Trzydrzwiowa Zastava 1100p

Niedziela, 11 listopada 2012 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 49 z 1980 roku prezentacja trzydrzwiowej Zastavy 1100p Mediteran.

Zdjęcie

Po wielu latach produkcji popularny samochód jugosłowiański doczekał się również wersji trójdrzwiowej. /Zastava
Po wielu latach produkcji popularny samochód jugosłowiański doczekał się również wersji trójdrzwiowej.
/Zastava
Za wyjątkiem samochodów najmniejszych, o pojemności do około 900 ccm, niemal wszystkie samochody europejskie wytwarzane są, niezależnie od kraju pochodzenia, w wersji dwu-lub czterodrzwiowej, jeśli nie liczyć coraz częściej spotykanych drzwi tylnych umożliwiających łatwy dostęp do bagażnika. Wśród samochodów średniej klasy wersja cztero-, 5-drzwiowa stanowi model podstawowy, sprzedawany w największych ilościach egzemplarzy. Odwrotnie wśród samochodów mniejszych. Tutaj wersja dwu- lub trójdrzwiowa z racji niższej ceny zyskuje zdecydowanie więcej nabywców, a tylko 20-25 procent pojazdów zamawianych jest w układzie z dodatkową parą drzwi. Istnieje kraj, gdzie wszystkie te reguły nie mają zastosowania. Tu każdy samochód, nawet najmniejszy, powinien mieć układ cztero- względnie pięciodrzwiowy. Francuzi wychodzą bowiem z założenia, że nabywanie najtańszego nawet samochodu nie hańbi, nie można jednak dopuścić do tego, by wsiadanie do wnętrza pojazdu było niewygodne.

Układ czterodrzwiowy daje niewątpliwie najwyższy komfort wsiadania, jednakże pociąga za sobą zwiększenie masy pojazdu. Trzeba przewidzieć dodatkowe usztywnienia nadwozia by skompensować pewną, nieznaczną zresztą, utratę sztywności wynikającą z dwóch dodatkowych otworów drzwiowych. Na zwiększenie masy wpływa również instalowanie dwóch dodatkowych mechanizmów opuszczania okien, gdy w nadwoziu "uproszczonym" można już poprzestać na dużych oknach uchylnych.

Reklama

Zysk na masie nie jest zbyt duży. Przeciętnie od 15 do 30 kg. Przednie drzwi w nadwoziu dwu- lub trójdrzwiowym muszą oczywiście być dłuższe o kilkanaście centymetrów, by przy pochylonych do przodu siedzeniach można było względnie wygodnie dostawać się na siedzenie tylne.

Znana na naszym rynku od szeregu już łat Zastava 1100p, produkowana w Jugosławii w oparciu o dokumentację licencyjną pierwowzoru - Fiata 128, doczekała się ostatnio takiej lżejszej trójdrzwiowej wersji. Nosi ona nazwę Zastava 1100p Mediteran. Zasadnicze wymiary pojazdu nie uległy żadnym zmianom. Nadal więc ma Zastava 1100p w obu swych wersjach rozstaw osi 245 cm - duży, jak na długość całkowitą 3,8 m. Pozostawiono również niezmieniony rozstaw kół.

Środkowe słupki podtrzymujące dach powędrowały ku tyłowi o około 11 cm, o tęże wartość wydłużyła się długość drzwi. Jest to różnica na tyle mała, że nie będzie stanowiła problemy przy otwieraniu drzwi w ciasnym garażu. Przednie siedzenia mają w obu modelach, tym pięcio- i tym trójdrzwiowym, mechanizmy pochylania oparć, w modelu Mediteran całe siedzenia dają się pochylać ku przodowi po odblokowaniu małej dźwigienki przy ich zewnętrznej krawędzi. Masa pojazdu, różniącego się nieco wyposażeniem standardowym od wersji pięciodrzwiowej, wynosi 820 kg, a więc o 15 kg mniej. Dopuszczalne obciążenie użyteczne pozostało takie samo, to jest 400 kg (5 osób + 50 kg bagażu). Jednakowe są prędkości maksymalne obu modeli - 135 km/h, podobnie jak i maksymalne pokonywane wzniesienia na pierwszym biegu - 30%.

Na razie nie przewiduje się wyposażania wersji Mediteran w silnik 1300 ccm, którego produkcję uruchomiono niedawno w zakładach w Kragujevac. Samochody sprzedawane na naszym rynku będą więc mieć jednostkę napędową o pojemności 1116 ccm, odznaczającą się bardzo "ponadkwadratowym" układem - 80 mm średnicy i 55,5 mm skoku. Przy stopniu sprężania 9,2 moc wynosi 40,5 kW względnie 55 KM oddawane przy 6000 obr/min. Dokładnie przy dwukrotnie niższej prędkości występuje dla tego silnika maksymalny moment obrotowy o wartości 77,5 Nm.

W wyposażeniu seryjnym zwraca uwagę ogrzewana szyba tylna i elektryczny zmywacz szyby przedniej. Wycieraczki pracują z dwiema prędkościami. Cechą wyróżniającą model Mediteran od dalej oferowanej wersji pięciodrzwiowej jest inna, miękka kierownica.

Oczywiście obie wersje dostarczane będą na oponach promieniowych. W konstrukcji, choć mającej w zasadzie już 11 lat, widać bardzo dużo elementów zwiększających bezpieczeństwo czynne i bierne. Kolumna kierownicy przykładowo przebiega wzdłuż linii łamanej i łączona jest przegubami, hamulce uruchamiane są układem dwuobwodowym. Bębnowe hamulce z tyłu wozu gwarantują skuteczność hamulca ręcznego, zaś tarczowe hamulce przednie - krótkie drogi hamowania z każdej prędkości. Przewidziano lampkę sygnalizującą niesprawność któregokolwiek z obwodów uruchamiania hamulca. Służy ona zarazem jako lampka sygnalizująca zaciągnięcie hamulca ręcznego.

Wlew paliwa znajduje się identycznie jak w Zastavie 5-drzwiowej, na ścianie bocznej nadwozia, w dostatecznie dużej odległości od krawędzi tylnej pojazdu. Przesunięty do przodu jest również zbiornik, nie ma więc obawy o to, że uderzenie w tył nadwozia spowodować może wyciek paliwa.

Zdjęcie

Drzwi są o 11 cm dłuższe, by umożliwić łatwiejszy dostep do siedzenia tylnego. /Zastava
Drzwi są o 11 cm dłuższe, by umożliwić łatwiejszy dostep do siedzenia tylnego.
/Zastava

Siedzenie tylne jest rozkładane w identyczny sposób, jak w dotychczas znanym modelu Zastavy. Po rozłożeniu możliwe jest przewożenie bardzo dużej ilości bagażu. Niestety, jak w wielu nowoczesnych konstrukcjach drzwi tylne kończą się dość wysoko nad zderzakiem, co uniemożliwia przewożenie przedmiotów o bardzo dużych rozmiarach gabarytowych, jakie bez trudu zmieściłyby się we wnętrzu pojazdu, gdyby można je tam włożyć.

Wyposażenie obu modeli Zastavy świadczy, że producent tych samochodów prowadzi ich systematyczny rozwój konstrukcyjny. Zwiększono przykładowo skuteczność przewietrzania wnętrza stosując wentylator o dwóch szybkościach, dodano termometr cieczy chłodzącej. Zastava stanowić będzie jeszcze przez szereg lat nowoczesny samochód średniej klasy, choć przydałaby się wersja z większym silnikiem 1300 ccm pozwalająca łatwiej holować przyczepę kempingową.

T.S.

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Motor | zastava

Zobacz również