Rover 75 Tourer - very British

Wtorek, 14 marca (19:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 22 z 31 maja 2003 roku - test nieco zapomnianego modelu nieco zapomnianej marki, czyli Rovera 75.

Zdjęcie

Rover 75 powstał w okresie, gdy ta brytyjska fabryka należała do BMW. Trudno się jednak dopatrzyć wpływów niemieckiego koncernu. /Motor
Rover 75 powstał w okresie, gdy ta brytyjska fabryka należała do BMW. Trudno się jednak dopatrzyć wpływów niemieckiego koncernu.
/Motor

Niewiele jest samochodów z wyższej półki, które mogą być rejestrowane jako ciężarowe. Jednym z nielicznych i stosunkowo nowym jest egzotyczny u nas Rover 75 kombi.

Zdjęcie

"Motor" nr 22 z 31 maja 2003 r. /Motor
"Motor" nr 22 z 31 maja 2003 r.
/Motor

"Very British" - to chyba najtrafniejsze określenie stylu, w jakim zaprojektowano największą limuzynę marki Rover. I bez znaczenia było to, że prace nad tym projektem prowadzono wówczas, gdy firma należała do mało wyspiarskiego koncernu BMW. Efekt, zaprezentowany po raz pierwszy w roku 1998, jest bowiem bardzo stylowy i właśnie na wskroś brytyjski. Jego pochodzenie, a zarazem luksusowy charakter, podkreślają przede wszystkim umiejętnie dawkowane chromowane ozdoby nadwozia.

Reklama

Nie może dziwić, że 3/4 sprzedaży brytyjskiej marki stanowią właśnie modele serii 75. Tym bardziej że obok klasycznego sedana do walki o klienta w roku 2001 stanęło także nie mniej urodziwe kombi Tourer. Ponieważ nie przystoi, by taki samochód kojarzono z typowo roboczym pojazdem, styliści zadbali o równie szlachetny, jak w przypadku sedana, wygląd. Tylna ściana nadwozia została wyraźnie pochylona, co słusznie sugeruje, że przeznaczeniem auta nie jest wożenie dużych gabarytowo ładunków.

Zdjęcie

Równie oryginalne, jak nadwozie, jest i wnętrze auta. Elegancja połączona jest tu ze szczyptą nostalgii. /Motor
Równie oryginalne, jak nadwozie, jest i wnętrze auta. Elegancja połączona jest tu ze szczyptą nostalgii.
/Motor

I tak jest w rzeczywistości. Długi i szeroki, ale stosunkowo płytki, bagażnik tego kombi mieści bowiem zaledwie 400 dm3 bagażu. Nawet po złożeniu tylnej kanapy powierzchnia ta wzrasta do raptem 1222 dm3. Takim wynikiem pochwalić się może wiele hatchbacków segmentu C. Na dodatek w wersji z homologacją auta ciężarowego odpada możliwość powiększenia bagażnika przez złożenie kanapy... Na dodatek pełne wykorzystanie pozostającej do dyspozycji przestrzeni utrudniają wnikające w nią nadkola.

Za to nawet wnętrze bagażnika wykończone jest znakomitymi materiałami - aż żal położyć tu cokolwiek, co mogłoby pobrudzić jasną, dywanową wykładzinę.

Część pasażerska także nie przypomina kabiny ciężarówki - skórzana tapicerka, drewniane wstawki na tablicy rozdzielczej, owalne zegary z kremowym tłem i chromowanymi obwódkami. A wszystko ułożone w niepowtarzalną, efektowną i pasującą do stylu nadwozia całość. W samochodzie o długości 4,79 m i rozstawie osi 274,5 cm żaden z czworga pasażerów nie będzie narzekał na brak miejsca, ani komfortu.

Zdjęcie

Skórzana tapicerka i elektrycznie regulowane fotele w ciężarówce? W Roverze 75 Tourer to nie razi. /Motor
Skórzana tapicerka i elektrycznie regulowane fotele w ciężarówce? W Roverze 75 Tourer to nie razi.
/Motor

A propos komfortu - zawieszenie auta, identyczne jak w sedanie (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu wielowahaczowe), tyle że odpowiednio wzmocnione m.in. przez zastosowanie innych sprężyn, dostrojono raczej komfortowo. Mimo to samochód w każdych warunkach prowadzi się pewnie, a kierowca nie musi się obawiać szybszego wjechania w zakręt.

Zdjęcie

Ta przestrzeń bagażowa wydaje się raczej stworzona do przewozu komplety kijów golfowych, niż np. skrzynek z narzędziami. /Motor
Ta przestrzeń bagażowa wydaje się raczej stworzona do przewozu komplety kijów golfowych, niż np. skrzynek z narzędziami.
/Motor

Do charakteru luksusowego auta (choć przecież oficjalnie ciężarówki) pasuje większość proponowanych jednostek napędowych. Najsłabsza z nich, o pojemności 1,8 dm3, osiąga moc 120 KM. To wystarcza, by auto rozpędzało się do 100 km/h w 12,2 s i osiągało prędkość maksymalną 188 km/h. Komu to nie wystarcza, może wybrać mocniejszą turbodoładowaną wersję tego silnika (150 KM) lub jednostkę V6 2,5 dm3 (177 KM). Gamę uzupełniają dwulitrowe turbodiesle CDT (116 KM) i CDTi (131 KM). Każdą wersję auta, oprócz tej z najsłabszą jednostką napędową, zamówić można z automatyczną pięciostopniową skrzynią biegów.

Zdjęcie

Kombi nie jest w żaden sposób gorsze od sedana. Stylistom udało się nadać tylnej części nadwozia szlachetną linię. /Motor
Kombi nie jest w żaden sposób gorsze od sedana. Stylistom udało się nadać tylnej części nadwozia szlachetną linię.
/Motor

Jak przystało na luksusowy samochód, Rover 75 Tourer jest odpowiednio wyposażony. Nawet podstawowa odmiana tego auta ma cztery poduszki gazowe, ABS i EBD, automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane wszystkie boczne szyby, podgrzewane lusterka zewnętrzne, radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami itp.

W opcji zamówić można skórzaną tapicerkę, nawigację satelitarną, czujnik deszczu automatycznie włączający wycieraczki, reflektory ksenonowe, samopoziomujące zawieszenie itp.

Wszystko to czyni z luksusowego i stylowego "brytyjczyka" nie tyle użyteczny pojazd dostawczy, co reprezentacyjne auto, od ceny którego można odliczyć niebagatelną kwotę podatku VAT.

Rover 75 Tourer 1.8 T (2003): dane techniczne, osiągi i wyposażenie

Rover 75 Tourer 1.8 T (2003)
SILNIK: R4, 4 zawory/cylinder; pojemność skokowa 1795 cm3; moc 110 kW (150 KM] przy 5500 obr/min; moment 215 Nm przy 2100 obr/min.
UKŁAD NAPĘDOWY I PODWOZIE: skrzynia biegów manualna, 5-stopniowa; napęd na przednie koła; zawieszenie p/t kolumny MacPherson, wielowahaczowe; hamulce p/t tarczowe wentylowane/tarczowe; opony 195/65 R15.
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI: dł./szer./wys.  479/178/143 cm; rozstaw osi 274,5 cm; masa własna od 1460 kg; bagażnik 400 l; zbiornik paliwa 65 l.
OSIĄGI: prędkość maksymalna 203 km/h; 0-100 km/h 9,7 s; zużycie paliwa miasto/trasa/średnie (EU) 11,3/6,1/8 l/100 km.
WYPOSAŻENIE: ABS, EBD, cztery poduszki gazowe, centralny zamek, el. regulacja szyb i lusterek, klimatyzacja itp.
CENA: 135 200 zł

Tekst i zdjęcia: Andrzej Penkalla; "Motor" 22/2003

Używany Rover 75 (1998-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Rover 25 (1999-2005) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Alfa Romeo 147 kontra Audi A3 (2003) - odmienność w cenie

    W "Motorze" nr 32 z 5 sierpnia 2003 roku - porównanie kompaktów premium o zupełnie odmiennych charakterach. Obdarzona niewątpliwym urokiem, choć nieco chaotyczna Alfa Romeo 147 staje... więcej