Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4 – test

Sobota, 4 listopada (22:16)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

O takich autach pisze się zwykle: „ciekawa alternatywa dla modeli premium”. Ale Stelvio wcale nie ma powodów do kompleksów.

Zdjęcie

Alfa Romeo Stelvio /Motor

Nazwane imieniem słynnej włoskiej przełęczy, Stelvio bierze na swe barki kręte losy Alfy Romeo ostatnich lat. Punkt startowy: symboliczna sprzedaż i gama licząca niemłode już modele MiTo i Giulietta, niszowe 4C oraz nową Giulię, która nieśmiało podgryza sprzedaż niemieckich limuzyn. Cel: tchnąć w Alfę nowe życie.

Bella figura

Reklama

Na szczęście tym razem Włosi nie przebierali w środkach - Stelvio od podstaw powstało jako pełnoprawny samochód premium. Lekka platforma z napędem na tył lub 4x4, montowane wzdłużnie silniki, do tego idealny rozkład mas. Całość zamknięto w atrakcyjnym nadwoziu, wymiarami zbliżonym do Audi Q5, BMW X3 i Mercedesa GLC, od których Alfa jest jednak minimum o kilkadziesiąt kilogramów lżejsza.

Ma to swoje odbicie w zachowaniu podczas jazdy: mimo wysokiego prześwitu (solidne 20 cm) Stelvio nie zdradza typowej dla większych SUV-ów ociężałości. Przechyły w zakrętach są niewielkie, a reakcje układu kierowniczego naturalne i precyzyjne. Jednocześnie wspomaganie pracuje bez nadmiernego oporu, znanego ze 159. Szkoda tylko, że Włosi zastosowali zbyt zachowawcze ustawienia ESP, które wcześnie interweniuje w ciasnych, szybko pokonywanych łukach.

Zdjęcie

Kokpit Alfy ma stonowany wystrój, ale jest wzorowo przejrzysty i porządnie wykończony (drewno, flokowane schowki). Manetki „automatu” (1500 zł) – stylowe, ale wygoda dyskusyjna. /Motor
Kokpit Alfy ma stonowany wystrój, ale jest wzorowo przejrzysty i porządnie wykończony (drewno, flokowane schowki). Manetki „automatu” (1500 zł) – stylowe, ale wygoda dyskusyjna.
/Motor

Zdjęcie

Przejrzyste, intuicyjne w obsłudze multimedia korzystają z wzorców Audi i BMW. /Motor
Przejrzyste, intuicyjne w obsłudze multimedia korzystają z wzorców Audi i BMW.
/Motor

Bazowo Alfa nie ma aktywnych amortyzatorów, ale ich nie potrzebuje. Dobre wyważenie sprawia, że nie musi też uciekać się do sztywnego tłumienia - jej sprężyste zawieszenie nie ma w sobie nerwowości znanej z niektórych rywali z dużymi kołami. Okazuje się odporne na większość wyrw, a dzięki sporemu ugięciu nie wstrząsa podróżującymi na krótkich nierównościach. W dodatku pracuje cicho.

Zdjęcie

„Szybki” układ kierowniczy, niewygórowana masa własna i napęd z faworyzacją tylnej osi – Stelvio jest stabilne i zwinne. /Motor
„Szybki” układ kierowniczy, niewygórowana masa własna i napęd z faworyzacją tylnej osi – Stelvio jest stabilne i zwinne.
/Motor

Wersja optymalna

Najmocniejszy zarezerwowany dla Stelvio diesel ma 4 cylindry, 2,2 litra pojemności i rozwija 210 KM (są też wersje o mocy 150 i 180 KM). W tej konfiguracji występuje jedynie z napędem na 4 koła oraz 8-biegowym automatem ZF. I stanowi optymalne źródło napędu dla tych, którzy obawiają się wyższego zużycia paliwa wersji benzynowych. Zapewnia osiągi na miarę aut GTI (0-100 km/h w 6,8 s) i ma szeroki zakres użytecznych obrotów. Do pełni szczęścia brakuje mu tylko jednego: szlachetnego brzmienia widlastej "szóstki". W zamian silnik zużywa bardzo rozsądne ilości ON - ok. 7-9 l/100 km.

Zdjęcie

210-konny diesel ma wiele zalet i jedną wadę: zbyt donośny odgłos przy ruszaniu. /Motor
210-konny diesel ma wiele zalet i jedną wadę: zbyt donośny odgłos przy ruszaniu.
/Motor

Spory wpływ na "nastrój" Stelvio ma wybór jednego z trzech dostępnych trybów jazdy (normalny, oszczędny, dynamiczny). W sportowym ustawieniu Alfa nabiera dużego wigoru, niemal nerwowo reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a załączaniu przełożeń towarzyszy subtelne "kopnięcie". I odwrotnie, po włączeniu oszczędnego programu przyspiesza nieco leniwie, a skrzynia bardzo wcześnie wrzuca kolejne biegi. Ta ostatnia zasługuje na osobne słowa uznania: z jednej strony odznacza się miękką, łagodną pracą przy spokojnej jeździe, z drugiej potrafi szybko zrzucić kilka biegów naraz.

Prawie bez wyrzeczeń

Charakterystyczny design Alfy ma jeden istotny skutek uboczny: ograniczoną widoczność z miejsca kierowcy, zarówno z uwagi na grube słupki, jak i niską tylną szybę. Przydałoby się zamocowanie lusterek na poszyciach drzwi oraz system kamer 360˚ (jest tylko cofania). Poza tym kabina jest przestronna, a bagażnik - duży i ustawny.

Zdjęcie

Rozczarowanie: zbyt wątłe wyprofilowanie bazowych foteli. /Motor
Rozczarowanie: zbyt wątłe wyprofilowanie bazowych foteli.
/Motor

Zdjęcie

Wygodne wsiadanie, kanapa z dobrym podparciem ud i sporo miejsca. Minus za wysoki tunel środkowy. Przydatne: dodatkowe porty USB. W opcji jest też gniazdko 230 V. /Motor
Wygodne wsiadanie, kanapa z dobrym podparciem ud i sporo miejsca. Minus za wysoki tunel środkowy. Przydatne: dodatkowe porty USB. W opcji jest też gniazdko 230 V.
/Motor

Korzystnie wypada również ergonomia miejsca kierowcy (choć warto dopłacić do sportowych foteli) i wyjątkowo czytelny kokpit. Trudno jedynie oprzeć się wrażeniu, że jego stylizację Włosi potraktowali po macoszemu, tym razem bardziej skupiając się na technice.

Zdjęcie

Foremny i pojemny – bagażnik mieści 525 l. „Dojazdówka” w opcji. /Motor
Foremny i pojemny – bagażnik mieści 525 l. „Dojazdówka” w opcji.
/Motor

Ale było warto, bo Stelvio - zwłaszcza w obliczu boomu na SUV-y - ma niemal wszystko, by zapewnić Alfie odrodzenie.

Dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa, dane testowe: Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4

 Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2143 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna210 KM/3750
Maks. moment obrotowy470 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość496/190/163 cm
Rozstaw osi282 cm
Średnica zawracania11,7 m
Masa/ładowność1659/641 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)525 l/b.d.
Poj. zbiornika paliwa64 l (ON)
Opony235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,6 s
Zużycie paliwa*5,5/4,4/4,8
Zasięg1330 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h61,7 dB
Zużycie paliwa*9,1/6,7/7,9
Rzeczywisty zasięg810 km
Cena193 700 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km);
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

ALFA ROMEO STELVIO SUPER 2.2 DIESEL AT8 Q4: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Alfa Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4
210 KM, 0-100 km/h: 6,6 s
193 700 zł

BMW X3 20d xDrive Steptronic
190 KM, 0-100 km/h: 8,1 s
191 377 zł

Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic
190 KM, 0-100 km/h: 7,9 s
192 000 zł

Audi jest najlepiej wykonane, BMW przestronne, ale przestarzałe, Alfa - najszybsza i najlepiej wyposażona.

ALFA ROMEO STELVIO SUPER 2.2 DIESEL AT8 Q4: PLUSY I MINUSY

+ przestronne i funkcjonalne nadwozie
+ zwinność
+ osiągi
+ niskie zużycie paliwa

- ograniczona widoczność
- przeciętne fotele
- drobne braki na liście opcji (head-up, kamery 360˚)

Zdjęcie

Stelvio jest zwrotne i ma duże lusterka boczne. Z uwagi na niską szybę warto jednak dokupić kamerę cofania. /Motor
Stelvio jest zwrotne i ma duże lusterka boczne. Z uwagi na niską szybę warto jednak dokupić kamerę cofania.
/Motor

ALFA ROMEO STELVIO SUPER 2.2 DIESEL AT8 Q4: PODSUMOWANIE

Dopracowana, funkcjonalna, przyjemna w prowadzeniu - Alfa może śmiało konkurować z niemieckimi rywalami.

Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4

liczba zdjęć: 73

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 21/2017

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – OPINIE O SAMOCHODACH

Alfa Romeo GT (2004-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również