Suzuki Jimny 1.3 - test - terenowy malec

Wtorek, 19 grudnia 2017 (23:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 53 z 27 grudnia 2004 roku - test terenowego dinozaura, czyli Suzuki Jimny'ego 1.3 W zasadzie wciąż aktualny.

Zdjęcie

Suzuki Jimny /Motor

Przed Suzuki Jimny stoi trudne zadanie. Musi utrzymać wysoki poziom, ustalony przez poprzednika — Samuraia. Czy jest godnym jego następcą?

Zdjęcie

"Motor" nr 53 z 27 grudnia 2004 r. /Motor
"Motor" nr 53 z 27 grudnia 2004 r.
/Motor

Wiele osób myśli, że im większa jest terenówka, tym lepiej radzi sobie na bezdrożach, a takie autko jak Jimny wywołuje u nich pobłażliwy uśmiech. Czy rzeczywiście zasadnie? Sprawdziliśmy to, jeżdżąc najmniejszym modelem Suzuki.

Reklama

Niewielkie nadwozie Jimny’ego nie może kryć obszernego wnętrza. Siedzący na przednich fotelach nie będą się co prawda dotykać ramionami, ale o pełnej swobodzie ruchów nie ma mowy. Za to podróżującym z tyłu będzie zwyczajnie ciasno.

Zaledwie 85-litrowy bagażnik można powiększyć składając w prosty sposób dzielone oparcie tylnego siedzenia.

Wnętrze wykończono szarymi, twardymi plastikami. Czytelne zegary i prosta obsługa przełączników na pewno ułatwiają jazdę, a wyposażenie wypada określić mianem tylko wystarczającego — znajdziemy w nim elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, dwie poduszki gazowe i ABS.

Inna sprawa, że to nie luksusowy SUV, a dodatkowe "bajery" zwiększyłyby tylko masę małego Suzuki.

Do napędu użyto sprawdzonego już silnika 1.3 16V o mocy maksymalnej 80 KM. Ta jednostka zapewnia akceptowalne osiągi w ruchu miejskim i dobrze radzi sobie z napędzaniem lekkiego autka w terenie.

O komforcie jazdy w przypadku Jimny’ego należy jednak zapomnieć. Sama konstrukcja, z nadwoziem osadzonym na ramie, ma duży wpływ na wygodę. Mały rozstaw osi i sztywne zawieszenie dają znać o sobie w postaci ciągłych wstrząsów towarzyszących najmniejszym nawet nierównościom.

Zdjęcie

Plastiki we wnętrzu są twarde, ale nie tandetne. /Motor
Plastiki we wnętrzu są twarde, ale nie tandetne.
/Motor

Pojechaliśmy Jimnym tam, gdzie zwykle testujemy terenówki. Ten mały samochód o typowo terenowej konstrukcji okazał się bardzo sprawny. Krótkie zwisy pozwalają na pokonywanie przeszkód o dużym kącie nachylenia. Niewielki rozstaw osi umożliwia prostopadły przejazd przez wąskie i wysokie garby. Te cechy, w połączeniu ze znakomicie działającym napędem na cztery koła i dobrą zwrotnością, pozwoliły nam pokonywać przeszkody, na których duże terenówki po prostu zawisły.

Zdjęcie

Mały bagażnik można w prosty sposób powiększyć poprzez złożenie oparć siedzeń. /Motor
Mały bagażnik można w prosty sposób powiększyć poprzez złożenie oparć siedzeń.
/Motor

Na bezdrożach Suzuki Jimny jest zatem w stanie dostarczyć tyle wrażeń i emocji, że należy mu wybaczyć ciągłe podskoki podczas podróżowania asfaltowymi drogami.

Zdjęcie

Silnik 1.3 nawet w trudnym terenie sprawnie sobie radzi z lekkim Suzuki. /Motor
Silnik 1.3 nawet w trudnym terenie sprawnie sobie radzi z lekkim Suzuki.
/Motor

SUZUKI JIMNY 1.3 JLX: DANE TECHNICZNE

prędkość maksymalna140 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s
zużycie paliwa*9,5/6,8/7,8
silnikbenzynowy, 1328 cm3
układ cylindrów/zaworyR4/16
układpoprzeczny, przód
zasilaniewtrysk pośredni
moc maksymalna82 KM/5500
maksymalny moment obrotowy110 Nm/4500
napęd4x4
skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
długość/rozstaw osi364,5/225 cm
szerokość/wysokość160/170,5 cm
masa/ładowność1045/375 kg
pojemność bagażnika85 l
pojemność zbiornika paliwa40 l
opony205/70 R15
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
EKSPLOATACJA
gwarancja mechaniczna3 lata
przeglądyco 15 000 km
cena49 900 zł

Zdjęcie

Koło zapasowe na klapie bagażnika podkreśla terenowy charakter samochodu.  /Motor
Koło zapasowe na klapie bagażnika podkreśla terenowy charakter samochodu. 
/Motor

SUZUKI JIMNY 1.3: NASZYM ZDANIEM

Plusy

  • Bardzo dobre właściwości terenowe.
  • Silnik wystarczająco dynamiczny do jazdy miejskiej.
  • Niski poziom zużycia paliwa.
  • Bardzo dobra zwrotność.
  • Odporne na nierówności zawieszenie.

Minusy

  • Nieduże rozmiary powodują, że auto jest praktycznie dwuosobowe.
  • Mała przestrzeń bagażowa.
  • Wymuszony konstrukcją zawieszenia niski komfort podróżowania.

SUZUKI JIMNY 1.3: RYWALE

Fiat Panda 4x4 1.2Lada Niwa 1.7
Cena: 47 000 złCena: 39 900 zł
Uterenowiona Panda dostępna w podobnej cenie ma nieporównywalnie gorsze własności terenowe.Niwa to tak jak Jimny prawdziwie terenowe auto. Większe rozmiary i niższa cena to chyba jedyne jej atuty.

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: Robert Magdziak; "Motor" 53/2004

Używane Suzuki Jimny (1998-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Suzuki Grand Vitara III (2005-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również