BMW X4 xDrive35d - test

Czwartek, 22 września 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

BMW X4 xDrive35d chce być jednym autem do wszystkiego. Dlatego ma tył w stylu coupe, podniesione zawieszenie, a pod maską – aż 313-konnego turbodiesla.

Zdjęcie

Pakiet sportowy M, w jaki „ubrano” X4, wymaga dopłaty 18 254 zł. Obejmuje m.in. zderzaki i nakładki progowe. /Motor
Pakiet sportowy M, w jaki „ubrano” X4, wymaga dopłaty 18 254 zł. Obejmuje m.in. zderzaki i nakładki progowe.
/Motor

Przed pojawieniem się odmiany M40i, która zadebiutowała na tegorocznej wystawie w Detroit, to właśnie xDrive35d było najszybszym X4. Napędzane 313-konnym turbodieslem nadal robi zresztą ogromne wrażenie.

Jego 3-litrowy, podwójnie doładowany silnik zachwyca wysoką kulturą pracy, spontaniczną reakcją na gaz i niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo. W końcu inaczej nie sposób nazwać średniego wyniku na poziomie 8,9 l/100 km. Oczywiście przy spokojnej jeździe.

Reklama

Zdjęcie

Ten silnik jest znakomity pod każdym względem. Przy szybkiej jeździe w trasie zużywa poniżej 10 l paliwa na 100 km. /Motor
Ten silnik jest znakomity pod każdym względem. Przy szybkiej jeździe w trasie zużywa poniżej 10 l paliwa na 100 km.
/Motor

Wrażenie robi również łatwość, z jaką turbodiesel X4 wkręca się na obroty, co potwierdzają tylko liczby. Przy 1500 obr./min buzuje w nim aż 630 Nm i  utrzymuje się na tym samym poziomie do 2500 obr./min.

Co ciekawe przy 4400 obr./min, kiedy silnik osiąga swoje 313 KM, do dyspozycji kierowcy nadal pozostaje niebywałe 450 Nm.

Zresztą ze świecą szukać drugiego turbodiesla, który wkręcałby się aż na 5500 obr./min. I to z dużą łatwością, a na dodatek brzmiałby równie rasowo i bez "wysokoprężnego klekotu".

Zdjęcie

Choć jakość materiałów jest wysoka, konsola środkowa pod naciskiem wyraźnie skrzypi. Fantastyczne ergonomia i funkcjonalność. /Motor
Choć jakość materiałów jest wysoka, konsola środkowa pod naciskiem wyraźnie skrzypi. Fantastyczne ergonomia i funkcjonalność.
/Motor

Zdjęcie

[1] Łatwiej się nie da. Pokrętło świateł i włączniki lamp przeciwmgłowych. [2] Na ekranie systemu multimediów można wyświetlać aktualne dane dotyczące m.in. kierunku jazdy, czy działania napędu xDrive. [3] Pod przesuwaną klapką w konsoli środkowej znalazło się miejsce na dwa kubki. /Motor
[1] Łatwiej się nie da. Pokrętło świateł i włączniki lamp przeciwmgłowych. [2] Na ekranie systemu multimediów można wyświetlać aktualne dane dotyczące m.in. kierunku jazdy, czy działania napędu xDrive. [3] Pod przesuwaną klapką w konsoli środkowej znalazło się miejsce na dwa kubki.
/Motor

Sportowy turbodiesel

100 km/h na liczniku X4 pojawia się już po 5,4 s, co oznacza wprawdzie o 0,2 s gorszy czas niż deklaracje producenta, ale i tak sprawia, że to bardzo szybkie auto. Na rozpędzenie się do 180 km/h BMW potrzebuje z kolei 18,2 s, czyli raptem o 1,4 s więcej od 300-konnego, sportowego Subaru WRX STI.

Zdjęcie

Bardzo dobre fotele (opcja). Elektryczna regulacja – za dopłatą. /Motor
Bardzo dobre fotele (opcja). Elektryczna regulacja – za dopłatą.
/Motor

Zdjęcie

2-osobowa kanapa. Dużo miejsca na nogi, ale nad głowami – średnio. /Motor
2-osobowa kanapa. Dużo miejsca na nogi, ale nad głowami – średnio.
/Motor

Silnik do pary ma 8-biegowy automat - jeden z najlepszych na rynku. Na jego pracę wyraźnie wpływa wybrany tryb jazdy. W ustawieniach Comfort i Eco Pro biegi zmienia gładko i bez szarpnięć, dbając oczywiście o jak najszybsze wbicie tego najwyższego. W Sport, a w szczególności w Sport+ zwleka ze zmianą przełożenia, wrzucenie kolejnego kwitując delikatnym szarpnięciem. Tryb ręczny, obsługiwany m.in. łopatkami przy kierownicy, działa praktyczne natychmiastowo.

Świetne połączenie

Na drodze w podstawowych trybach X4 łagodnie pokonuje nawet spore niedoskonałości asfaltu, w czym pomaga mu adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia. Wygodę nieco obniżają jedynie krótkie nierówności poprzeczne, na co wpływ mają jednak 19-calowe obręcze testowanego auta.

W codziennej jeździe na korzyść BMW przemawia też dobre wyciszenie wnętrza. Szumy pochodzące spod podłogi, jak i powietrza owiewającego nadwozie utrzymują się bowiem na niewysokim poziomie.

Zdjęcie

Bagażnik ma pojemność 500-1400 l. Oparcie kanapy: składane w proporcji 40:20:40. /Motor
Bagażnik ma pojemność 500-1400 l. Oparcie kanapy: składane w proporcji 40:20:40.
/Motor

Choć X4 xDrive35d prowadzi się jak usportowiony crossover, pod względem właściwości jezdnych nieco mu brakuje do poziomu Porsche Macana. Owszem, jest stabilne na wprost, chętnie zmienia kierunek i wpisuje się w zakręty, jednak przy szybkiej jeździe wymaga sporo precyzji. Tym bardziej że dość wcześnie zaczyna płużyć przodem w skręcie, a na zmianę obciążenia reaguje zarzucaniem tyłem.

Trakcja w X4 (napęd 4x4) jest bardzo dobra. Na wyjściu z zakrętu czuć zaś wyraźną preferencję tylnej osi, przy której znalazł się seryjny układ aktywnego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: BMW X4 xDrive35d

 BMW X4 xDrive35d
Silnikdiesel, biturbo
Pojemność skokowa2993 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna313 KM/4400
Maks. moment obrotowy630 Nm/1500
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość467/188/162 cm
Rozstaw osi281 cm
Średnica zawracania11,9 m
Masa/ładowność1860/580 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)500/1400 l
Poj. zbiornika paliwa67 l (ON)
Opony245/45 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna247 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h63,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*6,7/5,5/6,0
Teoretyczny zasięg1120 km
Dane testowe*11,0/6,7/8,9
Rzeczywisty zasięg760 km
Cena272 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

BMW X4 xDrive35d: PLUSY I MINUSY

+ wyśmienite osiągi
+ świetna reakcja silnika na gaz
+ niewygórowane zużycie paliwa
+ bardzo szybki automat
+ dobry ogólny komfort jazdy
+ pewne prowadzenie
+ wydajne hamulce

- ograniczona przestrzeń na głowy pasażerów kanapy
- tylko dwa miejsca z tyłu
- wysoka cena

BMW X4 xDrive35d: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Przednie światła – jak w BMW X3. Seryjne są biksenonowe. W pełni LED-owe za dopłatą 9431 zł. /Motor
Przednie światła – jak w BMW X3. Seryjne są biksenonowe. W pełni LED-owe za dopłatą 9431 zł.
/Motor

X4 xDrive35d to auto do wszystkiego, choć nie bez wad. Jest bardzo szybkie, wygodne i wszechstronne.

BMW X4 xDrive35d

liczba zdjęć: 86

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 15/2016

BMW X3 E83 (2003-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane BMW X3 F25 (2010-) – OPINIE O SAMOCHODACH

BMW X5 E53 (2000-2006) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 S-Cross, Toyota C-HR - porównanie

    Toyota od wielu lat oferuje sporego SUV-a RAV4, ale na kompaktowego crossovera kazała klientom długo czekać. Sprawdziliśmy, czy było warto. więcej