Nowy Fiat 500

Środa, 7 listopada 2012 (22:42)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 32 z 11 sierpnia 1957 r. prezentacja nowego Fiata 500.

Zdjęcie

Nowy Fiat 500 to zmniejszona dwuosobowa odmiana znanego u nas Fiata 600. /Fiat
Nowy Fiat 500 to zmniejszona dwuosobowa odmiana znanego u nas Fiata 600.
/Fiat
Tym razem w naszej rubryce "Samochody 1957" zaznajamiamy naszych czytelników z najnowszym tworem turyńskiej fabryki, zwanym "Nowy Fiat 500". Pomyślany jest on jako pojazd dwuosobowy z miejscem na bagaż lub dwoje dzieci i wykazuje duże podobieństwo konstrukcyjne do Fiata 600.

Zdjęcie

Motor 32/1957 /Motor
Motor 32/1957
/Motor

Ponieważ wóz musi zapewniać komfort jazdy, zdecydowano zastosować układ czterokołowy z hydraulicznymi hamulcami i niezależnym zawieszeniem czterech kół.

Reklama

Wóz ma dwudrzwiowe czterookienne nadwozie ze zwijanym płóciennym dachem. Szyby, za wyjątkiem małych wywietrzników, są nie otwierane. Siedzenia przednie są odchylane, aby umożliwić dostęp do tylnej ławeczki. Nadwozie jest samonośne, 21-litrowy zbiornik paliwa, akumulator i koło zapasowe umieszczone są z przodu. Przednie zawieszenie jak w Fiacie 600, nieco inaczej rozwiązano układ kierowniczy. Niski tunel, biegnący środkiem podłogi, mieści cięgła sterowania silnika, doprowadzając jednocześnie ciepłe powietrze do kabiny. Tylne zawieszenie, takie jak u poprzednika, na wahaczach o skośnych do kierunku jazdy osiach obrotu i sprężynach śrubowych. Amortyzatory teleskopowe z przodu i z tyłu. Koła o wymiarach 12". Bębny tej samej wielkości co w Fiacie 600. Przednie hamulce współprzeciwbieżne z jednym cylinderkiem (w Fiacie 600 - dwuwspółbieżne).

Dwucylindrowy, górnozaworowy czterosuwowy silnik rzędowy połączony jest z przekładnią główną i czterobiegową, dwuwałkową skrzynką przekładniową o biegach niezsynchronizowanych. Indywidualne żeliwne cylindry przykryte są wspólną głowicą. Wymiary silnika - śred. cyl. 66 mm, skok 70 mm, pojemność skokowa 479 ccm. Dzięki niskiemu stopniowi sprężania - 6,56:1 samochód może pracować na przeciętnych gatunkach paliwa. Moc 13 KM przy 4000 obr/min. Napędzana od wału korbowego, poprzez prądnicę dmuchawa zasysa giętkim przewodem o dużej średnicy powietrze znad maski silnika. Po przejściu przez dmuchawę część powietrza zużyta zostaje do chłodzenia cylindrów i głowicy, część chłodzi olej, część zaś, poprzez filtr z wymienną wkładką skierowana zostaje do gaźnika opadowego Weber. Powietrze może być skierowane tunelem do kabiny dla jej ogrzania, część zaś przez sterowany termostatem zawór może dostać się z powrotem do strumienia powietrza przez dmuchawę, jeśli jest on zbyt zimny i mógłby spowodować oblodzenie gaźnika.

Ze względu na niewyważenie sił pierwszego rzędu silnik nie oznacza się spokojnym biegiem, zwłaszcza na małych obrotach, ale dzięki zastosowaniu bardzo pomysłowego tylnego zamocowania, pozwalającego na bardzo duże ruchy pionowe i ograniczającego je w płaszczyźnie poziomej, drgania silnika nie przenoszą się prawie wcale na nadwozie. 

Zdjęcie

Rozmieszczenie poszczególnych zespołów Fiata 500 jest identyczne jak w Fiacie 600. /Fiat
Rozmieszczenie poszczególnych zespołów Fiata 500 jest identyczne jak w Fiacie 600.
/Fiat

Ciężar suchego samochodu wynosi 455 kg tj. o przeszło 100 kg mniej niż Fiata 600, stanowiąc 81 proc. ciężaru tego ostatniego. Nie określona jeszcze dokładnie cena, która ma również wynosić około 81 proc. ceny Fiata 600.

Szybkość maksymalna 85 km/godz. Zużycie paliwa wg norm włoskich 4,5 l/100 km.

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Fiat | Fiat 500 | samochody włoskie | motor

Zobacz również