Pierwszy samochód z drukarki 3D

Poniedziałek, 22 września 2014 (16:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W Chicago zaprezentowano pierwszy samochód z licznymi elementami pochodzącymi z drukarki 3D. Jego produkcja trwała 3 dni, a jej całkowity koszt wyniósł 18 tys. dolarów. Jazdy próbne zakończyły się sukcesem.

Zdjęcie

Pierwszy samochód z drukarki 3D /Local M

Samochód nazywa się Strati, co po włosku oznacza "warstwy". Elementy mechaniczne, takie jak silnik, zawieszenie, przewody, szyby czy felgi, wyprodukowano metodami tradycyjnymi - wykorzystano tu m.in. części z Renault Twizy. Z gigantycznej drukarki 3D pochodzi natomiast podwozie i nadwozie. Wykonano je z plastiku (ABS) wzmacnianego włóknem węglowym (udział od 13 do 20 proc.). Sam druk zajął 44 godziny, kolejną dobę pochłonęło wyrównywanie krawędzi. Według projektantów proces ten w dalszej przyszłości można skrócić nawet do 12 godzin.

Do napędu Strati służy napęd elektryczny, pozwalający rozpędzić się do prędkości 60 km/h i jednorazowo pokonać bez ładowania dystans około 200 km.

Reklama

Autorem projektu Strati jest Włoch Michele Anoe, a "wydrukowaniem" samochodu zajęła się firma Local Motors z Arizony. Jej szef John Rogers ma nadzieję, że w przyszłości technologia druku 3D przyczyni się do obniżenia kosztów produkcji aut i znacznie ją przyspieszy, a przy tym umożliwi większą indywidualizację konstrukcji. Drukowane auta mogą niedługo trafić na rynek, musiałyby jednak otrzymać stosowne homologacje.

Strati - pierwszy samochód z drukarki 3D

liczba zdjęć: 9


Drukarki 3D znajdują coraz to nowe zastosowania - służą np. do produkowania tańszych protez kończyn. Czy odegrają istotną rolę w motoryzacji? Zapraszamy do komentowania.

msob

W "Motorze" nr 29 z października 1982 roku - prezentacja prototypowego VW 2000

W "Motorze" numer 7 z 12 lutego 1984 roku - wizja samochodu przyszłości według Volvo

Artykuł pochodzi z kategorii: Na luzie

magazynauto.pl
Więcej na temat:na luzie | Strati

Zobacz również

  • Alfa Romeo GT – piękno ruchu

    W „Motorze” nr 51 z 13 grudnia 2004 roku – test włoskiego coupe o linii autorstwa Bertone, czyli Alfy Romeo GT w wersji z 2-litrowym silnikiem JTS. więcej