Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Lounge – test

Środa, 2 grudnia 2015 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowy Fiat 500X jest dostępny w dwóch różniących się stylem wersjach. Testujemy „miejską” odmianę City Look z mocnym silnikiem benzynowym.

Zdjęcie

500X /Motor

Fiat 500X należy do najmniejszych kompaktowych crossoverów. Można go kupić w dwóch wersjach. Uterenowiona Off-Road Look jest dostępna z napędem przednim lub 4x4 i ma rywalizować z Nissanem Qashqaiem, Oplem Mokką czy Skodą Yeti.

Testowane 500X City Look to odmiana o miejskim charakterze, oferowana tylko z przednim napędem. Z racji niższej ceny jej naturalnymi konkurentami są miejskie crossovery, np. Peugeot 2008, Renault Captur i Suzuki Vitara, a także Jeep Renegade (z którym 500X dzieli platformę).

Reklama

Pod względem przestronności auto wypada całkiem nieźle. Z przodu nikomu nie powinno zabraknąć miejsca, z tyłu narzekać będą dopiero pasażerowie o wzroście 190 cm (choć jeśli wysocy podróżni zechcą usiąść w obu rzędach, żaden nie powinien być wyższy niż 185 cm). Kabina robi wrażenie efektownym designem i dużą ilością tworzyw wysokiej jakości. Kierownica z grubym wieńcem świetnie leży w dłoniach, a obsługa jest bardzo łatwa.

Zdjęcie

Lakierowany panel podnosi atrakcyjność kokpitu 500X. Obsługa okazuje się zupełnie intuicyjna. Na uwagę zasługują duże, wygodne klamki w drzwiach i aż dwa zamykane schowki przed pasażerem. /Motor
Lakierowany panel podnosi atrakcyjność kokpitu 500X. Obsługa okazuje się zupełnie intuicyjna. Na uwagę zasługują duże, wygodne klamki w drzwiach i aż dwa zamykane schowki przed pasażerem.
/Motor

Bazowy silnik 1.6 (110 KM) dla wielu klientów może być za słaby. Co innego 140-konna wersja 1.4 MultiAir - z tym silnikiem 500X osiąga 100 km/h w nieco ponad 10 s, a po włączeniu (przełącznikiem między fotelami) trybu Sport zachwyca bardzo szybkim przyrostem obrotów i wręcz błyskawiczną reakcją na dodanie gazu.

Zdjęcie

Miejsca jest pod dostatkiem, ale twarde zagłówki wbijają się w kark wysokim podróżnym. /Motor
Miejsca jest pod dostatkiem, ale twarde zagłówki wbijają się w kark wysokim podróżnym.
/Motor

Do takiego charakteru pasuje dość sztywno zestrojone zawieszenie Fiata, pozwalające pewnie i bezpiecznie pokonywać nawet szybkie zakręty. Przechyły nadwozia są niewielkie, wrażenie robi też stabilność przy wyższych prędkościach. Szkoda tylko, że takie nastawy ograniczają komfort jazdy. Dopóki zawieszenie 500X musi sobie radzić tylko z pofałdowaniem nawierzchni, spisuje się świetnie, ale na większych wyrwach i progach potrafi nieprzyjemnie dobić, a na zniszczonych drogach podróżni wyraźnie odczuwają wstrząsy.

Zdjęcie

W drugim rzędzie nawet wysocy nie powinni narzekać na niedostatki przestrzeni. /Motor
W drugim rzędzie nawet wysocy nie powinni narzekać na niedostatki przestrzeni.
/Motor

Do słabych stron nowego Fiata trzeba też doliczyć paliwożerność. Podczas spokojnej jazdy zużycie paliwa jest akceptowalne - na każde 100 km potrzeba od 6,8 l benzyny w trasie do 9,4 l w ruchu miejskim. Jednak częste korzystanie ze sporej mocy kosztuje - w mieście 500X potrafi zużyć nawet 13 l, a na autostradzie ponad 11 l/100 km.

Zdjęcie

Bagażnik ma pojemność 245-910 l, ale w autach z zestawem naprawczym zamiast koła zapasowego rośnie do 350-1000 l. /Motor
Bagażnik ma pojemność 245-910 l, ale w autach z zestawem naprawczym zamiast koła zapasowego rośnie do 350-1000 l.
/Motor

Za to do wyposażenia trudno mieć zastrzeżenia. Poza bazową odmianą Pop, każde 500X ma m.in. klimatyzację, dotykowy ekran 5'', Bluetooth, AUX i USB. A w wersji Lounge dopłaty nie wymagają nawet nawigacja i biksenonowe reflektory.

Zdjęcie

Nowy crossover Fiata prowadzi się bardzo pewnie. Przechyły nadwozia są niewielkie, a przy gwałtownych manewrach tylne koła tylko delikatnie zbaczają z kursu. /Motor
Nowy crossover Fiata prowadzi się bardzo pewnie. Przechyły nadwozia są niewielkie, a przy gwałtownych manewrach tylne koła tylko delikatnie zbaczają z kursu.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Lounge

 Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Lounge
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1368 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna140 KM/5000
Maks. moment obrotowy230 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość425/180/160 cm
Rozstaw osi257 cm
Średnica zawracania11,5 m
Masa/ładowność1320/555 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)350/1000 l
Poj. zbiornika paliwa48 l (Pb 95)
Opony225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,4 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*7,8/5,0/6,0
Teoretyczny zasięg800 km
Dane testowe*9,4/6,8/8,1
Rzeczywisty zasięg590 km
Cena89 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

FIAT 500X CITY LOOK 1.4 MULTIAIR LOUNGE: PLUSY I MINUSY

+ efektowny wygląd
+ przestronna kabina
+ porządne wykończenie
+ dobre osiągi
+ pewne prowadzenie
+ bogate wyposażenie
+ rozsądnie skalkulowana cena

- ograniczony komfort jazdy na zniszczonych drogach
- spore zużycie paliwa

FIAT 500X CITY LOOK 1.4 MULTIAIR LOUNGE: PODSUMOWANIE

Ani ograniczony komfort, ani spore zużycie paliwa nie są w stanie przysłonić zalet 500X. To naprawdę udany model.

Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Lounge

liczba zdjęć: 38

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia Robert Brykała, Krzysztof Paliński; "Motor" 16/2015

Fiat 500 - SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Fiat Panda 92003-2012) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 Allure – test

    W kolejny rok produkcji crossover Peugeota wjeżdża z lepszym wyposażeniem i bardziej wyrazistym wyglądem. Ale czy to wystarczy na następne kilka lat obecności na rynku? więcej