Fiat 125p - to już 45 lat

Środa, 28 listopada 2012 (21:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Był nazywany "dużym" Fiatem w odróżnieniu od "małego" Fiata 126p, a z powodu masywnej karoserii zyskał miano "kredensu" .

Zdjęcie

Fiat 125p po pierwszym "liftingu" z 1973 roku. /Fiat
Fiat 125p po pierwszym "liftingu" z 1973 roku.
/Fiat

45 lat temu, 28 listopada 1967 roku, w Polsce uruchomiono produkcję Fiata 125p. Tego dnia w fabryce samochodów osobowych FSO na Żeraniu w Warszawie zjechał z taśmy montażowej pierwszy egzemplarz modelu.

Jego historia w Polsce zaczęła się dwa lata wcześniej, kiedy FSO podpisała umowę z włoskim Fiatem na produkcję nowego auta. Wcześniej, w połowie lat 60., fabryka produkowała Syreny 103 oraz Warszawy 203 i 204.

Reklama

Konstrukcję nowoczesnego na ówczesne czasy nadwozia wraz z układem hamulcowym Fiat 125p przejął od wprowadzonego na rynek kilka miesięcy wcześniej włoskiego modelu 125. Płyta podłogowa, zawieszenie, wnętrze i jednostki napędowe pochodziły jednak ze starych Fiatów 1300/1500 i już wówczas były przestarzałe.

Podstawowy model Fiata 125p miał silnik o pojemności 1,3 l i mocy 60 KM. Osiągał prędkość maksymalną 140 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 22 s. W 1969 roku w ofercie pojawiła się również jednostka 1,5 l o mocy 70 KM, która pozwała osiągnąć prędkość 150 km/h.

W 1967 roku powstała próbna seria 75 aut. W pierwszym pełnym roku produkcji (1968) wyprodukowano 7101 egzemplarzy Fiata 125p, a w kolejnych latach produkcja stale rosła. Rekordowy poziom osiągnięto w 1976 roku, gdy na Żeraniu powstało 117 tys. sztuk 125p.

W 1971 roku wprowadzono do produkcji wersję kombi, a na jej bazie zbudowano pikapa. Dwa lata później Fiat 125p przeszedł pierwszą modernizację. Zmodyfikowano zawieszenie samochodu, wprowadzono nowe klamki do drzwi, atrapę chłodnicy i zagłówki przednich foteli. Kolejnych zmian dokonano w 1975 roku - zmieniono wówczas między innymi zderzaki, kierunkowskazy i tylne lampy.

W 1971 roku przy FSO powołano Ośrodek Sportu Samochodowego. W 1972 roku zespół fabryczny w składzie: Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Marek Varisella i Maciej Stawowiak wziął udział w Rajdzie Monte Carlo.

W czerwcu 1973 roku postanowiono pobić rekord jazdy długodystansowej na Fiacie 125p. Przygotowano dwa samochody z silnikami z wersji eksportowych. 15 czerwca 1973 roku ośmioosobowa grupa pod przewodnictwem Sobiesława Zasady przystąpiła do próby bicia rekordu. Pierwszy rekord na dystansie 25 tysięcy kilometrów padł 23 czerwca, kolejny na tym samym dystansie - 27 czerwca, a ostatni na 50 tysięcy kilometrów - 30 czerwca. Średnia prędkość na ostatnim, najdłuższym dystansie wyniosła 138,27 km/h. Do dziś wszystkie trzy rekordy nie zostały pobite.

W 1978 roku do produkcji trafił Polonez, który w założeniach miał zastąpić Fiata, gdy wygaśnie licencja na produkcję tego ostatniego. Ostatecznie oba modele były produkowane równocześnie, a od 1983 roku, kiedy wygasła włoska licencja, Fiata przemianowano na FSO 125p.

Duży Fiat był produkowany do 1991 roku. Przez blisko ćwierć wieku w warszawskiej fabryce wyprodukowano blisko półtora miliona egzemplarzy. Ponad 586 tys. z nich trafiło na eksport.

Artykuł pochodzi z kategorii: Na luzie

Więcej na temat:fiat | samochody polskie | fiat 125p

Zobacz również

  • Porsche Carrera GT - mega Porsche

    W "Motorze" nr 33 z 16 sierpnia 2005 r. - prezentacja supersamochodu kultowej marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, czyli Porsche Carrera GT. więcej