Używany Peugeot 306 (1993-2002) - dobrze traktowany umie być wdzięczny

Środa, 30 sierpnia (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 34 z 22 sierpnia 2005 roku - opis używanego Peugeota 306.

Zdjęcie

Peugeot 306 to klasyczny hatchback. /Motor
Peugeot 306 to klasyczny hatchback.
/Motor

PEUGEOT 306 1.4
prędkość maks.: 179 km/h
0-100 km/h: 13,5 s
zużycie paliwa: 7,8 l/100 km
moc: 88 KM/5600
moment: 135 Nm/3000
cena: 4500-32 000 zł

Peugeot 306 nie jest autem całkiem bezawaryjnym, ale odpowiednio traktowany potrafi się odwdzięczyć wysokim komfortem, niedużym zużyciem paliwa, wystarczającymi osiągami.

Reklama

Zdjęcie

"Motor" nr 34 z 22 sierpnia 2005 r. /Motor
"Motor" nr 34 z 22 sierpnia 2005 r.
/Motor

Francuzi słyną z komfortowych samochodów. Potwierdza to również kompaktowy model 306, który w latach 90. zyskał w Polsce całkiem sporą popularność. Model ten kupowany był chętnie, w przeróżnych wersjach: hatchback, sedan, kombi.

Mimo że auta spod znaku lwa nie należą do najtrwalszych, to jednak do dziś po naszych drogach jeździ całe mnóstwo "306" z różnych roczników. Nawet tych z początku produkcji, czyli z 1993 roku. Nic w tym dziwnego: w sumie w latach 1993-2002 sprzedano ponad 2,8 mln kompaktowych "lewków".

Duży wybór

Ogromne powodzenie "306" zawdzięcza różnorodności wersji. Wprawdzie na początku do sprzedaży trafiły jedynie 3- i 5-drzwiowy hatchbacki, to w kolejnych latach poszerzono gamę o kabriolet, sedana i kombi.

Coś dla siebie miały również osoby ceniące osiągi: w 1994 roku do sprzedaży trafił 306 S16 z 2-litrowym silnikiem o mocy ponad 160 KM. Auto osiągało "setkę" w mniej niż 9 sekund. Przy tym było chwalone za dobrze ustawione zawieszenie. Na bazie S16 powstały też niezłe samochody rajdowe, a za jeżdżący dowód sportowego charakteru marki i modelu służył do dziś pojawiający się na rajdowych OS-ach 306 Maxi (z seryjnym autem mający jednak niewiele wspólnego).

Zdjęcie

W latach 90. kompaktowe auto spod znaku lwa wyglądało bardzo nowocześnie. Dziś widać, że model ten ma przeszło 10 lat, ale w wersji po restylingu nie powinien budzić zastrzeżeń.
/Motor

Najpopularniejszy przez wszystkie lata produkcji pozostawał 5-drzwiowy hatchback, którego sprzedano prawie 1,6 mln egzemplarzy. Skąd ten sukces? Peugeot zaproponował samochód o ładnej jak na połowę lat 90. sylwetce, z oszczędnymi i dość mocnymi silnikami oraz obszerną kabiną i bagażnikiem. Ten ostatni, liczący 338 litrów, nawet dziś nie byłby wcale najmniejszy w zestawieniu z konkurentami. Jeśli ta pojemność dla kogoś jest zbyt mała, zawsze można poszukać nieco rzadziej spotykanego na wtórnym rynku sedana (kufer o pojemności 465 litrów, ale niepraktyczny) lub kombi (440 litrów, które łatwo powiększyć do 1510 litrów).

Uroda kontrowersyjna

Efektowna w latach 90. sylwetka "306" dziś nie prezentuje się już tak atrakcyjnie, ale wielu nadal podoba się, zwłaszcza w wersji po przeprowadzonym w 1997 roku restylingu. Zdecydowanie mniej zwolenników znajduje wygląd deski rozdzielczej auta, z mało porywająco zaprojektowaną środkową konsolą. Ponadto plastiki są raczej marnej jakości i po kilku latach po prostu muszą skrzypieć. Tak było jednak w popularnych autach produkowanych pod koniec ubiegłego stulecia i Peugeot wcale nie wyróżnia się w tym względzie na niekorzyść.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza /Motor

Za to dobrze wypada, gdy mowa o ergonomii. Wszystko, co potrzeba, jest tu pod ręką i łatwe do odnalezienia. Może wyjąwszy klakson na końcu dźwigienki kierunkowskazów. Podobnie jest z funkcjonalnością. Są schowki na środkowej konsoli, przyzwoite kieszenie w drzwiach, lecz jest jedno "ale": zamykany schowek przed pasażerem ma żenująco małe rozmiary.

Zdjęcie

Obicia ze skóry i tkaniny to standard tylko w wersji Roland Garros. Wyglądają bardzo ładnie, ale skóra po kilku latach eksploatacji nosi już wyraźne ślady zużycia. Podobnie jest z tkaninowymi obiciami „306”. /Motor
Obicia ze skóry i tkaniny to standard tylko w wersji Roland Garros. Wyglądają bardzo ładnie, ale skóra po kilku latach eksploatacji nosi już wyraźne ślady zużycia. Podobnie jest z tkaninowymi obiciami „306”.
/Motor

Wyposażenie Peugeotów 306, dostępnych z drugiej ręki, zwykle nie jest bogate. W Polsce sprzedawano najubożej wyposażone wersje, nawet bez elektrycznie sterowanych szyb z przodu. Dopiero pod koniec produkcji zdarzały się promocyjne odmiany, np. z klimatyzacją lub pakietem elektrycznym.

Wyjątkiem jest prezentowana przez nas odmiana Roland Garros, trafiająca do dealerów zawsze w czasie słynnego turnieju tenisowego. Tu w standardzie było niemal wszystko, ale też cenę tej odmiany skalkulowano odpowiednio wysoko.

Zdjęcie

Bagażnik jest naprawdę spory, nawet jak na dzisiejsze standardy w tej klasie. /Motor
Bagażnik jest naprawdę spory, nawet jak na dzisiejsze standardy w tej klasie.
/Motor

Dobrze zawieszony

Jedną z najważniejszych i docenianych zalet kompaktowego Peugeota jest jego znakomite zawieszenie. Konstrukcja oparta na belce skrętnej nie jest skomplikowana, ale dobór sprężyn i amortyzatorów jest taki, że całość spisuje się znakomicie. Popularne wersje są komfortowe, ale także pozwalają żwawo przejechać zakręt, zaś te sportowe trzymają się drogi nie gorzej niż dzisiejsze samochody klasy GTI, zwykle nadrabiające układami stabilizującymi tor jazdy.

Zdjęcie

Po lewej: końcowy tłumik, po zimie, trzeba obejrzeć. Na sól nie ma mocnych. Po prawej: tylne zawieszenie wymaga przeglądów, zwłaszcza łożyska belki. /Motor
Po lewej: końcowy tłumik, po zimie, trzeba obejrzeć. Na sól nie ma mocnych. Po prawej: tylne zawieszenie wymaga przeglądów, zwłaszcza łożyska belki.
/Motor

Przy tym "306" okazuje się odporny na dziury. Poszczególne elementy układu jezdnego zużywają się szybciej niż w Niemczech, ale tragedii nie ma. Problemy to zużywające się łożyska przy tylnej osi oraz gumowe poduszki belki, zaś z przodu — łączniki stabilizatorów.

Na pochwałę zasługują silniki. W "306" na tle innych kompaktów były to jednostki mocne i oszczędne. Nieporozumieniem jest silnik 1.1, u nas praktycznie niespotykany.

Najpopularniejsze są te z 75-konną jednostką 1.4, która choć słaba, wystarczy do jazdy po mieście. Na trasę lepiej jednak pomyśleć o wersji 1.6.

Zdjęcie

Silnik nie sprawia kłopotów, ale trzeba dbać o terminowy serwis. /Motor
Silnik nie sprawia kłopotów, ale trzeba dbać o terminowy serwis.
/Motor

Trudno mieć większe zastrzeżenia do "306". Jego użytkownicy, z nielicznymi wyjątkami, bardzo go sobie chwalą. Liczą się z jego przypadłościami (np. częste drobne usterki), ale też doceniają silniki i zawieszenie. Warto dodać, że Peugeotowi rzadko zdarzają się awarie, które uniemożliwiają jazdę.

ORIENTACYJNE CENY UŻYWANYCH PEUGEOTÓW 306

MODEL2001200019991998199719961995
1.423 800 zł19 800 zł18 200 zł15 000 zł13 500 zł10 800 zł10 000 zł
1.624 500 zł21 200 zł19 000 zł16 500 zł14 200 zł12 000 zł11 500 zł
1.9 TD/2.0 HDI30 000 zł27 600 zł25 000 zł21 000 zł17 000 zł16 000 zł14 500 zł

PEUGEOT 306: ZNAKI SZCZEGÓLNE

Zdjęcie

Peugeot 306 /Motor

POLECANE SILNIKI

1.4: Idealny silnik dla mało wymagających, mało pali, a 75 KM w zupełności wystarczy, by sprawnie poruszać się po mieście. W trasie — dostateczny, jednak pod warunkiem że nie myśli się o sprawnym wyprzedzaniu długich tirów.

1.6: Kompromis między spalaniem a osiągami: 10 l/100 km w mieście to sporo, ale też przyspieszenie do "setki" jest w granicach normy. Na uwagę zasługuje dobra elastyczność tego 8-zaworowego silnika.

2.0 16V: 167 KM i znakomite osiągi. 306 S16 to prawdziwa gratka dla fanów dynamicznej jazdy. Ta szczególna wersja kompaktowego Peugeota była przecież swego czasu uznana za jedno z najlepszych aut klasy GTI: szybkie, oszczędne, z dobrze ustawionym zawieszeniem oraz bogatym wyposażeniem. Na rynku wtórnym "S16" jest całkiem sporo.

2.0 HDI: Auto z turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa w systemie common rail jest nie tylko bardzo szybkie, ale też spala naprawdę niewiele, przy tym wciąż tańszego od benzyny paliwa. Wada: na-wet na rynku wtórnym "306" 2.0 HDI jest dość drogi.

Zdjęcie

silnik /Motor

POZOSTAŁE SILNIKI

1.1 (60 KM), 1.8 (90, 101 KM), 1.8 16V (110 KM), 2.0 16V (133 KM), 1.9D (69 KM), 1.9TD (90 KM)

CECHY IDENTYFIKACYJNE

Tabliczka znamionowa przynitowana jest na tylnym pasie samochodu, po prawej stronie.

Zdjęcie

tabliczka znamionowa /Motor

Numer identyfikacyjny VIN wybity jest na osłonie zewnętrznej silnika, z prawej strony, widoczny jest od góry.

Numer fabryczny silnika wybity jest na kadłubie silnika w okolicach filtra oleju.

PEUGEOT 306: POZOSTAŁE WERSJE NADWOZIA

KOMBI

Zdjęcie

Peugeot 306 /Peugeot

Do sprzedaży trafił dopiero w 1997 roku, już po restylingu. To najbardziej funkcjonalna wersja "306". Ceniona przez firmy.

SEDAN

Zdjęcie

Peugeot 306 /Peugeot

Wygląda dostojniej niż hatchback i ma całkiem spory bagażnik, ale z marnym dostępem. Namiastka limuzyny.

CABRIOLET

Zdjęcie

Peugeot 306 /Motor

Kabriolet trafił do sprzedaży tuż po hatchbacku. Daleko mu do 307 CC. Niska sztywność nadwozia to jego słaba strona.

ALTERNATYWA DLA PEUGEOTA 306 1.6 Z 1998 ROKU — OKOŁO 15 TYS. ZŁ

Ta sama klasa: Volkswagen Golf 1.4 z 1997 roku.

Zdjęcie

Volkswagen Golf /Volkswagen

Brzydszy od "306", ale to rzecz gustu. Uznawany za solidniejszy i sporo droższy, przynajmniej w Polsce. Zawieszenie i silniki nie są tak ciekawe jak w "306".

Klasa niższa: Ford Fiesta 1.3 z 2001 roku.

Zdjęcie

Ford Fiesta /Ford

Małe auto z niedużym bagażnikiem i ciasnym wnętrzem. Widać, że ma już swoje lata. Mocną stroną Fiesty jest dopracowany układ jezdny, słabą — silnik.

Klasa wyższa: Ford Mondeo 2.0 z 1996 roku.

Zdjęcie

Ford Mondeo /Ford

Duży kufer, mnóstwo miejsca i z tyłu, i z przodu. To docenią osoby potrzebujące auta dla rodziny. Awaryjność — podobnie jak w przypadku Peugeota.

UŻYWANY PEUGEOT 306: INFORMACJE UŻYTKOWE

Zdjęcie

Peugeot 306 /Motor

PEUGEOT 306: HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Peugeot 306 /Peugeot

1993: Początek produkcji modelu 306 w wersjach 3- i 5-drzwiowy hatchback; jesienią prezentowany jest kabriolet.

1993: Wersje XSI i GTI z silnikiem 2.0 16V.

1995: Do gamy dołącza sedan.

1996: Wersja GTI z 6-biegową przekładnią.

1997: Latem debiutuje restylizowany model 306 oraz jego wersja kombi.

1999: W gamie pojawia się odmiana z silnikiem HDI.

2001: Z wolna produkcja "306" dobiega końca (ostatnie egzemplarze sprzedawane są w 2002 roku), prezentacja następcy — modelu "307".

UŻYWANY PEUGEOT 306: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdjęcie

silnik /Motor

Bolączką jest tylne zawieszenie: zużywają się łożyska i gumowe poduszki belki (koszt wymiany całej tylnej belki w ASO to niemal 3 tys. zł). Z przodu dochodzi do nazbyt szybkiego wybicia łącznika stabilizatora (około 250 zł). To oczywiście wina stanu naszych dróg. Ale nie brak i kłopotów z elektryką, choćby tak banalnych jak pęknięcia przewodów w wiązce drzwi, ale i poważniejszych w postaci zwarcia w cewce zapłonowej. W niektórych, mocniej eksploatowanych egzemplarzach może nastąpić "ukręcenie" półosi (koszt półosi — 1100 zł, a wymiany: 170 zł lewej i 230 zł — prawej).

UŻYWANY PEUGEOT 306: KOSZTY NAPRAW (ceny przybliżone)

CzęśćCenaWymiana
Tarcze hamulcowe (przód)509 zł/kpl.211 zł
Klocki hamulcowe (przód)309 zł/kpl100 zł
Amortyzatory (przód) 596 zł350 zł
Sprzęgło1010 zł560 zł
Tłumik końcowy477 zł80 zł
Alternator 1280 zł170 zł
Filtr powietrza30 zł50 zł
Filtr oleju 40 zł20 zł
Reflektor przedni575 zł141 zł
Błotnik przedni (z lakierowaniem)365 zł500 zł

UŻYWANY PEUGEOT 306: ZDANIEM WŁAŚCICIELA

Zdjęcie

Ola Witczak, jeździ Peugeotem 306 1.6 /Motor
Ola Witczak, jeździ Peugeotem 306 1.6
/Motor

Jeżdżę Peugeotem 306 z silnikiem 1.6 o mocy 90 KM już od 1999 roku. Kupiłam wówczas nowy egzemplarz. Z tego powodu największą bolączką była spora utrata wartości. Niestety, francuskie auta nie trzymają ceny. Jeśli chodzi o awarie, miałam najwyraźniej sporo szczęścia. Oprócz kłopotów z elektrycznymi podnośnikami szyb oraz przekaźnikiem kierunkowskazów właściwie nic się nie działo. Oczywiście należy przestrzegać okresowych przeglądów, w tym m.in. wymiany rozrządu, co lepiej zrobić nawet wcześniej niż po zalecanych 90 tys. km. Wkrótce zmieniam auto i najpewniej tym nowym nie będzie Peugeot. Ale tylko dlatego, że chcę wypróbować samochody różnych marek.

Tekst i zdjęcia: Jarosław Horodecki; "Motor" 34/2005

Peugeot 306 1.6 Saint Tropez - test – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Używany Peugeot 306 (1993-2001) – OPINIE O SAMOCHODACH

Peugeot 307 (2001-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również