Oszczędne pokolenie

Piątek, 1 marca 2013 (16:10)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 35 z 30 sierpnia 1981 roku prezentacja odnowionego Citroena Visa.

Zdjęcie

Citroen Visa - wersja sprzed faceliftingu (z prawej, 1978 r.) i po modernizacji (z lewej, 1982 r.). /Citroen
Citroen Visa - wersja sprzed faceliftingu (z prawej, 1978 r.) i po modernizacji (z lewej, 1982 r.).
/Citroen

Citroen Visa, produkowana od 1978 r. 5-drzwiowa limuzyna kombi, doczekała się młodszego pokolenia, tzw. generacji II. Chodzi o zmodernizowane nieco nadwozie, w którym montowane są 3 rodzaje silników: 652, 1124 i 1219 cm3. Poza retuszami stylistycznymi nadwozia, zmiany dotyczą przedsięwzięć technicznych mających na celu zmniejszenie konsumpcji paliwa.

Francuski Citroen należy do pionierów w skali światowej jeśli chodzi o budowanie praktycznych, małolitrażowych pojazdów z przednim napędem. Te tradycje sięgają początku lat 30. i są nadal kontynuowane. Inżynierowie z Citroena znani są m.in. z niekonwencjonalnych rozwiązań w dziedzinie silników i zawieszeń. Citroen Visa jest bez wątpienia ciekawą kontynuacją tych tradycji.

Reklama

Zdjęcie

Citroen Visa II jest stosunkowo dużym samochodem małolitrazowym, w którym montowany jest również mały silnik 652 cm3. /Citroen
Citroen Visa II jest stosunkowo dużym samochodem małolitrazowym, w którym montowany jest również mały silnik 652 cm3.
/Citroen

Rozpoczęcie produkcji Visy w 1978 r. było datą dość znaczącą w dziedzinie europejskiego małego litrażu. Pojawił się bowiem samochód popularny, o stosunkowo przestronnym nadwoziu i zapewniający jaki taki komfort jazdy nawet pięciu osobom. Do tego dużego nadwozia Francuzi zaproponowali klientom różne wersje silnikowe, które decydowały oczywiście o właściwościach trakcyjnych pojazdu, zużyciu paliwa, no i cenie. Do wyboru był dwucylindrowy chłodzony powietrzem Boxer (652 cm3, 25,5 kW przy 5250 obr/min), będący kolejnym stadium rozwojowym znanej 600-tki z modelu 2CV. Ponadto montowano silniki Peugeota o poj. 1124 cm3 (42 kW). W 1980 r. oferta ta została rozszerzona o jednostkę napędową 1219 cm3 (47 kW), znaną z Renault 14. W oparciu o te trzy różne silniki powstały następujące odmiany Visy: Special/Club, Super E i Super X.

Citroen 2CV powróci w 2014 roku?

Francuzi pracują nad współczesnym wcieleniem kultowej "kaczuszki". Nowa generacja Citroena 2CV miałaby zadebiutować w 2014 roku. czytaj więcej

Ta klasyfikacja została zachowana również obecnie, po pojawieniu się rodziny Citroena Visa II. Silnik 650 montowany jest bez żadnych zmian w odmianach Special/Club. W ramach generacji II poddano natomiast modernizacji silniki czterocylindrowe.

Wersja Super E generacji II podobnie jak poprzednio oznacza samochód szczególnie oszczędny. Aby jednak uzyskać jeszcze niższe parametry zużycia, w silniku 1124 cm3 zmniejszono moc z 42 kW (57 KM) na 37 kW (50 KM). Jednocześnie zwiększono stopień sprężania z 9,2 do 10,2 co wpłynęło korzystnie na sprawność termodynamiczną silnika. Zmienione zostały również czasy rozrządu: zawór dolotowy otwiera się teraz nie przed, lecz 4° po zwrocie zewnętrznym, zawór wylotowy zamyka się już 5° przed zwrotem zewnętrznym. W ten sposób można było poprawić zużycie paliwa, kosztem właściwości dynamicznych.

Prawie bez zmian pozostał natomiast maksymalny moment obrotowy, który wynosi 84 Nm przy 2500 obr/min i w porównaniu z pierwszą generacją Visy uzyskiwany jest przy obrotach o 500 niższych. Również obroty mocy maksymalnej zmniejszone zostały z 6250 do 5500 obr/ min. Bardzo staranny dobór przełożeń pozwala złagodzić skutki zmniejszenia mocy o 5,2 kW (7 KM). Jeszcze jednym przedsięwzięciem oszczędnościowym jest zredukowanie obrotów biegu jałowego z 900 na 700 obr/min. i zastosowanie zapłonu elektronicznego.

Rezultaty są rzeczywiście dobre; w porównaniu ze swym odpowiednikiem I generacji, Visa Super E zużywa wg ECE 5,1/6,6/7,0 dm3/100 km. Oznacza to obniżenie zużycia średnio o 1 dm3/100 km. W uzyskaniu tak dobrych rezultatów dopomaga kierowcy stosunkowo prosty podciśnieniowy ekonomizer. Zapalające się na tablicy rozdzielczej zielone, pomarańczowe i czerwone lampki sygnalizują, czy jadący właściwie operuje pedałem przyspieszenia i dobiera odpowiednie przełożenia. Pomiar i wskazania odbywają się w sposób ciągły, z pomocą mikrokomputerka.

Odmiana Super X produkowana jest od ubiegłego roku, a teraz wraz z generacją II, otrzymała nowe szaty. Litera X, podobnie jak w Citroenach GS/GSA, oznacza większy ładunek mocy, w tym przypadku 47 kW (64 KM) z 1219 cm3. Ta odmiana Visy szczególnie nadaje się do jazdy w górach, holowania przyczep, jest o 15 km/h szybsza od wersji Super E. Obie czterocylindrowe wersje wyposażone są w układ wspomagania hamulców i zagłówki dla jadących z przodu.

Zdjęcie

Dość ekstrawaganckie rozwiązanie tablicy przyrządów, charakterystyczne dla Citroenów. /Citroen
Dość ekstrawaganckie rozwiązanie tablicy przyrządów, charakterystyczne dla Citroenów.
/Citroen

Druga generacja ma nadwozie poprawione pod względem stylistycznym, zwłaszcza jeśli chodzi o kształt zderzaków, kratkę wlotu powietrza do komory silnikowej, szerokie listwy odbojowe. W wyposażeniu na uwagę zasługuje ponadto ogrzewana tylna szyba z wycieraczką, dające się zmieniać od wewnątrz położenie reflektorów, światło cofania, światła przeciwmgłowe, zegar elektryczny. Za dopłatą otrzymać można nadwozie z wycięciem w dachu, metalizowany lakier. Visa pod względem swoich wymiarów oferuje większy komfort jazdy niż inni konkurenci klasy 1 dm3: Fiat Panda, Volkswagen Polo, Ford Fiesta. Największym chyba atutem Visy jest to, że jej twórcy udowodnili, iż stosunkowo duży samochód może mieć mały silnik. Ponadto amatorzy bardziej dynamicznej jazdy mają do wyboru silniejsze jednostki napędowe.

Zdjęcie

Citroen Visa Super E (1982) /Citroen
Citroen Visa Super E (1982)
/Citroen

Jerzy Metelski, "Motor" 35/1981

Dane techniczne: Citroen Visa II
Producent: S.A. Andre Citroen, Paryż.

Silnik:

  • Special/Club - czterosuwowy, dwucylindrowy, boxer, umieszczony z przodu, napędzający koła przednie, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra x skok tłoka - 77 x 70 mm. Pojemność skokowa 652 cm3. Stopień sprężania - 9. Moc maksymalna - 25,5 kW (35 KM) przy 5250 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 52 Nm (5,3 kGm) przy 3500 obr/min. Głowica ze stopów lekkich. Wał korbowy osadzony na trzech łożyskach. Wałek rozrządu umieszczony centralnie.
  • Super E - czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie, chłodzony cieczą. Średnica cylindra x skok tłoka - 72 x 69 mm. Pojemność skokowa -1124 cm. Stopień sprężania - 10,2. Moc maksymalna 37 kW (50 KM) przy 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy - 82 Nm (6,4 kGm) przy 2500 obr/min. Głowica ze stopów lekkich. Wał korbowy osadzony na pięciu łożyskach. Wałek rozrządu w głowicy napędzany łańcuchem. Gaźnik - pionowy soiex. Dmuchawa napędzana elektrycznie. Za dopłatą zapłon elektroniczny.
  • Super X - (jak Super E). - średnica cylindra x skok tłoka -75 x 69 mm. Pojemność skokowa 1219 cm3. Stopień sprężania 9,3. Moc maksymalna 47 kW (64 KM) przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy - 91 Nm (9,3 kGm) przy 3000 obr/min.


Instalacja elektryczna
: 12V akumulator 35 Ah. Alternator - 460 W.

Przeniesienie napędu: sprzęgło suche, jednotarczowe.

Skrzynia przekładniowa: czterobiegowa, całkowicie synchronizowana. Koła - ogumienia promieniowe 135 SR 13, obręcze 4J x 13 (Speciał/Club). 145 SR 13, obręcze 4,5J x 13 (Super E), 155/70 SR 13, obręcze 4,5J x 13 (Super X). Zawieszenie kół przednich - niezależne, na wahaczach poprzecznych, zwrotnice kolumnowe McPherson, stabilizator przechyłów; tylnych - niezależne, amortyzatory hydrauliczne typu kolumnowego, wahacze podłużne sprężyny śrubowe.

Mechanizm kierowniczy: zębatkowy.

Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy. Koła przednie: hamulce tarczowe, koła tylne: bębnowe. Hamulec pomocniczy - mechaniczny, działający na koła tylne.

Wymiary: dł. x szer. x wys. - (samochód nieobciążony) - 3690x1510x1410 mm, rozstaw osi - 2430, rozstaw kół - przód/tył -1290/1240 mm, średnica zawracania - 9,9 m, pojemność bagażnika - 260/695 dm3, pojemność zbiornika paliwa - 40 dm3.

Masy: masa własna w stanie gotowym do drogi - 735 kg (Special/Club), 600 kg (Super E), 610 kg (Super X). Odpowiednio obciążenie dopuszczalne - 330 kg, 410 kg, 420 kg.

Dane eksploatacyjne: prędkość maksymalna -124 km/h (Special/Club), 140 (Super E), 155 (Super X); czas rozpędzania 0-100 km/h, odpowiednio: 26,2/15,0/14,0 sek. Zużycie paliwa wg normy ECE, odpowiednio: 5,6/-/7,6 dm3/100 km; 5,1/6,6/7,0 dm3/100 km; 6,7/9,0/9,2 dm3/100 km.

Używany Citroen C5 II (2007-) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również