Renault Avantime - czas awangardy

Wtorek, 16 lutego 2016 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 29 z 21 lipca 2001 r. - prezentacja Renault Avantime.

Zdjęcie

Biorąc pod uwagę gatunek samochodu, jest to jednobryłowe kombi-coupe. Seryjnie stosowane są opony 225/55 R16, ale w opcji przewidziano też 235/50 R17. /Renault
Biorąc pod uwagę gatunek samochodu, jest to jednobryłowe kombi-coupe. Seryjnie stosowane są opony 225/55 R16, ale w opcji przewidziano też 235/50 R17.
/Renault

Berlińczycy niemal z dnia na dzień zaskakiwani są zmianami w ich mieście. Tym razem sensacji nie wzbudziły jednak nowe budowle, lecz jeden z najbardziej nietypowych samochodów, jaki kiedykolwiek się ukazał.

Zdjęcie

"Motor" nr 29 z 21 lipca 2001 r.
/Motor

Renault znane jest z odwagi w lansowaniu nowych gatunków aut. Najświeższy tego przykład stanowi Avantime, luksusowe coupe, pod względem konstrukcyjnym spokrewnione z Espace. Podobnie jak i ono ma stalowy szkielet, pokryty łatwo wymienialnymi elementami wykonanymi z tworzywa sztucznego. Nie jest jednak jego 2-drzwiową odmianą.

Reklama

Wspólnie z firmą Matra odpowiedzialną za konstrukcję i produkcję, Renault uczyniło wiele, by Avantime różnił się od modeli konkurencyjnych. Udało się to w 100%, bo praktycznie nie ma bezpośrednich rywali. Mimo wszystko cena 40 tys. euro sugeruje, o którą z grup klientów będzie zabiegał ten samochód.

Pomijając okres przedwojenny, dotychczas Francuzi nie odnosili wielkich sukcesów w segmencie E. Być może właśnie Avantime wspomagany reprezentacyjnym Vel Satisem, a później jeszcze nową generacją Espace będzie w stanie to odmienić.

O tym, że Avantime jest autem niezwykłym, przekonamy się już przy otwieraniu drzwi. Mają 140 cm szerokości i są zawieszone na dwuramiennych zawiasach, dzięki którym przy uchylaniu jednocześnie przesuwają się do przodu. W ten sposób nawet w wąskich lukach parkingowych mamy dobry dostęp do wnętrza.

Podłoga, podobnie jak w Espace, znajduje się wysoko, więc i widoczność z miejsca kierowcy dookoła pojazdu jest wzorowa. Siedzenia są bardzo wygodne, elektrycznie regulowane (włącznie z podparciem lędźwiowym) i podgrzewane. Bez problemu zapina się pasy bezpieczeństwa całkowicie zintegrowane z siedzeniami. Futurystyczna deska rozdzielcza, mimo pewnych zmian, z grubsza odpowiada tej, którą znamy z Espace.

Zdjęcie

Jak w Lagunie, deska rozdzielcza sprawia wrażenie czystej, prostej i bez wątpienia wpływa uspokajająco na kierowcę. Szkoda tylko, że kluczyk do stacyjki jest zwykły, a nie w postaci karty. Schowki i kieszenie we wnętrzu mają łączną objętość 27 dm3. /Renault
Jak w Lagunie, deska rozdzielcza sprawia wrażenie czystej, prostej i bez wątpienia wpływa uspokajająco na kierowcę. Szkoda tylko, że kluczyk do stacyjki jest zwykły, a nie w postaci karty. Schowki i kieszenie we wnętrzu mają łączną objętość 27 dm3.
/Renault

Równie komfortowo jest z tyłu, nawet gdy przednie fotele zostaną maksymalnie cofnięte. Tym bardziej że tylne siedzenia umieszczono jeszcze wyżej, więc i z nich widoczność jest bardzo dobra.

Najwspanialsza zaleta Avantime uwidacznia się po wciśnięciu środkowego przycisku osadzonego nad lusterkiem. W zaledwie kilka sekund chowają się wtedy wszystkie boczne szyby i odsuwa do tyłu wielki fragment dachu. A że auto nie ma środkowych słupków, nad nami pozostają tylko przebiegające po bokach wzmocnienia kryjące w swym środku kurtyny powietrzne.

Zdjęcie

Pod względem ilości miejsca temu autu dorównać mogą tylko przedłużone wersje limuzyn. Avantime będzie można wyposażyć w odtwarzacz DUD i w ekrany osadzane w zagłówkach. /Renault
Pod względem ilości miejsca temu autu dorównać mogą tylko przedłużone wersje limuzyn. Avantime będzie można wyposażyć w odtwarzacz DUD i w ekrany osadzane w zagłówkach.
/Renault

Mimo braku słupków B, samochód jest dobrze przygotowany do bocznych kolizji. A to dzięki podwójnej, grubej podłodze, umieszczonej prawie na poziomie zderzaków innych aut osobowych.

Bagażnik znajdujący się pod pokrywą uchylaną wraz z szybą ma pojemność 530 dm3. Jego półkę wymierzono tak, by po położeniu niżej zamykała spore wgłębienie tworząc schowek, a zarazem stanowiła równą powierzchnię z położonymi oparciami siedzeń. W takiej pozycji pojemność bagażnika wzrasta do 900 dm3.

Zdjęcie

Wygląd Avantime praktycznie nie uległ zmianie w porównaniu z prototypem o tej samej nazwie, który poznaliśmy już wcześniej. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,34. Wycieraczki mogłyby chować się głębiej. /Renault
Wygląd Avantime praktycznie nie uległ zmianie w porównaniu z prototypem o tej samej nazwie, który poznaliśmy już wcześniej. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,34. Wycieraczki mogłyby chować się głębiej.
/Renault

Pod względem mechanicznym zdano się na wypróbowane podzespoły, zmodyfikowane stosownie do potrzeb szybkiego coupe. Na razie auto napędzane jest 3-litrowym silnikiem V6, z czasem ma dołączyć do niego jednostka 2.0 Turbo, a następnie turbodiesel.

Widlasta szóstka pracuje tak, jakby nie odczuwała pokaźnej masy auta i do tego jest niemal bezszelestna. Pali sporo, ale nie oczekujmy cudów. Zresztą, jeśli porównamy zużycie Avantime z wynikami uzyskiwanymi przez inne pojazdy tej klasy, okaże się, że nie wykracza ono poza średnią.

Zdjęcie

Przednia szyba płynnie przechodzi w przeszkloną płaszczyznę dachu. Tylna, panoramiczna ustawiona jest prawie pionowo, podobnie jak w Coupe de Ville z przełomu lat 20 i 30. /Renault
Przednia szyba płynnie przechodzi w przeszkloną płaszczyznę dachu. Tylna, panoramiczna ustawiona jest prawie pionowo, podobnie jak w Coupe de Ville z przełomu lat 20 i 30.
/Renault

Choć manualna 6-biegowa przekładnia działa bez zarzutu, polecałbym automat z funkcją sekwencyjnej zmiany przełożeń, który ma być dostępny od 2002 roku. Jeśli już płaci się tyle za auto, to nie po to, by mieszać biegami i skakać po pedele sprzęgła.

Przednie koła Avantime zawieszono na kolumnach McPherson, zaś tylne na wahaczach wleczonych połączonych belką skrętną. Dobór charakterystyki, jak również duży rozstaw osi i kół powoduje, że auto "płynie" bez wyczuwalnych wahań nadwozia. Układ hamulcowy można określić jako wysoko wydajny, sprawność auta w jeździe miejskiej zwiększa układ kierowniczy o przełożeniu pozwalającym na szybkie reakcje.

Zdjęcie

Firma Renault chce przodować w dziedzinie bezpieczeństwa, dlatego też lista urządzeń z nim związanych jest tak bogata. [1] napinacze pasów z ogranicznikiem naprężenia [2] boczne poduszki gazowe [3 przednie poduszki gazowe [4] kurtyny gazowe [5] pirotechniczne napinacze pasów [6] mocowanie fotela dziecięcego lsofix [7] ograniczniki naprężenia pasów tylnych. /Renault
Firma Renault chce przodować w dziedzinie bezpieczeństwa, dlatego też lista urządzeń z nim związanych jest tak bogata. [1] napinacze pasów z ogranicznikiem naprężenia [2] boczne poduszki gazowe [3 przednie poduszki gazowe [4] kurtyny gazowe [5] pirotechniczne napinacze pasów [6] mocowanie fotela dziecięcego lsofix [7] ograniczniki naprężenia pasów tylnych.
/Renault

Reasumując, Avantime ma wiele zalet, którymi jest w stanie nas urzec. Futurystyczny wygląd, wysoki poziom luksusu, no i ta niedostępna w innych wozach możliwość obcowania z otoczeniem powodują, że chyba niekoniecznie warto być twardogłowym zwolennikiem aut o klasycznej linii.

Podstawowe dane techniczne: Renault Avantime V6 3.0 24V (2001)

 Renault Avantime V6 3.0 24V
Silnik/liczba zaw na cylinderV6/4
Pojemność skokowa (cm3)2946
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min152/210 - 6000
Moment maks. (Nm) przy obr./min285 - 3750
Długość/szeokość/wysokość (mm)4640/1825/1630
Rozstaw osi (mm)2700
Masa własna (kg)1740
Pojemność bagażnika (dm3)530-900
0-100 km/h (s)8,6
Prędkość max (km/h)220
Średnie zużycie paliwa (dm3/100 km)11,3

Renault Avantime (2001-2003)

liczba zdjęć: 14

Tekst: Wojciech Sierpowski, zdjęcia: Renault; "Motor" 29/2001

Używane Renault Avantime (2001-2003) - OPINIE O SAMOCHODACH

Renault Espace IV - SAMOCHODY UŻYWANE

Luksusowe auta w atrakcyjnej cenie - SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również