Ostrzenie trójzęba

Sobota, 12 kwietnia 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 29 z 19 lipca 1997 roku - prezentacja nowego Maserati Quattrporte.

Zdjęcie

W zakładzie przy ulicy Ciro Menotti w Modenie 350 osób wytwarza rocznie ok. 1000 aut. 65% produkcji trafia na eksport. Oprócz limuzyny powstaje 2-drzwiowe Ghibli V6. /Motor
W zakładzie przy ulicy Ciro Menotti w Modenie 350 osób wytwarza rocznie ok. 1000 aut. 65% produkcji trafia na eksport. Oprócz limuzyny powstaje 2-drzwiowe Ghibli V6.
/Motor

Zdjęcie

W "Motorze" nr 29 z 19 lipca 1997 roku /Motor

Już niejeden motoryzacyjny potentat miał okazję się przekonać, jak dalece kłopotliwe potrafi być przejęcie firmy renomowanej, ale deficytowej. GM bardzo szybko pozbył się Lotusa, a Ford dopiero po latach inwestycji w Jaguara ma podstawy do optymizmu. Dotychczas wszystko wskazywało, że i Fiatowi niełatwo będzie przywrócić świetność Maserati, sprawiając jednocześnie, by ta zasłużona wytwórnia wygrzebała się z finansowego dołka.

Zdjęcie

Wnętrze pod każdym względem zasługuje na najwyższe noty. Tapicerka szyta jest ręcznie ze skóry Conolly. Pomijając boczne poduszki gazowe, wyposażenie wydaje się kompletne. /Motor
Wnętrze pod każdym względem zasługuje na najwyższe noty. Tapicerka szyta jest ręcznie ze skóry Conolly. Pomijając boczne poduszki gazowe, wyposażenie wydaje się kompletne.
/Motor

Bezpośredni nadzór turyńskiej centrali, a już na pewno jakiekolwiek próby konstrukcyjnego spokrewnienia ekskluzywnych w sumie Maserati z Fiatami czy nawet Alfami nadwerężyłyby niechybnie prestiż aut z Modeny i musiałyby doprowadzić do spadku zainteresowania nimi. Znaleziono więc inne rozwiązanie. Otóż pieczę nad Maserati powierzono Ferrari mającemu sporą autonomię w ramach włoskiego koncernu. W efekcie pod względem prestiżu Maserati znajdzie się między Alfą Romeo a Ferrari. Na dodatek niewielka odległość dzieląca zakłady w Maranello i Modenie zapewne ułatwi współpracę i obniży koszty opracowywania nowych modeli. Ponieważ Ferrari wytwarza tylko 2-drzwiowe coupe, istotnie powinno wzrosnąć znaczenie limuzyn zdobionych trójzębem - co nie oznacza, że Maserati zrezygnuje zupełnie z wozów typowo sportowych. O tym przekonamy się już niebawem.

Reklama

Zdjęcie

Sylwetka Quattroporte jest agresywna i elegancka. Aż nie chce się wierzyć, że charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,31. Nadwozie stylizował Marcello Gandini. /Motor
Sylwetka Quattroporte jest agresywna i elegancka. Aż nie chce się wierzyć, że charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,31. Nadwozie stylizował Marcello Gandini.
/Motor

Quattroporte

Ten model Maserati zajmuje szczególne miejsce w segmencie luksusowych sedanów. W odróżnieniu od większości z nich jest bardzo szybki i kompaktowy (pod względem rozmiarów i masy w zasadzie odpowiada wozom klasy E), przy czym ma wnętrze wykończone na najwyższym, światowym poziomie.

Zdjęcie

Najnowszy silnik Maserati V8. U dołu widać jedną ze sprężarek firmy IHI, dającą ciśnienie doładowania 1,2 atm, a u góry pasek rozrządu napędzający jeden z wałków. Drugi w tym samym rzędzie cylindrów poruszany jest właśnie od niego króciutkim łańcuchem. Tak samo dzieje się w prawej głowicy. /Motor
Najnowszy silnik Maserati V8. U dołu widać jedną ze sprężarek firmy IHI, dającą ciśnienie doładowania 1,2 atm, a u góry pasek rozrządu napędzający jeden z wałków. Drugi w tym samym rzędzie cylindrów poruszany jest właśnie od niego króciutkim łańcuchem. Tak samo dzieje się w prawej głowicy.
/Motor

Jak przystało na wóz tej klasy, zachowano w nim klasyczny układ napędowy i zadbano o wyśmienity układ jezdny. By połączyć wysoki komfort z typowo sportowym prowadzeniem się auta, zastosowane zostało w nim zawieszenie o zmiennej, elektronicznie regulowanej charakterystyce. Sprawne przeniesienie wysokiej mocy zapewnia samoczynnie blokujący się mechanizm różnicowy i oczywiście szerokie, 16- lub nawet 17-calowe ogumienie. Hamulce pochodzą z firmy Brembo, pracującej między innymi na potrzeby sportu samochodowego. Muszą być one bardzo wydajne, wszak przychodzi im zatrzymywać limuzynę rozpędzającą się do 270 km/h i, nie licząc pasażerów oraz bagażu, ważącą 1650 kg. Do wyboru kupujący ma dwie skrzynie biegów. Manualną 6-stopniową dostarcza firma Getrag, choć po sąsiedzku są zakłady Colotti, znane z przekładni stosowanych w sporcie. Jeszcze bardziej zaskakujące jest pochodzenie 4-stopniowej, zelektronizowanej skrzyni automatycznej. Dociera ona z Australii z wytwórni BTR, wytwarzającej ją na licencji firmy Borg Warner.

100 lat Maserati

W grudniu br. Maserati rozpoczyna całoroczne obchody swoich okrągłych, setnych urodzin. Nie brak zresztą innych powodów do świętowania - po dekadach wzlotów i upadków włoska marka znajduje się w wyśmienitej formie. czytaj więcej

Niezależnie od rodzaju przekładni Ouattroporte okazuje się bardzo sprawnym i zwinnym autem. Najlepiej zresztą świadczy o tym przyspieszenie do "setki", wynoszące 5,8 s. Pierwszy kilometr samochód pokonuje w 24,9 s. Inna sprawa, że gdy korzysta się z tych możliwości, zawartość 100-litrowego zbiornika paliwa wystarcza na pokonanie co najwyżej 400 km. Przy spokojnej jeżdzie można liczyć na zasięg przekraczający 500 km.

Ottocilindri

Od niedawna model wyposażany jest w nowej generacji silnik V8 o pojemności 3,2 litra. Jego odlewane elementy wykonywane są tą samą metodą, co w wozach F1. Odznaczają się cienkimi ściankami i relatywnie małą masą. Duża wytrzymałość kadłuba (o żeliwnych mokrych tulejach) umożliwia uzyskanie sporej mocy w przeliczeniu na litr pojemności skokowej (104 KM/1 dm3) bez obawy o trwałość zespołu. W osiągnięciu jej pomagają 32 zawory i dwie turbosprężarki z chłodnicami powietrza. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący aż 450 Nm, występuje w zakresie od 2500 do 4500 obr/min, zaś moc 335 KM jest rozwijana przy 6400 obr/min.

Przy okazji warto wspomnieć o ewolucji widlastych "ósemek", nie zapominając wszakże, że Maserati - tak jak większość producentów - zaczynało od niewielkich silników o 4, a później 6 cylindrach. Jednostki o 8 tłokach stały się naturalnym etapem ich rozwoju. Najpierw cylindry rozmieszczono w jednym rzędzie, a pierwszy widlasty silnik (o kącie rozchylenia 90° i pojemności 4,8 litra) skonstruował w 1935 r. Ernesto Maserati. Jego charakterystyczną cechą był niski stopień sprężania (5:1), ale wynikał on z zastosowania sprężarki Rootsa. Zestaw taki owocował mocą 320 KM uzyskiwaną przy 5300 obr/min i prędkością maksymalną auta (Tipo V8RI) 280 km/h.

Zdjęcie

Przednie koła osadzono na kolumnach McPherson. Tylne na dość skomplikowanych wahaczach trójkątnych wykonanych z rur, w zasadzie przejętych z wozów wyścigowych. Chłodnice powietrza tłoczonego do cylindrów umieszczono w narożnikach komory silnikowej. /Motor
Przednie koła osadzono na kolumnach McPherson. Tylne na dość skomplikowanych wahaczach trójkątnych wykonanych z rur, w zasadzie przejętych z wozów wyścigowych. Chłodnice powietrza tłoczonego do cylindrów umieszczono w narożnikach komory silnikowej.
/Motor

W połowie lat 50. nową, "aluminiową" jednostkę V8 opracował słynny konstruktor Gioachino Colombo. Znacznie bardziej skomplikowane były w niej głowice, gdyż mieściły po dwa wałki rozrządu, a także po 2 świece zapłonowe na każdy cylinder. Między rzędami cylindrów znalazły się 4 podwójne gażniki. Mimo układu wolnossące-go z 4,8 litra pojemności skokowej wyciśnięto 400 KM przy 7200 obr/min. Jednostka ta występowała później w różnych wariantach pojemnościowych, począwszy od 4,1, a skończywszy na 6,5 dm3.

Maserati Quattroporte (1994–1998)

liczba zdjęć: 4

W dwóch ostatnich dekadach wozy Maserati musiały się zadowalać wyłącznie silnikami V6, które jakby niezupełnie pasowały do superlimuzyny. Nic więc dziwnego, że w ramach przywracania jej blasku powstał nowy silnik V8.

Wojciech Sierpowski

Maserati Quattroporte V8: dane techniczne

Silnik/liczba zaworów na cylinder: V8 biturbo/4
Pojemność skokowa (cm3): 3217 ccm
Moc (kW/KM) przy obr/min: 247/335-6400
Moment (Nm) przy obr/min: 450-4400
Napęd/przekładnia: tylny/6-biegowa
Dtugość/szerokość/wysokość (cm): 455/181/138
Rozstaw osi (cm): 265
Masa własna (kg): 1650
Pojemność bagażnika (dm3): 475
0-100 km/h (s): 5,9
V max (km/h): 270
Zużycie paliwa EU (dm3/100 km): ok. 10/ok. 18

Sukces nowych Maserati - MOTORYNEK

Maserati Alfieri za 2 lata? - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Cadillac Seville (1980) - odłączanie cylindrów

    W "Motorze" nr 47 z 22 listopada 1981 r. - prezentacja systemu odłączania cylindrów w siniku V8 Cadillaca Seville. Dziś to rozwiązanie spotyka się w wielu modelach samochodów, nie tylko... więcej