Używany Trabant 1.1 (1990-1991)

Wtorek, 6 marca (22:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 4 z 26 stycznia 2002 roku - prezentacja używanego Trabanta.

Zdjęcie

Trabant 1.1 /Motor

Niemcy nazywają go "trabi", u nas zyskał miał miano "trampka" lub "mydelniczki". Jednak istotę tego auta najlepiej oddaje anegdota. Otóż pewnego zimnego i deszczowego dnia, przy grupce ludzi marznących na przystanku autobusowym, zatrzymuje się Trabant. Kierowca opuszcza szybę w drzwiach i wychylając się z ciepłego wnętrza pyta: - Czy ktoś z państwa zna jakiś dowcip o Trabancie?

Zdjęcie

"Motor" nr 4 z 26 stycznia 2002 r. /Motor
"Motor" nr 4 z 26 stycznia 2002 r.
/Motor

Trabanta 1.1 produkowano zaledwie przez 2 lata (1990-91). Zastąpił wtedy wytwarzany przez 26 lat model 601 z 2-suwowym silnikiem. Jednak o ile Trabanta 601 z uwagi na duże zużycie paliwa i mało przyjazny stosunek do środowiska nie uważamy za godną polecenia propozycję, o tyle model 1.1 (nazywany też Trabantem Polo) wart jest zainteresowania, szczególnie przez osoby poszukujące alternatywy np. dla Fiata 126.

Reklama

Podstawowym wyróżnikiem wersji 1.1 jest 4-suwowy i 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,05 l, adaptowany z VW Polo. Wraz z wprowadzeniem tej jednostki auto gruntownie zmodernizowano. Przednie koła zawieszono na kolumnach McPherson i wyposażono w hamulce tarczowe. Wprowadzono nową, także volkswagenowską skrzynię biegów sterowaną dźwignią umieszczoną w podłodze. Zbiornik paliwa przeniesiono z komory silnikowej pod podłogę bagażnika. We wnętrzu pojawiła się nowa tablica przyrządów, zaś układ chłodzenia silnika cieczą umożliwił zastosowanie bardzo wydajnego ogrzewania.

Trabant 1.1 występuje jako 2-drzwiowy sedan i 3-drzwiowe kombi. We wnętrzu w miarę wygodnie mieszczą się 4 osoby. Bardzo niewygodne jest natomiast zajmowanie tylnych siedzeń, utrudnione przez wąskie drzwi i ograniczony zakres pochylania oparć przednich foteli. Zaletą jest natomiast duży bagażnik. W sedanie jego objętość liczy 380 l (choć jej wykorzystanie utrudnia mały otwór pod pokrywą bagażnika), zaś w kombi 450 l.

Zdjęcie

Wnętrze jest stosunkowo obszerne, ale fotele niewygodne, ponadto utrudniony jest dostęp  do tylnych siedzeń. /Motor
Wnętrze jest stosunkowo obszerne, ale fotele niewygodne, ponadto utrudniony jest dostęp  do tylnych siedzeń.
/Motor

Silnik zapewnia niezłe przyspieszenia, jednak "krótkie" zestopniowanie 4-biegowej przekładni ogranicza prędkość maksymalną (do około 135 km/h) i wraz z mało aerodynamicznym kształtem nadwozia przyczynia się do dość sporego spalania (w trasie ok. 6-7 1/100 km, w mieście nawet 9 1/100 km). Pojazd ten nie jest awaryjny, ale należy liczyć się z drobnymi defektami. Silnik wytrzymuje przebiegi rzędu 250 tysięcy km do naprawy głównej, jego newralgiczny punkt stanowi jednak osprzęt.

Zdjęcie

Silnik adaptowany z VW Polo to z pewnością najmocniejszy punkt Trabanta 1.1, ale należy liczyć się ze sporą awaryjnością jego osprzętu. /Motor
Silnik adaptowany z VW Polo to z pewnością najmocniejszy punkt Trabanta 1.1, ale należy liczyć się ze sporą awaryjnością jego osprzętu.
/Motor

W błędzie jest ten, kto uważa, że Trabanty nie rdzewieją. Poszycie nadwozia z tworzywa sztucznego jest wprawdzie zupełnie odporne na działania atmosferyczne, ale stalowy szkielet karoserii koroduje. Najszybciej rdzewieją progi, wzmocnienia płyty podłogowej, podszybia oraz przedni i tylny pas nadwozia. Istotną wadą Trabanta są też dość drogie części zamienne.

Zdjęcie

Jak na tak mały samochód, Trabant imponuje wielkością bagażnika. /Motor
Jak na tak mały samochód, Trabant imponuje wielkością bagażnika.
/Motor

UŻYWANY TRABANT 1.1: NAJCZĘSTSZE USTERKI

  • korozja stalowych elementów nadwozia

Zdjęcie

Poszycie zewnętrzne wykonane z tworzywa sztucznego jest odporne na korozję, ale stalowy szkielet nadwozia szybko rdzewieje. /Motor
Poszycie zewnętrzne wykonane z tworzywa sztucznego jest odporne na korozję, ale stalowy szkielet nadwozia szybko rdzewieje.
/Motor
  • awarie osprzętu silnika (pompa cieczy chłodzącej, automat rozrusznika, automatyczne urządzenie rozruchowe gaźnika)
  • nierównomierne działanie hamulca ręcznego
  • stosunkowo niska trwałość układu wydechowego

UŻYWANY TRABANT 1.1: PLUSY I MINUSY

Plusy

+ niska cena zakupu
+ duży bagażnik
+ wydajne ogrzewanie
+ duża zwrotność
+ znaczna trwałość silnika i układu napędowego

Minusy

- przestarzały wygląd
- niski poziom bezpieczeństwa
- utrudniony dostęp do tylnych siedzeń
- spore zużycie paliw
- drogie części zamienne

UŻYWANY TRABANT 1.1: CENY W 2002 ROKU

Model  RocznikPrzebieg (tys. km)Cena (zł)
1.1 kombi1991753500
1.11991403400
1.1 kombi1991704200
1.11991453350
1.1*19911004200
1.119911132500
1.1 kombi19901053000
1.11990602700
1.1 kombi1990802300
* z instalacją LPG

Tekst i zdjęcia: Przemysław Bednarski; "Motor" 4/2002

68. badanie drogowe "Motoru" - Trabant 601 – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

220 KM w Trabancie (VIDEO) – TUNING

Urodziny legendy - 55 lat Trabanta – WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również