Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance – test

Czwartek, 30 czerwca 2016 (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przestronna i oszczędna – mimo zaledwie 4 m długości Honda Jazz potrafi wywiązać się z obowiązków samochodu rodzinnego. Tyle że bez pośpiechu.

Zdjęcie

Wszystkie wersje Jazza są wyposażone m.in. w przydatny w mieście system aktywnego hamowania (działa do 32 km/h). /Motor
Wszystkie wersje Jazza są wyposażone m.in. w przydatny w mieście system aktywnego hamowania (działa do 32 km/h).
/Motor

Najnowsza generacja Jazza zadebiutowała już ponad 2 lata temu, ale do Europy trafiła dopiero jesienią ub.r. - priorytetem były dla Hondy rynki Azji i Ameryki Północnej.

Poprzednie generacje modelu nie zrobiły u nas zresztą takiej kariery jak w Japonii czy USA. Mają tu jednak grono wiernych użytkowników, a Honda nie kryje, że liczy na ich lojalność.

Reklama

Sprawdzona koncepcja

Trzecia odsłona Jazza zachowała swoje dotychczasowe cechy: ma "vanowate" proporcje, niewielkie wymiary oraz umieszczony centralnie zbiornik paliwa.

Powstała jednak na nowej płycie - jest o 10 cm dłuższa od poprzedniczki, z czego 3 cm przypada na odległość między osiami (253 cm). I choć są na rynku większe auta miejskie, kabina Hondy zapewnia zaskakującą przestronność. Na pochwałę zasługują zwłaszcza ilość miejsca na nogi i szerokość siedzeń w drugim rzędzie.

Zdjęcie

Zachowawcze wzornictwo, sporo wnęk i schowków oraz przyzwoita jakość wykończenia – nic tu nie trzeszczy. Instrumenty rozmieszczono intuicyjnie, ale osiemnaście klawiszy na kierownicy to stanowczo za dużo. /Motor
Zachowawcze wzornictwo, sporo wnęk i schowków oraz przyzwoita jakość wykończenia – nic tu nie trzeszczy. Instrumenty rozmieszczono intuicyjnie, ale osiemnaście klawiszy na kierownicy to stanowczo za dużo.
/Motor

Jazz wyróżnia się też możliwościami przewozowymi: kanapę można nie tylko zwyczajnie złożyć na płasko, ale też podnieść jej siedziska. Wszystko odbywa się intuicyjnie i bez użycia większej siły.

Szybko docenia się też inne walory nadwozia: drzwi otwierają się szeroko, pokrywa bagażnika unosi się wysoko, a próg załadunku biegnie bardzo nisko (60,5 cm).

Zdjęcie

[1] Fotele Jazza mają niezłe wyprofilowanie i ergonomiczne zagłówki, ale zakres ich regulacji jest ograniczony. [2] Dużo miejsca na nogi – wygodnie może podróżować tu dwóch rosłych mężczyzn. Plus za niemal płaski tunel i regulację kąta oparć. /Motor
[1] Fotele Jazza mają niezłe wyprofilowanie i ergonomiczne zagłówki, ale zakres ich regulacji jest ograniczony. [2] Dużo miejsca na nogi – wygodnie może podróżować tu dwóch rosłych mężczyzn. Plus za niemal płaski tunel i regulację kąta oparć.
/Motor

Za kierownicą Jazza siedzi się przyjemnie nisko, jak w starych Hondach. Fotel jest wygodny, chociaż niezbyt obszerny. W dodatku ma skokową regulację oparcia, a wysokim kierowcom zabraknie większego zakresu regulacji wzdłużnej. Kolejna wada: masywne słupki utrudniają manewrowanie.

Sam kokpit, o ile przyzwyczaić się do dotykowego sterowania niektórymi funkcjami i nadmiaru przycisków na kierownicy, jest łatwy w obsłudze. To samo dotyczy nieskomplikowanego systemu multimedialnego z przejrzystym interfejsem.

Zdjęcie

[1] Po wyjęciu zagłówków oparcia foteli składają się na płasko – powstaje wówczas „leżanka” o długości 1,6 metra. [2] Po podniesieniu siedzisk z tyłu można przewieźć przedmioty o wysokości 1,3 m. /Motor
[1] Po wyjęciu zagłówków oparcia foteli składają się na płasko – powstaje wówczas „leżanka” o długości 1,6 metra. [2] Po podniesieniu siedzisk z tyłu można przewieźć przedmioty o wysokości 1,3 m.
/Motor

Tylko spokojnie

Jazz występuje u nas wyłącznie z jednym silnikiem: benzynowym, 4-cylindrowym 1.3 o mocy 102 KM. To nowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa - ma wysoki stopień sprężania (13,5:1) i może pracować w sprzyjającym oszczędzaniu paliwa cyklu Atkinsona (skrócony suw sprężania) - jak silniki w hybrydach.

Faktycznie, Jazz jest bardzo oszczędny (w korkach poniżej 7 l/100 km), ale do dynamicznej jazdy potrzebuje obrotów. I to wysokich - silnik budzi się dopiero, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy cyfrę "4". Ma przy tym drażniące, słyszalne już na niskich obrotach brzmienie. Nie pomagają mu nawet krótkie przełożenia 6-stopniowej skrzyni. Plus za precyzyjną pracę samego mechanizmu.

Zdjęcie

Jazz ma bagażnik wielkości kompaktowych hatchbacków – 354 l. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 1314 l. Pod podłogą schowek i zestaw naprawczy, wysoka ładowność. /Motor
Jazz ma bagażnik wielkości kompaktowych hatchbacków – 354 l. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 1314 l. Pod podłogą schowek i zestaw naprawczy, wysoka ładowność.
/Motor

Do temperamentu silnika pasuje zestrojenie podwozia - Honda prowadzi się statecznie i ma względnie ciche, komfortowe zawieszenie. Dopiero na długich nierównościach okazuje się nieco za miękka.

Topowy Jazz kosztuje ponad 70 tys. zł, ale jeśli uwzględnić bogate wyposażenie - w tym niedostępne u wielu rywali systemy wspomagające - cena okazuje się konkurencyjna.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance

 Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1318 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna102 KM/6000
Maks. moment obrotowy123 Nm/5000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość400/169/153 cm
Rozstaw osi253 cm
Średnica zawracania10,8 m
Masa/ładowność1066/539 kg
Pojemność bagażnika354/1314 l
Poj. zbiornika paliwa40 l (Pb 95)
Opony185/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h67,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*6,2/4,5/5,1
Teoretyczny zasięg780 km
Dane testowe*6,8/4,8/5,8
Rzeczywisty zasięg690 km
Cena70 700 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

HONDA JAZZ 1.3 i-VTEC ELEGANCE: PLUSY I MINUSY

+ przestronna kabina
+ ergonomiczny kokpit
+ niezły komfort jazdy
+ precyzyjna skrzynia
+ niewielkie zużycie paliwa
+ bogate wyposażenie

- ograniczona widoczność
- ospały silnik
- mało zwinne prowadzenie
- wygórowana cena

HONDA JAZZ 1.3 i-VTEC ELEGANCE: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Stylizację podporządkowano aerodynamice – współczynnik oporu powietrza wynosi przyzwoite 0,285. Niewielka masa własna: 1066 kg. /Motor
Stylizację podporządkowano aerodynamice – współczynnik oporu powietrza wynosi przyzwoite 0,285. Niewielka masa własna: 1066 kg.
/Motor

Jazza z powodzeniem mogą rozważyć potencjalni nabywcy Civica - to auto miejskie, ale funkcjonalne niczym kompakt. Niestety, zupełnie pozbawione ikry.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance

liczba zdjęć: 44

Tekst: Marcin Sobolewski; zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 7/2016

Honda Jazz (2002-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane: Honda Jazz i Mitsubishi Colt – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej