BMW 116i - test

Środa, 5 sierpnia 2015
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W imię oszczędności bazowa odmiana „jedynki” po liftingu otrzymała 3-cylindrowy silnik turbo. Niestety, efekt jest odwrotny do zamierzonego.

Zdjęcie

Po zmianach najmniejsze BMW prezentuje się bardziej agresywnie. W opcji pojawiły się w pełni diodowe reflektory. /Motor
Po zmianach najmniejsze BMW prezentuje się bardziej agresywnie. W opcji pojawiły się w pełni diodowe reflektory.
/Motor

Od kilku lat 3-cylindrowe jednostki przeżywają renesans - w pogoni za niższym zużyciem paliwa (przynajmniej "na papierze") trafiają do coraz większych aut. Jako pierwszy producent premium, na wprowadzenie takiego silnika zdecydowało się BMW, najpierw w nowym Mini, później w serii 2 , a teraz również w odnowionych seriach 1 i 3.

Zdjęcie

Zmiany w kabinie ograniczyły się do nowych okładzin. Świetny montaż, prosta obsługa i niska, sportowa pozycja za kierownicą.
/Motor

Zdjęcie

Doskonale wyprofilowane fotele o szerokim zakresie regulacji.
/Motor

Zdjęcie

Dużo miejsca nad głową, przeciętnie na kolana, wąski otwór drzwi.
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik – wystarczająco pojemny (360 l) i foremny, ale z wysokim progiem (70 cm).
/Motor

Sztuka dla sztuki

W przypadku "jedynki" korzysta z niego bazowa wersja 116i, która zastępuje wcześniejszą 114i. Zamiast 4-cylindrowej jednostki 1.6 turbo (102 KM) pod jej maską pracuje 1,5-litrowy silnik R3, również turbo, o mocy 109 KM. Maksymalny moment pozostał bez zmian (180 Nm) i jest dostępny niemal przy tych samych obrotach. Według danych fabrycznych nowe 116i jest o włos szybsze od 114i, a przy tym zużywa średnio do 0,5 l paliwa na 100 km mniej.

Subiektywnie BMW wydaje się jednak słabsze niż wskazują na to pomiary. Niewielki silnik ospale reaguje na gaz i z trudem zmaga się z ważącym blisko 1400 kg samochodem. Do okolic 3000 obr./min zdecydowanie brakuje mu ciągu, a i później jest niewiele lepiej. Sytuację pogarszają stanowczo za długie przełożenia ręcznej, 6-stopniowej skrzyni. W efekcie jazda 116i nie należy do przyjemnych - trudno w płynny sposób dynamicznie ruszyć lub zmienić bieg.

Nie najlepiej jest też z kulturą pracy: w dziedzinie ograniczania wibracji lepiej wypada relatywnie tani Ford Focus. Co gorsza, inżynierskie zabiegi wcale nie przekładają się na niższe zużycie paliwa. Sprawna jazda po zatłoczonym mieście to około 9-10 l/100 km, spokojna w trasie - ok. 5,5 l/100 km.

Sportowe geny

Wyróżnikiem BMW na tle innych kompaktów pozostaje sportowy charakter: kierowca siedzi nisko, w dobrze skrojonym fotelu sąsiadującym z wysokim tunelem i trzyma w dłoniach grubą kierownicę. Szkoda, że przy ustawianiu siedzenia trzeba wybierać - albo za daleko od pedału sprzęgła, albo zbyt blisko kierownicy, która w dodatku zasłania wskaźniki. Sam kokpit ma skromną formę, ale wciąż zwraca uwagę nienaganną jakością wykończenia i czytelnym rozplanowaniem instrumentów.

Największym atutem tylnonapędowej serii 1 jest jednak zwinne, pewne prowadzenie, i to bez uszczerbku na komforcie jazdy. Jej układ kierowniczy świetnie "waży" w dłoniach, a zawieszenie nie pozwala na żadne niepokojące ruchy nadwozia. Jednocześnie starannie i cicho tłumi nierówności.

Lepszy wybór

Poza zmianami w wyglądzie i palecie silnikowej lifting "jedynki" ograniczył się głównie do wzbogacenia wyposażenia. Nadal wiele elementów wymaga wysokiej dopłaty (składane i dzielone oparcie kanapy: 873 zł, czujniki parkowania: 2839 zł). W pierwszej kolejności warto jednak dołożyć do wersji 118i z silnikiem o mocy 136 KM (od 97 800 zł).

Zdjęcie

Nowe, zachodzące na klapę tylne lampy poszerzają optycznie karoserię zmodernizowanej serii 1. /Motor
Nowe, zachodzące na klapę tylne lampy poszerzają optycznie karoserię zmodernizowanej serii 1.
/Motor

BMW 116i: PODSUMOWANIE

Plusy

  • całkiem przestronna kabina,
  • bardzo wysoka jakość wykonania,
  • pewne prowadzenie,
  • skuteczne hamulce,
  • bogata lista opcji.

Minusy

  • ograniczona widoczność do tyłu,
  • słaba dynamika,
  • niska kultura pracy silnika,
  • nadmierne zużycie paliwa,
  • wysoka cena.

116i to przykład bazowej wersji, którą lepiej omijać - ten samochód potrzebuje większego silnika.

NOWY TRZYCYLINDROWY SILNIK

Zdjęcie

silnik 3-cylindrowy turbo BMW /Motor

Znany między innymi z Mini
1,5-litrowy silnik R3 turbo (109 i 136 KM)
zastąpił bazowe odmiany 4-cylindrowej
jednostki 1.6 turbo (102 i 136 KM).
Nadal służy ona jednak do napędu
wersji 120i (177 KM).




BMW 116i

liczba zdjęć: 39

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: BMW 116i

BMW 116i 
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1499 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna109 KM/4500
Maks. moment obrotowy180 Nm/1250
Napędtylny
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe wentylowane/tarczowe
Długość/szerokość/wysokość433/177/142 cm
Rozstaw osi269 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1380/490 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)360/1200 l
Poj. zbiornika paliwa52 l (Pb 95)
Opony195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h59,5 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*6,7/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg980 km
Dane testowe*9,3/5,3/7,3
Rzeczywisty zasięg710 km
Cena93 300 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 26/2015

Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A - SAMOCHODY UŻYWANE

Używane BMW serii 1 E81-E88 (2004-2011) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • BMW X4 M40i - test

    Zwiększony prześwit zwykle oznacza brak sportowego charakteru. Jednak nie w przypadku topowego BMW X4. więcej