Niwa robi karierę

Sobota, 29 września 2012 (14:06)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" z 2 marca 1980 r. prezentacja Łady Niwy 5000.

Zdjęcie

Niwa radzi sobie dobrze w różnych warunkach terenowych dzięki wysokiemu zawieszeniu (prześwit wynosi 22 cm), małemu zwisowi przedniemu i tylnemu oraz możliwości blokowania mechanizmu różnicowego. /Motor
Niwa radzi sobie dobrze w różnych warunkach terenowych dzięki wysokiemu zawieszeniu (prześwit wynosi 22 cm), małemu zwisowi przedniemu i tylnemu oraz możliwości blokowania mechanizmu różnicowego.
/Motor
Lada Niwa czyli WAZ 2121 jest pierwszą konstrukcją opracowaną samodzielnie przez konstruktorów z zakładów w Togliatti. Przypomnijmy pokrótce: jest to pojazd osobowo-terenowy w którym wykorzystano silnik i niektóre podzespoły z samochodów osobowych Łada, a całość "ubrano" w zupełnie nowe nadwozie. Ostatnio opracowano nową odmianę tego pojazdu - Ładę Niwę 5000. Podobnie jak model podstawowy. Niwa 5000 wzbudziła duże zainteresowanie na rynkach zachodnioeuropejskich i otrzymała wysokie oceny w fachowej prasie motoryzacyjnej.

Zdjęcie

"Motor" 9/1980 /Motor
"Motor" 9/1980
/Motor

Nadwołżańskie zakłady samochodowe WAZ mają szczęśliwą rękę do eksportu. Obecnie wytwarza się tu rocznie około 700 tys. Ład w różnych odmianach, czyli ponad połowę wszystkich samochodów osobowych opuszczających co roku bramy radzieckich fabryk. Prawie 30 procent wszystkich Lad wędruje za granicę: ponad połowa z nich odbierana jest przez kraje socjalistyczne, około 120 tys. znajduje zbyt w Europie zachodniej. Do największych importerów w krajach kapitalistycznych, zakupujących co roku po kilkanaście tysięcy Ład, należy Wielka Brytania, Francja, Belgia i RFN. Około 10 tysięcy sprowadza się na rynek fiński, ok. 6-8 tys. do Holandii.

Reklama

Łada Niwa ma również swój udział w tym eksporcie. Z uwagi na specyficzny rodzaj tego pojazdu nie wyraża się on oczywiście w imponujących liczbach, lecz stanowi bardzo istotne uzupełnienie radzieckiej oferty motoryzacyjnej. Tym skuteczniejsze, że stanowi dla tego przemysłu dobrą wizytówkę o czym świadczą zdjęcia, opisy techniczne i testy Lady Niwy w zachodnich magazynach motoryzacyjnych. Samochód ten odnosi również konkretne sukcesy handlowe. Niwa np. zajmuje w RFN pierwsze miejsce na liście najczęściej sprzedawanych samochodów z napędem na cztery koła. W ubiegłym roku rozprowadzono w tym kraju ponad 3,5 tys. radzieckich pojazdów osobowo-terenowych.

Konkurencja jest oczywiście bardzo silna. W Europie Zachodniej kupić można przecież zarówno Jeepa, Toyotę Land Cruiser, Matrę Simcę Rancho, Land Rovera, Jednak żaden z tych pojazdów nie jest dokładnym odpowiednikiem radzieckiej Lady Niwy. Są to wszystko konstrukcje z silnikami o dużo większej mocy i pojemności, nawet do ponad 4.0 dm3. Inżynierom z nadwołżańskich zakładów udało się więc wejść w lukę w programie produkcyjnym zachodnich fabryk. W połączeniu ze znanymi już w Europie zaletami osobowych Ład (wysoka jakość, wytrzymałość, solidna konstrukcja, prostota, niezawodność, wygoda, staranne wykończenie) dało to w sumie sukces handlowy.

Wróćmy do Łady Niwy 5000. Jest to jakby uatrakcyjniona, bardziej dostosowana do wymogów rynku wersja modelu bazowego. Niwę 5000 rozpoznać można po dość dużych okrągłych światłach przeciwmgielnych z charakterystyczną drucianą siatką zabezpieczającą, kolorowych pasach ¡ malowanych na masce i po obu bokach pojazdu. Dodatkowym elementem wyróżniającym odmianę "5000" jest wycieraczka tylnej szyby.

We wnętrzu nowej wersji Niwy znane już z osobowej Lady wskaźniki, umieszczono na desce rozdzielczej jednak w nieco inny, bardziej zwarty sposób. W konsoli stereofoniczny radioodbiornik z odtwarzaczem nagrań kasetowych. W obu drzwiach znajdują głośniki. W oparciach przednich siedzeń zastosowano zagłówki.

Łada Niwa jest pojazdem o bardzo zwartej konstrukcji: rozstaw osi wynosi 2,20 m, długość zaledwie 3,72 m. Powoduje to, że ilość miejsca we wnętrzu jest dość ograniczona. Pojemność bagażnika wynosząca 345 litrów, wzrasta po odchyleniu oparcia tylnego siedzenia.

Ładę Niwę 5000 napędza ten sam co w modelu podstawowym silnik o pojemności 1558 cm3 i mocy 57 kW (78 KM). Napęd przenoszony jest przez jednotarczowe suche sprzęgło i czterobiegową zsynchronizowaną skrzynię przekładniową. Stale napędzane są obie osie, przy czym istnieje możliwość blokowania mechanizmu różnicowego, co ułatwia wydostawanie się z błotnistej czy śniegowej pułapki oraz pokonywanie dużych nierówności terenowych. Jazdę bezdrożami ułatwiają również terenowe opony o bardzo grubej rzeźbie bieżnika.

Samochód zawieszony jest z przodu na poprzecznych wahaczach, sprężynach śrubowych. Oprócz tego zastosowano stabilizator przechyłów. Z tylu oś sztywna, wahacze podłużne, sprężyny śrubowe i drążek Panharda. W Niwie zastosowano dwuobwodowy system hamulcowy: z przodu hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe. Uzyskiwana w ten sposób siła hamująca wystarcza do skutecznego zwalniania bądź awaryjnego zatrzymywania 1230-kilogramowego pojazdu.

Po zamianie diagonalnych opon terenowych 6.95-16 na promieniowe o wymiarze 175 R 16 samochód zapewnia także komfort podczas jazdy w mieście. Manewrowanie i parkowanie Niwy 5000 ułatwia jej zwarte, stosunkowo krótkie nadwozie.

Lada Niwa 5000 stanowi więc specjalną odmianę modelu podstawowego i będzie produkowana w niewielkich seriach, przede wszystkim na potrzeby zachodnioeuropejskiego rynku. Konstruktorzy z nadwołżańskich zakładów przygotowali na br. jeszcze jedną nowość: Ladę Niwę "Limited Edition". Jak wskazuje nazwa, chodzi również o krótką serię pojazdów, które charakteryzować będą się dość luksusowym wyposażeniem. Nadwozie pokryte zostanie lakierem metalizowanym, zastosowane zostanie szerokie ogumienie promieniowe o wymiarach 225/70 SR 15 i obręcze ze stopów lekkich. Komfort i bezpieczeństwo jazdy poprawić mają ponadto anatomiczne siedzenia przednie, zagłówki zarówno dla pasażerów tylnych i przednich siedzeń, pasy bezpieczeństwa dla siedzących z tyłu. Wewnątrz samochodu zastosowana zostanie welurowa tapicerka.

J. Metelski, "Motor" 9/1980

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:motor

Zobacz również

  • Buick Wildcat i Pontiac Trans Sport - linia i wnętrze

    W "Motorze" nr 11 z 16 marca 1986 r. - prezentacja dwóch zjawiskowych prototypów opracowanych przez amerykański koncern General Motors. więcej