Toyota Paseo – damskie coupe

Wtorek, 24 kwietnia (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” nr 3 z 18 stycznia 1997 r. – wrażenia z jazd zapomnianym małym coupe z Japonii.

Zdjęcie

Z przodu można doszukać się pewnego podobieństwa do Opla Tigry. Uwagę zwracają szerokie reflektory i duże wloty powietrza w zderzaku. /Motor
Z przodu można doszukać się pewnego podobieństwa do Opla Tigry. Uwagę zwracają szerokie reflektory i duże wloty powietrza w zderzaku.
/Motor

Toyota Paseo została opracowana pod koniec lat 80. z przeznaczeniem na rynek amerykański i japoński. Po 5 latach od jej premiery za Atlantykiem zdecydowano się wprowadzić to małe coupe również do Europy.

Zdjęcie

„Motor” nr 3 z 18 stycznia 1997 r /Motor
„Motor” nr 3 z 18 stycznia 1997 r
/Motor

Operacja ta została poprzedzona niezbędną modernizacją auta, w tym odświeżeniem nadwozia, dokonanym w kalifornijskim ośrodku. Patrząc na jego dzieło można dojść do wniosku, że księgowi ubezwłasnowolnili stylistów, bo trudno zaleźć jakiś element, na którym można by dłużej zatrzymać wzrok.

Reklama

Tym samym Paseo stanowi przeciwieństwo wyzywającej Supry czy też Celiki. Zwłaszcza cienkie słupki dachowe wydają się być opracowane wbrew panującej modzie, choć z pewnością zapewniają lepszą widoczność.

W sumie mamy więc nie rzucające się w oczy damskie coupe, które - jak wskazują wyniki sprzedaży - przyjęło się całkiem nieźle na naszym kontynencie.

Rozstaw osi samochodu nie jest duży, bo wynosi 2,38 m, ale spore zwisy sprawiają, że auto ma wcale niemałą długość (4,16 m).

Dzięki temu udało się wygospodarować całkiem spory bagażnik (277 dm3). Pewnym jego mankamentem jest stosunkowo wąskie, bo ograniczone szerokimi światłami wycięcie w tylnej burcie, ale w innych autach też nie jest lepiej.

Pomyślano za to o otworze w przegrodzie za oparciami tylnych foteli, dzięki czemu bagażnik można zwiększyć do ponad 800 dm3.

Zdjęcie

Można narzekać na wąskie wycięcie burty bagażnika, ale w innych wozach tego gatunku w ogóle go nie ma. /Motor
Można narzekać na wąskie wycięcie burty bagażnika, ale w innych wozach tego gatunku w ogóle go nie ma.
/Motor

Osoby o wzroście ponad 1,6 m nie powinny siadać na tylnej kanapie, bo głową mogą wypchnąć szybę. Dla odmiany miejsca na kolana nie brakuje, więc dzieci nie będą narzekały.

Z przodu siedzi się wygodnie, choć oczywiście o wielkim komforcie mowy być nie może. Zabrakło mi przede wszystkim regulacji wysokości koła kierownicy.

Deska rozdzielcza wygląda szaro i ubogo. Jedyną jej ozdobę stanowią białe tarcze wskaźników.

Zdjęcie

Wnętrze trochę rozwesela kolorowa tapicerka i białe tarcze zegarów, ale można było oczekiwać czegoś więcej. /Motor
Wnętrze trochę rozwesela kolorowa tapicerka i białe tarcze zegarów, ale można było oczekiwać czegoś więcej.
/Motor

Moja opinia o Paseo poprawiła się po dłuższej przejażdżce. Auto prowadzi się dobrze i w miarę neutralnie. Udało się w nim uzyskać taką charakterystykę zawieszenia, która zadowoli zarówno kierowców preferujących jazdę w miarę komfortową, jak i dynamiczną.

Zdjęcie

Patrząc na tył Paseo wydaje się, że styliści z Kalifornii przespali swoją szansę. /Motor
Patrząc na tył Paseo wydaje się, że styliści z Kalifornii przespali swoją szansę.
/Motor

1,5-litrowy, 16-zaworowy silnik R4 nie ma trudnego zadania, bo Paseo waży niewiele ponad 900 kg. 90 KM wystarcza więc, by 100 km/h uzyskać po 10,9 s. Również prędkość maksymalna, wynosząca 185 km/h, wydaje się zupełnie wystarczająca.

Zdjęcie

Do napędu (przednich kół) wykorzystano w zasadzie tę samą jednostkę co w modelu Starlet - tyle że o 10 mm większym skoku tłoków. /Motor
Do napędu (przednich kół) wykorzystano w zasadzie tę samą jednostkę co w modelu Starlet - tyle że o 10 mm większym skoku tłoków.
/Motor

TOYOTA PASEO (1997): PODSTAWOWE DANE

Silnik/liczba zaworów na cylinderR4/4
Pojemność skokowa (cm3)1497
Moc (kW/KM) przy obr./min66/90-5400
Moment (Nm) przy obr./min130-4400
Długość/szerokość/wysokość (cm)416/166/129
Rozstaw osi (mm)238
Masa własna (kg)920
Pojemność bagażnika (dm3)277
0-100 km/h (s)10,9
V max (km/h)185
Zużycie paliwa (dm3/100 km)5,6/9,1/10

Tekst i zdjęcia: Wojciech Sierpowski; "Motor" 3/1997

Toyota MR2 (2003) - twarda sztuka – WRAŻENIA Z JAZDY

Starlet - najlepsza z Toyot? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również