Używany Nissan Terrano II - terenówka starej daty

Wtorek, 24 października (21:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 36 z 5 września 2005 roku - prezentacja przodka SUV-ów Nissana, czyli nieco zapomnianego modelu Terrano II.

Zdjęcie

Chromowane rury w połączeniu z masywną sylwetką. Terrano wygląda groźnie.  /Motor
Chromowane rury w połączeniu z masywną sylwetką. Terrano wygląda groźnie. 
/Motor

Przyzwoity samochód terenowy nie może być zbyt skomplikowany. Nie musi być też "ostatnim krzykiem mody". Te kryteria spełnia propozycja Nissana.

Zdjęcie

"Motor" nr 36 z 5 września 2005 r. /Motor
"Motor" nr 36 z 5 września 2005 r.
/Motor

Terrano, do dziś produkowane w Hiszpanii, to już niemal model historyczny. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 1992 roku. Ale właśnie wiekowość Nissana dla niektórych jest jego zaletą. To "terenówka" starej szkoły: zbudowana na ramie, z prostym zawieszeniem, mechanicznie włączanym reduktorem i dołączanym napędem na przednie koła.

Reklama

Nissan dostępny jest w wersjach 3-i 5-drzwiowej. Różnią się one rozstawem osi i długością (odpowiednio: 245/466,5 cm i 265/466,5 cm), a także pojemnością bagażnika (335 litrów i ponad 500 litrów). Większy model w razie potrzeby może przewieźć nawet 7 osób, ale wówczas zostaje zaledwie 115-litrowy kufer. W modelach sprzed 1999 roku niektórych może razić tablica przyrządów o archaicznym wyglądzie.

Terrano nie jest idealnym samochodem do codziennej eksploatacji. Nie najlepiej radzi sobie na utwardzonych drogach. Przy żwawej jeździe niebezpiecznie przechyla się, a ESP nie jest w tym modelu dostępne. W trasie męczące są też głośne odgłosy toczenia oraz szum wiatru.

Terrano jest za to doskonałym, mocnym koniem pociągowym: niestraszne mu przyczepy o masie do 3 ton.

Przez lata produkcji w Nissanie Terrano stosowano zaledwie trzy silniki. Na początku były to 2,7-litrowy turbodiesel (najpierw 100 KM, a później 125 KM) i 118-konna, 2,4-litrowa jednostka benzynowa. W 2001 roku zrezygnowano z odmiany benzynowej, a rok później pojawiła się wersja ze 154-konnym turbodieslem o pojemności 3 litrów. Ten ostatni silnik zapewnia dobre osiągi i zużywa relatywnie mało oleju napędowego, ale auta nim napędzane są w miarę nowe i przez to bardzo drogie. Najwięcej jest Terrano z 2,7-litrowym turbodieslem: jeżdżą one wolno, ale biorąc pod uwagę niepewne zachowanie auta na asfalcie - jest to zaleta.

Terenowy Nissan to auto solidne, ale wymagające wyrzeczeń.

Zdjęcie

Wygląd kokpitu nie zachwyca nowoczesnością ani też rewelacyjną jakością wykonania. Przyciski rozmieszczono w miarę ergonomicznie.  /Motor
Wygląd kokpitu nie zachwyca nowoczesnością ani też rewelacyjną jakością wykonania. Przyciski rozmieszczono w miarę ergonomicznie. 
/Motor

Zdjęcie

Nie da się ukryć, że Terrano nie jest samochodem przestronnym. Z przodu miejsca jest niewiele. Na tylnej kanapie jest po prostu ciasno.  /Motor
Nie da się ukryć, że Terrano nie jest samochodem przestronnym. Z przodu miejsca jest niewiele. Na tylnej kanapie jest po prostu ciasno. 
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik ma pojemność 355 l. Można go powiększyć, składając tylną kanapę podzieloną w stosunku 50:50.  /Motor
Bagażnik ma pojemność 355 l. Można go powiększyć, składając tylną kanapę podzieloną w stosunku 50:50. 
/Motor

UŻYWANY NISSAN TERRANO II: HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Terrano /Motor

1993: Debiut Nissana Terrano II, początkowo z silnikiem benzynowym 2.4 i 2,7-litrowym, 100-konnym turbodieslem.

1996: Turbodiesel zyskuje dodatkowe 25 KM; zmiany wyglądu, m.in. okrągłe reflektory, nowy "grill".

1999: Bogatsze wyposażenie standardowe, ładniejsza tablica przyrządów.

2001: Nie stosuje się już silnika benzynowego.

2002: Restyling. pozostają tylko turbodiesle 2.7 DI/125 KM i 3.0 DI/154 KM.

UŻYWANY NISSAN TERRANO II: NAJCZĘSTSZE USTERKI

Montowane w Hiszpanii Terrano ma sporo przypadłości. Męczące są drobiazgi wynikające z niestarannego montażu: odpadające uchwyty, pękające zawiasy schowka przed pasażerem. Ale są i poważniejsze kłopoty: w silnikach Diesla częste są awarie turbiny. Sprzęgiełka piast są delikatne, zwłaszcza pierścienie (w ASO całe sprzęgiełko kosztuje prawie 3 tys. zł, ale można wymienić same pierścienie za około 250 zł).

UŻYWANY NISSAN TERRANO II: OFERTA RYNKOWA

We wszystkich rocznikach zdecydowanie dominują wersje 2.7 Dl. Jeśli trafia się odmiana benzynowa, to najczęściej ma instalację LPG. Auta z lat 1993-95 można kupić za 20-25 tys. zł, zależnie od stanu i przebiegu. Kolejne modyfikacje to wyraźne skoki cen zakupu. Terrano rocznik 1997 kosztuje już 30 tys. zł, a z 2000 — nawet przeszło 50 tys. zł. Egzemplarze po ostatnim restylingu kosztują co najmniej 80 tys. zł.

Zdjęcie

Wersja trzydrzwiowa prezentuje się atrakcyjnie. Widoczność do tyłu ogranicza mała tylna szyba.  /Motor
Wersja trzydrzwiowa prezentuje się atrakcyjnie. Widoczność do tyłu ogranicza mała tylna szyba. 
/Motor

UŻYWANY NISSAN TERRANO II: NASZYM ZDANIEM

Plusy

Niezłe własności terenowe, akceptowalna przestronność kabiny w wersji 5-drzwiowej.

Minusy

Jak na japońskie auto spora usterkowość, nie najlepiej jeździ po asfalcie.

Tekst i zdjęcia: Jarosław Horodecki; "Motor" 36/2017

Używany Nissan Terrano II (1993-2006) – OPINIE O SAMOCHODACH

Nissan X-Trail T30 (2001-2007) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Używany Peugeot 607 (2000-2010) – niedoceniany

    W „Motorze” nr 52 z 20 grudnia 2004 roku w dziale „Używane” - opis przestronnego i komfortowego Peugeot 607. więcej