Polski Fiat 125p rok modelowy 1976

Wtorek, 3 stycznia (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 21 z 23 maja 1976 roku - prezentacja Fiata 125p po "liftingu". Dodatkowo zamieszczamy opublikowaną w tym samym numerze informację o wprowadzeniu nowego wzoru tablic rejestracyjnych, tzw. czarnych.

Zdjęcie

Na pozór ten sam samochód co dawniej. Różnice są istotnie niewielkie i z zewnątrz niemal niezauważalne. /Motor
Na pozór ten sam samochód co dawniej. Różnice są istotnie niewielkie i z zewnątrz niemal niezauważalne.
/Motor

Zmiany modelowe Polskiego Fiata 125p w zeszłym roku dotyczyły głównie wyglądu zewnętrznego. Przypomnijmy: większe światła pozycyjne i kierunkowskazy przednie, zmiana wlotu chłodnicy i osłony reflektorów, zespolone lampy tylne o znacznie większej powierzchni, wprowadzenie listew bocznych i ozdobnych osłon na tylnych słupkach dachu, światełka ostrzegawcze w drzwiach.

Zdjęcie

"Motor" nr 21 z 23 maja 1976 r. /Motor
"Motor" nr 21 z 23 maja 1976 r.
/Motor

W roku bieżącym natomiast wysiłek konstrukcyjny skierowany był na niektóre ważne węzły podwozia oraz pewne rozwiązania wnętrza nadwozia nie wpływające wszakże na zmianę sylwetki zewnętrznej samochodu.

Reklama

Zaczniemy więc omawianie nowej edycji popularnego samochodu, eksportowanego do kilkunastu już krajów, od zmian we wnętrzu nadwozia.

Skasowanie szyb obrotowych

Szyby obrotowe w drzwiach przednich to dziś w znacznej mierze relikt z czasów, kiedy nie umiano zapewnić skutecznego przewietrzania wnętrza w inny sposób jak tylko drogą wystawiania szklanych "chwytów powietrza". Teraz, gdy większość wozów, w tym i nasz duży samochód osobowy, ma już bezprzeciągowe przewietrzanie za pośrednictwem dysz nawiewu powietrza na tablicy przyrządów, szybki obrotowe spotyka się coraz rzadziej.

Wyeliminowanie ich także i w Polskim Fiacie 125p MR-76 utrudnia dostanie się do samochodu osobom niepowołanym, polepsza szczelność nadwozia i oczywiście upraszcza zarówno wykonawstwo jak i naprawy.

Dysze nadmuchu powietrza na tablicy przyrządów zapewniają skuteczne usuwanie zamglenia szyb bocznych nawet przy ograniczonej prędkości jazdy. Przy większych natomiast prędkościach wydatek dysz jest więcej niż wystarczający do utrzymania we wnętrzu właściwej temperatury.

Zdjęcie

Oto jedna ze zmian. W samochodzie skasowano uchylane wywietrzniki w drzwiach przednich stosując zamiast nich okienka nieruchome. /Motor
Oto jedna ze zmian. W samochodzie skasowano uchylane wywietrzniki w drzwiach przednich stosując zamiast nich okienka nieruchome.
/Motor

Zdjęcie

Z zewnątrz okienko nieruchome wygląda identycznie jak dotychczasowe, ale amator cudzej własności zauważy bez trudu dodatkowe utrudnienie „pracy”. /Motor
Z zewnątrz okienko nieruchome wygląda identycznie jak dotychczasowe, ale amator cudzej własności zauważy bez trudu dodatkowe utrudnienie „pracy”.
/Motor

Siedzenie tylne — bez podłokietnika

Wiemy z własnego doświadczenia, że podłokietnik raczej rzadko jest używany, nawet wtedy, gdy w wozie jadą tylko trzy osoby. Nic więc dziwnego, że element ten jest stopniowo eliminowany we wszystkich niemal nowych konstrukcjach.

Skasowanie podłokietnika centralnego na siedzeniu tylnym Polskiego Fiata 125p nie tylko zmniejsza koszty produkcji siedzenia, ale, co ważniejsze, dzięki jednolitości struktury polepsza znacznie komfort dla ewentualnego piątego pasażera siedzącego w osi symetrii wozu.

Zdjęcie

W oparciu tylnego siedzenia zniknął bardzo rzadko używany podłokietnik co powiększyło komfort jazdy dla środkowego pasażera tylnego siedzenia i zarazem uprościło technologię. /Motor
W oparciu tylnego siedzenia zniknął bardzo rzadko używany podłokietnik co powiększyło komfort jazdy dla środkowego pasażera tylnego siedzenia i zarazem uprościło technologię.
/Motor

Tylny most produkcji krajowej

Jak wiadomo, FSO otrzymuje i otrzymywać będzie jeszcze przez szereg lat tylne mosty od kooperacyjnego partnera w Jugosławii. Jednakże ciągle zwiększająca się produkcja w FSO oraz fakt, że dotychczasowy most, opracowany konstrukcyjnie dla potrzeb samochodu osobowego, musi pracować w znacznie cięższych warunkach spotykanych w modelach pokrewnych, jak np. kombi czy pick-up, skłoniły naszą fabrykę do opracowania własnej konstrukcji tylnego mostu, odznaczającego się zwiększoną wytrzymałością. Na taśmach produkcyjnych Żerania stosowane będą jednak przez czas dłuższy obie te konstrukcje. Krajowa trafiać będzie, rzecz oczywista, głównie do pojazdów bardziej obciążonych, czy też o większej mocy i momencie obrotowym silnika.

Różnice budowy obu typów mostów najlepiej widać na ilustracjach. Dotychczasowy importowany z Jugosławii most ma jednolitą pochwę - tłoczoną z blachy a "główka" przekładni głównej wraz z mechanizmem różnicowym stanowi element wyjmowany w całości, oczywiście po odkręceniu śrub mocujących i wyciągnięciu półosi.

Zdjęcie

Tylny most typu jugosłowiańskiego, który nadal stosowany będzie w limuzynach, przede wszystkim tych z silnikiem 1300 cm3. Pochwa stanowi jedną całość wykonaną z wytłoczek blaszanych, przekładnia główna wraz z mechanizmem różnicowym tworzy odejmowalną w całości „główkę“. /Motor
Tylny most typu jugosłowiańskiego, który nadal stosowany będzie w limuzynach, przede wszystkim tych z silnikiem 1300 cm3. Pochwa stanowi jedną całość wykonaną z wytłoczek blaszanych, przekładnia główna wraz z mechanizmem różnicowym tworzy odejmowalną w całości „główkę“.
/Motor

Konstrukcja polska ma "dzieloną" pochwę tylnego mostu — dwie półpochwy rurowe wciśnięte są w odlewaną obudowę przekładni głównej. Elementy tej przekładni trzeba wyjmować po kolei — najpierw koło talerzowe z koszem mechanizmu różnicowego, później wałek atakujący z łożyskami.

Zdjęcie

Rysunek schematyczny nowego tylnego mostu. Oznaczenie: 1 — odpowietrznik, 2 — obudowa odlewana z wciskanymi półpochwami, 3 — uszczelka, 4 — śruba mocowania pokrywy, 5 — pokrywa, 6 — śruba mocowania pokrywy łożysk przekładni głównej, 7 — korek spustowy, 8 — korek wlewu i kontroli poziomu oleju, 9 — półoś, 10 — obsada siodła hamulca, 11 — łożysko kulkowe, 12 — pierścień uszczelniający, 13 — pierścień ustalający łożysko, 14 — uszczelniacz. /Motor
Rysunek schematyczny nowego tylnego mostu. Oznaczenie: 1 — odpowietrznik, 2 — obudowa odlewana z wciskanymi półpochwami, 3 — uszczelka, 4 — śruba mocowania pokrywy, 5 — pokrywa, 6 — śruba mocowania pokrywy łożysk przekładni głównej, 7 — korek spustowy, 8 — korek wlewu i kontroli poziomu oleju, 9 — półoś, 10 — obsada siodła hamulca, 11 — łożysko kulkowe, 12 — pierścień uszczelniający, 13 — pierścień ustalający łożysko, 14 — uszczelniacz.
/Motor

W opisywanej, nowej konstrukcji znacznie łatwiej jest uzyskać stuprocentową szczelność między tylną pokrywą obudowy i samym jej odlewem. Z racji większej długości wałka atakującego wał napędowy, współpracujący z tylnym mostem polskiej produkcji, musi być jednak odpowiednio krótszy. Nieco inaczej przebiegają również przewody hamulcowe. W sumie więc wymiana jednego typu mostu na drugi, choć teoretycznie możliwa, nastręcza sporo kłopotów, o czym warto zawczasu uprzedzić.

Hamulce

Plebiscyt Auto Lider 2017

Wybierz swoich faworytów i graj o sportowego Peugeota 308 GTi. czytaj więcej

Drogą dość niewielkich i niewidocznych z zewnątrz zmian udało się znacznie polepszyć skuteczność hamulca ręcznego. Jak wiadomo, nie jest to sprawa łatwa w układzie hamulcowym z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach. Najlepszym dowodem może być obserwowany na świecie... częściowy powrót na pozycje układu mieszanego: z przodu tarcze, z tyłu hamulce bębnowe.

Zmieniono również charakterystykę mechanizmu wspomagającego hamulców. Mówiąc najprościej: mechanizm ten słabiej pomaga obecnie przy hamowaniu łagodnym, za to działa tym skuteczniej przy hamowaniach gwałtownych. Kierowca ma więc większe wyczucie efektu hamowania.

Zmiany w gaźniku

Od właściwej regulacji składu mieszanki, zwłaszcza na biegu jałowym, zależy czy ilość składników szkodliwych w spalinach ograniczona zostanie do minimum. Niestety, jedną z najczęstszych pokus dla kierowców, i to pod każdą szerokością geograficzną, jest właśnie dokonywanie "regulacji" składu tej mieszanki bez popierania "diagnozy" jakimikolwiek obiektywnymi wskazaniami przyrządów. Dlatego właśnie w szeregu krajów obowiązują już przepisy nakładające na konstruktora gaźnika konieczność przyjęcia takich rozwiązań, aby użytkownik nie był w stanie zmieniać nastawów.

Tak więc również gaźnik nowego modelu MR-76 pozbawiony będzie teraz śruby regulacji składu mieszanki na obrotach biegu jałowego. Drobne zmiany nastąpią również w wielkości dysz stosowanych w gaźniku.

Zdjęcie

Z tablicy przyrządów zniknął wyłącznik oświetlenia tablicy. Jest ono obecnie wyłączane wraz ze światłami zewnętrznymi pojazdu. Obrotomierz stanowić będzie wyposażenie dodatkowe. /Motor
Z tablicy przyrządów zniknął wyłącznik oświetlenia tablicy. Jest ono obecnie wyłączane wraz ze światłami zewnętrznymi pojazdu. Obrotomierz stanowić będzie wyposażenie dodatkowe.
/Motor

Przedstawiliśmy powyżej zespół zmian odróżniający model roku 1976 od Polskiego Fiata 125p w jego dotychczas znanym wykonaniu. Wydawać by się mogło, że zakres tych zmian jest niewielki. Być może. Pamiętajmy jednak, że wraz z udoskonaleniami wprowadzonymi w roku zeszłym model roku 1976 stanowi w sumie samochód o wysokim poziomie dojrzałości konstrukcji i, jak na wóz tej klasy, bardzo bogato wyposażony nawet w wersji standardowej. Właśnie bogate wyposażenie stanowi jeden z atutów sprzedażnych tego pojazdu na tak wybrednych rynkach eksportowych jak RFN czy Wielka Brytania.

Wraz z obecnymi zmianami osiągnięto wszakże już chyba pułap możliwości rozwojowych modelu 125p. Większe zmiany nastąpić mogłyby już tylko drogą kompleksowego opracowania nowego nadwozia i odpowiednio dobranego podwozia. Zadanie to czeka więc wcześniej czy później FSO, która wprowadzanymi od kilkunastu miesięcy zmianami wykazała, że stać ją na coraz większy własny wkład konstrukcyjny i technologiczny do produkowanego przez siebie licencyjnego samochodu.

Tekst: T. Sobiecki; "Motor" 21/1976

OD 1 LIPCA - NOWE TABLICE REJESTRACYJNE

Zdjęcie

Fiat 125p /Motor

Począwszy od 1 lipca tego roku stopniowo będą wprowadzane do użytku nowe 6—7-znakowe tablice rejestracyjne pojazdów samochodowych.

Równolegle z tym, dotychczasowe tablice rejestracyjne będą nadal obowiązywały do końca 1978 roku. Do tego czasu bowiem planowane jest zakończenie akcji zmiany tablic rejestracyjnych w aktualnie użytkowanych pojazdach samochodowych.

Nowe tablice rejestracyjne pojazdów samochodowych należących do osób prywatnych i jednostek gospodarki nieuspołecznionej będą posiadały siedem znaków. Pierwsze dwie litery oznaczać będą przynależność do województwa, trzecia litera ma oznaczać serię, a właściwy numer złożony będzie z czterech cyfr od 0001 do 9999.

Wtórniki dla kierowcy

Utracone dokumenty, tablice rejestracyjne czy nalepki legalizacyjne można zastąpić duplikatami. Jak załatwić formalności, jak długo to trwa i ile kosztuje? czytaj więcej

Nowe tablice podobnie do dotychczasowych będą posiadały białe oznakowania na czarnym tle, z tym, że będą one dostępne w dwóch wykonaniach, jednorzędowym przeznaczonym głównie do umieszczania z przodu pojazdu (w niektórych przypadkach, gdy konstrukcja samochodu nie będzie zezwalała na użycie innej tablicy, także i z tyłu) oraz dwurzędowym do umocowania z tyłu samochodu.

Dla motocykli przewidywane są jedynie tablice w wykonaniu dwurzędowym do umieszczania z tyłu pojazdu, jako że po obu stronach przedniego błotnika będą musiały być wymalowane znaki tablicy rejestracyjnej w jednym rzędzie.

Nowością w wykonaniu próbnych tablic rejestracyjnych będzie barwa ich tła, odtąd bowiem będą one posiadały tło czerwone.

Oprócz tablic rejestracyjnych opisanych wyżej, stosowane będą też tablice inne. Dla przykładu, pojazdy państwowe i należące do jednostek gospodarki uspołecznionej będą posiadały tablice rejestracyjne oznaczone trzema literami i liczbą trzycyfrową, a samochody misji dyplomatycznych — dwie litery i liczbę pięciocyfrową na niebieskim tle.

Warto też wiedzieć, ze znak PL wypróżniający polskie samochody w ruchu międzynarodowym, tak jak dotychczas wykonany będzie na owalnym tle. Przewiduje się jego umieszczenie z tyłu pojazdu z prawej strony tablicy rejestracyjnej lub nad nią, ewentualnie w prawym dolnym rogu tylnej szyby, jednak na tyle, aby zapewniona była dostateczna widoczność i czytelność liter.

Tekst: P.I.; "Motor" 21/1976

Aby Polskie Fiaty były lepsze... – RAPORT

Zubożone, ale nie dla ubogich - Polski Fiat 125p i Polonez w nowych wersjach – PREZENTACJA

Piszą o Polskim Fiacie... – WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Klientom stacji BP sprzyja szczęście

    Znamy już zwycięzców wakacyjnej loterii BP. Nagrody główne, czyli samochody Fiat 500X, odebrały Pani Katarzyna i Pani Weronika. Uroczyste przekazanie aut odbyło się na stacji BP w Krakowie. więcej