Zmiany pod maską

Czwartek, 22 stycznia 2015 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 25 z 24 czerwca 1995 roku - prezentacja zmodernizowanej Alfy Romeo 155.

Zdjęcie

Czarne obręcze kół mają kojarzyć się ze sportowym charakterem tej limuzyny. Przy tym kolorze nadwozia poszerzenie błotników jest ledwie widoczne. /Motor
Czarne obręcze kół mają kojarzyć się ze sportowym charakterem tej limuzyny. Przy tym kolorze nadwozia poszerzenie błotników jest ledwie widoczne.
/Motor

Alfa Romeo zaprezentowała nowe wersje modelu 155. Zmiany widoczne z zewnątrz są niewielkie, bo ograniczają się w zasadzie do kosmetyki przedniej części nadwozia, nowych kół, poszerzonych błotników oraz montowanych na życzenie nabywcy listew progowych i tylnego spoilera. Jednak po dokładniejszych oględzinach auta można odkryć, że zakres modernizacji jest znacznie większy.

Zdjęcie

"Motor" 25/1995 /Motor
"Motor" 25/1995
/Motor

Zdjęcie

Jedna podwójna cewka zapłonowa, dwie świece, 2 wałki rozrządu i 4 zawory. Takim zestawem obdarzony jest każdy z cylindrów. Na wałku ssącym widoczny jest regulator faz rozrządu. /Motor
Jedna podwójna cewka zapłonowa, dwie świece, 2 wałki rozrządu i 4 zawory. Takim zestawem obdarzony jest każdy z cylindrów. Na wałku ssącym widoczny jest regulator faz rozrządu.
/Motor

Zdjęcie

Teraz już naprawdę komora silnikowa „155” wypełniona została po brzegi. /Motor
Teraz już naprawdę komora silnikowa „155” wypełniona została po brzegi.
/Motor

Na uwagę zasługuje przede wszystkim zupełnie nowy silnik. Jednostki zwane Twin Spark, jak sama nazwa wskazuje z 2 świecami zapłonowymi na cylinder, stosowane są w Alfach co prawda od dawna, ale po raz pierwszy otrzymały one głowice 16-zaworowe. Ciekawostkę stanowi fakt, iż jedną ze świec z gwintem 14 mm osadzono w centralnym miejscu komory spalania, zaś drugą - mniejszą (10 mm) z boku. Każdej parze świec (wymiana co 100 tys. km!) przyporządkowano jedną podwójną cewkę zapłonową i indywidualny czujnik spalania stukowego osadzony w każdym z cylindrów. W głowicy znajdują się 2 wałki rozrządu, przy czym sterujący pracą zaworów dolotowych otrzymał elektrohydrauliczny regulator faz rozrządu, zmieniający charakterystykę sinika. Obecnie w zakresie od 2500 do 6200 obr/min dysponuje on 90% maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie zawory współpracują oczywiście z popychaczami hydraulicznymi nie wymagającymi obsługi.

Reklama

Kolejną ciekawostkę stanowi kolektor wylotowy, przypominający rozwiązania stosowane w motocyklach (np. Honda four in one). Otóż został on ukształtowany - można powiedzieć -zgodnie z życzeniem gazów wylotowych. Poszczególne rury o łagodnym wyprofilowaniu łączą się w dwie pary, po czym tuż przed katalizatorem schodzą w jedną całość. Kolektor jest przy tym bardzo lekki, bowiem nie wykonano go z żeliwa, lecz nierdzewnej blachy. Nagrzewa się więc błyskawicznie, dzięki temu katalizator zaczyna wcześniej pracować. Dodajmy do tego, że w kadłubie silnika znalazły się dwa walki wyrównowaźające, które jak zwykle obracają się w strony przeciwne i z dwukrotnie większą prędkością niż wal korbowy. W miarę stabilne termiczne warunki pracy poszczególnych elementów zapewnia wydajny układ olejenia z natryskiem "chłodziwa" na denka tłoków.

2-litrowa jednostka odznacza się mocą 150 KM uzyskaną przy 6200 obr/min. Kręci się ona do ok. 7500 obr/min, a zamontowana do Alfy 155 wg norm ECE zużywa 6,2/8,0/9,7 dm3/100 km. Zapewnia ona osiąganie autu prędkości 100 km/h w 9 sekund, prędkość maksymalną 208 km/h. Być może nie są to parametry, którymi Alfa bije konkurentów na głowę, niemniej dla konstruktorów z Arese jednostka ta stanowi przepustkę do czołówki światowej w dziedzinie techniki silnikowej. Twin Spark 2.0-16V wytwarzany jest w zakładzie w Pratola Serra, a więc tam, gdzie powstają np. jednostki Fiata 1,8-16V i Lancii R5.

Jednocześnie pojawiła się na rynku europejskim Alfa 155 ze skromnym symbolem Q4. Za nim z kolei kryje się model mający 2-litrowy 186-konny silnik turbo i znany z Lancii Delty Integrale nieco zmodyfikowany elektronicznie sterowany układ napędowy 4x4 z ABS-em. Moment rozdzielany jest w nim na obie osie w zasadzie w stałej proporcji 47/53%. Jednak przy wystąpieniu pokaźnych różnic przyczepności między poszczególnymi osiami, dzięki centralnemu mechanizmowi różnicowemu stosunek ten może ulegać zmianom. Ponadto z przodu osadzono sprzęgło nazwane Viscodrive, zaś między tylnymi kołami mechanizm różnicowy typu Torsen.

Zdjęcie

Tak teraz prezentuje sią najładniejsza wersja deski rozdzielczej. /Motor
Tak teraz prezentuje sią najładniejsza wersja deski rozdzielczej.
/Motor

Zdjęcie

Listwy progowe i spoiler montowane są na życzenie klienta. „4” wpisana w listek koniczyny oznacza u Alfy zastosowanie napędu na wszystkie koła. /Motor
Listwy progowe i spoiler montowane są na życzenie klienta. „4” wpisana w listek koniczyny oznacza u Alfy zastosowanie napędu na wszystkie koła.
/Motor

Biorąc pod uwagę zastosowane zespoły, bardziej agresywny wygląd auta, nadany między innymi 16-calowymi kołami 205/45, sportowy charakter wnętrza, a przede wszystkim osiągi (7,0 s do "setki", max 225 km/h) ) Q4 staje się namiastką Alfy Romeo biorącej udział w wyścigach klasy 2. Zarazem pozostaje jednak 4-drzwiową pakowną limuzyną. Dla tych, którzy oczekują od Alfy prawdziwie sportowych sylwetek są modele Spider i GTV.

Wojciech Sierpowski

Alfa Romeo 164 w "Motorze" z 1987 roku

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również