„Piątką” na trasie

Czwartek, 13 września 2012 (12:14)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” z 6 sierpnia 1989 r. wrażenia z jazdy BMW serii 5.

Zdjęcie

BMW serii 5 (E34) /Motor
BMW serii 5 (E34)
/Motor
Wśród europejskich producentów samochodów seryjnych niewielu jest takich, którzy cenią sobie nade wszystko charakter swych pojazdów a nie wielkość produkcji. Problem w tym, że utrzymanie przez lata wysokiej pozycji na rynku wymaga nie tylko ciągłych inwestycji i wyraźnego programu rozwojowego ale także stabilnej kadry bardzo przywiązanej do firmy. BMW od lat utrzymuje swoją pozycję właśnie dzięki takiej polityce. Wytwarzając pojazdy serii 3, 5, 7 od dawna zadowala się prawie stałym udziałem w rynku europejskim. Opinię o firmie kształtują oczywiście pojazdy najbardziej prestiżowe czyli modele 5 i 7.

Zdjęcie

"Motor" 32/1989 /Motor
"Motor" 32/1989
/Motor

Spośród najnowszej produkcji chyba model 535i najpełniej oddaje to co charakterystyczne dla wyrobów monachijskiej firmy. Z jednej strony nowo opracowane nadwozie nawiązuje do stylu poprzednich pojazdów BMW, zapewniając oczywiście wysoki komfort jazdy. Z drugiej strony gwarantuje wymaganą przez klientów firmy dynamikę jazdy.

Reklama

Pierwsza piątka pojawiła się na liniach produkcyjnych BMW w 1972 r. Od tej pory nie podlegała zbyt wielu modyfikacjom i zmianom gdyż nadążała za rozwojem techniki. Model, który zaprezentowano po raz pierwszy w 1988 r. ma natomiast gruntownie zmienione nadwozie. Długość pojazdu wynosi obecnie 4,7 m. Jest więc on bezpośrednim konkurentem pojazdów innych czołowych firm europejskich a konkretnie modeli Audi 200, Mercedesa 300, Alfy Romeo 164 czy Lancii Themy. Gruntowne przekonstruowanie nadwozia BMW rodziny 5 pozwoliło na korzystne jego opracowanie pod względem aerodynamicznym i to bez nadmiernego pochylenia szyby przedniej i tylnej. Uzyskano sportowy charakter pojazdu tak ceniony przez klientów, a jednocześnie Cx mieszczący się w granicach 0,3 - 0,32. Nie przeszkodziło to jednak w zwiększeniu właściwości użytkowych tego samochodu. Bagażnik ma na przykład pojemność aż 470 l.

Zdjęcie

Dobra pozycja za kierownicą to podstawa przyjemności z podróży. Dopasowanie fotela wg życzenia kierowcy umożliwia aż kilka dźwigni. /Motor
Dobra pozycja za kierownicą to podstawa przyjemności z podróży. Dopasowanie fotela wg życzenia kierowcy umożliwia aż kilka dźwigni.
/Motor

Zajmowanie miejsca za kierownicą czy też na tylnych siedzeniach bardzo ułatwia duży kąt otwarcia drzwi. Sama pozycja w pojeździe także zasługuje na pochwałę. Wszystkie siedzenia są nowego typu ze starannie dobranym kształtem oparć i poduszek. To wyprofilowanie ma jednak istotną wadę w przypadku kanapy tylnej. Otóż jazda na niej trzeciej osoby, w środku, nie jest tak komfortowa jak należałoby tego oczekiwać po samochodzie klasy wyższej. Chyba, że przyjmiemy iż jest to pojazd czteroosobowy. Zaletą natomiast jest dużo miejsca na nogi, bo w najkorzystniejszym układzie dochodzi do 170 cm, a wiec więcej niż w modelu 3 a także i w krótszej wersji 7. Zastrzeżenia nie budzą natomiast fotele przednie. Po pierwsze wyposażone zostały w bezstopniowo działającą regulację, łącznie ze zmianą wybrzuszenia poduszek oparcia i siedzenia. Kierowca ma ponadto możliwość przestawienia koła kierownicy wzdłuż osi w zakresie 40 mm. Łatwe jest także korzystanie z pasów bezpieczeństwa gdyż ich zaczepy mocowane są bezpośrednio na fotelach.

W BMW rodziny 5 udało się połączyć komfort jazdy ze sportowym charakterem nadwozia i dynamiką. Stylizacja nadwozia nawiązuje tradycyjnie już do poprzednich modeli. Zewnętrzna para reflektorów to jedynie atrapa. W nich znajdują się bowiem projektory świateł mijania i drogowych wielkości denka szklanki. Zapewniają one lepsze oświetlenie drogi niż reflektory tradycyjne.

Zdjęcie

"Motor" 32/1989 /Motor
"Motor" 32/1989
/Motor

Komputer pokładowy w BMW 5
Czytelna i łatwa do obsługi tablica wskaźników daje kierowcy możliwość podróży w komfortowych warunkach. Przydatny jest także komputer pokładowy: 1 - wczytywanie liczb, 2 - przełącznik jednostek, 3 - wskaźnik cyfrowy. 4 - fototranzystor do automatycznej regulacji wskazań. 5 - przycisk start-stop, 6 - diody świecące, 7 - przyciski funkcji: od lewej w górnym rzędzie godz./data. zużycie, zasięg, prędkość, temperatura, a w dolnym rzędzie czas. przyjazd, odległość, limit. kod.

"Motor" 32/1989

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Motor | BMW serii 5

Zobacz również