/liczba zaworów na cylinder: R4/4
Pojemność skokowa (cm3): 1498
Moc (kW/KM) przy obr/min: 65/88-5500
Moment (Nm) przy obr/min: 132-4000
Napęd/przekładnia: P/5
Liczba drzwi/miejsc: 5/5
Długość/szerokość/wysokość (cm): 420/170,5/141
Rozstaw osi (cm): 261
Masa własna (kg): 1150
Min. pojemność bagażnika (dm3): 356 (340*-416)
0-100 km/h (s): 12,5
V max (km/h): 177
Przeciętne zużycie paliwa (dm3/100 km): 7,5
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 55
* wersja z przesuwnym tylnym siedzeniem

Zdjęcie

Mazda 323 prowadzi się tylko nieznacznie gorzej od najlepszych aut w tej klasie. /Motor
Mazda 323 prowadzi się tylko nieznacznie gorzej od najlepszych aut w tej klasie.
/Motor

Zdjęcie

Być może 6. generacji Mazdy 323, a 3. modelu F brakuje teraz jakiegoś konkretnego stylu, ale też nie sposób powiedzieć, by była brzydka. /Motor
Być może 6. generacji Mazdy 323, a 3. modelu F brakuje teraz jakiegoś konkretnego stylu, ale też nie sposób powiedzieć, by była brzydka.
/Motor

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również