Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge - test

Wtorek, 29 listopada 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Tipo 1.6 z „automatem” to auto dla kierowców, którym nie zależy na dynamice.

Zdjęcie

Fiat Tipo /Motor

Fiat oferuje do Tipo dwa silniki benzynowe - 1.4 95 KM i 1.6 110 KM. Ten pierwszy jest dostępny tylko ze skrzynią manualną, a drugi - jedynie z "automatem". Testujemy to ostatnie połączenie.

Zdjęcie

Wprawdzie plastiki nie są specjalnie wyszukane, ale za to solidnie zmontowane. Ergonomia jest więcej niż dobra. Opcjonalna nawigacja kosztuje 1650 zł. /Motor
Wprawdzie plastiki nie są specjalnie wyszukane, ale za to solidnie zmontowane. Ergonomia jest więcej niż dobra. Opcjonalna nawigacja kosztuje 1650 zł.
/Motor

Trzeba przyznać, że w dzisiejszych czasach wolnossący silnik o pojemności 1,6 l rozwijający zaledwie 110 KM to ewenement. Obecnie podobną moc mają jednostki 1.0. Oczywiście są wyposażone w turbodoładowanie, co odbija się też pozytywnie na wartości maksymalnego momentu obrotowego (ok. 170-200 Nm). W przypadku fiatowskiego 1.6 wynosi on 152 Nm, a co gorsza jest osiągany dopiero przy 4500 obr./min.

Reklama

Zdjęcie

Duże, wygodne fotele Tipo mogą być wyposażone w regulację lędźwiową. /Motor
Duże, wygodne fotele Tipo mogą być wyposażone w regulację lędźwiową.
/Motor

Sześciobiegowej przekładni automatycznej daleko w szybkości zmiany biegów do najnowszych dwusprzęgłowych konstrukcji. Nie dziwi zatem, że Tipo z silnikiem 1.6 niewiele przewyższa osiągami słabszą o 15 KM wersję 1.4 (przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,2 w stosunku do 11,5 s).

Dość trudno przyzwyczaić się do samej pracy skrzyni biegów. Przy spokojnym stylu jazdy i delikatnym operowaniu pedałem gazu czasami zwleka ze zmianą biegu na wyższy, przeciągając obroty powyżej 3000, a innym razem bardzo szybko wrzuca kolejne przełożenia. Zdarza się także, że zbyt wolno reaguje na zmniejszenie prędkości, nie redukuje biegu i w efekcie np. w dość ciasny łuk wjeżdża się na "5" lub "6".

Zdjęcie

Bagażnik jest pojemny, ale wielkie zawiasy wnikają do jego wnętrza i ugniatają pakunki. /Motor
Bagażnik jest pojemny, ale wielkie zawiasy wnikają do jego wnętrza i ugniatają pakunki.
/Motor

Po dłuższej jeździe można się do tej skrzyni przyzwyczaić i wyrobić odpowiednie nawyki, tak by ograniczyć jej szarpanie lub zwłokę w zrzucaniu biegów. Ważne, że w razie potrzeby można skorzystać z trybu ręcznego obsługiwanego dźwignią (z właściwym kierunkiem zmiany - redukcja do przodu, wyższy bieg do siebie).

Zdjęcie

Tipo wyposażone w silnik 1.6 o mocy 110 KM i automatyczną, 6-biegową skrzynię nie jest zbyt szybkie, ale w miejskich korkach jeździ się nim wygodnie. /Motor
Tipo wyposażone w silnik 1.6 o mocy 110 KM i automatyczną, 6-biegową skrzynię nie jest zbyt szybkie, ale w miejskich korkach jeździ się nim wygodnie.
/Motor

Plusem jest umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo - przy spokojnej jeździe w trasie silnikowi wystarcza ok. 5,5 l/100 km, a w mieście spalanie nie przekracza 9 litrów.

W sumie silnik 1.6 połączony z tą przekładnią to wybór dla osób, które za wszelką cenę chcą mieć "automat", a nie skrzynię manualną.

Dane techniczne, osiągi, testowe zużycie paliwa: Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge

 Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna110 KM/5500
Maks. moment obrotowy152 Nm/4500
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.453/179/150 cm
Rozstaw osi264 cm
Masa/ładowność1205/500 kg
Pojemność bagażnika520 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa
Prędkość maksymalna192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*8,5/5,0/6,3
Zużycie paliwa w teście*8,8/5,5/7,2
Cena61 600 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

FIAT TIPO 1.6 E-TORQ LOUNGE: PLUSY I MINUSY

+ przestronna kabina
+ dobry komfort jazdy
+ umiarkowane zużycie paliwa
+ atrakcyjna cena

- niezbyt płynna praca przekładni
- przeciętne osiągi
- nieprzyjemny dźwięk silnika

FIAT TIPO 1.6 E-TORQ LOUNGE: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Fiat Tipo /Motor

Silnik i skrzynia biegów nie są wprawdzie najnowocześniejsze, ale dobrze, że można kupić Fiata Tipo z automatyczną przekładnią.

Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge

liczba zdjęć: 48

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 29/2016

Fiat Tipo 1.4 Lounge – TEST

Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego  – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige – test

    Auta z roku na rok są coraz nowocześniejsze i... coraz trudniejsze w obsłudze. Ale są wyjątki. Toyota pokazuje, jak zaprojektować samochód bez udziwnień. więcej