Używany Fiat Tipo (1988-1996) - typ przeciętniaka

Środa, 4 października (00:21)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 37 z 12 września 2005 r. - prezentacja sylwetki używanego Fiata Tipo.

Zdjęcie

Zaprojektowany przez włoskich stylistów Fiat Tipo wciąż może się podobać. Kierunkowskazy skryte pod białymi kloszami były niegdyś rozwiązaniem bardzo nowatorskim, dodającym uroku, Nienaturalnie odstająca maska nie jest efektem niesolidnej naprawy blacharskiej ani znakiem mijającego czasu — ten typ tak ma, odkąd wyjechał z fabryki.  /Motor
Zaprojektowany przez włoskich stylistów Fiat Tipo wciąż może się podobać. Kierunkowskazy skryte pod białymi kloszami były niegdyś rozwiązaniem bardzo nowatorskim, dodającym uroku, Nienaturalnie odstająca maska nie jest efektem niesolidnej naprawy blacharskiej ani znakiem mijającego czasu — ten typ tak ma, odkąd wyjechał z fabryki. 
/Motor

Zadaniem Fiata Tipo miało być zdobycie uznania europejskich klientów i skuteczna walka z niemiecką konkurencją. Nie udało się, ale samochód ma przecież swoje zalety.

Zdjęcie

"Motor" nr 37 z 12 września 2005 r. /Motor
"Motor" nr 37 z 12 września 2005 r.
/Motor

W 1988 roku włoski koncern miał wielkie nadzieje. Wprowadzenie do sprzedaży modelu Tipo miało mu pomóc ostatecznie zerwać z wizerunkiem producenta sprzedającego samochody gorszej jakości niż konkurenci z Niemiec. I to w popularnej klasie kompaktów. Zabieg nie był prosty. wszak wszyscy kierowcy pamiętali owianego złą sławą Fiata Ritmo — poprzednika modelu Tipo.

Reklama

Niestety, pierwsze egzemplarze kompaktowego Fiata okazały się awaryjne. Sytuacja poprawiła się w 1993 r., kiedy to przeprowadzono face lifting, poprawiając dodatkowo jakość montażu elementów wnętrza.

Spokojne linie

Linie nadwozia Fiata Tipo nie "kłują" w oczy - są stonowane, ale wciąż atrakcyjne.

Od 1990 r. gamę uzupełniły sedan (znany pod nazwą Tempra) i kombi (Tempra SW), natomiast w 1993 r. rozpoczęto produkcję wersji trzydrzwiowej. Wszystkie odmiany zaprojektowane zostały ze smakiem godnym włoskich pracowni kreślarskich.

Ciekawostką jest, że np. tylną klapę wykonano z tworzywa sztucznego. Dzięki temu udało się uniknąć problemu z jej korozją, znanego wszystkim użytkownikom Punto. W zasadzie cała karoseria Tipo jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Jej oznaki można odnaleźć jedynie na tylnych błotnikach.

Spora przestrzeń

Wnętrze Tipo jest przestronne. Fotele zapewniają przyzwoity komfort, ale przed zakupem warto zwrócić uwagę na stan tapicerki. Materiały zwykle nie wytrzymują próby czasu — zwyczajnie przecierają się.

Zdjęcie

Materiały użyte do wykończenia tablicy przyrządów z pewnością nie zachwycają jakością. Ich spasowanie także pozostawia wiele do życzenia. Wskaźniki są jednak czytelne, a przełączniki „pod ręką”.  /Motor
Materiały użyte do wykończenia tablicy przyrządów z pewnością nie zachwycają jakością. Ich spasowanie także pozostawia wiele do życzenia. Wskaźniki są jednak czytelne, a przełączniki „pod ręką”. 
/Motor

Zwróćmy także uwagę na stan kokpitu. Tworzywa użyte do jego wykończenia, szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji, są marnej jakości i podatne na zarysowania.

Za to do ergonomii nie można mieć zastrzeżeń — może z wyjątkiem czytelności zestawu wskaźników wersji "digital" z cyfrowym prędkościomierzem.

Zdjęcie

Obszerne wnętrze zachęca do dłuższych podróży nawet w cztery osoby. Fotele są wygodne, ale tapicerka nie wytrzymała próby czasu. Dobrym sposobem na poprawienie estetyki wnętrza jest nałożenie pokrowców. /Motor
Obszerne wnętrze zachęca do dłuższych podróży nawet w cztery osoby. Fotele są wygodne, ale tapicerka nie wytrzymała próby czasu. Dobrym sposobem na poprawienie estetyki wnętrza jest nałożenie pokrowców.
/Motor

Oprócz przestronności, kompaktowy Fiat ma jeszcze jedną zaletę — komfortowe zawieszenie. Pozwala ono na dość bezpieczne pokonywanie łuków przy wyższych prędkościach, choć należy pamiętać, że sportowym samochodem Tipo z pewnością nie jest (może poza najmocniejszą wersją 2.0 16V). Niestety, nie jest ono trwałe, szczególnie jeśli chodzi o tylne wahacze.

Ponadto można mieć zastrzeżenia do hałasu panującego wewnątrz — bardzo uciążliwy jest szum powietrza opływającego nadwozie.

Zdjęcie

Awaryjne w Tipo okazują się głównie drobiazgi. Często zdarza się, te nie kontaktują przyciski otwierania szyb (fot.) lub wycieraczka tylnej szyby. (kliknij, żeby powiększyć)
/Motor

Cieszy za to wielkość bagażnika. Zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej do dyspozycji mamy przestrzeń o objętości 350 l. To dobry wynik, a załadunek ciężkich przedmiotów ułatwia wysoko unoszona klapa bagażnika.

Jazda kosztuje

Podstawową jednostką napędową zastosowaną w Tipo jest silnik z rodziny FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,1 l i mocy 55 KM. W zasadzie tylko tę jednostkę napędową (spośród benzynowych) można określić jako ekonomiczną — zużywa średnio 6,5 l benzyny na 100 kilometrów.

Wersja z silnikiem o pojemności 1,4 l i mocy 71 KM potrafi spalić nawet 10 I paliwa w ruchu miejskim.

Amatorom sportowej jazdy radzimy wybrać auto z szesnastozaworowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy 148 KM. Tipo w tej wersji rozpędza się od zera do 100 km/h w około 8 s.

Zdjęcie

Fiat Tipo usterki i bagażnik /Motor

Bogata oferta

Rynek samochodów używanych pełen jest ofert odsprzedaży Fiatów Tipo, nie warto więc spieszyć się z zakupem. Ten Fiat nie jest wolny od usterek, dlatego najlepiej wybierać egzemplarze z końca produkcji. Zwłaszcza teraz, kiedy ceny aut używanych znacząco spadły.

Radzimy unikać egzemplarzy z dużymi przebiegami, noszących znaczne ślady zużycia. Mimo że nawet w ASO ceny części zamiennych są dość niskie.

Zdjęcie

Po jedenastu latach eksploatacji prezentowane Tipo nie nosi wyraźnych oznak korozji na karoserii.  /Motor
Po jedenastu latach eksploatacji prezentowane Tipo nie nosi wyraźnych oznak korozji na karoserii. 
/Motor

ORIENTACYJNE CENY UŻYWANYCH FIATÓW TIPO (1988-1996)

MODEL199519941993199219911990
1.46800 zł6000 zł5000 zł4000 zł3500 zł3000 zł
1.67500 zł6500 zł5500 zł4500 zł4000 zł3500 zł
1.9 TD9500 zł7000 zł6000 zł5000 zł4500 zł4000 zł

UŻYWANY FIAT TIPO (1988-1996): INFORMACJE UŻYTKOWE

Zdjęcie

Fiat Tipo /Motor

FIAT TIPO: HISTORIA MODELU

1988: Zaprezentowano model Fiat Tipo. Samochód zdobył tytuł "Car of the Year 1989".

Zdjęcie

Fiat Tempra /Motor

1990: Ofertę rozszerzono o wersję sedan pod nazwą Tempra oraz kombi — Tempra SW. Ponadto w ofercie znalazła się odmiana Tipo AGT z silnikiem o pojemności 1,6 l.

1993: Przeprowadzono face lifting. Poprawiono także jakość wykończenia wnętrza. Dodatkowo do produkcji wprowadzono wersję trzydrzwiową.

1995: Wycofano z produkcji modele z silnikami 1,8i, 2,0i.

1996: Zakończono produkcję Fiata Tipo.

UŻYWANY FIAT TIPO: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdjęcie

przewody /Motor

Fiat Tipo nie jest samochodem bezawaryjnym. Tak naprawdę wiele zależy od kondycji konkretnego egzemplarza. Wśród opinii użytkowników pojawiają się takie, które wychwalają bezproblemową eksploatację, oraz takie, w których kierowcy narzekają na ponadprzeciętną usterkowość. Najmniej trwałe okazuje się zawieszenie. Szybko zużywają się wahacze. Ponadto dochodzi często do drobnych usterek układu elektrycznego. Jednostki napędowe są trwałe, ale lepiej wymieniać pasek rozrządu częściej, niż zaleca producent. Jest to wada wszystkich Fiatów. Z wiekiem parcieją przewody (fot.).

UŻYWANY FIAT TIPO (1988-1996): KOSZTY NAPRAW (ceny przybliżone)

CzęśćCenaWymiana
Tarcze hamulcowe (przód)192 zł150 zł
Klocki hamulcowe (przód)254 złz tarczami
Amortyzatory (przód) 588 zł200 zł
Sprzęgło558 zł450 zł
Tłumik końcowy576 zł100 zł
Alternator 1180 zł150 zł
Filtr powietrza47 zł12 zł
Filtr oleju 46 zł-
Reflektor przedni397 zł30 zł
Błotnik przedni (z lakierowaniem)385 zł700 zł

UŻYWANY FIAT TIPO: ZDANIEM WŁAŚCICIELA

Cytat

W Tipo cenię najbardziej przestronność i niski koszt części zamiennych. Silnik o pojemności 1,4 l nie jest może zbyt dynamiczny, ale przy spokojnej jeździe zużywa rozsądne ilości paliwa — w granicach 7-8 I w mieście. Dynamiczna jazda oznacza wyraźnie droższą eksploatację. Samochód potrafi spalić nawet 10 l benzyny na 100 kilometrów w ruchu miejskim, co przy obecnych cenach paliwa nie jest wynikiem dla oszczędnych. Ponadto bardzo praktyczny jest spory bagażnik. Oprócz codziennych dojazdów na uczelnię, używam Tipo jako auta wakacyjnego. Bez problemu pomieści cztery osoby z bagażami.
Michał, jeździ Tipo '94

FIAT TIPO: INNE WERSJE

Zdjęcie

Fiat Tipo wersje /Motor

[1] Trzydrzwiowy: Zwarta i dynamiczna linia nadwozia spodobała się młodym kierowcom. Szczególnie w najmocniejszej odmianie.

[2] Sedan: W tej wersji kusi wielkość bagażnika — aż 500 l. Na rynku używanych ceny Tempr są podobne do Fiatów Tipo.

[3] Kombi: Tempra SW oferuje największy przedział bagażowy. Bagażnik o pojemności 550 l da się powiększyć aż do 1550 l.

ALTERNATYWA DLA FIATA TIPO Z ROKU 1995 - OKOŁO 10 000 ZŁ

Zdjęcie

Alternatywa dla Fiata Tipo /Motor

[1] Ta sama klasa: VW Golf III z silnikiem o pojemności 1,4 l wyprodukowany w 1994 r. Obszerność wnętrza i bagażnika na podobnym poziomie. Samochód z pewnością będzie trwalszy.

[2] Klasa niższa: Za około 10 tys. zł możemy kupić Opla Corsę z silnikiem o pojemności 1,4 l z roku 1995 r. Samochód ma mniej obszerne wnętrze, ale w mieście będzie bardziej poręczny.

[3] Klasa wyższa: Peugeot 405 wyprodukowany w 1995 r., napędzany silnikiem o pojemności 1,8 l. Koszty eksploatacji będą niewiele wyższe, podobnie zresztą jak komfort jazdy.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia Paweł Tyszko; "Motor" 37/2005

Wejście Tipo – PREZENTACJA

Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Porsche Carrera GT - mega Porsche

    W "Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. - prezentacja supersamochodu kultowej marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, czyli Porsche Carrera GT. więcej