Używana Mazda MX-3 (EC; 1991-1998)

Wtorek, 5 czerwca (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 24 z 13 czerwca 2005 roku - opis używanego coupe Mazdy z lat 90., czyli modelu MX-3.

Zdjęcie

Nadwozie zaprojektowane czternaście lat temu nadal jest atrakcyjne, choć już nie powala. /Motor
Nadwozie zaprojektowane czternaście lat temu nadal jest atrakcyjne, choć już nie powala.
/Motor

Stylizacja nadwozia zapowiada niebagatelne emocje, które powinny towarzyszyć prowadzeniu Mazdy MX-3. Czy jest tak rzeczywiście?

Zdjęcie

"Motor" nr 24 z 13 czerwca 2005 r. /Motor
"Motor" nr 24 z 13 czerwca 2005 r.
/Motor

Sylwetka Mazdy MX-3 wciąż wygląda dość egzotycznie na polskich ulicach. Pomimo że od zakończenia produkcji tego modelu upłynęło siedem lat, MX-3 pozostawał samochodem niszowym.

Reklama

Koniunktura na rynku samochodów używanych się zmieniła i teraz także samochody rzadkie można kupić po okazyjnej cenie.

Wygląd tego małego coupe nadal cieszy oko. Nisko opadający przód i dość wysoki, ścięty tył tworzą agresywną bryłę.

Zajęcie miejsca w środku ułatwiają duże boczne drzwi.

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że w MX-3 siedzi się nisko. Wszak to cecha każdego samochodu z nadwoziem coupe, szczególnie z japońskim rodowodem.

Fotele przednie są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne, ale tylna kanapa nadaje się jedynie do wożenia bagaży.

Duże szyby (szczególnie tylna) powodują mocne nagrzewanie się wnętrza w słoneczne dni, dlatego warto poszukać egzemplarza wyposażonego w klimatyzację.

Kokpit, tak jak w większości aut japońskich, jest wykonany ze "smutnych" materiałów, za to porządnie spasowanych.

Jego główne zalety to ergonomia i przejrzystość.

Zdjęcie

[1] Kierowcy MX-3 skarżą się na kiepską widoczność do tyłu. Niestety wysoko uniesiony tył robi swoje. [2] Kokpit, pomimo że jest „smutny", może się podobać. Wykonany został solidnie, bez jakichkolwiek niepotrzebnych udziwnień. /Motor
[1] Kierowcy MX-3 skarżą się na kiepską widoczność do tyłu. Niestety wysoko uniesiony tył robi swoje. [2] Kokpit, pomimo że jest „smutny", może się podobać. Wykonany został solidnie, bez jakichkolwiek niepotrzebnych udziwnień.
/Motor

Najpopularniejszą jednostką napędową stosowaną w MX-3 jest silnik o pojemności 1,6 l i mocy 107 KM. Zapewnia przyzwoite osiągi (od 0 do 100 km/h rozpędza auto w 10,5 s) oraz akceptowalne zużycie paliwa — średnio około 7,5 l.

Zdjęcie

107 KM wystarczy do całkiem dynamicznej jazdy. Ponadto w miarę taniej. /Motor
107 KM wystarczy do całkiem dynamicznej jazdy. Ponadto w miarę taniej.
/Motor

Amatorom sportowej jazdy polecamy natomiast sześciocylindrową jednostkę napędową o pojemności 1,8 l i mocy 136 KM (0-100 km/h — 8,5 s).

A właśnie do sportowej jazdy zachęca układ jezdny tego auta, choć w ostrych łukach należy zachować ostrożność, bo MX-3 ma tendencję do "uciekania" z zakrętów. Poza tym, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i odpowiednio czułemu układowi kierowniczemu, daje wiele radości.

Trudno dostępne oraz drogie części, skromna sieć serwisowa i mało praktyczne nadwozie wciąż jednak czynią z MX-3 auto dla amatorów nietuzinkowych samochodów.

Zdjęcie

Z tyłu wygodnie nie będzie, ale w miłym towarzystwie człowiek wiele zniesie. /Motor
Z tyłu wygodnie nie będzie, ale w miłym towarzystwie człowiek wiele zniesie.
/Motor

MAZDA MX-3: HISTORIA MODELU

1991: Zaprezentowano model MX-3. Od początku samochód oferowano w dwóch wersjach silnikowych: 1.6/90 KM oraz 1.8 V6/136 KM.

1994: Ofertę rozszerzono o nową szesnastozaworową jednostkę napędową o pojemności 1.6/107 KM.

1998: Zakończono produkcję modelu.

Zdjęcie

mazda mx-3 /Mazda

MAZDA MX-3: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Trudno wyliczyć typowe usterki Mazdy MX-3, może poza korozją na krawędziach elementów karoserii. Oprócz tego zdarzają się czasem usterki układu elektrycznego (awaryjne kierunkowskazy, awarie alternatora).

Zdjęcie

mazda mx-3 alternator /Motor

Użytkownicy narzekają także na przedwczesne zużycie układu jezdnego (np. przegubów napędowych). Ponadto warto kontrolować poziom oleju, szczególnie w silnikach V6.

MAZDA MX-3: OFERTA RYNKOWA

Podaż aut na rynku używanych jest wciąż niewielka, choć już znacznie atrakcyjniejsza niż np. rok temu. Zdecydowaną większość stanowią egzemplarze pochodzące z importu z Niemiec. Za Mazdę MX-3 z początku produkcji sprzedający żądają około 10 tys. zł. Samochody wyprodukowane w 1995 r. osiągają ceny około 15 tys. zł. Za najmłodsze z roku 1997/98 trzeba zapłacić około 18 tys. zł.

Zdjęcie

mazda mx-3 /Motor

MAZDA MX-3: NASZYM ZDANIEM

Plusy

Atrakcyjna stylizacja nadwozia, dobre własności jezdne oraz bardzo trwałe podzespoły mechaniczne. Umiarkowane zużycie paliwa.

Minusy

Bardzo drogie części zamienne, skromna sieć serwisowa. Ponadto mało miejsca na tylnej kanapie oraz ograniczony komfort jazdy.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 24/2005

Używana Mazda MX-5 NB (1998-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mazda MX-5 NC (2005-2015) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Mazdy - poradnik kupującego – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również