Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro - test

Piątek, 18 listopada 2016 (14:20)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Po niemal 4 latach Audi odświeżyło gamę A3, w tym 5-drzwiowego Sportbacka. Wprowadzone zmiany można określić „techniczną aktualizacją”.

Zdjęcie

Odmiana quattro w układzie przeniesienia napędu na tylne koła korzysta z najnowszego sprzęgła typu Haldex. Nadwozie A3 zapewnia kierowcy dobrą widoczność. /Motor
Odmiana quattro w układzie przeniesienia napędu na tylne koła korzysta z najnowszego sprzęgła typu Haldex. Nadwozie A3 zapewnia kierowcy dobrą widoczność.
/Motor

O rewolucji absolutnie nie ma mowy. I w sumie nie było takiej potrzeby, ponieważ w momencie premiery 4 lata temu A3 przejęło wszystkie najnowsze i najlepsze komponenty dostępne w Grupie Volkswagena. Łącznie z modułową platformą MQB, z której po nim skorzystało już 8 aut.

Sportback na rynek przybył pół roku później. Na dodaniu pary drzwi do 3-drzwiowego A3 się nie skończyło. Auto stało się o 7 cm dłuższe, a rozstaw osi, dzięki dobrodziejstwu MQB, urósł o 4 cm (do 264 cm). Skorzystali na tym pasażerowie i ich bagaże, na które znalazło się o 15 l więcej miejsca (380 l).

Reklama

Zdjęcie

Wraz z modernizacją dodano pięć nowych kolorów. „Szary Daytona” (na zdjęciu) występuje tylko w modelach S line. /Motor
Wraz z modernizacją dodano pięć nowych kolorów. „Szary Daytona” (na zdjęciu) występuje tylko w modelach S line.
/Motor

Uzupełnione wyposażenie

Odnowione A3 najłatwiej poznać po przednich lampach z ostrym wcięciem u dołu. Co ważne, opcjonalnie dostępne są teraz światła LED typu Matrix, na bieżąco dostosowujące wiązkę do panujących warunków.

Ale to nie wszystko. Pojawiły się też nowe elementy z zakresu bezpieczeństwa aktywnego. Są to m.in. asystenci jazdy w korku i ruchu poprzecznego z tyłu, który podczas cofania ostrzega np. o aucie nadjeżdżającym z boku (potrafi też sam zahamować), oraz system automatycznego hamowania z rozpoznawaniem pieszych (działa do 65 km/h). Dostępne są również elektrycznie wysuwany hak oraz oparcie kanapy dzielone i kładzione w proporcji 40:20:40.

Zdjęcie

Jakość na najwyższym poziomie. Sportowa kierownica – zbyt mocno ścięta u dołu. Wszystkie podświetlenia są teraz w białym kolorze. /Motor
Jakość na najwyższym poziomie. Sportowa kierownica – zbyt mocno ścięta u dołu. Wszystkie podświetlenia są teraz w białym kolorze.
/Motor

Zdjęcie

[1] Przyciskiem na dźwigience kierunkowskazów uruchamia się asystenta pasa ruchu. [2] Nowość – jedno z dwóch wejść USB (opcja) umieszczone u dołu konsoli środkowej. /Motor
[1] Przyciskiem na dźwigience kierunkowskazów uruchamia się asystenta pasa ruchu. [2] Nowość – jedno z dwóch wejść USB (opcja) umieszczone u dołu konsoli środkowej.
/Motor

Mimo że cena modelu 2.0 TDI quattro rozpoczyna się od 128 900 zł, wcale nie rozpieszcza on wyposażeniem. Owszem, seryjnie ma m.in. światła ksenonowe, szyby sterowane elektrycznie, klimatyzację manualną, a nawet system multimedialny z 7-calowym, wysuwanym ekranem. Tyle że dopłaty wymagają elementy, wydawałoby się oczywiste, jak aluminiowe obręcze oraz... komputer pokładowy!

Zdjęcie

Nowe menu główne multimediów – bardzo czytelne. System działa bardzo płynnie, ale mógłby być bardziej przejrzysty. /Motor
Nowe menu główne multimediów – bardzo czytelne. System działa bardzo płynnie, ale mógłby być bardziej przejrzysty.
/Motor

Podobnie jak do tej pory, A3 po otwarciu drzwi imponuje jakością. Materiały są tak dobre, że spokojnie można by je stosować w modelach klasy wyższej. Do wnętrza zaprasza podświetlana listwa progowa (nowość), a po wciśnięciu przycisku startera ze szczytu konsoli środkowej wysuwa się ekran ulepszonego systemu MMI o zmienionej strukturze menu i z mniejszą liczbą przycisków wokół okrągłego kontrolera.

Największą nowością w kabinie jest "wirtualny kokpit", czyli 12,3-calowy ekran wbudowany w miejsce zegarów. Kosztuje 3160 zł, ma wysoką rozdzielczość i wyświetla dane z komputera pokładowego, telefonu, sprzętu audio oraz z nawigacji. Przekazuje też informacje o działaniu aktywnych systemów bezpieczeństwa.

Zdjęcie

Fotele A3 mogą być teraz zaopatrzone w masaż. Na zdjęciu: opcjonalne, sportowe. /Motor
Fotele A3 mogą być teraz zaopatrzone w masaż. Na zdjęciu: opcjonalne, sportowe.
/Motor

Zdjęcie

Miejsca niemal jak w obszernym VW Golfie. Dobre warunku dla dwójki. /Motor
Miejsca niemal jak w obszernym VW Golfie. Dobre warunku dla dwójki.
/Motor

Szybki i oszczędny

2-litrowy turbodiesel nadal rozwija 150 KM oraz 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szybko odpowiada na gaz i oszczędnie obchodzi się z paliwem - w czasie testu przeciętnie zużywał 6,0 l oleju napędowego na 100 km. Zapewnia też bardzo dobre osiągi (0-100 km/h w 8,2 s), a w średnim zakresie obrotów dysponuje tak dużą siłą, że sprawia wrażenie znacznie mocniejszego niż jest w rzeczywistości. Wada jest tylko jedna - pewna ospałość poniżej 1600 obr./min.

6-stopniowa skrzynia ręczna pracuje naprawdę precyzyjnie. Ma krótkie drogi, a wbicie kolejnego biegu wymaga przyłożenia tylko niewielkiej siły.

Zdjęcie

Bagażnik o pojemności od 380 do 1220 l. Oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 to nowa opcja. /Motor
Bagażnik o pojemności od 380 do 1220 l. Oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 to nowa opcja.
/Motor

Na sportowo

Testowany egzemplarz, wyposażony w 19-calowe obręcze z oponami o rozmiarze 235/35 i sportowe zawieszenie (obniżone o 2,5 cm) z opcjonalnymi adaptacyjnymi amortyzatorami, wygląda niemal jak 310-konne S3 Sportback. I podobnie do niego jeździ.

Ma więc dobrą trakcję i został zorientowany na kierowcę, któremu zapewnia mnóstwo frajdy. Kompaktowe Audi wyróżnia się też lekkością, znakomitą stabilnością nadwozia i układem kierowniczym (opcja: o zmiennym przełożeniu) pozwalającym świetne "czytać" jezdnię, choć w trybie "Dynamic" działającym nieco sztucznie. A3 imponuje również spokojem przy zmianie obciążenia w zakręcie i precyzją prowadzenia.

Niestety, coś za coś. Obniżone zawieszenie i ogromne koła powodują dudnienie spod podłogi nawet na łączeniu różnych rodzajów asfaltu. Na większych wyrwach w jezdni komfort podróżowania wyraźnie spada, i to niezależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy. Mimo to A3 Sportback po aktualizacji pozostaje świetnym samochodem, ale drogim i skromnie wyposażonym.

NOWOŚĆ - AUDI VIRTUAL COCKPIT

Zamiast zegarów - ekran o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczość 1440 x 540 pikseli. Kosztuje 3160 zł i wyświetla nie tylko obrotomierz i prędkościomierz, ale też wiele innych danych.

Zdjęcie

Standardowe prędkościomierz i obrotomierz, a między nimi np. dane o stacji radiowej. /Motor
Standardowe prędkościomierz i obrotomierz, a między nimi np. dane o stacji radiowej.
/Motor

Zdjęcie

Po wciśnięciu przycisku "View" oba zegary stają się małe, a na ekranie dominuje np. mapa. /Motor
Po wciśnięciu przycisku "View" oba zegary stają się małe, a na ekranie dominuje np. mapa.
/Motor

Zdjęcie

Pośrodku przekazywane są też dane z asystentów kierowcy, w tym z aktywnego tempomatu. /Motor
Pośrodku przekazywane są też dane z asystentów kierowcy, w tym z aktywnego tempomatu.
/Motor

AUDI A3 SPORTBACK w obecnej odsłonie pojawiło się na początku 2013 r. Użycie platformy MQB sprawiło, że można było o 4 cm wydłużyć jego rozstaw osi względem wersji 3d (260 cm).

Zdjęcie

AUDI A3 SPORTBACK w obecnej odsłonie pojawiło się na początku 2013 r. Użycie platformy MQB sprawiło, że można było o 4 cm wydłużyć jego rozstaw osi względem wersji 3d (260 cm). /Motor

AUDI A3 SPORTBACK 2.0 TDI QUATTRO: CENA NA TLE KONKURENTÓW

BMW 118d xDrive
150 KM, 0-100: 8,4 s
126 000 zł

Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro
150 KM, 0-100: 8,3 s
128 900 zł

Mercedes klasy A 200 d 4MATIC
136 KM, 0-100: 8,8 s
144 200 zł

Mimo że klasa A nie wybija się na tle rywali wyposażeniem, jest od nich dużo droższa. BMW ma z kolei lepszą cenę niż A3, ale nie oferuje seryjnie świateł ksenonowych.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro

 Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna150 KM/3500
Maks. moment obrotowy340 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość431/179/143 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1390/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)380/1220 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (ON)
Opony205/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Zużycie paliwa*5,9/4,4/5,0
Zasięg1100 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,3 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,9 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h64,9 dB →
Zużycie paliwa*7,3/4,7/6,0
Rzeczywisty zasięg920 km
Cena128 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

AUDI A3 SPORTBACK 2.0 TDI QUATTRO: PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ wysoka jakość wykonania, bardzo dobra widoczność, świetna pozycja kierowcy, spora przestrzeń z tyłu, pojemny bagażnik, nowoczesne multimedia

- wydatny tunel środkowy w drugim rzędzie siedzeń

UKŁAD NAPĘDOWY

+ bardzo dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa, precyzyjna skrzynia ręczna, duża siła w średnim zakresie obrotów, przyjemne brzmienie

- pewna słabość silnika poniżej 1600 obr./min

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy, bardzo neutralne i przewidywalne zachowanie w czasie jazdy, wydajne hamulce

- ograniczony komfort jazdy, dudnienie spod podłogi

WYPOSAŻENIE I CENA

+ dużo płatnych dodatków, dostępność wielu systemów bezpieczeństwa i pakietów serwisowych

- wysoka cena zakupu, skromne wyposażenie, tylko 2 lata gwarancji mechanicznej bez limitu km

AUDI A3 SPORTBACK 2.0 TDI QUATTRO: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Testowany samochód zaopatrzono w pakiet S line i opcjonalne, 19-calowe obręcze. Dzięki temu wygląda niemal jak usportowione Audi S3 Sportback. Niestety, wielkie koła negatywnie wpływają na komfort jazdy. /Motor
Testowany samochód zaopatrzono w pakiet S line i opcjonalne, 19-calowe obręcze. Dzięki temu wygląda niemal jak usportowione Audi S3 Sportback. Niestety, wielkie koła negatywnie wpływają na komfort jazdy.
/Motor

Odświeżone A3 zyskało przede wszystkim nowe elementy wyposażenia, głównie z zakresu bezpieczeństwa. To nadal świetnie wykonany, całkiem przestronny kompakt, który w odmianie 2.0 TDI quattro przekonuje bardzo dobrymi osiągami i trakcją oraz znakomitym prowadzeniem, co zawdzięcza m.in. sportowemu zawieszeniu. 19-calowe koła lepiej jednak "omijać szerokim łukiem".

Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro

liczba zdjęć: 61

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 32-33/2016

Audi A3 Sportback (2004-2013) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane: Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej