Z gwiazdą północy

Środa, 22 kwietnia 2015 (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 9 z 26 lutego 1994 roku - wrażenia z jazdy Cadillakiem Seville STS.

Zdjęcie

Seville nie jest typowym krążownikiem szos. Jak widać na ilustracji jeżdżą tam jeszcze większe pojazdy z pokaźną ilością chromu. /Motor
Seville nie jest typowym krążownikiem szos. Jak widać na ilustracji jeżdżą tam jeszcze większe pojazdy z pokaźną ilością chromu.
/Motor

Cadillac jest marką należącą do koncernu General Motors, pod którą wytwarzane są samochody luksusowe. W Ameryce konkurują one przede wszystkim z rodzimymi Lincolnami (Ford), rywalami z Japonii takimi jak Infiniti (Nissan), Lexus (Toyota) oraz z Mercedesami, BMW i Audi. Od niedawna najnowocześniejszy z Cadillaców model Seville STS oferowany jest również w Europie.

Zdjęcie

"Motor" 9/1994 /Motor
"Motor" 9/1994
/Motor

Na nasze warunki ta klasa aut wydaje się zdecydowanie za droga, nie mniej nie zaszkodzi choćby pobieżne poznanie interesującego ekskluzywnego wozu z USA. Pod względem wymiarów zewnętrznych Seville może się równać z Mercedesem klasy S, przy czym w odróżnieniu od auta niemieckiego nie sprawia wrażenia przeciążałej opancerzonej limuzyny. Stylizacja jest w zasadzie dość prosta. Spokojna, elegancka sylwetka wydaje się dziś już nazbyt kanciasta, ale być może między innymi ta właśnie cecha nobilituje auto.

Nadwozie pozbawione zostało chromowanych ozdób. Po dawnych zwyczajach pozostała jedynie wąska srebrna listwa biegnąca wokół samochodu. Pola-kierowano nawet kratę wlotu powietrza. Przy długości nadwozia wynoszącej prawie 5,2 m styliści mogli sobie pozwolić na wyjątkowo silne pochylenie przedniej i tylnej szyby nie powodując nadmiernego ograniczenia wnętrza. Swobodnie mieści ono 5 dorosłych osób. Siedzenia wykończone jasną skórą są bardzo wygodne. Przednie fotele posiadają wiele silniczków zmieniających ich ustawienie i profil, przy czym wsiadając dobrze jest przyjrzeć się włącznikom, bo po zamknięciu drzwi trzeba posługiwać się nimi na oślep. Desce rozdzielczej nie brakuje niczego. Jest w miarę przejrzysta i wygląda ekskluzywnie. Kryje w sobie dwie poduszki gazowe.

Kluczyk wkładany do stacyjki pełni w tym aucie ważną funkcję, dodatkowo wyposażono go w kod, bez którego nie da się uruchomić silnika, bowiem w wielu miejscach przerwany jest dopływ prądu do jego osprzętu. Elektronicy zadbali też o automatyczne przyciemnianie lusterek, by nie olśniewały niepotrzebnie w czasie jazdy nocnej, samoczynne włączanie się świateł zewnętrznych podczas przejazdu np. przez tunel, o automatyczne stabilizowanie temperatury we wnętrzu pojazdu oraz zdalne ryglowanie zamków. Ingerowali oni również w 4-stopniową przekładnię automatyczną, która jak na konstrukcję amerykańską działa wyjątkowo precyzyjnie i dostatecznie szybko, a nawet w układ jezdny.

Zdjęcie

Mimo "kanciastego" nadwozia uzyskano dość niski współczynnik oporów powietrza Cx wynoszący 0,33. Auto toczy się na ogumieniu 16-calowym o wymiarze 225/60. /Motor
Mimo "kanciastego" nadwozia uzyskano dość niski współczynnik oporów powietrza Cx wynoszący 0,33. Auto toczy się na ogumieniu 16-calowym o wymiarze 225/60.
/Motor

Zdjęcie

Wnętrze Cadillaca zasługuje na wysoką ocenę. Gdy kierowca włączy bieg, drzwi automatycznie zostają zaryglowane - co utrudnia wtargnięcie osób niepowołanych np. podczas oczekiwania przed skrzyżowaniem. /Motor
Wnętrze Cadillaca zasługuje na wysoką ocenę. Gdy kierowca włączy bieg, drzwi automatycznie zostają zaryglowane - co utrudnia wtargnięcie osób niepowołanych np. podczas oczekiwania przed skrzyżowaniem.
/Motor

Zdjęcie

Mimo zastosowania przedniego napędu bagażnik nie jest największy w tej klasie pojazdów, ale 410 dm3 chyba zaspokoi użytkowników. 4 rury wydechowe symbolizują wysoką moc silnika. /Motor
Mimo zastosowania przedniego napędu bagażnik nie jest największy w tej klasie pojazdów, ale 410 dm3 chyba zaspokoi użytkowników. 4 rury wydechowe symbolizują wysoką moc silnika.
/Motor

Seville wyposażony został zarówno w ABS, ASR, wspomaganie układu kierowniczego uzależnione od prędkości jazdy, jak i automatyczną regulację charakterystyki amortyzatorów. To wszystko w połączeniu z przednim napędem daje wyjątkowo dobre efekty w zakresie prowadzenia się auta i komfortu jazdy. Wyznacznikiem nowoczesności pojazdu nie może być oczywiście liczba elektronicznych udogodnień. Przede wszystkim liczy się konstrukcja układu jezdno-napędowego nadwozia i samego silnika. W tym właśnie zakresie Seville wypada zaskakująco dobrze. Nie doszukamy się ani ramy nośnej, ani też starego żelastwa pod maską.

Zdjęcie

Silnik Northstar (gwiazda północy) 32-V8 pochodzący z produkcji kanadyjskiej został ulokowany poprzecznie. Ze względu na konieczność ograniczenia szerokości zespołu napędowego w osi walu korbowego znalazło się tylko sprzęgło. Skrzynię biegów wraz z przekładnią główną umieszczono wzdłuż kadłubu silnika. Do napędu 4 wałków rozrządu oraz osprzętu silnika wykorzystano trzy łańcuchy. W układzie zapłonowym (Direct Ignition System) zastosowano 4 cewki. Rzędy cylindrów rozchylone są pod kątem 90 st. /Motor
Silnik Northstar (gwiazda północy) 32-V8 pochodzący z produkcji kanadyjskiej został ulokowany poprzecznie. Ze względu na konieczność ograniczenia szerokości zespołu napędowego w osi walu korbowego znalazło się tylko sprzęgło. Skrzynię biegów wraz z przekładnią główną umieszczono wzdłuż kadłubu silnika. Do napędu 4 wałków rozrządu oraz osprzętu silnika wykorzystano trzy łańcuchy. W układzie zapłonowym (Direct Ignition System) zastosowano 4 cewki. Rzędy cylindrów rozchylone są pod kątem 90 st.
/Motor

Cadillac napędzany jest nowoczesnym silnikiem o nazwie Northstar (stąd tytuł artykułu), wykonanym prawie w całości z aluminium. Ma 2 rzędy tzw. mokrych, połączonych ze sobą cienkościennych żeliwnych tulei cylindrowych, 4 wałki rozrządu i 32 zawory. Układ rozrządu napędzany jest łańcuchem, który podobnie jak i świece zapłonowe z platynową elektrodą wymaga  kontroli co 160 tys. km. Całość waży 230 kg - co jak na prawie 5-litrową, 300-konną jednostkę jest dość korzystną masą. Maksymalną moc silnik uzyskuje przy 6000 obr/min, ale "kręci" się do 6700. Jak przystało na urządzenie w układzie V8 pracuje cicho i równomiernie. Jego dynamikę poskramia pokaźna masa pojazdu, wynosząca prawie 1,8 tony. Mimo wszystko osiągi auta nie są złe. Mój pomiar przyspieszenia do 100 km/h wykazał 8 sekund. Prędkości maksymalnej ze względu na zbyt chudy portfel nie próbowałem sprawdzić. Dane dotyczące zużycia paliwa uzyskane zgodnie z normami europejskimi wskazują, iż Seville jest jednym z najoszczędniejszych aut w swojej klasie.

Wojciech Sierpowski

Cadillac Seville STS: dane techniczne

Długość/szerokość/wysokość (cm): 518/188/138
Rozstaw osi (cm): 282
Silnik: V8-32V
Pojemność (cm3): 4565
Moc kW/KM: 220/300-6000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 7,5
V max (km/h): 240
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 76
Zużycie paliwa dm3/100 km: 7,5/9,5/16,4
Masa własna (kg): 1765
Pojemność bagażnika (dm3): 410
Cena w Szwajcarii w tys. CHF: 90

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również