Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

Czwartek, 23 lutego (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2.

Zdjęcie

Tylny słupek dachowy Audi Q2 występuje w 6 różnych barwach. /Motor
Tylny słupek dachowy Audi Q2 występuje w 6 różnych barwach.
/Motor

Segment miejskich crossoverów rośnie w siłę. Napędza go przede wszystkim moda na auta "do wszystkiego". Czyli takie, które świetnie sprawują się w mieście, są funkcjonalne i potrafią zjechać z utwardzonej drogi.

Prawdziwe Audi

Reklama

Do tej pory wśród modeli tego typu brakowało samochodu premium z prawdziwego zdarzenia. Owszem, w ofercie są Jeep Renegade czy Mazda CX-3, będące w połowie drogi do aut "lepiej urodzonych", ale nie dają one poczucia obcowania z produktem najwyższej jakości.

Zdjęcie

Jakość, ergonomia i funkcjonalność – na bardzo wysokim poziomie. Deska rozdzielcza przypomina tę z modelu A3, ale nawiewy nie mają funkcji rozpraszania powietrza. /Motor
Jakość, ergonomia i funkcjonalność – na bardzo wysokim poziomie. Deska rozdzielcza przypomina tę z modelu A3, ale nawiewy nie mają funkcji rozpraszania powietrza.
/Motor

Z Q2 jest inaczej. Wystarczy zajrzeć do jego kabiny, która imponuje wykończeniem niespotykanym do tej pory w klasie miejskich crossoverów. Deska rozdzielcza, niemal bez zmian przejęta z modelu A3, robi wrażenie materiałami, spasowaniem oraz precyzją pracy wszelkich przełączników.

Zdjęcie

Nawigacja wyświetla mapy m.in. z widokiem satelitarnym. Przekazuje też informacje o natężeniu ruchu. (kliknij, żeby powiększyć)
/Motor

Q2 może być wyposażone w oświetlenie nastrojowe - jego elementy są "świecące", a nie podświetlane z góry - oraz systemy multimedialno-informacyjne o funkcjonalności choćby jak z luksusowego SUV-a Q7. Przykład? Cyfrowe wskaźniki czy nawigacja satelitarna przekazująca na bieżąco informacje o korkach i utrudnieniach w ruchu. Niestety, oba te elementy są bardzo drogie.

Zresztą w Q2 nawet komputer pokładowy wymaga dopłaty. Nie dość, że w wersji z czarno-białym wyświetlaczem kosztuje 930 zł, to jeszcze jest tzw. opcją wiązaną. Aby go nabyć, w konfiguratorze auta trzeba zaznaczyć dodatkowo MMI radio Plus w cenie 2140 zł.

Sztywno, bardzo sztywno

Jak na crossovera prześwit Q2 jest mały. 14,5 cm to o 1,5 cm mniej niż w Maździe CX-3 oraz o 2,5 cm mniej niż w Jeepie Renegade. Dlatego Q2 jest autem głównie na asfalt. I to najlepiej na równy. Szczególnie jeśli zostało zaopatrzone w sportowe zawieszenie (opcja za 1070 zł), wyraźnie obniżające komfort. Jest ono tak sztywne, że przenosi na nadwozie nawet delikatne pofałdowania jezdni. Ale trzeba mu oddać jedno - nieźle radzi sobie np. z progami zwalniającymi.

Pozytywne wrażenie robi za to wyciszenie kabiny. Silnik słychać dopiero na wysokich obrotach, zawieszenie nie hałasuje, a przy 100 km/h jest tak cicho (65,0 dB) jak w niektórych modelach klasy średniej.

Zdjęcie

Sportowe fotele z elektryczną regulacją lędźwiową są obszerne i naprawdę wygodne. /Motor
Sportowe fotele z elektryczną regulacją lędźwiową są obszerne i naprawdę wygodne.
/Motor

Każde Q2 korzysta z progresywnego układu kierowniczego. Jak to działa? Im dalej od położenia środkowego, tym staje się on bardziej bezpośredni. To rozwiązanie pomaga nie tylko w manewrach, ale też sprawia, że Audi szybko przekazuje ruchy kierownicy do kół. Na dodatek układ kierowniczy crossovera pozwala na bezproblemowe wyczucie tego, co się z nimi dzieje.

Zdjęcie

Z tyłu jest całkiem przestronnie, ale dostęp ogranicza wąski otwór drzwi. /Motor
Z tyłu jest całkiem przestronnie, ale dostęp ogranicza wąski otwór drzwi.
/Motor

Q2 prowadzi się bardzo posłusznie i prawie nie wykazuje śladów podsterowności. W porównaniu do innych modeli ze swojego segmentu na drodze zachowuje się jak auto sportowe. Na granicy przyczepności daje się łatwo kontrolować i absolutnie nie zaskakuje gwałtownymi reakcjami.

Hamulce są wydajne i odporne na przegrzanie, a ESP zostało dobrze dostrojone. Co ważne, możne je "uśpić" (tryb Sport) lub całkowicie dezaktywować. Na wilgotnej nawierzchni irytuje jednak słaba trakcja przy próbie ostrego zrywu.

Zdjęcie

405 l pojemności to dobry wynik. Podłoga po uniesieniu powinna opierać się o te „wypustki”. Ale opada. /Motor
405 l pojemności to dobry wynik. Podłoga po uniesieniu powinna opierać się o te „wypustki”. Ale opada.
/Motor

Dobra dynamika

Na razie po stronie benzynowej w Q2 dostępny jest tylko silnik 1.4 TFSI. To jedna z najlepszych jednostek w swojej klasie pojemnościowej. Także w crossoverze Audi ma mnóstwo plusów, jak wysoka kultura pracy, przyjemne brzmienie i łatwość wchodzenia na obroty. Zapewnia bardzo dobre osiągi - do 100 km/h rozpędza auto w 8,4 s - i  ma do pary znakomitą, 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową S tronic (opcja w cenie 9100 zł). Jest ona bardzo sprawna - zmienia biegi płynnie i bez szarpnięć. Można jej tylko zarzucić, że na kickdown odpowiada z pewną zwłoką. Ale i na to jest sposób. Przed manewrem wyprzedzania wystarczy zmienić tryb na S, aby redukcja biegów (np. z 5. na 2.) odbyła się naprawdę szybko. W ustawieniu S przekładnia nie trzyma bezsensownie długo danego biegu i przy braku zmiany położenia pedału gazu po chwili wrzuca wyższe przełożenie. Tryb ręczny działa bardzo szybko, nie daje jednak kierowcy pełnej niezależności i ingeruje w jego poczynania.

Zdjęcie

Q2 Sport z pakietem S Line wyróżnia się innymi zderzakiem i wzorem 17-calowych obręczy. /Motor
Q2 Sport z pakietem S Line wyróżnia się innymi zderzakiem i wzorem 17-calowych obręczy.
/Motor

Mały crossover Audi to auto modne, oryginalne i bardzo dopracowane. Niestety, w Polsce zapewne nie będzie często gościł na ulicach, ponieważ przy okazji jest drogi i słabo wyposażony. Ale bycie modnym nigdy nie było tanie...

Zdjęcie

1,4-litrowy silnik ma układ odłączania 2 cylindrów. W mieście zużywa 9-10 l/100 km, a na autostradzie przy 140 km/h – około 9 l. /Motor
1,4-litrowy silnik ma układ odłączania 2 cylindrów. W mieście zużywa 9-10 l/100 km, a na autostradzie przy 140 km/h – około 9 l.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport

 Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna150 KM/5000
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość419/179/151 cm
Rozstaw osi260 cm
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1280/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)405/1050 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s
Zużycie paliwa*6,3/4,6/5,2
Zasięg960 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB
Zużycie paliwa*9,6/5,7/7,7
Rzeczywisty zasięg640 km
Cena122 200 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Jeep Renegade 1.4 Tmair aut. Limited
140 KM, 0-100: 11,0 s
98 600 zł

Mazda CX-3 2.0 6AT SkyPassion
150 KM, 0-100: 9,6 s
100 900 zł

Audi Q2 1.4 TFSI S tronic
150 KM, 0-100: 8,5 s
104 100 zł

AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: PLUSY I MINUSY

+ świetna jakość
+ bardzo pewne prowadzenie
+ dynamiczny silnik
+ całkiem obszerna kabina
+ dobre wyciszenie nadwozia

- bardzo wysoka cena
- sztywne zawieszenie

AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Audi Q2 /Motor

Q2 ma mnóstwo zalet, należą do nich m.in. wysoka jakość i świetne prowadzenie, ale kosztuje bardzo dużo.

Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport

liczba zdjęć: 61

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 47/2016

Używane Audi Q5 (2008-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Audi Q7 (2005-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro – TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 Allure – test

    W kolejny rok produkcji crossover Peugeota wjeżdża z lepszym wyposażeniem i bardziej wyrazistym wyglądem. Ale czy to wystarczy na następne kilka lat obecności na rynku? więcej