Fiat 124 Spider Lusso – test

Poniedziałek, 20 marca (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Równo 50 lat od debiutu poprzednika Fiat powrócił do modelu 124 Spider. Co ciekawe, w jego opracowaniu pomogli Japończycy.

Zdjęcie

Jazda Spiderem bez dachu jest przyjemna do prędkości około 100 km/h. Później zaczyna zbyt mocno wiać. Reflektory przednie – w pełni diodowe. /Motor

Mówiąc o nowym wcieleniu kultowego Fiata, nie sposób nie wspomnieć o innym modelu. To Mazda MX-5, która włoskiemu roadsterowi użyczyła większości podzespołów. Ba, 124 Spider powstaje razem z nią w jednej fabryce w japońskiej Hiroszimie. Mimo ograniczeń związanych z kształtem nadwozia styliści Fiata wykonali znakomitą robotę. Nie dość, że ich auto prezentuje się świetnie, to jeszcze pięknie nawiązuje do modelu z 1966 r.

Zdjęcie

124 Spider obchodzi w tym roku 50. urodziny. Nowe wydanie z wyglądu jest w niego mocno „zapatrzone”. (kliknij, żeby powiększyć)
/Fiat

Łudzące podobieństwo

Reklama

Po otwarciu drzwi nie widać już równie dużych starań o zachowanie odmienności. Kształt deski, pokrętła i przełączniki, a nawet system multimedialny zostały żywcem przeniesione z Mazdy. Oczywiście, można znaleźć pewne różnice, ale dotyczą one głównie detali.

Najważniejsze jest jednak to, że Fiat został lepiej wykończony - górną część kokpitu wykonano w nim z miękkiego tworzywa. Pod względem jakości nie można zresztą Spiderowi niczego zarzucić. Kabina sprawia solidne wrażenie, całość jest porządnie zmontowana i dużo tu miłych dla oka detali. Przykład: skórzany pas biegnący przez deskę rozdzielczą po stronie pasażera, okrągłe nawiewy czy srebrne wykończenie kierownicy.

Zdjęcie

Kokpit Fiata jest niemal taki sam jak w Maździe, choć u góry użyto tu miękkich materiałów. Całość sprawia solidne wrażenie, a obsługa nie nastręcza problemów. Kierownica jest ustawiana tylko w zakresie góra-dół. Brakuje zamykanego schowka i uchwytów na kubki. /Motor
Kokpit Fiata jest niemal taki sam jak w Maździe, choć u góry użyto tu miękkich materiałów. Całość sprawia solidne wrażenie, a obsługa nie nastręcza problemów. Kierownica jest ustawiana tylko w zakresie góra-dół. Brakuje zamykanego schowka i uchwytów na kubki.
/Motor

Niestety, z "dobrodziejstwem inwentarza" Fiat przejął i wady Mazdy. Najpoważniejsze to brak kieszeni w drzwiach i schowka przed pasażerem. Sytuację ratują "skrytka" w podłokietniku, która nie pomieści nawet smartfona, oraz trzy kolejne schowki za siedzeniami. Aby uzyskać dostęp do dwóch z nich, należy jednak odchylić oparcia foteli.

Wszelkie przyciski i przełączniki w kokpicie Spidera zostały logicznie rozplanowane. Bardzo wygodny jest panel służący do zawiadywania seryjnymi multimediami z 7-calowym ekranem, który na dotyk reaguje wyłącznie na postoju.

Zdjęcie

[1] Lewy wskaźnik wśród zegarów to niewielki ekran. Pokazuje m.in. ilość paliwa i zasięg. [2] Aby otworzyć dach, wystarczy tylko odryglować tę dźwignię i pchnąć go do tyłu. /Motor
[1] Lewy wskaźnik wśród zegarów to niewielki ekran. Pokazuje m.in. ilość paliwa i zasięg. [2] Aby otworzyć dach, wystarczy tylko odryglować tę dźwignię i pchnąć go do tyłu.
/Motor

124 Spider z pewnością nie jest autem dla postawnych kierowców. Ze względu na ograniczony zakres regulacji foteli najlepiej poczują się w nim osoby o wzroście nieprzekraczającym 185 cm. Przestrzeń na nogi dodatkowo pomniejsza szeroka obudowa skrzyni biegów.

Fotele są sztywne i wąskie, a za kierownicą siedzi się wyjątkowo nisko. Mimo że jest ona ustawiania jedynie w zakresie góra-dół, nietrudno o zajęcie wygodnej pozycji do prowadzenia tego auta.

Zdjęcie

Fotele są wąskie i dość twarde. Regulacja oparcia odbywa się tylko skokowo. Siedzi się bardzo nisko. /Motor
Fotele są wąskie i dość twarde. Regulacja oparcia odbywa się tylko skokowo. Siedzi się bardzo nisko.
/Motor

Ciasno i głośno

Choć za opuszczanie dachu nie odpowiadają hydrauliczne siłowniki sterowane przyciskiem, przekształcenie Fiata w otwartego roadstera jest bajecznie proste. Wystarczy jedynie odryglować dźwignię nad lusterkiem wstecznym i ruchem ręki przesunąć dach nad głową w kierunku specjalnego "kosza". Cała operacja trwa dosłownie chwilę i można ją wykonywać przy dowolnej (rozsądnej) prędkości.

Zdjęcie

[1] Głośniki w zagłówkach – z audio Bose (2700 zł). [2] Pomiędzy oparciami znalazł się zamykany schowek. /Motor
[1] Głośniki w zagłówkach – z audio Bose (2700 zł). [2] Pomiędzy oparciami znalazł się zamykany schowek.
/Motor

124 Spider nie jest autem cichym. Już na postoju jego silnik daje o sobie wyraźnie znać. Podczas jazdy dochodzą do tego dodatkowe szumy, dlatego przy 100 km/h hałas wewnątrz (z dachem nad głowami) wynosi aż 73 dB. To o około 8 dB więcej niż w przeciętnym kompakcie.

Podróżowanie bez dachu okazuje się z kolei w miarę przyjemne do prędkości około 100  km/h. Powyżej niej w kabinie robi się zbyt głośno i... za bardzo wieje.

Zdjęcie

Bagażnik ma 140 l. To wystarczy, aby zmieścić dużą walizkę. Próg załadunku – bardzo wysoko. /Motor
Bagażnik ma 140 l. To wystarczy, aby zmieścić dużą walizkę. Próg załadunku – bardzo wysoko.
/Motor

Osiągi i elastyczność

140-konny, turbodoładowany silnik jest ospały poniżej 2000 obr./min. Wyraźnie ożywa, gdy jego wał korbowy zaczyna kręcić się o 500 obr./min szybciej - później z lekkością nabiera obrotów. Niestety, nie towarzyszą temu rasowe dźwięki.

Największą zaletą jednostki napędowej Fiata są dobre osiągi i świetna elastyczność. Do 100 km/h Spider rozpędza się w 7,4 s, czyli tak samo jak 160-konna Mazda MX-5 (wg pomiarów), ale na przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 6. biegu potrzebuje już o 3,2 s mniej (7,9 wobec 11,1 s). Częste zapędzanie wskazówki obrotomierza pod czerwone pole o 3-4 l/100 km zwiększa i tak niemałe zużycie paliwa (średnio: 8,4 l/100 km).

Zdjęcie

Klasyczna linia z bardzo długą maską może się podobać. Koła – 17-calowe. /Motor
Klasyczna linia z bardzo długą maską może się podobać. Koła – 17-calowe.
/Motor

Świetne wrażenie robi za to praca 6-biegowej skrzyni ręcznej. Japoński mechanizm jest bardzo precyzyjny i pozwala na operowanie lewarkiem minimalnymi ruchami ręki.

Spider, podobnie jak MX-5, korzysta z podwójnych wahaczy z przodu i osi wielowahaczowej z tyłu. Inżynierowie Fiata dostroili je nieco inaczej, dlatego ich auto ma ogromną zdolność do niwelowania nierówności asfaltu. Także tych pojedynczych. Inaczej mówiąc - jest naprawdę wygodne.

Z pewnymi brakami

Jak na roadstera przystało, 124 Spider szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą oraz wysyła dużo sygnałów o tym, jak daleko do granicy przyczepności - m.in. przez fotel umieszczony tuż nad tylną osią. Odznacza się też idealnym balansem, a przyciskany do muru daje sporo czasu na reakcję.

Zdjęcie

Spider również z tyłu prezentuje się bardzo dobrze. Jego nadwozie może być pomalowane w 1 z 8 kolorów. /Motor
Spider również z tyłu prezentuje się bardzo dobrze. Jego nadwozie może być pomalowane w 1 z 8 kolorów.
/Motor

Fiat nie zapewnia jednak tyle frajdy, co Mazda. Ogranicza ją brak mechanizmu różnicowego z blokadą. Przez to o jeździe długimi poślizgami można praktycznie zapomnieć.

Szkoda też, że w odróżnieniu od MX-5 124 Spider nie wspiera kierowcy aktywnymi systemami. Brakuje głównie asystenta martwego pola, o który aż się prosi przy zmianie pasa ruchu. Dlaczego? Bo boczna część dachu wypada na wysokości głowy kierowcy, przez co nie da się spojrzeć w bok.

Mimo pewnych braków Fiat wzbudza pełno emocji. I na tym polega jego siła.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Fiat 124 Spider Lusso

 Fiat 124 Spider Lusso
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1368 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna140 KM/5000
Maks. moment obrotowy240 Nm/2250
Napędtylny
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość405/174/123 cm
Rozstaw osi231 cm
Średnica zawracania9,4 m
Masa/ładowność1050/265 kg
Pojemność bagażnika140 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Opony205/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,5 s
Zużycie paliwa*8,5/5,1/6,4
Zasięg700 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h73,0 dB
Zużycie paliwa*9,5/7,3/8,4
Rzeczywisty zasięg530 km
Cena124 000 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

FIAT 124 SPIDER LUSSO: PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ wysoka jakość, łatwa obsługa, świetny mechanizm składania dachu

- ciasne fotele, wysoki poziom hałasu, brak schowka w desce rozdzielczej

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobre przyspieszenie i elastyczność, wyśmienicie pracująca przekładnia manualna

- wyraźna słabość silnika poniżej 2000 obr./min, spore zużycie paliwa, "zwyczajny" dźwięk silnika

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ bardzo precyzyjny układ kierowniczy, duża zwinność, znakomity balans, skuteczne hamulce, dobry komfort jazdy

- brak blokady mechanizmu różnicowego

WYPOSAŻENIE I CENA

+ dobre wyposażenie, opcjonalne pakiety gwarancyjne i serwisowe

- brak aktywnych systemów wsparcia kierowcy, cena wyraźnie wyższa niż w przypadku Mazdy

Fiat 124 Spider Lusso

liczba zdjęć: 51

FIAT 124 SPIDER LUSSO: PODSUMOWANIE

Spider to Fiat, jakiego nie było od dawna. Wprawdzie bazuje na Maździe, ale z każdej strony wygląda oryginalnie. Ma porządnie wykonane wnętrze, choć skrojone z myślą o kierowcach skromnej postury. 1,4-litrowy silnik zapewnia dobre osiągi, a zawieszenie zaskakująco skutecznie tuszuje nierówności jezdni. 124 Spider daje dużo frajdy i prowadzi się wręcz intuicyjnie, ale cierpi z powodu braku "szpery".

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 47/2016

Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego – SAMOCHODY UŻYWANE

Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Lounge – TEST

Używana Mazda MX-5 NC (2005-2015) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • BMW X4 M40i - test

    Zwiększony prześwit zwykle oznacza brak sportowego charakteru. Jednak nie w przypadku topowego BMW X4. więcej