Nissan Sunny - rozszerzona oferta

Sobota, 16 lutego 2013 (14:22)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 8 z 1984 roku - prezentacja nowego Nissana Sunny z silnikiem Diesla, który trafił do oferty POL-MOT-u.

Zdjęcie

Spokojna, klasyczna linia trójbryłowego nadwozia. Ma ono współczynnik oporów powietrza 0,39. /Nissan
Spokojna, klasyczna linia trójbryłowego nadwozia. Ma ono współczynnik oporów powietrza 0,39.
/Nissan

Od pewnego czasu sprowadzamy do naszego kraju pewne ilości samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Są to na ogól pojazdy klasy ok. 1,6 dm3. Po Voikswagenie Golfie i Oplu Kadecie, w bieżącym roku POL-MOT zamierza sprzedawać za waluty wymienialne także samochód japoński Nissan Sunny Diesel z silnikiem o pojemności 1,7 dm3.

Pojazd ten stanowi jedną z wersji samochodu Sunny, produkowanego od wielu już lat i stopniowo udoskonalanego. Rok temu Sunny otrzymał poprzeczny układ silnika, co przy przednim napędzie sprawiło, że wnętrze nadwozia stało się bardziej przestronne.

Reklama

Zdjęcie

Tablica wskaźników na szczęście nie wykazuje jeszcze skutków działalności stylistów-elektroników (na fot. wersja japońska). /Nissan
Tablica wskaźników na szczęście nie wykazuje jeszcze skutków działalności stylistów-elektroników (na fot. wersja japońska).
/Nissan

Samochód wytwarzany jest w odmianach 4- i 2-drzwiowej, jak również coupé i kombi o pięciu otworach drzwiowych. Do Polski trafiać ma tylko limuzyna 4-drzwiowa, z racji największego zainteresowania tym typem nadwozia. Jeśli idzie o silniki benzynowe, podajemy dla informacji, że w Sunny stosowane są jednostki o pojemności 1270 cm3 i 1488 cm3. Pierwszy z nich rozwija moc 44,1 kW, drugi zaś 55,1 kW przy 5600 obr./min. Silnik wysokoprężny natomiast ma moc 40 kW (55 KM) przy 4800 obr./min. Z racji niewielkiego ciężaru silnika spadek osiągów jest minimalny, w porównaniu z samochodem napędzanym większym z dwóch silników benzynowych prędkość maksymalna obniża się ze 150 km/h do 145 km/h. Odpowiednie masy pojazdu w stanie gotowym do drogi wynoszą 840 i 890 kg.

Seryjnie stosowana jest w samochodzie z silnikiem Diesla 5-biegowa skrzynia przekładniowa, co w połączeniu z dużą elastycznością jednostki napędowej ułatwia jazdę.
Warto nadmienić, iż z silnikiem wysokoprężnym bywa łączona przekładnia automatyczna o trzech zakresach. Nie przewiduje się wszakże importu samochodów w tej wersji.
Długość samochodu wynosi 4250 mm przy rozstawie osi 2400 mm. Jest to więc jeden z pojazdów najbardziej popularnej klasy.

Jako wymiar ogumienia przyjęto 155 SR 13, choć na niektóre rynki samochód kierowany jest również na oponach 6.15-13-4PR.

Układ kierowniczy to mechanizm zębatkowy współpracujący z dwoma drążkami o równej długości. Koła przednie osadzono na zwrotnicach kolumnowych. Z tyłu pojazdu użyto wahaczy skośnych.

Jedną z charakterystycznych cech samochodu Sunny jest wyjątkowo mały promień skrętu. Kola przednie dają się odchylać od kierunku fazdy na wprost aż o 44 st. Dzięki temu można zawracać między krawężnikami odległymi od siebie o 9 m, względnie między ścianami ustawionymi w odległości 10 m. Możliwe to było w wyniku zastosowania nowego rodzaju przegubów napędowych Rzeppa.

Tomasz Sobiecki

Dane techniczne: Nissan Sunny Diesel (1984)

Silnik: wysokoprężny, czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą, o rzędowym układzie cylindrów, wał korbowy podparty na pięciu łożyskach, wałek rozrządu w głowicy napędzany paskiem zębatym. Średnica x skok: 80,0 x 83,6 mm. Pojemność skokowa 1681 cm3, stopień sprężania 22,2, moc maksymalna 40 kW (55 KM) przy 4800 obr./min. Moment maksymalny 100 Nm przy 2800 obr./min.
Sprzęgło: 1-tarczowe suche ze sprężyną centralną.
Skrzynia biegów: 5-biegowa. z synchronizacją na biegach 1-5, z dźwignią zmiany biegów na podłodze. Przełożenia: 3,33 1,95 1,28 0,9 0,73, bieg wsteczny 3,41. Przekładnia główna - kołami czołowymi o przełożeniu 3,79.
Zawieszenie: przednie - niezależne na zwrotnicach kolumnowych; zawieszenie tylne - na pojedynczych skośnych wahaczach wleczonych, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.
Koła: 4,5 J x 13, ogumienie 155-SR 13.
Wymiary: długość/szerokość/wysokość - 4250/1620/1385 mm. Rozstaw osi 2400 mm, rozstaw kół przednich 1395 mm, rozstaw kół tylnych 1375 mm, minimalny prześwit 175 mm. Liczba miejsc - 5.
Masa własna pojazdu gotowego do drogi - 890 kg. Zbiornik - paliwa 50 dm3. Zużycie paliwa przy 90 km/h - 4.7 dm3/100 km, przy 120 km/h - 6.6 dm3/100 km.
Osiągi: prędkość maksymalna ok. 145 km/h, przyspieszanie - brak danych.

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również