Opel Astra Coupe Turbo - niepotrzebna turbina

Środa, 14 września 2016 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 34 z 25 sierpnia 2001 r. - wrażenia z jazdy Oplem Astrą Coupe Turbo, czyli potomkiem Calibry.

Zdjęcie

Opel Astra Coupe /Motor

Niektórymi samochodami trzeba przejechać się po polskich drogach, by przekonać się, że mistrz niemieckiej autostrady czasem w naszych realiach wypada blado.

Zdjęcie

"Motor" nr 34 z 25 sierpnia 2001 r. /Motor
"Motor" nr 34 z 25 sierpnia 2001 r.
/Motor

Tak właśnie było z atrakcyjną wizualnie Astrą Coupe Turbo. Sylwetka tego auta, niczym wyciosana z litego metalu, zachęca do szybkiej jazdy. Podobnie zresztą jak smacznie wykończone wnętrze z bardzo dobrymi fotelami. Znaczki faktycznego wytwórcy auta, firmy Bertone, przydają najszybszej Astrze sporo prestiżu.

Reklama

Przede mną kręte, pofalowane i wyboiste drogi Zamojszczyzny. Drogi, na których Impreza czułaby się jak w domu. Czy Astra sobie poradzi w tym obcym środowisku?

Już podczas jazdy po parkingu czuję bezkompromisowo twarde zestrojenie zawieszenia. Silnik mruczy spokojnie. Droga się rozszerza i... ognia!

Turbina szybko reaguje, silnik mocno ciągnie z niskich obrotów. Trochę przypomina mi świetny motor napędzający niegdyś Calibrę Turbo. Momentu obrotowego aż nadto, często warto zrezygnować ze zmiany biegów, by to zauważyć. Niestety na tym kończą się powody do zachwytu.

Zawieszenie jest stanowczo za mało podatne. Cechy, które zwiększają stabilność auta na szybkich łukach niemieckich autostrad pozbawionych ograniczeń prędkości, na polskim pofalowanym niemiłosiernie pseudoasfalcie niemal uniemożliwiają sportową jazdę. Astra wciąż podskakuje, poszczególne koła co chwilę tracą kontakt z nawierzchnią, tył auta cyklicznie próbuje skierować mnie ku głębokim rowom. Dramat.

Zdjęcie

Prawda, że pięknie? /Motor
Prawda, że pięknie?
/Motor

Skok zawieszenia jest tak niewielki, a sztywność resorowania tak wielka, że rozbudowany układ traction control tudzież ESP (żadnego z nich nie można wyłączyć) interweniują niepotrzebnie i bez przerwy. W efekcie co sekundę którymś kołem szarpie gwałtowna interwencja hamulca, co jeszcze bardziej potęguje niestabilność samochodu na nierównej drodze.

Zdjęcie

Silnik jest świetny, powinien trafić do innego samochodu. /Motor
Silnik jest świetny, powinien trafić do innego samochodu.
/Motor

Z hamowaniem też jest problem, bo odrywanie się kół od nawierzchni czujniki ABS-u interpretują jako różnice w prędkościach obrotowych poszczególnych kół i drastycznie zmniejszają ciśnienie w układzie hamulcowym. Efekt? Suniemy ku przeszkodzie czy zakrętowi prawie nie hamując.

Zdjęcie

Przód wygląda wystarczająco bojowo, by skutecznie odpędzać z lewego pasa maruderów. /Motor
Przód wygląda wystarczająco bojowo, by skutecznie odpędzać z lewego pasa maruderów.
/Motor

Astra Coupe Turbo jest bez wątpienia kompetentnym pożeraczem zachodnioeuropejskich autostrad. Dopóki jednak nie ma w Polsce normalnych dróg (i długo nie będzie), samochód ten nie ma u nas wielkiego sensu. Po krętej drodze nie nadąży ani za Imprezą, ani nawet za 172-konnym Clio, a pod modnym lokalem równie dobrze wyglądać będzie jedna ze słabszych wersji silnikowych Astry Coupe.

Zdjęcie

Koła - 215/40 R 17. To za dużo. /Motor
Koła - 215/40 R 17. To za dużo.
/Motor

Opel Astra Coupe Turbo (2001): dane techniczne i osiągi

 Opel Astra Coupe Turbo (2001)
 Silnik 
 Rodzaj/liczba zaworów na cylinderR4/4
 Pojemność skokowa (cm3)1998
 Moc/moment obrotowy
 Moc max (kW/KM) przy obr./min140/190 - 5400
 Moment max (Nm) przy obr./min250 - 1950
 Wymiary, masa, pojemności
 Długość/szerokość/wysokość (mm)4267/1709/1390
 Rozstaw osi (mm)2606
 Masa własna (kg)1345
 Pojemność bagażnika (dm3)460/1150
 Osiągi (dane fabryczne)
 V max (km/h)245
 0-100 km/h (s)7,5
 Zużycie paliwa wg UE 93 (dm3/100 km)
 miasto/poza miastem/średnio12,5/6,8/8,9

Tekst i zdjęcia: Piotr R. Frankowski; "Motor" 34/2001

Używany Opel Astra II Coupe (2000-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Opel Astra III (2004-) – UŻYWANE

Używany Opel Astra - poradnik kupującego – OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Porsche Carrera GT - mega Porsche

    W "Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. - prezentacja supersamochodu kultowej marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, czyli Porsche Carrera GT. więcej