Używane Subaru Impreza (1993-2000) - szybkie i niezawodne

Wtorek, 28 listopada (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 53 z 27 grudnia 2004 roku – opis rajdowej legendy, czyli Subaru Imprezy z lat 90. (GM/GC/GF).

Zdjęcie

Subaru Impreza sprzed restylizacji, która miała miejsce w 1997 r., wygląda bardzo niepozornie. Jedyne detale sugerujące znaczne możliwości to liczne wloty powietrza na pokrywie silnika. /Motor
Subaru Impreza sprzed restylizacji, która miała miejsce w 1997 r., wygląda bardzo niepozornie. Jedyne detale sugerujące znaczne możliwości to liczne wloty powietrza na pokrywie silnika.
/Motor

Mimo skromnego wyglądu i wysokiej ceny Subaru Impreza jest poszukiwanym, kultowym samochodem na rynku aut używanych. To stwierdzenie dotyczy właściwie jednej wersji - GT.

Zdjęcie

"Motor" nr 53 z 27 grudnia 2004 r. /Motor
"Motor" nr 53 z 27 grudnia 2004 r.
/Motor

Mimo że Imprezę produkowano w latach 1993-2000 w rozmaitych wersjach, popularna jest tylko odmiana GT, którą śmiało można nazwać autem legendarnym. Stało się tak dzięki unikalnemu połączeniu osiągów, praktyczności, bezawaryjności i wizerunku.

Reklama

Do jej popularności w Polsce przyczyniły się udział w rajdach oraz to, że przypadkowo to auto znakomicie się nadaje do poruszania się po naszych dziurawych drogach. Taki efekt uzyskano przez połączenie silnika o przeciwsobnym układzie tłoków, napędu na cztery koła i zawieszenia, sztywnego, ale o dużym skoku.

Unikalna kombinacja

Impreza GT, poprzednik aktualnego modelu WRX, pojawił się w 1994 r. (Subaru Impreza jako model zadebiutowała rok wcześniej, w 1993 r.), większość modeli dostępnych w Polsce to samochody z roku 1996 lub nowsze. Od początku cechami charakterystycznymi tej wersji, oprócz napędu na cztery koła i silnika typu bokser (o przeciwsobnym układzie tłoków), była turbosprężarka, dzięki której moc jednostki napędowej wynosiła początkowo 211 KM. W 1997 roku Imprezę poddano restylizacji, w wyniku której zyskała bardziej agresywny przód. W 1999 r. wprowadzono kolejne zmiany i przez ostatnie dwa lata produkcji Impreza GT legitymowała się mocą 218 KM i skuteczniejszymi hamulcami. W 2001 r. wprowadzono model, który technicznie bazował na poprzednim, jednak wyglądał znacznie gorzej. Tym samym zakończyła się pewna era.

Zdjęcie

Tablica przyrządów jest do bólu funkcjonalna, ale kierownica zapewnia dobry chwyt. Wskaźniki na konsoli środkowej to wyposażenie dodatkowe. /Motor
Tablica przyrządów jest do bólu funkcjonalna, ale kierownica zapewnia dobry chwyt. Wskaźniki na konsoli środkowej to wyposażenie dodatkowe.
/Motor

W dobrym momencie

Subaru Impreza nie było pierwszym samochodem tego typu. Ale od innych (np. Lancii Delty HF Integrale czy Forda Escorta RS Cosworth) różniło się bardziej przystępną ceną, produkcją limitowaną tylko przez popyt oraz bezawaryjnością potwierdzaną przez większość użytkowników. Poza tym Impreza pojawiła się w momencie, gdy konkurentów właśnie wycofywano ze sprzedaży. Do Europy Impreza GT trafiła w wersjach sedan i kombi. Jej osiągi są nawet lepsze, niż sugeruje moc maksymalna —nieco powyżej 200 KM. Taki efekt dawały: duży maksymalny moment obrotowy, stosunkowo krótko zestopniowana skrzynia biegów i efektywny układ przeniesienia napędu na cztery koła z centralnym sprzęgłem wiskotycznym.

Zdjęcie

W wersji GT seryjnie oferowano przednie kubełkowe fotele z integralnym zagłówkiem, zapewniające znakomite trzymanie boczne na zakrętach. Szkoda że zapomniano o nich w modelu WRX, następcy GT. /Motor
W wersji GT seryjnie oferowano przednie kubełkowe fotele z integralnym zagłówkiem, zapewniające znakomite trzymanie boczne na zakrętach. Szkoda że zapomniano o nich w modelu WRX, następcy GT.
/Motor

Baza dla WRC

Najciekawsze odmiany produkowane na rynek japoński bazowały na sztywniejszej, dwudrzwiowej wersji nadwozia i miały "tasiemcowe" nazwy, np. Impreza WRX STi version V Type-R V-limited. Takie modele osiągały moc do 280 KM, były zaopatrzone w lżejsze nadwozia, centralny mechanizm różnicowy z płynnie regulowaną blokadą oraz inne nowinki techniczne.

Najciekawsza z nich to Impreza STi 22B (w kodzie szesnastkowym to liczba 555 — symbol sponsora zespołu rajdowego Subaru), wyprodukowana w liczbie 399 egzemplarzy z poszerzonymi o 4 cm błotnikami (rozstaw kół urósł o 8 cm) i silnikiem o pojemności powiększonej do 2,2 l. Ten model posłużył do uzyskania homologacji dla rajdowej Imprezy WRC, która miała nadwozie o identycznych wymiarach zewnętrznych.

Jednak stosunek ceny do realnej wartości samochodu jest najbardziej korzystny w popularnym modelu GT. Ubocznym efektem jednostki o takiej konstrukcji jest unikalny dźwięk, jaki wydaje jej układ wydechowy. Podobno charakterystyczne brzmienie Imprezy uzyskano przez połączenie silnika typu bokser z turbosprężarką - to z jej powodu kolektor wydechowy ma różną długość dla każdej z par cylindrów. Z kolei niezawodność wynika z zastosowania niezbyt nowoczesnych rozwiązań technicznych i wysokiej jakości wykonania: wszystkie Subaru są produkowane w Japonii.

Zdjęcie

Bagażnik jak na sedana jest niezbyt duży. Ma pojemność 335 l. /Motor
Bagażnik jak na sedana jest niezbyt duży. Ma pojemność 335 l.
/Motor

Cena przyjemności

Impreza nie jest idealnym autem. Można narzekać na niski poziom wykończenia wnętrza. Miłośnicy szybkiej jazdy muszą się też pogodzić z wyjątkowo dużym zużyciem paliwa oraz częstszą wymianą niektórych elementów eksploatacyjnych. Rzadko który użytkownik Subaru Imprezy GT jeździ nią wolno, dlatego sporo egzemplarzy GT to bardzo zużyte auta. Jednak wszystko zależy od dbałości właściciela. Jeśli w samochodzie są regularnie wymieniane zużyte części, a kierowca przestrzega elementarnych reguł użytkowania, większe awarie praktycznie się nie zdarzają.

Zdjęcie

impreza usterki /Motor

Zdjęcie

[1] Półosie napędowe wyglądają delikatnie, ale są wytrzymałe. [2] Obręcze kół w złotym kolorze element rozpoznawczy lmprezy. /Motor
[1] Półosie napędowe wyglądają delikatnie, ale są wytrzymałe. [2] Obręcze kół w złotym kolorze element rozpoznawczy lmprezy.
/Motor

Uwaga na "rajdówki"

Lepiej wystrzegać się egzemplarzy, które mają znacznie podniesioną moc maksymalną. Zwykle jest to efekt zmian w oprogramowaniu silnika i podniesienia maksymalnego ciśnienia pracy turbosprężarki, co mocno wpływa na zużycie wielu elementów nieprzygotowanych na aż takie obciążenia. Warto też omijać samochody, które miały "rajdową" przeszłość.

W przeciwieństwie do większości sportowych samochodów wytwarzanych wielkoseryjnie, Subaru Impreza z wiekiem nie traci wiele na wartości. To dlatego, że się cieszy wyjątkowo dobrą opinią. Egzemplarze z początku produkcji (lat 1996-1997) można kupić za rozsądne pieniądze (patrz ramka).

Zdjęcie

Podwójna końcówka układu wydechowego oraz niewielki spoiler to jedyne elementy sportowej stylizacji tyłu samochodu. Napis GT jest niewielki i trudno go zauważyć, szczególnie kiedy jest się wyprzedzanym. /Motor
Podwójna końcówka układu wydechowego oraz niewielki spoiler to jedyne elementy sportowej stylizacji tyłu samochodu. Napis GT jest niewielki i trudno go zauważyć, szczególnie kiedy jest się wyprzedzanym.
/Motor

Oprócz silnika 2.0 Turbo pod maską Imprezy można było znaleźć jedną z kilku wolnossących jednostek napędowych typu bokser, a nawet odmiany tego auta z napędem na przednią oś. Jednak godna polecenia jest tylko wersja GT z turbodoładowanym silnikiem. To ona nadaje charakter autu, które w innych odmianach staje się niewyróżniającym się niczym szczególnym, poza wysoką ceną, kompaktowym sedanem.

ORIENTACYJNE CENY UŻYWANYCH SUBARU IMPREZ (1993-2000)

MODELkW/KM2000199919981997199619951994
2.0 GT SED155/211-64 000 zł49 000 zł39 000 zł37 000 zł36 000 zł-
2.0 GT KOM155/21178 000 zł53 000 zł45 000 zł----
1.6 KOM66/90-36 000 zł-29 000 zł---

SUBARU IMPREZA: ZNAKI SZCZEGÓLNE

Zdjęcie

Impreza GT /Motor

POLECANE SILNIKI

Jeden silnik: godna polecenia jest tylko wersja GT z dwulitrowym, 4-cylindrowym silnikiem z turbosprężarką. Model 2.0 GT rozwijał moc 211 KM lub (od roku 1999) 218 KM. Ta jednostka ma niemal same zalety: wysoką moc, duży moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika i fantastyczny, niepowtarzalny dźwięk. Wada jest właściwie tylko jedna — duże zużycie paliwa, chociaż niektórym przeszkadza także spora "turbodziura", przez którą silnik niechętnie przyspiesza z niskich obrotów.

Zdjęcie

silnik impreza gt /Motor

W Japonii ta wytrzymała jednostka napędowa posłużyła za bazę dla limitowanych wersji przygotowanych przez STi (Subaru Tecnica International), fabrycznego tunera Subaru. W nich silnik osiągał moc maksymalną od 240 KM do 280 KM.

POZOSTAŁE SILNIKI

1.6 (90 KM), 1.8 (103 KM), 2.0 (115 KM), 2.2 (280 KM, wersja z turbosprężarką dostępna tylko w wersji STi 22B), 2.5 (165 KM, oferowana poza Europą, m.in. w USA, Australii i Nowej Zelandii).

CECHY IDENTYFIKACYJNE

Tabliczka identyfikacyjna z nazwą producenta jest umocowana na lewym błotniku pod pokrywą silnika.

Zdjęcie

tabliczka /Motor

Numer nadwozia umieszczony jest na przegrodzie czołowej silnika.

Numer silnika jest wybity na jego obudowie, przy miejscu połączenia z obudową skrzyni biegów.

UŻYWANE SUBARU IMPREZA (1993-2000): INFORMACJE UŻYTKOWE

Zdjęcie

Spokojna linia nadwozia przypomina inne japońskie samochody z tego okresu. Oryginalne są tylko drzwi bez ramek szyb. /Motor
Spokojna linia nadwozia przypomina inne japońskie samochody z tego okresu. Oryginalne są tylko drzwi bez ramek szyb.
/Motor

SUBARU IMPREZA: HISTORIA MODELU

1993: Debiut nowego modelu Subaru Impreza w Japonii.

1994: Premiera sportowej wersji GT z turbodoładowanym silnikiem.

1995/1996: Początek sprzedaży Imprezy GT w Europie.

1997: Restylizacja, w wyniku której wygląd Imprezy zyskał agresywną nutę, głównie przez zmianę przedniej części samochodu.

1999: Modernizacja, model GT otrzymał wydajniejszy układ hamulcowy i zastrzyk mocy (z 211 do 218 KM), również w tym roku samochód pojawił się oficjalnie w sprzedaży w Polsce.

2000: Początek sprzedaży następcy GT, modelu WRX.

UŻYWANE SUBARU IMPREZA GT: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdjęcie

Impreza GT /Motor

W Imprezie GT, jak na tak wysiloną wersję zwykłego samochodu, usterki występują niezwykle rzadko. Czasem szwankują wystawiane na ciężką próbę elementy układu przeniesienia napędu - sprzęgło, synchronizatory poszczególnych biegów. Po przebiegu około 100 tys. km może się zdarzyć awaria przepływomierza. Dość szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Zdarzają się też poważniejsze awarie silnika, ale niemal zawsze wynikają z podnoszenia mocy intensywnym tuningiem elektronicznym bez wymiany pompy paliwa lub wyjątkowo niefrasobliwym traktowaniem przez właściciela.

Jeśli ktoś dba o właściwe zasady użytkowania, Subaru Impreza GT wynagrodzi mu to bezawaryjną pracą.

UŻYWANE SUBARU IMPREZA (1993-2000): KOSZTY NAPRAW (ceny przybliżone)

CzęśćCenaWymiana
Tarcze hamulcowe (oś)1100 zł100 zł
Klocki hamulcowe (oś)560 zł-
Amortyzatory (przód) 1300 zł200 zł
Amortyzatory (tył) 1300 zł200 zł
Sprzęgło1500 zł250 zł
Tłumik końcowy550 zł40 zł
Alternator --
Filtr powietrza50 zł-
Filtr oleju 30 zł-
Reflektor przedni800 zł40 zł
Błotnik przedni (z lakierowaniem)900 zł120 zł

UŻYWANE SUBARU IMPREZA GT: ZDANIEM WŁAŚCICIELA

Cytat

Subaru Impreza GT to samochód, do którego nie mam zastrzeżeń. Jest skonstruowany wedle zasady funkcjonalności. Forma to drugorzędna sprawa, dlatego Impreza nie wygląda specjalnie ciekawie, szczególnie jeśli chodzi o jej wnętrze. Jednak spełnia swoją funkcję idealnie, to praktyczne auto do jazdy na co dzień i samochód sportowy w jednym. Zawieszenie dobrze znosi eksploatację na polskich drogach, poza łącznikami stabilizatorów żaden jego element się nie zużywa, silnik działa bez zarzutu, chociaż spala sporo benzyny, ale to akurat jest zrozumiałe.
Paweł Orlik, jeździ Subaru Imprezą GT z 1996 r.

SUBARU IMPREZA (1993-2000): POZOSTAŁE WERSJE NADWOZIA

Zdjęcie

Subaru Impreza /Subaru

[1] Kombi: Zdecydowanie mniej "kultowa" wersja nadwozia, ale bardziej praktyczna. Kombi ma niemal takie same osiągi jak sedan.

[2] Coupe: Najciekawsza wersja, ale produkowana tylko z kierownicą po prawej stronie. Pod maską silniki o mocy od 90 do 280 KM.

ALTERNATYWA DLA SUBARU IMPREZY Z ROKU 1996 (za około 40 000 zł)

Zdjęcie

impreza rywale /Motor

[1] Ta sama klasa: Nissan 200 SX, mimo zupełnie innego nadwozia i mniejszej praktyczności, dzięki turbodoładowanemu silnikowi oferuje podobne osiągi i ciekawe wrażenia ze względu na "tylny" napęd.

[2] Klasa niższa: Za podobną kwotę można kupić wiele nowszych aut klasy GTI, na przykład poprzedniego Seata Ibizę z jednostką napędową 1.8 Turbo (156 KM) i napędem na przednie koła.

[3] Klasa wyższa: Miłośnikom Subaru szukającym większego auta można polecić model Legacy, równie bezawaryjny i wyposażony w napęd na 4 kota, ale z silnikiem bez turbosprężarki.

Tekst: Łukasz Kifer, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 53/2017

Używane Subaru Impreza WRX/WRX STi (2001-2007) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używane: Mitsubishi Lancer Evo IX, Subaru Impreza STI – PORÓWNANIE

Używane Subaru – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również