Skoda Fabia RS (2003) - RS pod WRC

Środa, 10 maja (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 27 z 5 lipca 2003 roku - test pierwszej generacji Skody Fabii RS, napędzanej nieśmiertelnym dieslem 1.9 TDI o mocy 130 KM.

Zdjęcie

Skoda Fabia RS /Motor

Zwolennikom szybkiej jazdy małymi samochodami zapewne przypadnie do gustu nowa propozycja Skody: Fabia RS.

Zdjęcie

"Motor" nr 27 z 5 lipca 2003 r. /Motor
"Motor" nr 27 z 5 lipca 2003 r.
/Motor

Wiadomo, że należy wzorować się na najlepszych. Największe sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata odnoszą w ostatnich latach samochody Peugeota. Francuska firma jako pierwsza zbudowała auto WRC na bazie samochodu segmentu B (jeżeli nie liczyć Seata Cordoby WRC, który powstał z małego, ale jednak sedana), nie dziwi więc, że Skoda postawiła właśnie na Fabię. Podobnie jednak jak w przypadku "206-tki", czeskie autko w podstawowej, seryjnej wersji, nie spełnia wymagań FIA.

Reklama

Modelem pozwalającym uzyskać homologację WRC stała się zatem Fabia RS. Odmiana ta jest dłuższa od "standardowej" siostry o nieco ponad 4 cm - jej długość całkowita wynosi dokładnie 4002 mm, czyli o dwa milimetry więcej niż absolutne minimum potrzebne do homologacji WRC. Przyrost długości samochód zawdzięcza innemu kształtowi zderzaków. Rozstaw osi pozostał ten sam, nieznacznie zwiększył się rozstaw kół (przednich o 13 mm, tylnych o 14 mm).

Serce na ropę

Do napędu Fabii RS wybrano, znany z innych modeli koncernu VW (choćby z Cordoby, która jest obecnie testowana w naszej redakcji, Ibizy, a także wielu Audi i VW), turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 litra i mocy 130 KM. Już widzę amatorów prawdziwie sportowej jazdy, kręcących nosem na wynalazek pana Rudolfa Diesla pod maską auta z wyczynowymi aspiracjami. Dawno jednak minęły czasy, w których olej napędowy lano wyłącznie do traktorów i ciężarówek. Nowoczesny diesel potrafi świetnie zaspokoić wymagania najbardziej wybrednego amatora sportowej jazdy po ulicach.

Zdjęcie

Pod maską sportowej Skody znajdziemy mocny silnik wysokoprężny. /Motor
Pod maską sportowej Skody znajdziemy mocny silnik wysokoprężny.
/Motor

Jakiekolwiek głosy na "nie" milkną po pierwszych kilometrach przejażdżki Fabią RS. Już przy starcie wychodzi na jaw pierwsza, najważniejsza zaleta silnika wysokoprężnego: ponad 300 Nm momentu obrotowego dostępne jest już przy 1900 obr/min.

Zdjęcie

Po raz pierwszy w Fabii zastosowano sześciobiegową skrzynię biegów. /Motor
Po raz pierwszy w Fabii zastosowano sześciobiegową skrzynię biegów.
/Motor

Autko rozpędza się sprawnie (już po niecałych 10 sekundach mknie z prędkością 100 km/h, prędkość maksymalna jest ponad dwa razy wyższa), a po raz pierwszy zastosowana w Fabii, sześciobiegowa skrzynia biegów pozwala w pełni wykorzystywać użyteczny zakres obrotów wału korbowego. Tarczowe hamulce na wszystkich czterech kołach są bardzo skuteczne, choć pierwsze "poważniejsze" hamowanie pozwala odkryć, że ABS włącza się dość wcześnie, jak na sportowe auto. Nie jest to jednak rzecz, do której nie można się przyzwyczaić.

Warto wspomnieć o jeszcze jednej różnicy pomiędzy "zwykłą" Fabią a modelem RS. Chodzi mianowicie o zawieszenie: obniżone o 15 mm sprawia, że mała Skoda trzyma się pewnie drogi, pozwalając szybko i zdecydowanie pokonywać zakręty.

Rasowy wygląd

Z zewnątrz trudno pomylić "RS-a" z jakąkolwiek inną Fabią. Wzorowany na aucie WRC, przedni zderzak zintegrowany ze spoilerem (właśnie dzięki temu elementowi zyskano długość niezbędną do homologacji WRC) wygląda nadzwyczaj bojowo. Gdy do tego dodamy dyskretny spoiler na tylnej krawędzi dachu, szesnastocalowe obręcze z lekkich stopów oraz malowane na zielono zaciski hamulcowe, otrzymujemy autko o rasowym, sportowym wyglądzie - dalekim jednocześnie od "plastikowego", pseudorajdowego tuningu optycznego.

Zdjęcie

fotele /Motor

Najistotniejsza zmiana w kabinie to fotele: głębsze niż seryjne, zapewniają dużo lepsze trzymanie boczne podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Niestety, nadal oparcie w części lędźwiowej jest zbyt płaskie - może to powodować bóle pleców przy dłuższych wyprawach. Doskonała za to jest kierownica: obszyta skórą, wystarczająco gruba, by zapewnić pewny chwyt. Również krótki drążek zmiany biegów obsługuje się bardzo wygodnie, w dodatku działa on niezwykle precyzyjnie. Szkoda, że tablica przyrządów (poza zmienionymi zegarami) niewiele się różni od dobrze już znanej z "cywilnych" Fabii i pozostała szara, plastikowa, trochę nijaka.

W Polsce po wakacjach

Chociaż nowa Fabia RS została pokazana polskim klientom już podczas Poznań Motor Show, kupić ją będzie można dopiero na jesieni. Dużo wcześniej zadebiutuje w RSMŚ odległa jej kuzynka: Fabia WRC - auto z dwulitrowym silnikiem benzynowym oraz zaawansowanym napędem 4x4. Tak naprawdę wersję wyczynową łączy z opisanym tu modelem RS zaledwie nazwa i zewnętrzny zarys nadwozia. Ale taka jest właśnie idea przepisów technicznych współczesnego sportu rajdowego.

Zdjęcie

Tył pojazdu pozostał praktycznie niezmieniony. Jedynie chromowana końcówka wydechu i literki RS na pokrywie bagażnika zdradzają, że mamy do czynienia ze sportową odmianą Fabii. /Motor
Tył pojazdu pozostał praktycznie niezmieniony. Jedynie chromowana końcówka wydechu i literki RS na pokrywie bagażnika zdradzają, że mamy do czynienia ze sportową odmianą Fabii.
/Motor

Didier Auriol i Toni Gardemeister sprawdzą Fabię WRC w konfrontacji z Peugeotami, Fordami i Subaru już podczas Rajdu Niemiec (23-27 lipca). Amatorów dynamicznej jazdy Fabią RS czeka dłuższe oczekiwanie (bardziej niecierpliwi mogą sprawdzić, jak zachowuje się siostrzana Ibiza Sport). Nie sposób też na razie powiedzieć, ile przyjdzie im zapłacić, bo cena "RS-ki" nie jest jeszcze znana. Można się spodziewać, że będzie wyższa niż najdroższej obecnie sprzedawanej Fabii, a ta kosztuje ponad 60 000 zł.

Skoda Fabia RS 1.9 TDI 130 KM (2003): dane techniczne, osiągi i wyposażenie

Skoda Fabia RS 1.9 TDI 130 KM (2003)
SILNIK:  wysokoprężny, R4, 2 zawory/cylinder; pojemność skokowa 1896 cm3; pompowtryskiwacze, turbosprężarka; moc max 96 kW (130 KM) przy 4000 obr/min; moment max 310 Nm przy 1900 obr/min.
UKŁAD NAPĘDOWY I PODWOZIE: skrzynia biegów manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła; zawieszenie p/t kolumny MacPherson/belka skrętna; hamulce p/t tarczowe wentylowane/tarczowe.
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI: dł./szer./wys. 400,2/164,6/144,1 cm; rozstaw osi 246,2 cm; masa własna 1245 kg; ładowność 570 kg bagażnik 260 l; zbiornik paliwa 45 l.
OSIĄGI: prędkość maksymalna 204 km/h; 0-100 km/h 9,6 s; zużycie paliwa średnie (EU) 5,6 l/100 km.
WYPOSAŻENIE: 4 poduszki gazowe, ABS+ASR+MSR, immobiliser, przednie światła przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, obręcze z lekkich stopów, skórzane wykończenie kierownicy, drążka zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego, półsportowe fotele, klimatyzacja półautomatyczna.
Za dopłatą: reflektory ksenonowe, ESR tempomat, czujnik parkowania, system nawigacji.

FABIA A SPORTOWE PRZEPISY WRC

Zdjęcie

WRC /Motor

Sportowe przepisy mówią, że auto WRC może powstać na bazie seryjnego samochodu wyprodukowanego w liczbie co najmniej 25 000 egzemplarzy, w tym musi powstać co najmniej 2500 sztuk konkretnej wersji, z której wywodzi się rajdówka. Ten warunek dla Fabii jest oczywiście spełniony. Dodatkowe obostrzenie to minimalna długość seryjnego auta (co najmniej 375 cm) oraz modelu będącego wzorcem dla WRC (co najmniej 400 cm). Ani Peugeot, ani Skoda me spełniały tego drugiego warunku, wobec czego wprowadzono na rynek specjalne sportowe wersje odpowiednio "206-tki" (cztery lata temu) i Fabii (w roku 2003), spełniające wymóg długości.

OD OCTAVII DO FABII

Zdjęcie

Skoda w WRC /Motor

Już piąty sezon Skoda, przy pomocy Octavii WRC, próbuje zawojować szczyty Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Przez ten czas kierowcom Skody udało się tylko raz stanąć na podium, a w klasyfikacji konstruktorów najwyższa pozycja zespołu to piąte miejsce w sezonie 2001. Czeska firma uznała zatem, że przyciężką, mało żwawą Octavię należy zmienić na coś mniejszego i zgrabniejszego - czyli właśnie na Fabię. Widać tu jednocześnie próbę nawiązania do sukcesów jej poprzedniczek, tzn. modeli Felicia i Favorit. Auta te w latach 1993-97 plasowały się w czołówce MŚ Formuły 2, czyli wśród rajdówek napędzanych na przednią oś (w 1994 r. Skoda zdobyta mistrzostwo świata w tej kategorii - w zespole jeździli wówczas Pavel Sibera, Emil Triner i Jindrzich Stolfa).

OCTAVIA WRC W RSMŚ

Zdjęcie

Octavia /Motor

1939: 7 startów (kierowcy: Armin Schwarz, Emil Triner, Pavel Sibera, Bruno Thiry) - VII miejsce w RSMŚ.

2000: 8 startów (Armin Schwarz i Luis Climent) - VI miejsce w RSMŚ.

2001: 12 startów (Armin Schwarz, Bruno Thiry, Roman Kresta) - V miejsce w RSMŚ.

2002: 14 startów (Kenneth Eriksson, Toni Gardemeister, Roman Kresta, Gabriel Pozzo, Matthias Kahle) - VI miejsce w RSMŚ.

2003: 7 startów (do Rajdu Niemiec), w pozostałych 7 eliminacjach RSMŚ wystartuje już Skoda Fabia WRC (kierowcy: Didier Auriol i Toni Gardemeister).

Tekst: Mikołaj Sokół, zdjęcia: autor i Skoda; "Motor" 27/2003

Skoda Fabia I (1999-2007) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Skoda Fabia II (2007-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Skoda Octavia RS 2.0 TDI – TEST DŁUGODYSTANSOWY

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również