Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary – test

Piątek, 28 października 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jeep Grand Cherokee nie jest już młodym modelem, ale to nadal ciekawa oferta. Zwłaszcza w jubileuszowej wersji 75th Anniversary.

Zdjęcie

Standardowo (na zdjęciu) wersja 75th Anniversary ma 20-calowe koła. W przypadku dokupienia pakietu Off-Road Jeep porusza się na kołach 18-calowych z oponami All Terrain. /Motor
Standardowo (na zdjęciu) wersja 75th Anniversary ma 20-calowe koła. W przypadku dokupienia pakietu Off-Road Jeep porusza się na kołach 18-calowych z oponami All Terrain.
/Motor

Aktualnie oferowany w salonach Jeep Grand Cherokee (WK2) został zaprezentowany w 2009 roku. 7 lat na rynku to dość długi czas. Na szczęście model ten w 2013 roku przeszedł lifting. Delikatnie zmieniono wtedy kształt przodu auta i lamp. Modyfikacje objęły także wnętrze, ze szczególnym uwzględnieniem systemu multimedialnego. Równie ważne było także to, że unowocześniono technikę, a pod maskę trafił m.in. zmodyfikowany 3-litrowy diesel V6.

Wszystkie te zmiany pozwoliły Grand Cherokee na skuteczną rywalizację z konkurentami, także tymi zdecydowanie młodszymi. Od tamtego czasu minęły jednak kolejne lata i znowu nadszedł czas na urozmaicenie oferty.

Reklama

Zdjęcie

Wykończona skórą deska rozdzielcza robi bardzo dobre wrażenie. Obsługa komputera i systemu multimedialnego jest bardzo intuicyjna. /Motor
Wykończona skórą deska rozdzielcza robi bardzo dobre wrażenie. Obsługa komputera i systemu multimedialnego jest bardzo intuicyjna.
/Motor

Na rocznicę

Jest ku temu idealny moment, bo mija właśnie 75. rocznica prezentacji i wprowadzenia do produkcji modelu Willys MB. Przodka kultowego Wranglera i jednocześnie samochodu, który zapoczątkował późniejsze sukcesy marki Jeep. Właśnie z tej okazji do salonów trafiły jubileuszowe wersje modeli Wrangler, Renegade, Cherokee i testowanego przez nas Grand Cherokee. Nazwano je 75th Anniversary.

Zdjęcie

Przednie siedzenia mają dużą powierzchnię, ale słabe wyprofilowanie boczne. /Motor
Przednie siedzenia mają dużą powierzchnię, ale słabe wyprofilowanie boczne.
/Motor

Zdjęcie

Z tyłu jest dużo miejsca, ale mniej, niż można się spodziewać po wielkości auta. Kanapa jest podgrzewana. /Motor
Z tyłu jest dużo miejsca, ale mniej, niż można się spodziewać po wielkości auta. Kanapa jest podgrzewana.
/Motor

Jubileuszowy model technicznie nie różni się od innych wersji. Z tym, że można go kupić jedynie ze wspominanym wcześniej silnikiem V6 3.0 CRD w mocniejszej, 250-konnej odmianie. To akurat dobra wiadomość, bo to sprawdzona, kulturalnie pracująca i płynnie rozwijająca moc jednostka napędowa, która wraz z automatyczną, 8-biegową skrzynią i napędem na 4 koła tworzy bardzo zgrany zespół.

Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do osiągów, i to niezależnie od tego, czy startujemy spod świateł, czy też chcemy przyspieszyć przy prędkościach oscylujących w okolicach 140 km/h. Mocy nigdy nie brakuje, a skrzynia wystarczająco szybko znajduje odpowiednie przełożenie.

Zdjęcie

Sześciocylindrowy silnik w układzie „V” płynnie rozwija moc 250 KM. Pomaga w tym ośmiobiegowa przekładnia automatyczna. /Motor
Sześciocylindrowy silnik w układzie „V” płynnie rozwija moc 250 KM. Pomaga w tym ośmiobiegowa przekładnia automatyczna.
/Motor

Zaufanie można mieć też do właściwości jezdnych Jeepa. Choć trzeba pamiętać, że to wielki SUV o terenowych aspiracjach, więc szybka jazda po zakrętach nie jest jego żywiołem.

Za to dzięki rozbudowanemu systemowi napędu 4x4 (Quadra-Drive II) z indywidualnie wybieranymi trybami pracy układu napędowego, Jeep sprawdzi się znakomicie nawet w bardzo trudnym terenie.

Jest także idealnym holownikiem - w testowanej wersji może pociągnąć nawet 3,5-tonową przyczepę.

Rodzinne ograniczenia

Luksusowy SUV jednoznacznie kojarzy się z autem rodzinnym. Niestety Grand Cherokee nie do końca nadaje się do pełnienia takiej funkcji. Z przodu jest bardzo dużo miejsca, z tyłu - jedynie wystarczająco. Biorąc pod uwagę spore gabaryty auta, powinno być go zdecydowanie więcej.

Największą przeszkodą w rodzinnych wojażach jest jednak bardzo mały, jedynie 457-litrowy bagażnik. Dla przykładu - wymieniane wśród konkurentów Volvo XC90 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 721 litrów.

Zdjęcie

Grand Cherokee ma bagażnik o pojemności 457 litrów. Więcej oferują niektóre auta kompaktowe. /Motor
Grand Cherokee ma bagażnik o pojemności 457 litrów. Więcej oferują niektóre auta kompaktowe.
/Motor

Bardzo pozytywnie należy ocenić miejsce pracy kierowcy. Pomijając wysoką jakość i estetykę samego kokpitu, wszystko znajduje się tutaj pod ręką. Nawet do nietypowej obsługi wycieraczek i kierunkowskazów (wszystko zgrupowane w jednej dźwigni po lewej stronie kierownicy) łatwo się przyzwyczaić.

Równie czytelnie rozwiązano menu i interfejs systemu multimedialnego oraz rozbudowanego komputera sterującego większością funkcji samochodu.

Tylko w wersji 75th

Zdjęcie

jubileusz /Motor

Z zewnątrz wersję 75th Anniversary dość łatwo odróżnić m.in. po pakiecie stylistycznym, w skład którego wchodzą brązowe wykończenie przedniego zderzaka, grilla, felg i relingów, a także oznaczenia w tym samym kolorze oraz diodowe światła przeciwmgłowe. Nie zapomniano oczywiście o jubileuszowych znaczkach. Znajdziemy je także we wnętrzu samochodu. Są odciśnięte na obitych seryjnie skórzaną tapicerką fotelach - podgrzewanych (także kanapa) i wentylowanych.

Zresztą wyposażenie jubileuszowej edycji obejmuje praktycznie wszystko, co można mieć w Grand Cherokee. Na liście opcji znajdziemy jedynie takie elementy, jak pakiet Off Road i odtwarzacz Blu Ray wraz z monitorami w zagłówkach.

Jeep Grand Cherokee w jubileuszowej wersji kosztuje 296 000 zł. To oczywiście bardzo dużo, ale konkurencja jest albo zdecydowanie droższa, albo gorzej wyposażona.

Zdjęcie

Grand Cherokee wygląda masywnie, ale na tle rywali nie wyróżnia się wymiarami. /Motor
Grand Cherokee wygląda masywnie, ale na tle rywali nie wyróżnia się wymiarami.
/Motor

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Volvo XC90 D5 AWD Inscription
235 KM, 0-100 km/h: 7,8 s
291 100 zł

Jeep Grand Cherokee V6 3.0 CDR 75th Anniversary
250 KM, 0-100: 8,2 s
296 000 zł

Range Rover Sport 3.0 TDV6 S
258 KM, 0-100: 7,6 s
359 400 zł

Dane tech., osiągi, dane testowe: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary

 Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2987 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Moc maksymalna250 KM/4000
Maks. moment obrotowy570 Nm/1600
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość483/194/182 cm
Rozstaw osi292 cm
Średnica zawracania11,6 m
Masa/ładowność2403/546 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)457/1554 l
Poj. zbiornika paliwa93,5 l (ON)
Opony265/50 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Zużycie paliwa*9,3/6,5/7,5
Zasięg1240 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,8 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h63,0 dB
Zużycie paliwa*11,2/8,5/9,8
Rzeczywisty zasięg950 km
Cena296 000 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: PLUSY I MINUSY

+ eleganckie wnętrze
+ czytelna obsługa
+ szybko działająca skrzynia biegów
+ dobre osiągi

- jak na auto tej klasy niewiele miejsca z tyłu
- bardzo mały bagażnik

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

przód /Motor

Mocny, luksusowy SUV w konkurencyjnej cenie. Szkoda tylko, że mały bagażnik ogranicza jego funkcjonalność.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary

liczba zdjęć: 58

Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 32-33/2016

Używany Jeep Grand Cherokee (1999-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również