​Oszczędna klasa 1000

Piątek, 26 września 2014 (09:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 36 z 12 grudnia 1982 roku - prezentacja Nissana March (K10), znanego u nas jako Micra. Warto przeczytać i uzmysłowić sobie, jak bardzo urosły miejskie auta.

Zdjęcie

​Oszczędna klasa 1000 /Nissan

Jeszcze parę lat temu nikt by nie pomyślał nawet, że najlepszymi mistrzami w konstruowaniu "europejskich" samochodów klasy jednego litra mogą okazać się Japończycy. Liczą się wszakże fakty. Fabryki europejskie jakoś zaniedbały ten odcinek rynku, wypuszczając zbyt mało modeli i robiąc to za rzadko. Klientela zwróciła się więc do japońskiej konkurencji.

Nawet Amerykanie uznają obecnie, że bezwzględne pierwszeństwo w tej klasie samochodów należy do Dalekiego Wschodu. Zamiast budować własne modele... kupują lub mają zamiar nabywać technologię produkcyjną od Japończyków.

Reklama

Ostatnim przedstawicielem "klasy jednego litra" jest samochód Nissan March. Konstruktorzy chcą zapewnić mu jak najniższe zużycie paliwa. W samochodzie małym - March ma tylko 3,65 m dł. - uzyskanie niewielkiego współczynnika oporów aerodynamicznych jest rzeczą bardzo trudną. Wartość 0,39 można więc uznać za zadowalającą. Powierzchni czołowej zmienić się nie da, pewne minimum będzie zawsze obowiązywało. Pozostaje więc jedynie droga obniżania masy by zniżyć zużycie paliwa podczas przyspieszenia pojazdu. I pod tym właśnie względem March to bardzo interesujące rozwiązanie, kto wie, czy nie najlepsze na świecie. Silnik tego samochodu ma cztery cylindry. Wychodzono z założenia, że wprawdzie rzędowa trójka ma pojemność jednego cylindra bardziej zbliżoną do optimum, z drugiej jednak strony wymaga wałka wyważającego. Dla ograniczenia gabarytów silnika przyjęto więc kadłub ze stopu lekkiego, i to bez koszulek wodnych pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Chłodzenie okazało się wystarczające, a zysk na masie silnika istotny. Dla obniżenia ciężaru wydrążono więc nawet wał korbowy. W efekcie silnik jest w tej klasie najlżejszą jednostką na świecie, waży bowiem zaledwie 69 kg!

Nissan Micra 1.2 Tekna - test

Nissan Micra to samochód ciekawy, choć nie jest pozbawiony kilku słabych stron. czytaj więcej

W komorze silnikowej jest tak ciasno, że nawet rurę ssącą trzeba było wygiąć na kształt litery U, by zbliżyć gaźnik do głowicy. Podobno daje to nawet polepszenie napełniania.

Zainstalowanie pod maską stosunkowo małego silnika sprawiło, że może ona przebiegać spadziście, co obniża opory powietrza.

Walka o obniżenie masy prowadzona była w nowym modelu na wszystkich odcinkach. I tak do konstrukcji nadwozia użyto aż 80 kg stali o podwyższonej wytrzymałości, materiału twardniejącego w wyniku tłoczenia i tym samym bardziej odpornego na zginanie czy rozciąganie.

Jak przystało na nowoczesny samochód z przednim napędem, nadwozie ma trzecie drzwi sięgające - rzadkość - aż po górną krawędź zderzaka. Siedzenie tylne jest oczywiście odchylane ku przodowi, a w droższych wersjach podzielone na dwie oddzielne części, lewą i prawą, dające się składać indywidualnie. Samo wnętrze nie jest ani większe, ani mniejsze od przeciętnych rozwiązań tej klasy. Samochód ma przodować w czymś innym. W osiągach! Moc silnika w standardowej wersji to 57 KM (41,5 kW), a masa własna pojazdu - 650 kg. Efektem są bardzo dobre przyspieszenia. Droższe modele samochodu otrzymywać mają skrzynię biegów o pięciu przełożeniach, co pozwoli na jeszcze lepsze przyspieszanie.

Samochód Nissan March eksportowany ma być na większość światowych rynków. Być może stanie się on bestsellerem w klasie znanej wprawdzie od kilkunastu lat, ale coraz bardziej zyskującej na znaczeniu.

Tomasz Sobiecki

Nissan March/Micra (K10)

liczba zdjęć: 16

Dane techniczne

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, skok X średnica 68 x 68 mm, pojemność skokowa 987 cm3. Stopień sprężania 9,5, moc maksymalna 41,5 kW (57 KM) przy 6000 obr/min. Moment maks. 7,96 KGm przy 3600 obr/min. Skrzynia biegów: 4-biegowa, 5-biegowa normalna, 5-biegowa o przełożeniach "ekonomicznych", skrzynia automatyczna. Zawieszenie: z przodu na zwrotnicach kolumnowych, z tyłu na drążkach prowadzących, z przodu i z tyłu sprężyny śrubowe. Hamulce: tarczowe/bębnowe. Ogumienie: 5.95-12 145 SR 12 względnie 155 SR 12. Dł./szer./wys. - 3,65/1,56/1,39 m. Rozstaw osi 2,30 m, rozstaw kół przednich/tylnych -1,35/1,33 m. Masa od 607 do 613 kg.

W "Motorze" nr 2 z 11 stycznia 1992 roku - pierwsza jazda nowym Fiatem Cinquecento

W "Motorze" nr 33 z 15 sierpnia 1998 roku - raport z jazdy Fiatem Seicento SX na dystansie 10 tys. km

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:samochody japońskie | Nissan

Zobacz również

  • Porsche Carrera GT - mega Porsche

    W "Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. - prezentacja supersamochodu kultowej marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, czyli Porsche Carrera GT. więcej