Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive – test

Środa, 21 grudnia 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Dwulitrowy diesel o mocy 150 KM i 6-biegowa przekładnia manualna to zespół napędowy, który jak ulał pasuje do minivana Citroena.

Zdjęcie

Dzięki dużej powierzchni szyb widoczność z auta jest bardzo dobra. /Motor
Dzięki dużej powierzchni szyb widoczność z auta jest bardzo dobra.
/Motor

Gama jednostek napędowych Citroena Grand C4 Picasso składa się z dwóch silników benzynowych (1.2 130 KM, 1.6 165 KM) oraz trzech diesli (1.6 100/120 KM, 2.0 150 KM).

Do tego sporego, ważącego ponad 1,4 tony samochodu najlepiej pasuje największy silnik wysokoprężny. Jest oferowany w połączeniu z 6-biegowym "automatem" lub skrzynią manualną o takiej samej liczbie przełożeń.

Reklama

Tym razem testujemy francuskiego minivana z tą drugą przekładnią.

Zdjęcie

Wzór oraz kolor czytelnych wskaźników można zmieniać. Kierownica jest przeładowana przyciskami i pokrętłami, ale do ich obsługi da się w sumie łatwo przyzwyczaić. Jakość wykonania: dobra. Osoby jadące z przodu mają do dyspozycji regulację lędźwiową i funkcję masażu. /Motor
Wzór oraz kolor czytelnych wskaźników można zmieniać. Kierownica jest przeładowana przyciskami i pokrętłami, ale do ich obsługi da się w sumie łatwo przyzwyczaić. Jakość wykonania: dobra. Osoby jadące z przodu mają do dyspozycji regulację lędźwiową i funkcję masażu.
/Motor

Łagodny charakter

150 KM to akurat tyle, by z Grand C4 Picasso uczynić samochód wystarczająco dynamiczny nawet podczas jazdy z kilkoma pasażerami i bagażem na pokładzie.

Zdjęcie

Cichy, kulturalnie pracujący, dynamiczny oraz ekonomiczny diesel 2.0 – doskonały silnik dla tego auta. (kliknij, żeby powiększyć)
/Motor

Podczas pomiarów przyspieszenia auto rozpędziło się od 0 do 100 km/h w identycznym czasie, jak podaje producent w danych technicznych. Wprawdzie 11,1 s do "setki" nie jest wynikiem imponującym, ale szczególnie w przypadku takiego samochodu jak minivan zdecydowanie bardziej liczy się elastyczność. A w tej dziedzinie Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi - mimo, że nie jest najszybszy wśród minivanów w tej klasie mocy - nie ma się czego wstydzić. Turbodiesel ma dość siły, by nawet podczas szybkiej jazdy autostradą płynnie przyspieszać bez konieczności redukcji. Do tego pracuje bardzo spokojnie i cicho.

Sześciobiegowa skrzynia ma dobrze dobrane przełożenia, a biegi zmienia się płynnie i precyzyjnie - dopóki nie chce się tego robić za szybko lub brutalnie.

Dużym plusem jednostki 2.0 BlueHDi jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie spalanie wynosi poniżej 5 l/100 km, a na autostradzie, przy prędkości ok. 140 km/h, i w ruchu miejskim - nieco ponad 7 l/100 km.

Średnio podczas całego testu zużycie paliwa wyniosło 6,1 l/100 km, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 55 l daje realny zasięg 900 km.

Wygodny i przestronny

W równym stopniu jak układ napędowy, na pochwały zasługuje wnętrze Grand C4 Picasso. Kabina jest bardzo przestronna i funkcjonalna. W drugim rzędzie dzięki identycznym siedzeniom, które można przesuwać i regulować ich oparcia oraz płaskiej podłodze całkiem wygodną podróż mogą odbyć nawet trzy dorosłe, niezbyt tęgie osoby.

Zdjęcie

Fotele są obszerne i wygodne – także na długich trasach. Do pełni szczęścia brakuje jedynie większego zakresu pionowej regulacji zagłówków. /Motor
Fotele są obszerne i wygodne – także na długich trasach. Do pełni szczęścia brakuje jedynie większego zakresu pionowej regulacji zagłówków.
/Motor

Zdjęcie

Tak powinno być w minivanie: trzy osobne, identycznej wielkości siedzenia można niezależnie od siebie przesuwać i regulować kąt pochylenia oparć. Fotele w bagażniku - za dopłatą 2000 zł. /Motor
Tak powinno być w minivanie: trzy osobne, identycznej wielkości siedzenia można niezależnie od siebie przesuwać i regulować kąt pochylenia oparć. Fotele w bagażniku - za dopłatą 2000 zł.
/Motor

Bagażnik jest pojemny, ustawny, a w razie potrzeby bardzo łatwo go powiększyć, bo fotele składają się idealnie na płasko.

Zdjęcie

Przy 5 osobach bagażnik ma 645 l. Po złożeniu fotela pasażera z przodu można przewieźć przedmioty o długości niemal 3 m. /Motor
Przy 5 osobach bagażnik ma 645 l. Po złożeniu fotela pasażera z przodu można przewieźć przedmioty o długości niemal 3 m.
/Motor

Komfort jazdy jest więcej niż dobry, zawieszenie sprawnie tłumi nierówności i jedynie na tych większych daje się odczuć wyraźne wstrząsy.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive

 Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1997 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/4000
Maks. moment obrotowy370 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość460/183/164 cm
Rozstaw osi284 cm
Średnica zawracania10,8 m
Masa/ładowność1428/772 kg
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.)165/645/1843 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (ON)
Opony205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB 
Zużycie paliwa
Dane producenta*5,2/3,8/4,3
Teoretyczny zasięg1270 km
Dane testowe*7,2/4,9/6,1
Rzeczywisty zasięg900 km
Cena111 890 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

CITROEN GRAND C4 PICASSO 2.0 BlueHDi EXCLUSIVE: PLUSY I MINUSY

+ przestronna i funkcjonalna kabina
+ pojemny bagażnik
+ dobry komfort jazdy
+ wystarczająco dynamiczny silnik
+ niskie zużycie paliwa

- wyraźne wstrząsy na większych nierównościach
- sterowanie klimatyzacją tylko na ekranie systemu multimedialnego

Zdjęcie

Relingi dachowe, które przy okazji stanowią bardzo charakterystyczny element stylizacji Grand C4 Picasso, są seryjne. W wersji Exclusive tylne szyby zostały przyciemnione. /Motor
Relingi dachowe, które przy okazji stanowią bardzo charakterystyczny element stylizacji Grand C4 Picasso, są seryjne. W wersji Exclusive tylne szyby zostały przyciemnione.
/Motor

CITROEN GRAND C4 PICASSO 2.0 BlueHDi EXCLUSIVE: PODSUMOWANIE

Dobry układ napędowy w bardzo udanym samochodzie, za który nie trzeba zapłacić fortuny.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive

liczba zdjęć: 85

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 14/2016

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech – TEST

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic – TESTY I PORÓWNANIA

Używany Citroen C4 Picasso (2006-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej