Audi S8 - test

Wtorek, 7 czerwca 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Najszybsza odmiana Audi A8 to prawdziwy wilk w owczej skórze – wyglądem nie różni się bardzo od pozostałych wersji, osiągami bije je na głowę.

Zdjęcie

Wyglądem eleganckie S8 nie różni się bardzo od słabszych wersji Audi A8. /Motor

Spośród najpopularniejszych luksusowych limuzyn Audi A8 wyróżnia się sportowym charakterem. Prowadzi się lepiej niż pozostała dwójka (BMW serii 7 i Mercedes klasy S), choć nie dorównuje im komfortem jazdy.

Wersją szczególną, towarzyszącą A8 od czasu pierwszej odsłony z 1996 r., jest usportowione S8. Wypróbowaliśmy jego najnowsze wydanie.

Reklama

Delikatne zmiany

Z zewnątrz S8 niewiele różni się od A8. Można je rozpoznać tylko po detalach, takich jak inne zderzaki, poczwórny wydech czy charakterystyczny kolor lusterek i wypełnienia grilla. Dla wielu osób taki dyskretny wygląd jest sporą zaletą Audi.

Zdjęcie

Kokpit S8 jest wzorowy pod względem wykonania, wykończenia i jakości użytych materiałów, ale także w kwestii ergonomii. /Motor
Kokpit S8 jest wzorowy pod względem wykonania, wykończenia i jakości użytych materiałów, ale także w kwestii ergonomii.
/Motor

Wewnątrz S8 też się zbytnio nie wyróżnia. Fani rozpoznają je po szarych tarczach wskaźników i wykończeniu kokpitu włóknem węglowym, ale reszta kabiny jest jak w pozostałych odmianach - tylko lepiej wyposażona. Bo i po co większe zmiany, skoro to jedno z najlepszych wnętrz w świecie motoryzacji - perfekcyjnie zmontowane i wykończone.

Zdjęcie

[1] Wysuwane głośniki systemu Bang&Olufsen (kosztującego aż... 30 tys. zł). [2] Sterowanie komfortowymi tylnymi fotelami w podłokietniku (dopłata ponad 16 tys. zł). Wyżej – panel 4-strefowej klimatyzacji. /Motor
[1] Wysuwane głośniki systemu Bang&Olufsen (kosztującego aż... 30 tys. zł). [2] Sterowanie komfortowymi tylnymi fotelami w podłokietniku (dopłata ponad 16 tys. zł). Wyżej – panel 4-strefowej klimatyzacji.
/Motor

Jeszcze więcej sportu

Ale najważniejsze kryje się pod maską S8. Silnik ma pojemność 4,0 l i dwie turbosprężarki, dzięki którym rozwija aż 520 KM mocy. Równie imponujący jest moment obrotowy - 650 Nm dostępne w zakresie 1700-5500 obr./min.

Błyskawiczna reakcja na dodanie gazu i wyjątkowo sprawna przekładnia automatyczna (8-biegowa), stały napęd 4x4 oraz funkcja Launch Control - wszystko to przekłada się na fenomenalne osiągi. Producent obiecuje przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1 s, ale podczas naszych pomiarów Audi regularnie osiągało tę prędkość w czasie zaledwie 3,8 s! Dla porównania, 571-konny Mercedes SLS potrzebował 3,9 s, a 573-konny Aston Martin V12 Vantage S - 4,2 s. Mimo że nie są ponad 5-metrowymi sedanami o masie 2 ton.

Jeszcze większe wrażenie robi zachowanie tej limuzyny na krętej trasie. Seryjne pneumatyczne zawieszenie (obniżone o 1 cm w stosunku do tego w A8) utrzymuje auto w ryzach, nie pozwalając na większe przechyły w łukach. System Audi drive select pozwala konfigurować pracę silnika, automatu, zawieszenia, układu kierowniczego itp. W trybie "dynamic" wszystkie te elementy działają niemal wyczynowo. S8 staje się superzwinne, posłuszne poleceniom kierowcy, stabilne, a zakręty pokonuje szybciej niż niejeden samochód sportowy.

Świetną trakcję na wyjściu z zakrętu zapewnia sportowa "szpera", kierująca więcej mocy na to z tylnych kół, które ma lepszą przyczepność.

Zdjęcie

Superwygodne siedzenia w obu rzędach. Tylne sportowe fotele wymagają dopłaty. Nieco brakuje miejsca na nogi jadących z tyłu. /Motor
Superwygodne siedzenia w obu rzędach. Tylne sportowe fotele wymagają dopłaty. Nieco brakuje miejsca na nogi jadących z tyłu.
/Motor

Sport nieekstremalny

Mimo takiego charakteru S8 pozostaje komfortową limuzyną. Nawet w najtwardszym ustawieniu zupełnie sprawnie tłumi wstrząsy, a w pozostałych zapewnia wygodę nieosiągalną dla większości aut na rynku.

O komfort akustyczny dba system aktywnej redukcji hałasu, dzięki któremu przy 130 km/h głośność we wnętrzu wynosi 65,5 dB, czyli tyle, co w sportowych autach przy 50 km/h. Może nawet zbyt skuteczny - ładny dźwięk V8 nie powinien być tak wygłuszony, przynajmniej w trybie dynamic.

Zdjęcie

Nawet bagażnik Audi S8 jest szlachetnie wykończony. Jego pojemność to 520 l. /Motor
Nawet bagażnik Audi S8 jest szlachetnie wykończony. Jego pojemność to 520 l.
/Motor

Funkcja pracy na czterech cylindrach sprawia, że spokojnie pokonując trasę, auto zużywa ok. 9 l na 100 km. Dynamiczna jazda po mieście daje już jednak wynik na poziomie 20-25 l/100 km.

Jednak i on jest akceptowalny, kiedy auto kosztuje ponad 560 tys. zł (testowany egzemplarz to już blisko 800 tys. zł).

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Audi S8

 Audi S8
Silnikbenzynowy, biturbo
Pojemność skokowa3993 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna520 KM/5800
Maks. moment obrotowy650 Nm/1700
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość515/195/146 cm
Rozstaw osi299 cm
Średnica zawracania12,7 m
Masa/ładowność1990/600 kg
Pojemność bagażnika520 l
Poj. zbiornika paliwa82 l (Pb 98)
Opony265/40 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h3,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*13,2/7,2/9,4
Teoretyczny zasięg870 km
Dane testowe*14,6/9,2/11,9
Rzeczywisty zasięg680 km
Cena561 040 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

AUDI S8: PLUSY I MINUSY

+ fenomenalne osiągi
+ rewelacyjne prowadzenie - jak w lżejszych o połowę autach
+ wysoki komfort jazdy
+ bogate wyposażenie
+ niesamowita jakość wykończenia

- astronomiczna cena zakupu
- drogie dodatki
- zbyt mocno wygłuszony dźwięk silnika

Zdjęcie

Z tyłu sportowa odmiana Audi A8 wyróżnia się „dyfuzorem” z dwiema podwójnymi końcówkami układu wydechowego. /Motor
Z tyłu sportowa odmiana Audi A8 wyróżnia się „dyfuzorem” z dwiema podwójnymi końcówkami układu wydechowego.
/Motor

AUDI S8: PODSUMOWANIE

Audi S8 - najbardziej dynamiczna z luksusowych limuzyn - imponuje właściwie pod każdym względem.

Audi S8

liczba zdjęć: 47

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 51-52/2016

Audi A8 D2 (1994-2002) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion - test

    Zamiast kolejnego liftingu – drobne korekty. W kolejny sezon Mazda 6 wjeżdża z bogatszym wyposażeniem i skuteczniej wyciszoną kabiną. więcej