Peugeot 607 - mieszanie biegami

Wtorek, 18 kwietnia (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 49 z 2 grudnia 2003 roku - test Peugeota 607 2.2 HDI.

Zdjęcie

Peugeot 607 /Motor

Flagowa limuzyna Peugeota musi jeszcze poczekać na restyling z prawdziwego zdarzenia, zanim do niego dojdzie, zdecydowano się jednak wprowadzić w modelu 607 drobne zmiany.

Zdjęcie

"Motor" nr 49 z 2 grudnia 2003 r. /Motor
"Motor" nr 49 z 2 grudnia 2003 r.
/Motor

Peugeot, wprowadzając do sprzedaży w połowie 2000 r. limuzynę 607, z 2,2-litrowym turbodieslem, nie krył swej dumy. Francuscy inżynierowie podkreślali, iż jest to pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym, w którym zastosowanie znalazł filtr cząstek stałych. Krótko mówiąc, mieliśmy do czynienia z samochodem bez wątpienia luksusowym, w miarę żwawym, lecz jednocześnie przyjaznym dla środowiska i bardzo oszczędnym.

Reklama

O bieg więcej

W wersji 2.2 HDI montowana była wówczas 5-biegowa przekładnia manualna. Najwyraźniej później odkryto, iż do silnika dysponującego wysokim momentem obrotowym, ale o szczególnej, dość płaskiej charakterystyce, zdecydowanie lepiej pasować będzie skrzynia o sześciu przełożeniach.

Wyjąwszy dodatkowy bieg i zmienione przełożenia, tegoroczny 607 2.2 HDI niemal niczym nie różni się od poprzedniej wersji: 16-zaworowy turbodiesel, z wtryskiem bezpośrednim common rail, ma niezmienioną moc równą 136 KM i taki sam jak poprzednio moment obrotowy - 314 Nm. Znaczna jego część (250 Nm) dostępna jest w zakresie 1200-3800 obr/min.

Zdjęcie

Tablica przyrządów nie budzi zastrzeżeń, jeśli chodzi o stylizację. Nie każdemu jednak spodobają się drewnopodobne wstawki. /Motor
Tablica przyrządów nie budzi zastrzeżeń, jeśli chodzi o stylizację. Nie każdemu jednak spodobają się drewnopodobne wstawki.
/Motor

Nie szybciej, ale sprawniej

Dzięki nowej przekładni udało się jednak nieco zoptymalizować osiągi auta. Wprawdzie przyspieszenie do setki pozostało bez zmian i równe jest 11,5 s, za to udało się skrócić czasy rozpędzania na wyższych biegach. Przykładowo, zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu zamiast 11,8 trwa teraz 11,5 s. To rzecz jasna zasługa skróconych przełożeń: na piątce przy 1000 obr/min poprzednio auto jechało z prędkością 47,06 km/h, obecnie zaś - 44,2.

Zdjęcie

2,2-litrowy silnik HDI jest troszkę za słaby dla masywnej limuzyny. Przydałoby się kilkadziesiąt koni więcej... /Motor
2,2-litrowy silnik HDI jest troszkę za słaby dla masywnej limuzyny. Przydałoby się kilkadziesiąt koni więcej...
/Motor

Z kolei dłuższa "szóstka" pozwala ograniczyć zużycie paliwa i hałas w kabinie, podczas autostradowej jazdy. Przy prędkości 130 km/h silnik pracuje o 350 obr/min wolniej niż z 5-biegową przekładnią, co skutkuje zużyciem paliwa mniejszym niż dotychczas o 0,45 l/100 km. Dodajmy, iż średnie zużycie paliwa (wedle normy EU) zmalało o 0,1 l i wynosi 6,6 l/100 km. W tej wielkości limuzynie to wynik naprawdę godny uwagi.

Zdjęcie

Spory bagażnik na pewno pomieści wszystkie pakunki, gdy Peugeotem przyjdzie wyjechać na zasłużony urlop. /Motor
Spory bagażnik na pewno pomieści wszystkie pakunki, gdy Peugeotem przyjdzie wyjechać na zasłużony urlop.
/Motor

Zdjęcie

Przycisk w „0” służy do otwierania kufra. Pokrywa bagażnika zamyka się elektrycznie. Wystarczy tylko nacisnąć przycisk. /Motor
Przycisk w „0” służy do otwierania kufra. Pokrywa bagażnika zamyka się elektrycznie. Wystarczy tylko nacisnąć przycisk.
/Motor

Kilka dodatków

Wraz z wprowadzeniem nowej skrzyni biegów, producent zadbał też o kilka innych nowinek. W 607 znajdziemy teraz opcjonalne boczne airbagi, montowane z tyłu, automatycznie unoszoną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz samościemniające się lusterka wsteczne (także boczne). Sporą wygodą jest też zintegrowany zestaw głośnomówiący, dostosowany do telefonów komórkowych wyposażonych w bezprzewodową transmisję, w standardzie Bluetooth. Pozwala on korzystać z zamontowanych w samochodzie głośników i mikrofonu, bez potrzeby tzw. galwanicznego podłączania komórki. Jeśli chcemy skorzystać z zewnętrznej anteny lub naładować baterię - przewidziano też gniazdo na telefon.

Zdjęcie

Mimo upływu lat wygląd 607 nie budzi zastrzeżeń. Zmiany stylizacyjne nie są jeszcze konieczne. /Motor
Mimo upływu lat wygląd 607 nie budzi zastrzeżeń. Zmiany stylizacyjne nie są jeszcze konieczne.
/Motor

Peugeot 607 2.2 HDI (2003): dane techniczne, osiągi i wyposażenie

Peugeot 607 2.2 HDI (2003)
SILNIK: wysokoprężny, turbodoładowany, R4, 4 zawory/cylinder; pojemność skokowa 2179 cm3; wtrysk bezpośredni oleju napędowego, common rail moc max 98 kW (135 KM) przy 4000 obr/min; moment max 314 Nm przy 2000 obr/min.
UKŁAD NAPĘDOWY I PODWOZIE: skrzynia biegów manualna, 6-stopniowa; napęd na przednie koła; zawieszenie p/t kolumny MacPherson/układ wielowahaczowy; hamulce p/t tarczowe wentylowane/tarczowe; opony 225/55 R16.
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI: dł./szer./wys.  487,7/180/143,7 cm; rozstaw osi 280 cm; masa własna 1535 kg; ładowność 580 kg bagażnik 480 l; zbiornik paliwa 80 l.
OSIĄGI: prędkość maksymalna 205 km/h; 0-100 km/h 11,5 s; zużycie paliwa miasto/trasa/średnie (EU) 8,8/5,4/6,6 l/100 km.
WYPOSAŻENIE: wspomaganie kierownicy, ABS, ESP, poduszki gazowe kierowcy, pasażera, boczne i kurtynowe, tempomat, komputer pokładowy, alarm, reflektory ksenonowe, światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane lusterka, centralny zamek z pilotem, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, składana i dzielona tylna kanapa, radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy, obręcze kół z lekkich stopów.
CENA: 161 200 zł

Tekst: Jarosław Horodecki, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2003

Używany Peugeot 607 (1999-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Peugeot 508 (2010-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Cadillac Seville (1980) - odłączanie cylindrów

    W "Motorze" nr 47 z 22 listopada 1981 r. - prezentacja systemu odłączania cylindrów w siniku V8 Cadillaca Seville. Dziś to rozwiązanie spotyka się w wielu modelach samochodów, nie tylko... więcej