Porsche Carrera GT - mega Porsche

Środa, 18 października (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. - prezentacja supersamochodu kultowej marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, czyli Porsche Carrera GT.

Zdjęcie

Porsche Carrera GT /Porsche

Porsche Carrera GT to 612 KM i 330 km/h. Mój sen, by przekręcić kluczyk w stacyjce i odjechać, spełnił się!

Zdjęcie

"Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. /Motor
"Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r.
/Motor

Kładę się do łóżka z mocno podwyższonym tętnem. Dużo w tym winy prognozy pogody. "Na jutro przewidujemy silne opady deszczu". Najgorszy moment! Nie, nie zaczynam urlopu. Jutro mam się spotkać oko w oko z Porsche Carrerą GT.

Reklama

Pada, nawet leje. Już zaczynam godzić się myślą, że z przejażdżki nici. A jednak! Przede mną byłe wojskowe lotnisko nieopodal Poznania.

Obrót kluczyka w stacyjce i do życia budzi się 5,7-litrowy V10. Na zbudowanym z kewlaru i karbonu fotelu, który waży tylko 10,3 kg, siedzi się bardzo wygodnie. Pozycja za kierownicą jest niska, od asfaltu dzieli niewiele więcej niż grubość podłogi. Aluminiowe pedały ustawione są prawie pionowo, a drążek biegów jest idealnie umieszczony na mocno pochylonym tunelu środkowym.

Zanim ruszymy z miejsca, warto jednak poznać kilka faktów. Carerra GT waży 1380 kg, osiąga moc 612 KM i przyspiesza w 9,9 sekundy... do 200 km/h.

Zbudowanych zostanie tylko 1500 egzemplarzy. Każdy z nich w cenie 452 690 euro.

Niewielkie, ceramiczne sprzęgło nie jest wcale proste w obsłudze przy ruszaniu. Wystarczy trochę zbyt szybki, nerwowy ruch, odrobinę za krótkie przytrzymanie i silnik zgaśnie. Ale wstyd! Start wymaga najwyższego skupienia. Jeszcze raz. Udało się! Teraz powoli przyzwyczaić się, uważnie wykonywać każdy ruch. W końcu to najdroższa zabawka, jaką Porsche ma w ofercie.

Zdjęcie

Wnętrze nie zaskakuje kogoś, kto siedział już w Porsche. Wszystko wygląda znajomo, prawie jak w „911". Stacyjka oczywiście z lewej strony.  /Porsche
Wnętrze nie zaskakuje kogoś, kto siedział już w Porsche. Wszystko wygląda znajomo, prawie jak w „911". Stacyjka oczywiście z lewej strony. 
/Porsche

Przestało padać, ale tor miejscami nadal jest mokry. Na czwartym biegu mocniej dodaję gazu i od razu zapala się żółta lampka kontroli trakcji. Gdy udaje się wcisnąć do oporu pedał gazu, przyspieszenie 50 do 120 km/h trwa niecałe 2 s. Trzeba się skoncentrować.

Zdjęcie

silnik /Motor

Układ kierowniczy ma niespotykaną precyzję. W tym samochodzie czujemy wszystko — każde pochylenie zakrętu, każdy ruch karoserii. GT jest szybkie, precyzyjne i w ekstremalnych sytuacjach do opanowania tylko przez mistrzów. Przydałby się Walter Rohrl. Ten rajdowy mistrz świata i prawdziwy wirtuoz kierownicy uczestniczył w konstruowaniu tego samochodu. Zna go jak nikt inny na świecie.

Zdjęcie

tylny płat /Motor

Zdjęcie

Opływowe lusterka nie są duże. Ale kto mógłby wyprzedzać Carrerę GT?!  /Motor
Opływowe lusterka nie są duże. Ale kto mógłby wyprzedzać Carrerę GT?! 
/Motor

Strzałka obrotomierza wyskalowanego do 10 tys. dochodzi do czerwonego pola. Porsche idealnie prowadzi się po prostej. Ostre hamowanie, łuk i mimo zbyt dużej prędkości GT wchodzi posłusznie w zakręt. Nie ma śladu nad- czy podsterowności. To Porsche jest bardziej neutralne niż Szwajcaria. Przysysa się do asfaltu. Trzeba przesadzić umyślnie, by tylne walce opon o szerokości 355 mm straciły przyczepność. Wtedy świat dzieli się na tych, którzy potrafią opanować bestię, i tych, którzy jej ulegają. Tych drugich jest zdecydowanie więcej.

Zdjęcie

20-calowe kota są wykonane z magnezu, ze specjalnymi śrubami (z lewej strony czerwonymi, z prawej niebieski-mi). Olbrzymie, ceramiczne tarcze zatrzymują auto ze 100 do 0 km/h na odcinku 33 m.  /Porsche
20-calowe kota są wykonane z magnezu, ze specjalnymi śrubami (z lewej strony czerwonymi, z prawej niebieski-mi). Olbrzymie, ceramiczne tarcze zatrzymują auto ze 100 do 0 km/h na odcinku 33 m. 
/Porsche

Moja przejażdżka dobiega końca. Krótko. W tym samochodzie podróż zawsze trwa zbyt krótko.

WARTO WIEDZIEĆ

Wszystko już było

Carrera GT to godny następca innego Super-Porsche, modelu 959. Mimo że został zaprezentowany w 1983 roku (wprowadzony do produkcji w 1987 r.), do dzisiaj szokuje rozwiązaniami. 959 napędzany był 6-cylindrowym silnikiem typu boxer o mocy 450 KM. Jego moc przekazywana była na wszystkie kota. Nadwozie wykonane z kewlaru zapewniało niską masę własną.

Zdjęcie

Porsche 959 /Porsche

Osiągami ten model zawstydziłby niejeden z dzisiejszych superbolidów. Prędkość maksymalna wynosiła 310 km/h, a setkę osiągał, wg danych fabrycznych, w 3,7 sekundy. Wyprodukowano zaledwie 283 egzemplarze tego modelu, które odnosiły też duże sukcesy w sporcie.

Porsche Carrera GT

liczba zdjęć: 23

Tekst: Martin Śliwa, zdjęcia: Tomasz Tomkowiak, Porsche; "Motor" 33/2005

Porsche 911 GT2 RS - najmocniejsze w historii – WIADOMOŚCI

Używane Porsche 944 – OPINIE O SAMOCHODACH

Porsche 911 (964, 993, 996) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Używany Peugeot 607 (2000-2010) – niedoceniany

    W „Motorze” nr 52 z 20 grudnia 2004 roku w dziale „Używane” - opis przestronnego i komfortowego Peugeot 607. więcej